• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    Ile sie jedzie w godz szczytu z Przymorza w okolice Chwaszczyna? Poltorej godziny? A rano "do miasta'??

    • 34 6

    • efekt suburbanizacji (4)

      ja jakoś jeszcze w 2020 mogłem zamieszkać w Śródmieściu. Okazja zawsze się znajdzie. A auta nie używam prawie wcale. Dziecko odprowadzam do przedszkola spod domu 15 minut.

      • 6 21

      • (3)

        Super,że tak masz. Jednak tu mieszka cirka pół miliona ludzi.

        • 15 4

        • źle wybrali, teraz marudzą, bo ich życie jest uzależnione od auta (2)

          o czym w ogóle nie myśleli, bo kiedyś dało się dojechać może szybciej, sprawniej, ale aut przybywa, bo było więcej osób, które tak myślały, że można opierać swoje funkcjonowanie na aucie. teraz to jest kibel.

          • 7 23

          • o czym ty gadasz? wszyscy mieliby mieszkać w centrum? jest tylko jeden słuszny wybór? (1)

            źle wybrali? a mieli wybór? może zmienili pracę/szkołę/znajomych/lekarza? może musieli mieć 3/4 pokoje bo urodziły się dzieci albo wzięli do siebie osobę starszą?

            • 16 3

            • Są miasta gdzie każda dzielnica jest super połączona z centrum i nikt się do centrum nie pcha jak nie musi, bo po prostu niewygodnie żyje się w zgiełku i hałasie

              • 2 2

    • (1)

      A po co jezdzic z Przymorza do Chwaszczyna? Litosci

      • 5 13

      • No mase ludzi pokonuje tę trasę a artykuł jest właśnie o najbardziej zakorkowanym odcinku. Trudne?

        • 7 1

  • Małomiejska/Świętokrzyska potrzebna od 20 lat! (3)

    • 45 15

    • Podmiejska/Malomiejska jeszcze zmieszcza,ale już przy rondzie shell kiepsko dalej pociągnąć. No a Swietokrzyska to już zapomnij. Jeszcze brakuje z trzech osiedli w taktych okolicach i będzie cacy..

      • 9 0

    • Małomiejską zablokował konserwator zabytków, nie czytałeś?

      • 3 3

    • odbiegles od tematu,mowimy o spacerowej!,malomiejska,swietorzyka,rondo diamentowe juz bylo przerabiane!!

      • 2 0

  • Rowerzysta Buspasem pod górkę :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))) (6)

    • 92 4

    • (1)

      Ale że co, nie da rady pod górkę buspasem?hmmm

      • 4 8

      • Da radę do góry buspasem

        Tylko co zrobi wtedy autobus???

        • 29 1

    • Juz (1)

      Już teraz jeżdżą mimo ścieżki rowerowej co wcale nie powoduje korków

      • 2 10

      • Chyba cię bozia opuściła

        Jeżeli latem w środku dnia masz korek na spacerowej pod górę taki, że prawie stoi, to powodem na 99,9% jest spocony jajościsk cisnący pod górę, którego nie da się wyprzedzić, bo w dół za duży ruch.

        • 7 7

    • Ten pomysł mógł wymyśleć tylko pseudo oficer rowerowy szkodnik miejski!

      • 17 4

    • Jestem za!

      Ale tylko pod warunkiem, że autobusy ZTM nie będą mogły korzystać z pasów dla samochodów

      • 10 3

  • w przyszlym roku wybory (9)

    czas rozpocząć kreowanie wizji miasta przyszłosci. spacerowa wariant 123485. przekop pachołka juz nieaktualny?

    • 111 5

    • Kudłaty ogarnia Pachołek

      • 12 1

    • przeciw przekopowi Pachołka była lokalna "elyta" pis (6)

      a bez centralnego dofinansowania się nie da. Zresztą czytałem tez głosy sprzeciwu z samej Osowej.

      • 5 16

      • ale przeca był taki czas, że elyta PO była i w centrali i samorządzie (3)

        nie dało się? piniędzy ni ma i nie będzie, tak jak na S6 - wielka gadaniana była, a środków nie przygotowano

        • 19 3

        • bo tak naprawde kasy nie ma (2)

          wszystko to dlug publiczny, czyli władza zadluza obywateli w imie lepszego jutra

          • 10 4

          • poko nic nie zbuduje bo według nich pinindzy ni ma i nie będzie.

            Nie chcemy takich przy władzy.

            • 8 3

          • Skoro mamy pieniądze na takie fanaberie jak przejścia naziemne obok tuneli czy antyzatoki to są pieniądze

            • 8 0

      • była maszyna wiercąca za 80 milionów (1)

        wywierciła by pachołek , metro na południe Gdańska... Ale bogate miasto wyzłomowało.

        • 19 1

        • Bzdura

          TBM-y konstruuje się pod konkretny projekt, to nie wiertarka, którą można wiercić w drewnie, metalu i betonie.

          • 2 2

    • Spacerowa

      Problemem nie jest Spacerowa lecz korki Czyżewskiego i Stara Oliwa - trzeba zlikwidować światła do Auchon - utworzyć bez kolizyjne zjazdy no i kolejny etap to Kielnienska - to są problemy trasy Oliwa Chwaszczyno

      • 8 5

  • (7)

    12 miesięcy na koncepcję....Tak,słuszną linię ma nasza wladza))

    • 93 4

    • Aby zrobić coś dobrze potrzebny jest czas (3)

      na kolanie robią dyletanci

      • 2 16

      • Ogłoszą przed wyborami a niektórzy uwierzą dulkiewicz i pojdą zagłosować ?

        Tusk nabredzi że dulkiewicz to super kandydatką i kolejne lata będą dość dla siebie i nic nie robić?

        • 11 4

      • Który to już raz?

        Pogubiłem się w tych wariantach ze Spacerową

        • 6 0

      • 12 miesięcy!! To jest kpina w żywe oczy!

        Taka koncepcja powinna powstać w max 2 tygodnie.Te darmozjady urzednicze kpią sobie z ludzi na bezczela.

        • 1 1

    • Zmień majciochy w sobotę bo Grażynki się z ciebie śmieją.

      Ahahahaha.

      • 1 4

    • buspas buspasem

      ale wy sie za tunel w koncu wezcie

      • 1 0

    • koncepcja zajmuje 12 miesiecy

      To budowa zajmie 10 lat

      • 0 0

  • polska autkowa patologia (13)

    buspas nie jest potrzebny, ale wiem, co na pewno jest "potrzebne" :D po 4 pasy w każdą stronę! :D pod tym by się podpisał każdy kierowca, który samotnie nagniata codziennie w dwie strony. A ludzie w autobusach niech stoją razem z nim w tych korkach.

    • 71 34

    • Po 4 w każda stronę nie (4)

      ale po 2 i po 1 buspasie tak.

      • 19 14

      • jak ludzie mają się kiedyś prawnie przemieszczać (3)

        po mieście, to nie może być poszerzania dróg. Tylko buspasy, tramwaje, ddr. A ew jeśli chodzi o nowe pasy dla aut, to tylko nowe połączenia, jak np. tunel pod wisłą, a nie poszerzanie tego, co już jest, bo i tak się zapcha.

        • 19 14

        • (1)

          Żeby móc mówić o autobusach i tramwajach, to one najpierw muszą sensownie jeździć. Nie robią tego i nie będą - już lisicki o to zadba.

          • 14 3

          • Nie musza sensownie

            Musza lepiej od aut

            • 1 7

        • Drogi dla rowerów nie są potrzebne bo organizuje się darmową podwózkę rowerów

          • 1 0

    • (4)

      Kierofczyki już by chcieli wyciąć cały las. Za mało im wyburzeń zabytków pod drogi. Teraz jeszcze park krajobrazowy będą rżnąć.

      • 9 23

      • (1)

        Odezwał się rowerowy faszysta - jak na Stogach drzewa wycinali pod DDR, to jakoś nie protestował.

        • 16 3

        • Dokładnie zgadzam się z tobą !

          Gdzie są ci ekolodzy ? co nie widzą co się dzieje na Ukrainie płonące składy paliw wszędzie pożary trujące zadymienie i skażenie wód gdzie oni są ??? dla czego tam nie jadą protestować ? i przykuwać się do drzew Oni potrafią się tylko głupio mądrzyć tutaj jak ktoś chce coś zbudować to zawsze będą przeciw i kij w szprychy będą wkładać a u nas ci co na rowerach i hulajnogach choć są w zdecydowanej mniejszości to chcą zawsze sterroryzować większość czyli tych zmotoryzowanych nie rozumiem z czym to ma związek ale chyba z zazdrością że ich nie stać na auto !

          • 4 4

      • Czytając komentarze, czekałem na kierofczyków. I się doczekałem;-)

        • 14 2

      • I otwierać psychiatryki dla tych pseudo ekologów !

        Parków Krajobrazowych jest dość i nowa nitka drogi niczego nie zmienia ! A ci co tak krzyczą żeby nie wycinać nawet jednego drzewa po zakończeniu inwestycji pierwsi by korzystali z nowej drogi wtedy im by już nic nie przeszkadzało są takimi obrońcami to dla czego nie jeżdżą do pacy na oklep koniem albo na pieszo duktem leśnym ? przecież tak kiedyś jeżdżono bo nie było dróg skoro chcą by tak było to nie powinni nawet spojrzeć na autobus czy rower że o samochodzie nie wspomnę !

        • 1 7

    • Nikt tych ludzi nie zmusza do stania w tych autobusach sami tak wybrali to do kogo pretensje ?

      Zawsze pretensje do garbatego że ma proste dzieci !

      • 2 4

    • (1)

      Jakby były 2 pasy w każdą stronę to zarówno kierowcy samochodów jak i pasażerowie autobusów by skorzystali, bo każdy by mógł szybciej pokonac tą trasę i szybciej być w domu. Spacerowa to dojazd/odjazd od obwodnicy, która ma odciążyć centrum i pozwolić na szybkie pokonanie większych odległości, ale gdzies z niej trzeba zjechać, więc co Ci tak boli że ktoś samochodem chce wrócić z pracy jak najszybciej a nie stać w korkach?

      • 0 2

      • Jadąc samochodem nie stoi w korku, tylko go współtworzy. Dopóki nie zostanie to przez nasz -traktujący auto jako wyznacznik statusu majątkowego - naród zrozumiane, doputy będą korki jak chociażby na wspomnianej spacerowej. Autobusem przecież nie pojedzie bo nie po to się dorobił sztucla, żeby z biedotą się kisić. Na zachodzie jakoś nie jest ujmą czy wstydem jazda tramwajem/metrem/autobusem czy o zgrozo rowerem (tak - nawet zimą, z dzieckiem i z zakupami).

        • 0 1

  • Z Gdynią dogadane (1)

    czy budowa będzie od strony Gdańska? Granica idzie przecież zaraz za prawym krawężnikiem w strony Osowy

    • 19 0

    • w końcu wezmą się za budowę

      • 0 1

  • Opłaty za wjazd (2)

    To co tam jest jeszcze potrzebne to bramownica z kamerą i kasowanie opłat za wjazd autem do miasta.

    • 32 33

    • Teren powyżej Spacerowej

      To też teren miasta

      • 4 0

    • No i rowerem też !!!!!

      Kasować ile się da wszystkich rowerzystów przede wszystkim !!!!

      • 8 1

  • Hahaha warianty znaczy koncepcje? (7)

    Już 15 lat temu była koncepcja. Tylko skąd weźmie Ola setki milionów skoro będzie dwumiliardowe zadłużenie Gdańska w tym roku? Może ECS sprzeda z POsadkami?

    • 70 21

    • szybciej Katedrę w Oliwie i Mariacki sprzeda niż lewackie i bolkowe ECS

      • 10 12

    • (4)

      PIS ukradł samorządom kasę to są długi. Głosujcie na PIS to w następnej kadencji o bus- pasie decyzje będą zapadać na Nowogrodzkiej, bo tylko tam będzie resztka pieniędzy. Będzie jak za komuny.

      • 16 17

      • Tak, jasne, a naprawdę to tylko cynizm, pożyczymy jeszcze pół miliarda, zwalimy wszystko na PiS.

        To ludzie tych samych standardów.

        • 8 4

      • Samorządy nie miały nigdy nic swojego żeby im PiS coś ukradł !

        Więc przestań kłamać jak tusk - pinokio.

        • 5 15

      • PiS kasę ukradł - a olcia ma za co malować pasy nad tunelami, 5 baniek od sztuki. CUD.

        • 5 4

      • Ukradł kase czyli dał mieszkancom zamiast złodziejskim urzenikom trolu

        • 2 6

    • malolat jestes!!!,koncepcja byla juz w1962roku!!!!,na przymorzu juz krawezniki kladli,do dzis na ,,zabytku"sie koncza!!

      • 1 0

  • Wewnętrzny buspas z rowerzystami, taksówkami i samochodami elektrycznymi brzmi najciekawiej. (5)

    Nie żebym uważał, że się to sprawdzi - ale chciałbym zobaczyć chaos na tej drodze

    • 101 3

    • Czy oczekujesz rozumowania od urzedników z DRMG

      • 13 0

    • Nieogary od zbiorkomu biorące się za łby z nieogarami od jazdy bez siodełka - widok byłby bezcenny.

      • 8 1

    • Z jakiej racji elektryki ... (1)

      ...mają być wyróżniane? Żeby elektryk miał prąd na przejechanie 100 km ,elektrownia wyemituje ponad 100g CO2. Taki on bezemisyjny. Zwykła ekopropaganda.

      • 13 3

      • No właśnie o to chodzi - jak są takie eko, to niech się męczą z cyklistami.

        • 2 0

    • Buspas dla rowerzystów? Już to widzę jak autobus wlecze się za rowerem

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane