• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • 2 nitka na wysokości Renku a nie rozwiązanie z RPA

    Proponuje rozwiązanie na marę tęgich głów od tego pomysłu: od 10 do 12 jeżdżą Volkswageny od 12-14 Mazdy od 15-24tej pomysłodawca wahadłowego buspasa! Tak trudno puścić druga nitkę na wysokości Renku?

    • 0 1

  • Uwierzę jak zobaczę

    Buspas na Spacerowej i rondo przy Niepołomicka/Starogardzka są jak Yeti. Wszyscy słyszeli, ale nikt nie widział

    • 1 0

  • Bez sensu

    Gdy usprawni się przejazd wszystkim pojazdom to kombinacje z buspasami będą nie potrzebne. Dwa pasy w jedną stronę i dwa pasy w drugą plus jedna ścieżka rowerowa. Jak samochody będą jeździć płynniej to autobusy również. Przestańmy w końcu traktować zwykłych kierowców jak ogryzki.

    • 1 0

  • Edukować kierowców

    Duża część korków jest spowodowana nieumiejętną jazdą kierowców. Część z nich pewnie siedzi w telefonie a inni po prostu mają gdzieś innych kierowców jadących za nimi. Cześć z takich osób piłuje na jedynce całą spacerowa do góry w ślimaczym tempie. Wystarczy kilka takich osób i korek gotowy.

    • 0 0

  • Ścieżka rowerowa jest! (1)

    Ścieżka wzdłuż spacerowej już istnieje tylko jakieś 100 m w lesie. Jest tam piękna szutrowa droga która później przechodzi w klasyczną ścieżkę rowerową. Wystarczy ustawić jakiś drogowskaz i lekko poprawić zjazd ze spacerowej w tą właśnie ścieżkę i nie trzeba nic wycinać. Kolaże szosowi i tak pojadą asfaltem i dla nich ścieżki rowerowe nie są budowane ale dla wszystkich rowerów typu gravel, cross czy fitness czyli takich jakimi najczęściej do i z pracy ludzie jeżdżą bezpieczna droga szutrowa z dala od smrodu aut jest idealna.

    • 1 1

    • nie zgodzę się

      1. nie każdym rowerem da się po tym szutrze jechać
      2. nie na całej długości jest szuter, są miejsca zapiaszczone, nieutwardzone
      3. to jest dobre pod MTB, ewentualnie crossa, nie pod miejskie rowery

      • 0 0

  • Na dzień dobry wystarczy przebudować skopany wjazd do centrum handlowego

    Skopany zresztą na życzenie Boba Budowniczego Budynia.
    Jak poprawią, to ruch w górę przyspieszy 2x

    • 1 0

  • Bus pas nie rozwiąże problemu. Należy dodać min po jednym pasie w obu kierunkach. Optymalnie powinno się dodać po 2 pasy. Trzeba patrzeć perspektywicznie.

    • 0 0

  • bus pas nie rozwiąże problemu

    Żaden bus pas nie rozwiąże problemu! Osowa beznadziejne ma połączenia jeżeli chodzi o komunikacje miejską. Mieszkam w Osowej i skazany jestem na samochód, dojazd komunikacją do Wrzeszcza ( rano kiedy nie ma korków) zajmuje mi 1h (autobusem z przesiadkami) a samochodem 15 min. Więc dla mnie nigdy nie będzie to opcja świadomego wyboru . Rowerem niestety nie jestem w stanie dojeżdżać bo o ile zjechanie w dół Spacerową byłoby "przyjemnością" to powrót byłby mordęgą .

    • 1 0

  • Potrzebne metro /tunel pod całą Spacerową!

    A tak w ogóle to jak można ścieżkę rowerową koło buspasu? Autobus najedzie na ścieżkę i do remontu ( no chyba że ścieżka będzie miała nacisk 10ton), już nie mówiąc o komforcie jazdy dziecka/kobiety koło autobusu

    • 0 0

  • Po dwa normalne pasy w każdą stronę

    Jeżeli za mało miejsca to trzeci pas ze zmiennym kierunkiem (rano Oliwa po południu Osowa).
    Normalny pas, nie żaden BUS.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane