• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów

Michał Stąporek
1 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

18 elektrycznych autobusów MAN Lion's City E kupi miejski przewoźnik Gdańskie Autobusy i Tramwaje. 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych wyjedzie na ulice Gdańska w przyszłym roku. Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km.



Czy elektryczne autobusy to rozwiązanie faktycznie ekologiczne?

O kontrakt dla miejskiej spółki walczyło trzech producentów: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Za dostawę 18 pojazdów miejska spółka zapłaci jej prawie 62 mln zł.

- Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu  i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT, Jerzy Wiatr. - Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km. Dzięki temu pojazdy będą obsługiwać linie bez konieczności ładowania ich baterii na terenie miasta. Ładowane będą na terenie zajezdni.

Pierwsze elektryczne MAN-y latem przyszłego roku



Na dostarczenie 18 autobusów wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Pojawią się więc one w Gdańsku latem przyszłego roku.

Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Autobusy same policzą pasażerów



Nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi (wydzielona strefa do przewozu wózków, platforma umożliwiająca wjazd wózka). Przyciski będą opisane w alfabecie Braille`a.

W autobusach znajdą się pasy do zapięcia rowerów podczas jazdy, gniazda USB oraz defibrylatory zewnętrzne AED.

W pojazdach znajdzie się także automatyczny system liczenia pasażerów.

Potrzebne nowe ładowarki. Przetarg na stacje ładowania ogłoszony



By nowe elektryczne MAN-y mogły kursować po mieście, potrzebują stacji ładowania akumulatorów. Dlatego GAiT ogłosił właśnie przetarg na budowę takiej stacji, która zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej przy al. Hallera.

Początkowo stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania, ale ich liczba będzie zwiększana.

- Zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba - dodaje wiceprezes Wiatr.
Podczas nocnego ładowania akumulatorów pojazdy będą - uwaga, trudne słowo - "prekondycjonowane". Oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasę temperatura w przestrzeni pasażerskiej będzie dostosowana do warunków atmosferycznych.

GAiT aplikuje o dofinansowanie inwestycji w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Oferty w przetargu na budowę ładowarek można składać do 21 czerwca 2022 r.

Zalety ładowania autobusów w zajezdni według Jerzego Wiatra, wiceprezesa GAiT


Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT
  • Nie ma potrzeby budowania infrastruktury na terenie miasta, która wraz z rozwojem technologii i wydłużeniem zasięgów pojazdów może stracić rację bytu.
  • Pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania.
  • Ładowanie pojazdów w zajezdni nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania.
  • System ładowania nocą daje możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.

Miejsca

Opinie (169) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (8)

    Te elektryki...ładowane prądem z elektrowni na...węgiel z ekologią nie mają nic wspólnego.Utylizacja i produkcja bardziej zanieczyszcza niż klasyczne.To czysty eko biznes lansowany przez UE.

    • 34 6

    • Bzdury piszesz (3)

      Łapiesz wszystko jak młody pelikan. Utylizacja akumulatorów i baterii jest od dziesiątek lat. Coraz więcej firm na świcie zajmuje się ich utylizacja i przerabianiu. Wiekszym problemem są panele fotowoltaiczne. Z akumulatorami to bzdura

      • 2 7

      • (1)

        To nie jest utylizacja baterii, ale składowanie części ich komponentów. Baterii nie da się w 100% recyclingować.

        • 5 0

        • Oczywiście. Niczego nie da się 100% recyklingować. A z tych odzyskanych komponentów to co się robi? Może nowe baterie?

          • 0 5

      • Jedyną częścią samochodu spalinowego, która jest poddawana powtórnemu przetworzeniu powyżej 90% jest...

        Akumulator. Trolololo.

        • 0 3

    • (2)

      A do tego 2-krotnie wyższa cena pojazdu w stosunku do normalnego. Plus podwyżki cen prądu.

      • 3 0

      • Bo ropa wcale nie zdrożała...

        • 1 2

      • Porównujesz "normalny" o osiągach połowę słabszych od elektrycznego, to i połowę tańszy wychodzi.

        • 0 1

    • Doktorze

      A co by doktor radził?

      • 1 1

  • (7)

    Te autobusy tez nie beda mialy ubezpieczenia Autocasco?

    • 20 0

    • A Wiatr juz naprawil namiot dla ekipy sprzatajacej? Rozwiazal problem myjni urywajacej lusterka i wyrywajacej elementy autobusow?

      • 10 2

    • Przetarg na stacjw ladowania a wczoraj artykul ze baza bedzie gdzie indziej.

      • 6 1

    • Własnie dlatego je kupią

      Normalna spółka wzięłaby je w leasing, a po jego zakończeniu wymieniła pojazdy na następne

      • 5 1

    • (3)

      Jak ma się dużo pojazdów (lub dowolnego innego sprzętu) to AC nie ma sensu. W cenie kilkuletniego AC 17-tu pojazdów można mieć 18-ty na wypadek gdyby któryś z tych 17-tu wypadł z obiegu. Do tego zajezdnia ma własne warsztaty.

      • 0 7

      • (1)

        ale kierowcy płaca za uszkodzenia z wlasnej kieszeni....geniuszu

        • 8 0

        • Czyli gait miałby na swój koszt wykupywać AC, mimo że samodzielna naprawa wyjdzie mu taniej, po to aby zwolnić kierowcę z odpowiedzialności za uszkodzenia? Nie trzyma się to kupy. Sposób finansowania naprawy pojazdu a finansowa odpowiedzialność kierowcy to dwie niezależne rzeczy.

          • 0 6

      • Byle rysa i kierowca dostaje FV na kilkanascie tysiecy

        • 3 0

  • Podobno Pan Wiatr tyle naobiecywał że sam nie pamiętam co komu itd. (1)

    Chłopaki na zajezdni już widzą tą "rewolucję" z elekromobilniśćią. Jeżeli ma to tak się skończyć jak z innymi pomysłami to gratuluję podejścia i humoru.

    • 25 0

    • Taa wszystkie jego pomysly umarly. Fantasta sie znalazl co z zz biurka problemy rozwiazuje

      • 10 0

  • (13)

    "Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km". Ile lat i czy o każdej porze roku?

    • 40 2

    • (2)

      Cykl zyciowy autobusu miejskiego to milion km albo 8-10lat

      • 3 8

      • Ale nie elektrycznego

        • 11 1

      • Autobusu elektrycznego?

        • 9 1

    • (3)

      po paru latach padną akumulatory, koszt wymiany i serwisu będzie tak absurdalnie wysoki ze nikt tego nie wymieni i będą stały w zajezdni, taki będzie finał tych zakupów coś czuję

      • 11 4

      • Bzdury z tym zużyciem baterii (2)

        Jeżdżę elektrykiem już 3 lata, bateria jak nowa.

        • 3 4

        • (1)

          a co ile ją ładujesz? bo takie baterie wytrzymują ileś cykli ładowania co w przypadku autobusu miejskiego będzie codziennie/co dwa dni

          • 7 0

          • Jakieś 360 cykli za mną, zasięg jak nowy

            • 1 3

    • (3)

      Biorąc pod uwagę, że są już Tesle z przebiegiem milion km i ich baterie mają się doskonale, twierdzę że prędzej autobus pójdzie na złom niż bateria się w nim zdegraduje do poziomu uniemożliwiającego jazdy nawet na krótszych trasach.

      • 1 5

      • (2)

        jest jeszcze szansa, że się zapali i skopci autobusy które stoją obok, takie baterie robią z autobusu pochodnię w kilka sekund ;p

        • 7 1

        • Oczywiście wielki baniak CNG tego nie robi? :D (1)

          • 0 4

          • Baniak jest na tyle mocny

            Że nie robi. Nadmiar ciśnienia jest upuszczany na zewnątrz i spala się w kontrolowany sposób

            • 1 0

    • w warunkach laboratoryjnych :)

      standardowo to pewnie 3/4 tego a zimą może połowę... pojemność baterii oczywiście z czasem użytkowania się zmniejsza

      • 5 0

    • dopóki nie dojdzie do samozapłonu

      • 5 2

  • Wszystko dzięki naszej Wielkiej Pani Prezydent. To nasze Słońce Północy (1)

    • 13 3

    • masz plusa tylko z okazji dnia dziecka :)

      • 2 0

  • (14)

    Ostatnio na YT widziałem nagranie elektrycznego autobusu w Paryżu, gdy zaliczył pożar na skutek samozapłonu baterii. Tempo rozwoju pożaru było takie, że gdyby był pełny - nie wyobrażam sobie ewakuacji bez ofiar w ludziach. Na szczęście stał akurat pusty. Ratusz lekką ręką wydaje pieniądze igrając z naszym bezpieczeństwem.

    • 27 27

    • (4)

      Ruski trol bojący się że świat odchodzi od ruskiej ropy

      • 9 17

      • wiesz jakie ogniwa tam są używane niedojdo ? (3)

        i wiesz co się z nimi dzieje w przypadku uszkodzenia mechanicznego lub przegrzania np na skutek przeciążenia termicznego ? Nie masz zielonego pojęcia a się spinasz. Poczytaj o tym trochę to się zdziwisz. Tego się w zasadzie nie da ugasić. Każdy kto choć trochę interesuje się np modelarstwem wie co się może stać w przypadku zwarcia lub uszkodzenia pakietu LiPo, filmiki w sieci sobie możesz znaleźć. Tu masz też tego typu ogniwa i dzieje się to samo na większą skalę.

        • 3 2

        • Inteligencie dawno takiej głupoty nie czytałem niezłe sie uśmiałem (2)

          • 0 2

          • Zapytaj strażaków czym to zgasić (1)

            A potem nie stawiaj swojego auta w garażu podziemnym obok elektrycznego. Dobrze że mają zielone tablice rejestracyjne, łatwo odróżnić

            • 0 0

            • Ile mieliśmy zapłonów samochodów elektrycznych?

              Bo ostatni spalinowy spalił się kilka godzin temu...

              • 0 1

    • (5)

      Jakie to szczęście że autobusy spalinowe nigdy się nie palą

      • 10 7

      • Palą (1)

        ale nigdy nie widziałem żeby zajęła je natychmiastowa kula ognia, tak jak ma to miejsce w przypadku zwarcia baterii litowych

        • 8 4

        • Nie taka natychmiastowa. Zanim się pojawił ogień było wiele efektów ostrzegawczych a autobus był pusty i stał na awaryjnych.

          • 5 4

      • (2)

        Zaczynając od tego, że zwykły autobus jak ma się zapalić to musi dojść do naprawdę wyjątkowej sytuacji. Zazwyczaj nie jest to pożar paliwa, ale jakiegoś układu pośredniego. Pożar przy takim zjawisku jest na tyle wolny, że zanim cokolwiek zacznie się dalej palić to pod autobus pojedzie drugi, zastępczy.

        W przypadku pojazdu elektrycznego i zapłonu baterii - dochodzi do reakcji łańcuchowej, gdzie jeden komponent wpływa na drugi w bardzo szybkim tempie. Do tego dochodzi fakt, że baterie zazwyczaj rozłożone są na większą powierzchnię pojazdu, przez co ogień o wiele szybciej dociera do wszystkich partii pojazdu.

        • 7 2

        • (1)

          "zanim cokolwiek zacznie się dalej palić to pod autobus pojedzie drugi, zastępczy" - że co? W jakim świecie ty żyjesz? To skąd co jakiś czas zdjęcia płonących autobusów na tym portalu?

          Żeby elektryczny się zapalił też musi dojść do naprawdę wyjątkowej sytuacji. I zanim ogniwa zaczną się palić też jest wiele sygnałów ostrzegawczych. I zwykle to nie ogniwa są przyczyną, tylko jakiś układ który je kontroluje. I w spalinówce też jest reakcja łańcuchowa i jeden komponent zapala się od drugiego.

          • 2 1

          • Ropa wbrew pozorom się

            kiepsko zapala.

            • 0 0

    • A ile zwykłych autobusów się pali?

      • 6 2

    • No właśnie (1)

      Codziennie na ulicach Gdyni albo Sopotu płonie jakiś trolejbus zasilany baterią. Pod Ergo Areną już ponoć jest cmentarzysko tych pojazdów, które tam dojeżdżają i płoną razem z kierowcą i pasażerami wewnątrz.

      • 3 1

      • hahah dokladnie :) zdenerwowany własciciel stacji benzynowej :)

        • 0 2

  • już wam współczuję

    • 10 6

  • Fajny (7)

    ale spóźniał się i nie przyjeżdżał będzie tak samo jak te tańsze spalinowe

    • 10 1

    • To juz pisz do specow z ZTM co nie potrafia czasow przejazdu ustawic wlasciwych

      • 4 2

    • (2)

      To już wina kierofczyków którzy jeżdżą kierfoczykami bo autobus się spóźnia stojąc w korkach które tworzą kierofczyki

      • 1 4

      • To ciekawe (1)

        bo tramwajów też spóźnienia dotyczą, a korki nie ;)

        • 3 0

        • Jak nie?

          Za każdym razem jak zatrzymuje się przed torami żeby skręcić w Rajską znajduje się przynajmniej jeden pacan który musi mnie ominąć i zablokować tramwaj.

          • 0 3

    • inteligencie jesli bedzie mial buspas tak jak tramwaj tory to niebedzie sie spóznial i bedzie lepiej o 300% niz tramwajem (2)

      który psuje sie codziennie i blokuje cala linie

      • 0 5

      • Kiedy ostatnio tramwaj się zepsuł z innego powodu niż nadmiar samochodowej blachy na zderzaku? (1)

        • 1 1

        • Dzisiaj

          Linia nr 8 na Zaspie stanęła i nie jedzie dalej "awaria hamulców"

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane