- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (242 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (320 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (65 opinii)
Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca
Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.
- Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
- Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
- Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.
Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.
W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.
W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.
Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.
Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.
Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Gdynia, Sopot - mieszkania w centrum i blisko centrum
Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.
Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.
O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.
Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.
Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.
- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.
- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?
Opinie (783) ponad 100 zablokowanych
-
2024-05-04 16:15
Ale wylew szurstwa dzisiaj (5)
Żółte napisy wryły się mocno w czaszki. Jak tam, ziemia cały czas płaska i pusta w środku? Reptilianie już przejęli wszystkie wysokie stanowiska? A może jemy świerszcze i nawet o tym nie wiemy, bo wyglądają jak steki? Szczepionki!!!
- 10 21
-
2024-05-04 18:34
Patrz synku... Dbill =)
- 3 1
-
2024-05-04 21:49
a jak moderacja ładnie kasuje komentarze wskazujące, że porównywanie miast 15-minutowych z Auschwitz jest nie na miejscu (2)
- 3 3
-
2024-05-05 09:07
(1)
Jest na miejscu bo idea jest dokładnie taka sama
- 3 1
-
2024-05-05 18:45
Tak, na pewno ideą Auschwitz było zapewnienie dostępu do podstawowych potrzeb
- 1 1
-
2024-05-05 10:17
Dobrze że my szury istniejemy...
...bo takie betony jak Wy to by niedługo z głodu zdechły.
Klaus schwab i jego szefowie są cali happy że na świecie żyją tacy pożyteczni id.io.ci dzięki którym mogą przepchnąć niemal wszystko. W tym i 15minutowe miasta.
Hehehe zamkną cię w geccie a ty się będziesz cieszył że mazz wszędzie blisko . Kołku- 4 2
-
2024-05-04 16:17
Getta to znamy z historii
- 14 0
-
2024-05-04 16:22
Czy chcesz mieszkac w getcie otoczonym murem?? Bo do tego to zmierza (1)
no ale przecież to tylko teoria spiskowa...
- 22 5
-
2024-05-04 21:03
Developerzy grodzą przecież swoje osiedla.
- 2 0
-
2024-05-04 16:44
Gdynianie zdecydowali wolą korki i parkingi (19)
Kosiarek zadba o to żeby w 15 minut się nigdzie nie dojedzie, więcej aut to większe korki, więcej parkingów to większy smród w centrum.
- 62 191
-
2024-05-04 18:00
(2)
Bo ludzie lubia jak jest nad nimi bat.15minutowe miasta to przyszlosc jaka nas czeka jak bedziecie sie zgadzac zeby kopano was w d0p%
- 21 9
-
2024-05-05 16:30
Niektórzy może lubią - homo sovieticus. Większość nie lubi i ta większość w końcu zadecyduje. (1)
- 2 1
-
2024-05-05 23:39
za artykułem: 62% lubi, 38% nie lubi...
- 1 0
-
2024-05-04 18:32
Proponuję od razu przeprowadzić się za miasto najlepiej na jakąś pustynie
- 15 5
-
2024-05-05 09:51
(12)
Idea zamykania centrum Gdyni sprawdza się wspaniale.
Centrum jest praktycznie martwe - praktycznie zero lokali, mieszkańców centrum też coraz mniej, zamykane szkoły, puste mieszkania inwestycyjne.
Gdynia, dzięki położeniu (centrum z dostępem do morza), ma spory potencjał, ale niestety centrum stało się zakładnikiem deweloperów i grupki lokalnych działaczy, którym marzy się wiejska sielanka w centrum miasta.- 26 7
-
2024-05-05 11:54
(1)
Nie tylko puste szkoły ale szkoły są likwidowane i burzone pod deweloperów.
- 8 1
-
2024-05-05 16:29
Albo zamieniane na casy. A potem na apartamentowce dla celebrytów.
- 2 0
-
2024-05-05 12:20
Dokładnie
Centrum jest martwe wieczorami , więc chyba niemożliwe , że nagle zacznie się coś dziać na dzielnicach
- 9 1
-
2024-05-05 14:05
Chyba w weekend nie byłeś w centrum nigdy (4)
Tłumy na bulwarze, w parkach, kolejki do knajpek na Świętojańskiej
- 5 8
-
2024-05-05 14:48
(1)
A gdzie mieszkańcy? Spośród moich znajomych tylko dwie rodziny mieszkają w centrum, mimo że wiele więcej posiada tam mieszkania.
- 7 2
-
2024-05-05 16:27
Mieszkańców nie uświadczysz, bo wolą pojechać na prowincję, która potrafi zadbać o turystów i mieszkańców.
- 5 1
-
2024-05-05 16:26
Kolejki do knajpek, bo porządnych knajpek jak na lekarstwo. Nie ma dokąd pójść. .
- 9 5
-
2024-05-06 23:54
A byłeś kiedyś gdzieś poza Gdynią?
Tłumy na bulwarze i kolejki to efekt upadku centrum - brak lokali = kolejki (mimo, że ludzi wcale nie jest tak dużo, porównując np. do Sopotu, o Gdańsku już nie mówiąc)- 0 0
-
2024-05-05 16:24
Na życzenie tych ze stolicy, co kupują tu apartamenty.
- 4 1
-
2024-05-05 21:45
ty wychodzisz czasem z domu? (2)
- 1 3
-
2024-05-05 22:22
Tak, ale nie do centrum Gdyni. Bo tam nic już nie ma, a parkowanie najdroższe w Polsce (1)
- 5 2
-
2024-05-05 23:38
aha, czyli nie wychodzisz z domu :)
pojedź do Katowic, koniecznie swoim autkiem ;)
- 0 0
-
2024-05-05 22:21
Wy - oszołomscy aktywiści lewicowi - reprezentujecie 5% Gdynian
Normalni mieszkańcy po prostu chcą mieć dobrze funkcjonujące, przyjazne miasto. Bez względu na to czy wybiorą samochód, rower czy autobus.
- 4 6
-
2024-05-06 02:44
Nie chcesz korków ani smrodu
To jest wiele pięknych miejsc w Polsce ...Kutno...? Za mieszkanie w Gdyni kupisz pół kamienicy na Polsce klasy b ;)
- 1 1
-
2024-05-04 16:55
Takie miejsca już są.
Nazywają się obozy pracy.
- 13 2
-
2024-05-04 16:56
Bardzo dobrze (1)
Co jest złego w tym że wrócę z pracy ,odbiorę dziecko z przedszkola,zrobię zakupy I jeszcze pójdę do przychodni bez jeżdżenia po całym miescie
- 4 12
-
2024-05-04 18:07
jest tyle w tym złego co w "wszyscy piękni, młodzi i bogaci"...
Albo w komunistycznym "każdemu według jego potrzeb".
Po prostu mrzonka i oszustwo.- 3 1
-
2024-05-04 16:57
Nie.
To nie życie, tylko hodowla.
- 15 2
-
2024-05-04 17:00
same wady i tylko mrzonki
nie ma takiego miejsca żeby dla każdego było coś miłego ja szkoły ani żłobka nie potrzebuję nie potrzebuję sklepu żabka i nie potrzebuje siedzieć i patrzeć na te same twarze ruch to zdrowie różnorodnośc to zdrowie przemieszczajmy sie mieszajmy sie życie to jest bycie a nie siedzenie i patrzenie w jeden punkt
- 8 2
-
2024-05-04 17:04
miasto 15 minutowe to koncepcjaa zamkniecia ludzi w gettach z ktorych nie beda mogi wychodzic (2)
- 18 5
-
2024-05-04 21:05
Czas na zmiany w tym getcie (1)
W UM Gdańska te same twarze od kilkunastu lat też się opatrzyły....
- 0 1
-
2024-05-04 21:12
Właśnie były wybory i gawiedz wybrała aby było jak było.
- 1 1
-
2024-05-04 17:05
Rumia w dużej mierze jest miastem 15 minutowym.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.