- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (255 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (91 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (93 opinie)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (180 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (336 opinii)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (91 opinii)
Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? Tak, ale nie do końca
Wydawać by się mogło, że idea zakładająca takie projektowanie przestrzeni miejskiej, aby mieszkańcy mieli w zasięgu 15-minutowego spaceru możliwość realizacji większości swoich potrzeb, jest ideą dobrą. Okazuje się jednak, że może ona budzić kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS 38 proc. ankietowanych nie wskazało miasta 15-minutowego jako dobrego rozwiązania.
- Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
- Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
- Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
Czym jest koncepcja tzw. miasta 15-minutowego?
Idea ta została zapoczątkowana w 2016 r. przez Carlosa Morena, francuskiego urbanistę związanego z kwestiami zrównoważonego rozwoju, i była niejako odpowiedzią na rosnącą populację miast na całym świecie.
Już dziś wiele metropolii wdraża tę koncepcję w życie. To m.in. Melbourne w Australii, Portland w USA, Bogota w Kolumbii, Ottawa w Kanadzie czy Szanghaj w Chinach. W Europie trend ten rozwijany jest z kolei w Barcelonie, Wiedniu, Mediolanie i Paryżu.
W teorii takie projektowanie dzielnic, aby umożliwiały mieszkańcom załatwianie codziennych spraw i relaks, i rekreację to niemal same plusy.
W praktyce jednak nie wszystkim taka koncepcja się podoba, głównie dlatego, że kładzie ona nacisk na ograniczenie korzystania z transportu indywidualnego, a więc ukochanych przez wielu samochodów.
Nie brakuje też głosów, że w gruncie rzeczy zamyka ona mieszkańców w dzielnicach, wyklucza osoby mieszkające poza tego typu "enklawami" i odbiera mieszkańcom prawo wyboru.
Tak czy inaczej o miastach 15-minutowych mówi się coraz więcej.
Także w Trójmieście koncepcja zaczyna wchodzić w życie
Idea miasta 15-minutowego już od kilku lat wpływa też na myślenie o przyszłości Trójmiasta.
Do koncepcji miasta 15-minutowego wielokrotnie nawiązywały w ostatnich latach np. władze Sopotu. Choć przykład tego miasta nie jest do końca dobry, bo przez swoją wielkość Sopot - niezależnie od sposobu zarządzania - miastem 15-minutowym po prostu jest.
Lepszym przykładem wydają się więc plany zagospodarowania Młodego Miasta w Gdańsku, gdzie koncepcja miasta 15-minutowego jest jedną z głównych wytycznych planistów.
Różne opracowania wymieniają też Gdynię jako jedno z pierwszych polskich miast, które wprowadza rozwiązania charakterystyczne dla miasta 15-minutowego, szczególnie w obrębie swojego centrum i dzielnic z nim sąsiadujących.
O koncepcji miasta 15-minutowego nie raz i nie dwa wspominano również podczas niedawnej kampanii wyborczej przed wyborami samorządowymi.
Czy jednak my sami, mieszkańcy, chcemy żyć w miastach 15-minutowych?
W przeprowadzonym przez sopocką pracownię PBS badaniu zapytano reprezentatywną grupę Polaków, czy zdecydowaliby się zamieszkać w okolicy z ograniczonym ruchem samochodów, gdyby oferowała najważniejsze usługi publiczne w zasięgu 15-minutowego spaceru.
Na odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak" wskazało 62 proc. badanych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Kup tanio używany rower
- Wyniki naszej ankiety pozwalają sądzić, że sama koncepcja 15-minutowych miast ma w Polsce więcej zwolenników niż przeciwników, o ile faktycznie oferuje najważniejsze usługi publiczne na wyciągniecie ręki. Mieszanie założeń naukowych z ideologicznymi budzi jednak społeczne obawy, stąd - jak sądzę - duży odsetek osób przeciwnych rozwiązaniom ograniczającym poruszanie się samochodami - mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, firmie specjalizującej się w projektowaniu rozwiązań transportowych dla miast, na zlecenie której przeprowadzono ankietę.
Krótko mówiąc, dla części badanych ważniejszy wydaje się brak ograniczeń dla transportu indywidualnego niż dostęp do usług i rozrywek na wyciągnięcie ręki.
- Ewentualny opór bierze się raczej z obawy przed ograniczeniem swobody przemieszczania. Ludzie chcę mieć możliwość, opcję, a nie przymus - dodaje Przemysław Panek.
A wy jak uważacie? Idea miast 15-minutowych jest dobra i zdominuje już w niedalekiej przyszłości nasze bezpośrednie otoczenie? Czy może niesie ze sobą więcej niebezpieczeństw niż korzyści?
Opinie (783) ponad 100 zablokowanych
-
2024-05-04 17:16
Na szczescie finansjera USA i lewactwo upada. Ale to co chcieli zrobic to cos bardzo zlego.
Tak wiec spokojnie co najwyżej można się z nich pośmiać :-)))
- 10 3
-
2024-05-04 17:18
Ha ha!
To sobie zyjcie. A moze zamiasst nabijac kabze wlascicielom fittness club ruszylibuscie tyłki i zaczęli chodzić pieszo?
- 5 0
-
2024-05-04 17:19
To mi się podoba. Małe prowokacyjne info. (1)
I malkontenci wystartowali. Teksty super, beka na całego. Portal jest ok za takie tematy.
- 2 11
-
2024-05-05 17:54
Niestety to nie prowokacja, tylko badanie rynku.
- 0 0
-
2024-05-04 17:35
Małpa w ZOO ma lepiej bo ma wszystko w zasięgu 15 sekund skakania po drzewie.
- 12 3
-
2024-05-04 17:45
Więzienie z zamordyzmem a przedtem manipulacja
- 11 3
-
2024-05-04 17:48
Juz byly takie obozy w latach 40 tych XX wieku.... (1)
- 13 3
-
2024-05-04 21:46
o, widzę, że moderacja kasuje komentarze
porównanie do Auschwitz to szorowanie po dnie. Może i dla Ciebie Kasiu jest to oczywiste, ale facet porównuje możliwość zakupów pieszo do mordowania ludzi. Lecz się, dziewczyno.
- 0 2
-
2024-05-04 17:49
jeszcze lepsze jest getto, a najlepsze więzienie
stołówka, spacerniak, lekarz, siłownia, biblioteka, osadzeni podobni do nas-wszystko w jednym budynku
- 10 3
-
2024-05-04 17:51
A wieżyczki strażnicze będą miały karabiny maszynowe automatyczne czy będzie tam siedział i obsługiwał je Niemiec???
- 13 3
-
2024-05-04 18:32
zniewolenie i tresura idzie zgodnie z długoletnim planem
world economic forum o tym dokładnie mówi
pięknie to brzmi i pięknie oswajają ludków tutaj
zapominają tylko wspomnieć ,że nie będziesz głupcze jeden z drugim ,który to popierasz, że nie będziesz się mógł poruszać autem i będziesz mieszkał w wyznaczonym gettcie którego nie będziesz mógł opuścić bez zezwolenia oczywiście wszystko dla twojej wygody i dla twojego bezpieczeństwa no i ratowania tzw.klimatu.ludzie kiedy się obudzicie bo idziecie ku przepaści .czytajcie,analizujcie,poszukujcie informacji a nie bierzcie wszystkiego za prawdę objawioną którą wam wciska tzw .mainstreem.- 19 2
-
2024-05-04 18:35
To ja tak tylko polecę książkę "Tech - Krytyka rozwoju środowiska technologicznego"
Autor Jan Białek
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.