• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • Ile to lat minęło od przebudowy tej ulicy? Niewiele a można było wówczas, kosztem zwiększenia wydatków o jakieś 15, no może 20 %, zbudować drogę na miarę potrzeb a nie możliwości i problemu by dziś nie było. Dziś budując buspas, problemu też kompleksowo nie rozwiążemy; znowu będzie to wywalanie kasy na rzeczy nieprzydatne za kilka już lat. Te dzielnice ciągle się przecież rozrastają szanowna władzo!!!

    • 1 0

  • Żadne z proponowanych rozwiązań nie jest racjonalną alternatywą!! (1)

    Jedynie oddzielne pasy dla autobusów i taxi oraz rowerów dla każdego kierunku oraz zwiększenie liczby pasów ruchu dla pozostałych uczestników ruch. rezygnacja z obecnego sterowania światłami na inne rozwiązania, ponieważ obecne wstrzymują ruch.
    Nikt nie porusza rozwiązania estakady dla tych co by mieli docelowo obrać kierunek obwodnicy lub tunelu - takie warianty powinny być rozpatrywane, jeśli nie ma jak rozbudować na szerokość lub ileż można w poprzek. TO są rozwiązania na przyszłość, gdzie dodatkowo skrzyżowania nie wstrzymywały by ruchu, a nie na chwilę lub po minimalnych kosztach z autobusami na jednym pasie w dwóch kierunkach.

    • 0 0

    • rowerem po bus pasie?

      to chyba nie jest dobre rozwiązanie, autobus zachowujący 1m odstępu wyprzedzający rower?

      • 0 0

  • Już wiem

    Należy zrobić ścieżkę dla rowerów, obok buspas, rolkostradę, chodnik i trasę dla niezdecydowanych - na przykład pieszych prowadzących rower, albo rolkarzy z rolkami na ramieniu. Osiedla na Osowej zamknąć i zrównać z ziemią, a wtedy można tam zasadzić drzewa. I usunąć ruch samochodowy że Spacerowej. Nazwa ulicy zobowiązuje.

    • 0 0

  • Brak

    Zrobić tak jak ul.Slowackiego po dwa pasy w każdym kierunku i ścieżka rowerowa . Natężenie ruchu takie samo jak na ul.Slowackoego a po jednym pasie jak 20 lat temu ul. Słowackiego jazda pod górę 2 godz a miejsca na Spacerowej co nie miara do rozbudowy

    • 0 0

  • Chory pomysł

    Dawno miała być czteropasmowa i w niektórych godzinach 1 dla autobusów.
    Zanim się dogadają z właścicielami terenu minie następnych kilka lat.
    Co z tunelem?
    Co z przebudową Kielnieńskiej ma chyba byc 4 jezdniowa/

    • 0 0

  • Gdzie świętokrzyska

    Ile można czekać

    • 0 0

  • proste

    2 pasy dal autobusów, 2 pasy dal samochodow i 1 pas dla rowerów w dwoch kierunkach. to minimum, i tak się zakorkuje w Sopocie.

    • 0 0

  • METRO

    Metro do osowy zrobi robote.

    • 0 0

  • Rowerem koło Spacerowej

    Polecam jazdę w spalinach i jeszcze większych korkach pod górkę na rowerze. 2-3lata rąk płuc murowany.
    Swoją drogą jako kierowca, sugerował bym zrobić dodatkowy pas, poprawić węzły przy obwodnicy (taniej wyjdzie). W samej Oliwie raczej nie wiele się da zrobić. Ścieżkę rowerową koniecznie poprowadzić ale przez las, zdala od spalin i hałasu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane