• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku. Obecnie autobusy poruszające się w godzinach szczytu ul. Spacerową muszą stać w korkach. Trasa między Osową a Oliwą to jedna z najczęściej korkujących się ulic w Gdańsku.

Z trzech do czterech wzrosła liczba wariantów buspasa, jaki ma powstać na SpacerowejMapka między Osową a Oliwą. Miasto robi kolejny krok w kierunku jego budowy i w ciągu kilku dni zamierza ogłosić przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji. Ma być ona gotowa w ciągu 12 miesięcy.



Na który wariant buspasa na Spacerowej powinno się zdecydować miasto?

Po raz pierwszy o planach drogowców zamierzających przebudować ul. Spacerową, by usprawnić na niej ruch transportu publicznego pisaliśmy w 2015 r.

W 2018 r. temat wrócił, ale jako kiełbasa wyborcza, którą przerzucali się kandydaci na prezydenta Gdańska.

Konkrety poznaliśmy jesienią 2020 r. gdy o trwających pracach koncepcyjnych informował Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił przed dwoma laty Grzelak.
Ogólny zarys tych ustaleń poznaliśmy latem zeszłego roku, gdy drogowcy przygotowali trzy warianty buspasa na ul. Spacerowej.

W kolejnych miesiącach przygotowano dodatkowy, czwarty wariant.

Teraz pora na szczegóły.

Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej. Docelowo Spacerowa ma zostać poszerzona o trzeci pas, którym poruszać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Buspas na Spacerowej długi na prawie 6 km



- W przyszłym tygodniu ogłosimy przetarg na opracowanie wariantowej koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy od daty podpisania umowy - informuje Aneta NiezgodaDyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy, poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców. Koncepcja będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji.
  1. Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  2. Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  3. Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  4. Ostatni, czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

W ramach opracowania koncepcji przedstawione zostaną m.in. kosztorysy dla wszystkich wariantów, z podziałem na etapy realizacji. Prace projektowe mają potrwać 12 miesięcy. Ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach.

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia.
  • Drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem.
  • Trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach.
  • Czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie.

Opinie (381) ponad 20 zablokowanych

  • Tunel i dwie jezdnię. (1)

    Tylko tunel pod Pachołkiem i dwie jezdnie rozwiążą problem.

    • 49 15

    • Tak, kolejna miejska autostrada na pewno rozwiąże problem korków

      wpi, brg i drmg lubią to

      • 5 12

  • Aby to działało (1)

    Musi być druga droga w obu kierunkach jak Słowackiego.
    Wtedy możecie sobie robić kontrpasy jak na Witominskiej. Ruch rozładowany.
    Ścieżka rowerowa przy okazji jak na Witominskiej.
    Las na tym nie ucierpi.

    Przekopać maszyna do budowania tuneli pachołek i zrobić drogę zieloną. Przerobić wiadukt w Osowej, wyciąć las i wpiąć do Obwodnicy Kaszubskiej w Chwaszczynie

    • 41 9

    • Czyli szykuje się spora wycinka lasu...

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Rozważana powinna być tylko jedna opcja (25)

    2x bus pas i 2x ścieżka rowerowa - ruch na tej trasie NIE zmaleje będzie tylko się zwiększał a po co za kilka lub kilkanaście lat zastanawiać się znowu co zrobić aby usprawnić ruch na spacerowej.

    • 428 89

    • Idźmy na całość i zróbmy tunel pod ul. Spacerową, albo objazd przez Dolinę Radości. (8)

      • 23 10

      • Wystarczyłhy zakaz wjazdu samochodów osobowych.

        • 21 45

      • Wsumie to dobry pomysł ;) (6)

        W Oliwie dwa pasy w górę. W Owczarni dwa pasy w dół ulicą kościerską. Duży pierścień!

        • 22 7

        • (5)

          Tunel podpacholkiem to dobra opcja, nie zmieniałbym tego, tylko bym kombinował skąd wziąć kase

          • 21 10

          • A mówią ze głupich nie sieją a jednak jestes przykładem

            • 9 28

          • Projekt Tunel był tylko poto by wyprowadzic miliony z kasy miasta do rąk prywatnych,ale POKOelemingi łykaja wszystko. (3)

            Same analizy kosztowały juz mieszkanców miasta kilkanaście milionów !! To taki Miś Gdański .Choć władze Gdańska są specjalistami na skale kraju w marnowaniu milionów z kasy mieszkanców !!

            • 17 20

            • (1)

              Ile milionów i w ramach jakich inwestycji zostało zmarnowanych?
              Skoro znasz konkrety, to się nimi podziel.

              • 6 7

              • Droga Zielona

                i przyległości.

                • 0 0

            • No tak, specjalistów od skali miliardów zł mamy gdzie indziej

              • 2 3

    • i zebra co max 300 metrów (2)

      • 27 3

      • I światła ! (1)

        • 15 1

        • i...

          zasmażka...

          • 0 0

    • mało (1)

      3x ścieżka rowerowa plus jeszcze jedna obok przez las.

      • 26 13

      • Wyciąć do końca ten las i wyprostować Spacerową

        zabetonować wszystko = 4x2 osobowe + 2 x buspas + tramwaj + światła co 200 m ( koniecznie uspokajające ruch do 5 km/h ) a to wszystko na benzynie z ruskiej ropy tankowanej na stacjach MOL ( Orban + Putin ) i AMIC ( Łukoil = Putin ) i na prądzie z węgla

        • 2 4

    • Zgadza sie innej opcji niema no ale czego oczekujesz od nie kompetentnych urzędników.

      • 11 5

    • Dodam jeszcze że aby ta opcja miała sens, należy zapewnić darmowy parking po stronie Osowej i skoordynowane godziny komunikacji miejskiej. W przeciwnym wypadku busy będą jeździły puste.

      • 15 1

    • tylko po co? (2)

      skoro w Osowej wpadasz na wiadukt i drogę 1x1 której nie można przebudować a w Oliwie masz Pałac Opatów i stare kamienice, których też nie można ruszyć. Możesz zbudować po 4 pasy w każdą stronę a i tak dalej będą korki na obydwu końcach drogi. Buspasy czyli priorytet dla komunikacji miejskiej to jedyna wykonalna opcja. Też mi się to nie podoba ale nie widzę innego sensownego rozwiązania.

      • 12 5

      • Bardzo trafna opinia powyżej

        Trzeba spojrzeć na mapę, bez tunelu to wyrzucone pieniądze
        To będzie 1x3 parking dla samochodów stojących w korku przed Oliwa lub obwodnicą

        • 4 1

      • Oczywiście że tak ale tępe umysły tego nie ogarną

        • 0 2

    • chyba idą wybory bo znowu zaczynają rozmawiac o spacerowej

      • 17 2

    • (1)

      Po co dwie ścieżki rowerowe? Z powodzeniem wystarczy jedna

      • 8 3

      • Ścieżka w jedną i w drugą stronę, jak już robić coś to porządnie, niech ścieżki będą kierunkowe. Nikt już nie chce ścieżek szerokich na dwa metry podzielonej pasami.

        • 9 6

    • Lepiej od razu 3x bus pas i 4x sciezka rowerowa, bo po co nowe drogi dla miasta w którym zwiększa się populacja i jest prowadzona polityka maksymalnego zageszczenia ludności.

      • 7 2

    • Świadomy wyborca

      Puścić ruch samochodowy estakadą, a dołem rowerki i td.

      • 1 0

    • To przydała by się jeszcze kładka nad obwodnica dla pieszych i rowerzystów.

      To przydała by się jeszcze kładka nad obwodnica dla pieszych i rowerzystów.

      • 2 0

  • Rozważana powinna być tylko jedna opcja (1)

    Dodatkowe pasy 2 pasy dla samochodów oraz tunel pod pachołkiem, niech Sopot też coś ma z tego.

    • 26 15

    • no tak, najlepiej wykarczować park krajobrazowy rozwalić pachołek i wybudować autostradę :/ a za 10 lat zrobić dokładnie to samo, bo przecież znowu pasy będą zawalone... Jedynym wyjściem jest poszerzenie drogi o pasy do komunikacji alternatywnej od ruchu samochodowego, by zwiększyć konkurencyjnych i komfort z innych sposobów komunikacji, tak by ludzie systematycznie odkładali samochody i wybierali rower lub autobus. Dzięki temu i pasy samochodowe będą luźniejsze.

      • 0 0

  • Wybory się zbliżają. Trzeba pokazać, że coś się robiło poza marszami i ujadaniem na Polskę z dala od Gdańska.

    • 22 5

  • Wystarczy zlikwidować światła u góry (2)

    Postawić tam rondo.
    I przede wszystkim, zakaz wjazdu starym dislom do centrum miast

    • 13 34

    • Dlaczego chcesz zabronić wjeżdżać autobusom do miast?

      • 4 0

    • Oliwa i Osowa to nie centrum miasta

      • 2 1

  • Buspas? (2)

    problem rozwiązałaby dwupasmówka ale też tylko częściowo bo w oliwie jest wąsko i pasy i tak by się łączyły. To chyba nie jest po prostu droga którą da się naprawić

    • 22 10

    • Da się.

      Wystarczy w Oliwie wydzielić drogi jednokierunkowe.

      • 1 0

    • Musicie znowu wyciąć drzewa w lesie żeby to zmieścić. Nie wiem czy greenpis się zgodzi?

      • 0 1

  • Nie dla buspasów.

    Trzeci pas powinien mieć rano ruch w dół Oliwy a po południu do góry czyli w kierunku Osowy.

    • 24 12

  • Tam powinno być 2x2 od węzła z obwodnicą metropolitalną do Ergo Areny

    • 21 10

  • (1)

    Moim zdaniem jak już to już, to znaczy droga dla autobusów powinna być fizycznie osobną drogą z kontrolą dostępu w postacji monitoringu. W przeciwnym wypadku i tak dodatkowy pas zablokują cwaniaki.

    • 74 6

    • ...po powstaniu buspasów trzeba będzie zainwestowac w elektryka... :P

      • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane