• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    Autobus jedzie tam raz na pół godziny Potrzebne są po 2 pasy w każdą stronę ,a dla rowerzystów są równoległe do Spacerowej ścieżki w lesie

    • 38 22

    • (1)

      Tak! Wydajmy miliony, żeby auta szybciej stanęły w korku w oliwie!

      • 16 6

      • A autobusy razem z autami

        • 12 1

    • Nie, potrzebny jest autobus co 10 minut

      • 5 0

    • Pojedz sobie po rownoleglych kamienistych sciezkach rowerem z cienkimi oponami

      A jesli autobusy beda staly w korkach, to bedzie mnie osob jezdzilo komunikacja i nawet 3pasy nie pomoga na korki

      • 3 0

    • A właśnie że nie

      Trzy linie, 169, 171, 179. Wiecznie z rana w kierunku Oliwy oraz popołudniu w kierunku Osowy zapełnione głównie uczniami. Wg planu przez autobusowego Spacerową przejazd zajmuje ok. 15 minut, niestety w godzinach szczytu to 30 minut lub więcej

      • 0 0

  • (4)

    Oj droga rowerowa to by sie tam bardzo przydala.

    • 19 18

    • Ścieżka jest 30 metrów obok do samej osowy (2)

      Ale jak ktoś woli ryzykować jadąc ulicą to jego sprawa

      • 8 4

      • (1)

        No jest sciezka, ale typowo lesna - w nieciekawych warunkach pogodowych nie jest zapewne idealna. A sciezka moim zdaniem by sie przydala, ale typowo rowerowa, bez wspoldzielenia z pojazdami mechanicznymi.

        • 6 7

        • Na jezdni jest inna pogoda niż na ścieżce? No popatrz jaki ewenement.

          • 3 3

    • Zakaz ruchu rowerów - będzie taniej i bezpieczniej.

      • 6 2

  • Tak, rowerzyści na buspas

    Czyli jak jeden rowerzysta wkurzy kierowcę autobusu, pasażerów autobusu i kierowców osobówek :D
    Rowerzyści do lasu, a buspas jeden.

    • 22 2

  • Ja bym wybudował (3)

    Szczerze kolej linowa do góry atrakcja turystyczna oraz korki by rozladowalo na pewno pomysł do rozważenia !

    • 48 9

    • Stary pomysł ! I nie zastąpi komunikacji kołowej. (2)

      • 2 2

      • Jak nie jak tak

        Napewno odciążyłoby to ruch kołowy. Kolej liniowa to sensowne rozwiązanie także jako promocja Gdańska.

        • 2 2

      • No

        A myślałem, że tylko ja to wymyśliłem bo nigdzie nie słyszałem:)

        • 1 0

  • Wydawanie kasy na półśrodki

    • 24 2

  • "Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3"

    i nic nie rozumiem. Tam trzeba zrobić po buspasie i po ścieżce, z tym, że ścieżka już w lesie.

    • 10 5

  • Wybory

    Przecież to Kiełbasa Wyborcza przed wyborami 2023 !!! Nie wierzę tym kłamcom z Po ! Rządzą w Gdańsku i myślą że gdańszczanie i gdańszczanki to barany , którym można wcisnąć każdą brednię !!! Nie zrobił tego Adamowicz rządzący 20 lat ! Nie zrobi to już nikt inny ! Czcze gadanie i Kłamstwa pod publiczkę !

    • 30 8

  • Jeśli chodzi o korki oliwa->osowa to jest szansa że czesc ruchu zeszłaby po przebudowie węzła o brakujący element koniczyny koło castoramy oraz dobudowa prawoskretu na obwodnicę wcześniej dla zjazdu w kierunku gdyni/rumii i innych wiosek

    • 8 3

  • Teoria jak rum - jest dobrym Sługą ale złym Panem (1)

    jadąc po Białorusi zobaczyłem jakość ich głównych dróg - znakomite! Wzdłuż trasy wycięte drzewa na głębokość ok. 10 metrów co znakomicie poprawia widoczność, czyli bezpieczeństwo, uszkodzony samochód można bezpiecznie zostawić na poboczu. A w Polsce ekologia kosztem zdrowia i życia ludzi. Koszt takiego przedsięwzięcia przecież nie jest duży ale chyba jesteśmy juz niewolnikami ekologii...

    • 16 17

    • Zostań tam jak Czeczko. Nie potrzebujemy zdrajców.

      • 2 5

  • Pani prezydent niech już pani odpuści albo...

    Załatwi środki na tunel pod Pachołkiem za coś w końcu pani płacimy w podatkach

    • 27 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane