• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów

Michał Stąporek
1 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

18 elektrycznych autobusów MAN Lion's City E kupi miejski przewoźnik Gdańskie Autobusy i Tramwaje. 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych wyjedzie na ulice Gdańska w przyszłym roku. Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km.



Czy elektryczne autobusy to rozwiązanie faktycznie ekologiczne?

O kontrakt dla miejskiej spółki walczyło trzech producentów: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Za dostawę 18 pojazdów miejska spółka zapłaci jej prawie 62 mln zł.

- Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu  i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT, Jerzy Wiatr. - Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km. Dzięki temu pojazdy będą obsługiwać linie bez konieczności ładowania ich baterii na terenie miasta. Ładowane będą na terenie zajezdni.

Pierwsze elektryczne MAN-y latem przyszłego roku



Na dostarczenie 18 autobusów wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Pojawią się więc one w Gdańsku latem przyszłego roku.

Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Autobusy same policzą pasażerów



Nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi (wydzielona strefa do przewozu wózków, platforma umożliwiająca wjazd wózka). Przyciski będą opisane w alfabecie Braille`a.

W autobusach znajdą się pasy do zapięcia rowerów podczas jazdy, gniazda USB oraz defibrylatory zewnętrzne AED.

W pojazdach znajdzie się także automatyczny system liczenia pasażerów.

Potrzebne nowe ładowarki. Przetarg na stacje ładowania ogłoszony



By nowe elektryczne MAN-y mogły kursować po mieście, potrzebują stacji ładowania akumulatorów. Dlatego GAiT ogłosił właśnie przetarg na budowę takiej stacji, która zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej przy al. Hallera.

Początkowo stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania, ale ich liczba będzie zwiększana.

- Zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba - dodaje wiceprezes Wiatr.
Podczas nocnego ładowania akumulatorów pojazdy będą - uwaga, trudne słowo - "prekondycjonowane". Oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasę temperatura w przestrzeni pasażerskiej będzie dostosowana do warunków atmosferycznych.

GAiT aplikuje o dofinansowanie inwestycji w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Oferty w przetargu na budowę ładowarek można składać do 21 czerwca 2022 r.

Zalety ładowania autobusów w zajezdni według Jerzego Wiatra, wiceprezesa GAiT


Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT
  • Nie ma potrzeby budowania infrastruktury na terenie miasta, która wraz z rozwojem technologii i wydłużeniem zasięgów pojazdów może stracić rację bytu.
  • Pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania.
  • Ładowanie pojazdów w zajezdni nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania.
  • System ładowania nocą daje możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.

Miejsca

Opinie (169) 4 zablokowane

  • Choc jeden ubyl, ale mamy jeszcze rzesze burlakow do prawdziwie ekologicznego ciagania autobusow na sznurku.

    • 3 0

  • A pod zajezdnia we Wrzeszczu parkuje

    Wypasione Porsche Panamera.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Prawda jest taka, że z ekologią mają mało wspólnego. (10)

    Raz, że prąd u nas w głównej mierze pochodzi z węgla. Dwa, wyprodukowania baterii i wydobycie wszystkich pierwiastków do jej budowy jest mocno dyskusyjna. Trzy, wiecie jak jest z szybkim ładowaniem telefonów. Po jakimś czasie ich pojemność jest sukcesywnie mniejsza (w tym przypadku zasięg).
    No i można jeszcze dodać takie sprawy jak utylizacja zepsutych baterii.

    • 42 8

    • Prawda jest taka ze minełes sie zrozumem i musisz chwalic sie głupota (3)

      • 3 14

      • eko wege loftowy tępy obywatelu (2)

        nie wiesz nawet co to jednostka mocy czy suw pracy ale wiesz wszystko o ekologii

        • 6 3

        • Jak widzisz suwy pracy w elektrycznym silniku, to może nie powinieneś się wychylać... (1)

          • 1 2

          • przeczytaj raz jeszcze, rozpędź sie, z barana w betonową lampę

            a potem wróć i przeproś

            • 1 0

    • (1)

      I właśnie dlatego autobusy będą ładowane w nocy powoli, a nie podładowywane na mieście szybko.

      • 6 3

      • Ale to tylko jedna z wielu wad

        • 0 0

    • jeszcze kwestia gdzie spalasz (1)

      Przy elektycznych autobusach mieszkańcy miasta nie dostaną tlenków azotu do płuc.
      Spalanie czegokolwiek we współczesnej elektrowni z filtrami jest o wiele lepsze niż trucie mieszkańców spalinami a potem płacenie za ich leczenie.

      • 6 3

      • To bedziemy truc innych

        Tam gdzie beda skladowane zuzyte baterie.
        Oprocz tego bedziemy wydobywac dalej w krajach trzeciego swiata pierwiastki do ich produkcji w nieludzkich warunkach.
        Wiem, ze to nas nie dotyczy, ale wszedzie wokol kaza nam myslec globalnie... tylko w wybranych sprawach.

        • 1 0

    • Jeszcze mozna dodać (1)

      Ze są to baterie litowo-jonowe a lit jesy pierwiastkiem silnie reaktywnym m.i. z wodą. Te baterie w samochodach się same z siebie potrafią zapalić i ciężko jest je ugasic a co dopiero w autobusie.

      • 4 2

      • Metaliczny lit w bateriach litowo-polimerowych ani litowo-jonowych nie występuje.

        Jedyne baterie, gdzie znajdziesz lit wybuchającty w kontakcie z wodą, to stare, jednorazowe, ogniwa litowe do aparatów fotograficznych i rozruszników serca.

        • 1 2

  • Ładowarka o mocy 150 kWh?

    Ktoś tu się na jednostkach nie zna.

    • 8 0

  • Sami fachowcy ...

    • 3 0

  • Ostatnio na portalu Polsatu jest informacja o polskim autobusie na wodór (5)

    Jak się okazuje to Solorz będzie budował już od przyszłego roku.

    Czy Trójmiasto zamierza kupić takie autobusy i czy wiadomo jak ma się ich cena do elektryków?No i cena paliwa w obydwu przypadkach na km

    Mają duży zasięg chyba ponad 400km na tankowaniu, które trwa tylko 15 minut

    • 1 1

    • A co mnie obchodzi czas tankowania? Podpinasz wieczorem, rano jest naładowany.

      • 0 2

    • (1)

      Ile ich wyprodukowali? Jak sie sprawdzily pp kilku latach? Kto ich uzywa?

      • 1 1

      • czytaj ze zrozumieniem, chyba że jesteś wtórnym analfabetą

        • 0 0

    • Nie można sobie tak z pupy kupić autobusu - trzeba mieć kase, rozpisać przetarg i wygrywa najlepsza (najtańsza oferta) (1)

      Znając życie, ten Polsatowski autobus będzie mega droższy niż Solarisy też na wodór

      • 0 1

      • Solaris też będzie robił na wodór?

        • 0 0

  • A teraz pytanie podchwytliwe: ile trwa naładowanie takiego autobusu? (2)

    • 2 0

    • Non stop na kablu bedzie na bazie

      • 1 0

    • Tyle ile nocny postój w zajezdni. A co?

      • 0 0

  • W miescie niema lepszego rozwiazania niz autobus dlatego powinny zastawić wszystkie tramwaje które są tylko szkodnikiem miejskim

    • 1 5

  • Gdynia też ma. (2)

    Gdynia też kupiła i do dnia dzisiejszego cieszą oko tylko pracowników komunikacji miejskiej. Nie zdążono z infrastrukturą Kto zawinił ? Nikt bo nie było takiego komunikatu i wyciągniętych konsekwencji. Ale to jest Gdynia.

    • 13 1

    • PiS zabrał trójmiastu 10mld należnych nam pieniędzy

      bo praca pokora umiar ... a te Nagrody nam się po prostu należały

      • 3 2

    • tu sie zyje!

      tu mamy czerwoną eko fale i solarne wiaty! innowacyjma gdynia! likwidacja parkingów i homologowane dziury w jezdni

      • 1 0

  • a procedury powypadkowe sa juz opracowane? zapewne nie, ktoby sie troszczyl o spiecia w baterii o tej pojemnosci energetycznej

    najwazniejsze, ze bedzie zabojczo ekologicznie no i rura wydechowa bedzie dymila gdzie indziej, nie zapominajmy o ladnych zdjeciach z ola

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane