• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • Ścieżka rowerowa jest kawałek w bok w lesie (1)

    Ścieżka rowerowa jest kawałek w bok w lesie i druga równoległa w spalinach aut nie jest potrzebna. Bedzie jedynie powodem dodatkowej wycinki drzew.

    • 2 2

    • Dodatkowa wycinka drzew

      pod jedną głupią ścieżkę rowerową to mały pikuś w porównaniu z tym co dzieje obecnie w lasach. W zasadzie nie ma teraz lasu, czy to prywatny czy państwowy gdzie by nie była prowadzona wycinka na potęgę. Trójmiejski Park Krajobrazowy będzie parkiem nie tylko z nazwy, tak będzie niedługo zagęszczenie drzew.

      • 0 1

  • Miasto się rozrasta, populacja zwiększa, miasto na siłę zagęszcza jeszcze zaludnienie w samym mieście zamiast kontynuować rozrost miasta na większej przestrzeni, a mimo wszystko dróg się nie rozbudowuje, a co gorsza jeszcze je likwiduje. Patologia jak się patrzy. Czy to aż taki problem żeby był rozwój zrównoważony i były dobudowywane drogi, buspasy i ścieżki jednocześnie w miare rozrostu miasta?!

    • 2 0

  • A kiedy wreszcie będzie wydzelona droga (1)

    dla rolkarzy i deskorolkarzy?! Bo takich dróg w całym mieście cały czas brakuje a to też są tez ludzie, co chcą jeździć. My nie jesteśmy gorsi od rowerowczyków!

    • 2 3

    • w tej sprawie do marcina, on robi wielki przewal szmalu podatnika,dla nigo glapinski wydrukowal 200 miliardow zeta!!!!

      • 0 0

  • A co na to PMS (pazerne miasto sopot)?

    Czy PMS nie powinno dorzucić się do tego projektu?
    Dlacze nie myśli się o innych rozwiązaniach tylko dokładanie pasów?
    Czemu tępi osowianie nie mogą zrozumieć że dojazd do Chwaszczyna trzeba usprawnić. Tak samo wyjazd z parku chandlowego, trzeba zlikwidować punkty newralgicznego

    • 2 0

  • 5 wariant

    Buspas oraz tramwaj

    • 1 2

  • Ścieżkę rowerową można poprowadzić lasem.

    Dogadać się z lasami państwowymi i równolegle zrobić trasę oddloną od samochodów.

    • 1 0

  • Tutaj nie ma problemu z ulicą Spacerową,

    nawet jak ona będzie 6-pasmowa, to ten problem będzie dalej. Tutaj jest problem z tym, jak w Oliwie ten cały ruch ma być wchłonięty. Nawet przy 6 pasmach ruchu będzie on stał na Spacerowej bo nie może wjechać do Oliwy.
    Szkoda, ze ta piękna ulica zostanie teraz zdewastowana.

    • 1 1

  • Tunel pod Pachołkiem i trasa dwupasmowa

    Tylko i wyłącznie tunel pod pachołkiem i po dwa pasy w każdą stronę. Konkrety a nie bzdety!

    • 3 0

  • Zmodernizować skrzyżowania na osowej i w oliwie

    To tam sie tworza korki. Potem sciezka rowerowa.

    • 2 0

  • Czy wy ludzie nie rozumiecie (10)

    Po to chcą zrobić bus pas i ścieżkę rowerową, żeby korzystniej się jechało autobusem i rowerem do miasta, a nie samochodem a jak będzie więcej autobusów jeździło po spacerowej to będzie mniej samochodów w centrum.

    • 53 20

    • (6)

      A dalej jednopasmowa ulica do Grunwaldzkiej, i na niej autobus nie bezie stał w korku?

      • 4 5

      • (3)

        Jak wjedzie mniej samochodów a więcej autobusów to tak, będzie mniejszy ruch.

        • 6 5

        • (1)

          skąd masz pewność ze tak będzie ? pewnie jeden kierowca na 100 przesiądzie się i tyle będzie z tej inwestycji, lepiej by było zrobić pod dwa pasy w każdym kierunku , było by to z korzyścią dla wszystkich

          • 6 6

          • Z korzyścią dojechania do jednopasmowej?

            Przecież tam jest wąskie gardło.

            • 5 0

        • jak babcia ma wąsy

          to z dużym prawdopodobieństwem ma szansę być dziadkiem...

          • 0 0

      • (1)

        We wszystkich takich inwestycjach chodzi o to żeby obrzydzić jazdę samochodem i zwiększyć udział komunikacji miejskiej w ruchu drogowym

        • 13 1

        • i prawidłowo

          • 0 0

    • gratulacje (1)

      Osowa się starzeje i pod górę na rowerze.Brawo.

      • 1 0

      • ze wspomaganiem elektrycznym

        i trochę starszy pojedzie

        • 0 0

    • tylko najpierw tych autobusów musi być więcej

      Jak myślisz, skąd pomysły na "turystyczne" trasy autobusów?
      Bo nie ma taboru, a trzeba markować, że świadczy się usługę masową...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane