• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • Rowerem przez las (1)

    Rowerzyści powinni jeździć przez las, a nie wdychać spaliny i tamować ruch pojazdów wielośladowych jadących nieco szybciej, szczególnie w górę. Trzeba tylko zgody Lasów tzw. narodowych. Zresztą, jeśli nie rozwiąże się przejazdu przez "mostek" to i tak nic te warianty nie dadzą. A może należy pomyśleć o dwóch pasach od Grunwaldzkiej przez Opacką i dwóch pasach w dół przez mostek z dłuższym prawoskrętem w Polanki? Trzeba by było usunąć parę miejsc parkingowych. Ale cóż to za problem.

    • 3 0

    • Racja ale to niestety Lasy Państwowe rżnąć pomniki przyrody na sprzedaż drewna za granicę chętnie

      Ścieżka rowerowa w lesie? Nieee, jeszcze ludzie będą się pocić i chuchać na biedne rośliny.

      • 0 0

  • Zgodnie z trendami powinien być ruch wahadłowy dla samochodow, po jednej stronie chodnik, po drugiej ścieżka rowerowa i przejścia pieszo rowerowe co 50m oczywiście wyniesione, a w połowie drogi monument upamiętniający Kazimierza J. z katedry bezruchu drogowego PG.

    • 2 0

  • Zaniechania

    Ciekawe ile osób zmarło i choruje w wyniku braku wizji dwupasmowej spacerowej . Straty czasu, straty materialne. I dalej tylko rozmawiamy.

    • 3 1

  • A chodnik?

    Może w końcu wejdziemy w XX wiek i pojawi się chodnik? Również na węźle?

    • 0 0

  • Trzy lata się męczyłem z remontem dobrej drogi zamiast zbudować drugą jak Słowackiego.

    Wszystko bez głowy i wyrzucanie pieniędzy,męczenie ludzi i środowiska.Szczytem jest budowa osiedla na Spacerowej gdzie głos mieszkańców nocą się po lesie roznosi a dzik czy lis śpią pod moim oknem na Polankach.

    • 0 0

  • A nad obwodnica?

    Tu juz nie bedzie sciezki i buspasa?

    • 3 0

  • Od drogi zielonej powyżej zoo trzeba

    Puścić nowa drogę w lesie a rejon parku po prostu odciążyć z ruchem

    • 2 0

  • Tylko 1.9 TDI

    z lejącymi wtryskami, lubię przegazować w korku

    • 0 0

  • Fajnie

    Ale co dadzą 2 pasy w obie strony skoro i w oliwie i w osowej będą się łączyć w jeden? No chyba, że nie będą się łączyć, ale wątpię, żeby np. w oliwie poświęcili na ten cel część parku oliwskiego lub wyburzyli budynki stojące przy drodze

    • 0 1

  • Zrobić po dwa pasy w każdą stronę i dwieścieżki rowerowe i już

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane