• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów

Michał Stąporek
1 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

18 elektrycznych autobusów MAN Lion's City E kupi miejski przewoźnik Gdańskie Autobusy i Tramwaje. 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych wyjedzie na ulice Gdańska w przyszłym roku. Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km.



Czy elektryczne autobusy to rozwiązanie faktycznie ekologiczne?

O kontrakt dla miejskiej spółki walczyło trzech producentów: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Za dostawę 18 pojazdów miejska spółka zapłaci jej prawie 62 mln zł.

- Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu  i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT, Jerzy Wiatr. - Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km. Dzięki temu pojazdy będą obsługiwać linie bez konieczności ładowania ich baterii na terenie miasta. Ładowane będą na terenie zajezdni.

Pierwsze elektryczne MAN-y latem przyszłego roku



Na dostarczenie 18 autobusów wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Pojawią się więc one w Gdańsku latem przyszłego roku.

Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Autobusy same policzą pasażerów



Nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi (wydzielona strefa do przewozu wózków, platforma umożliwiająca wjazd wózka). Przyciski będą opisane w alfabecie Braille`a.

W autobusach znajdą się pasy do zapięcia rowerów podczas jazdy, gniazda USB oraz defibrylatory zewnętrzne AED.

W pojazdach znajdzie się także automatyczny system liczenia pasażerów.

Potrzebne nowe ładowarki. Przetarg na stacje ładowania ogłoszony



By nowe elektryczne MAN-y mogły kursować po mieście, potrzebują stacji ładowania akumulatorów. Dlatego GAiT ogłosił właśnie przetarg na budowę takiej stacji, która zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej przy al. Hallera.

Początkowo stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania, ale ich liczba będzie zwiększana.

- Zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba - dodaje wiceprezes Wiatr.
Podczas nocnego ładowania akumulatorów pojazdy będą - uwaga, trudne słowo - "prekondycjonowane". Oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasę temperatura w przestrzeni pasażerskiej będzie dostosowana do warunków atmosferycznych.

GAiT aplikuje o dofinansowanie inwestycji w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Oferty w przetargu na budowę ładowarek można składać do 21 czerwca 2022 r.

Zalety ładowania autobusów w zajezdni według Jerzego Wiatra, wiceprezesa GAiT


Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT
  • Nie ma potrzeby budowania infrastruktury na terenie miasta, która wraz z rozwojem technologii i wydłużeniem zasięgów pojazdów może stracić rację bytu.
  • Pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania.
  • Ładowanie pojazdów w zajezdni nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania.
  • System ładowania nocą daje możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.

Miejsca

Opinie (169) 4 zablokowane

  • A kto tym bedzie jezdzil? Prezesi? Bo kierowcy sie zwalniaja jeden po drugim z powodu niskich pensji

    • 16 2

  • Za chwile autobusy beda wazyc ludzi i indentyfikowac ich ruchy ...Inwigilacja pelna geba.. (4)

    Za chwile wejda w bankach limity na przyjmowanie gotowki dla przedsiebiorcow do 20 tys pozniej te limity wrzuca na osoby indywidualne,potem zmniejsza wartosc platnosci az do pelnej likwidacji gotowki....Powiem tak -to nie jest wcale dobra wiadomosc a odbieranie nam sposobami technicznymi wolnosci plus inwigilacja...Dzis siec jeszcze jest luzna ale sie zaciesnia..Ludzie zostana bez swoich praw podlegli odlaczeniu cyfrowemiu i wykluczeniu ,ktorym zarzadzac beda algorytmy....Ten rzad jest wlasnie ich takim pastuchem.Traktuja nas jak bydlo w zagrodzie...a wszystko to przeciez dla naszego dobra i publicznego bezpieczenstwa...Kwestia czasu bedzie wiec eugenika i ocenianie przydatnosci dla spoleczenstwa....Kwestia techniczna pozostanie tylko czy danego osobnika zrobimy bezplodnym ,czy fala elektromagnetyczna dzialajaca na niego pernamentnie pozbawimy go dostepu do powietrza w skutek niewydolnosci organow wewnetrznych...Zabijaja nas malymi kroczkami..Dzisiaj jest to teoria spiskowa i smiechem-(jutro bedziecie gorzko plakac-Jesli pozwola wam plakac.)

    • 5 7

    • (1)

      Mercedesy Citaro tez licza pasazerow

      • 4 0

      • Nie oceniam detalu wskazuje kierunek.

        • 1 3

    • (1)

      Foliowa czapeczka już założona?

      • 2 2

      • Nosisz swinski paszport cowidowy na lotnisku-to sam najlepiej wiesz.

        Zanim zaczniesz wysmiewac folie...owin nia swoj telefon i sprobuj sie na niego dodzwonic kolku

        • 2 0

  • Acha-taki postep..

    • 2 0

  • Przy takiej rotacji kierowców prezes sam będzie prowadził.

    Przy zarobkach 3500zł na rękę, a jak pójdziesz przypadkiem na chorobowe to 2400zł. Takie są realia. Oczywiście jak zrobisz 20 nadgodzin i jazda w niedzielę, do tego dwa razy z wolnego, to 4300 dostaniesz. W zawodach mało odpowiedzialnych np.sprzedawca zarabia się podobnie jednak nie trzeba robić nadgodzin i kończyć pracy po 00.00 lub zaczynać 02.50. Wiem odezwą się zielone ludki co w GAiT pracują, co ty piszesz mam 5000zł. Tak ale przy ilu godzinach, ile razy z wolnego, na zamianę, ile niedziel i świat w pracy. Powodzenia w szukaniu pracowników.

    • 14 0

  • do autora (1)

    cytuję: "Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km." wiec jest to błąd logiczny! Bo one muszą być naładowane do pełna a nie "bez ładowania". Powinno być na jednym ładowaniu przejadą tyle i tyle.

    • 13 1

    • Oj tam, oj tam, przecież chodzi o kolejne ładowanie.

      Jak napiszę 400 km bez tankowania to znaczy, że jeździłem bez paliwa?

      • 1 1

  • A ogrzewanie w nich jakie? Bo to jest problem. (6)

    Zimą w elektryku jadąc w kożuchu przejedziesz 100 km dalej. W lecie bez klimy tak samo

    • 5 3

    • Silnik 100 kW, klima 3 kW (3)

      Róznica w zasięgu będzie 3%

      • 2 2

      • Otóż nie (2)

        Silnik średnio 20~25kW, a klima nonstop 3kW ( jeżeli nie więcej).

        • 0 1

        • (1)

          Google "autobus moc silnika" mówi że 200-250 kW. Zakładając że połowa czasu to postoje to daje średnio 100-125 kW. Dla porównania Seicento miało silnik o mocy 29 kW.

          • 1 2

          • Mylisz pojęcia

            Silnik ma moc 250kW. To jest potrzebne na ruszanie, przyspieszanie, jazdę pod górę. Jak się toczy po płaskim to pewnie 50kW wystarczy

            • 1 0

    • (1)

      Ogrzewanie to normalny tzw piec na diesla

      • 0 0

      • Jak już jest klima, to głupotą byłoby nie używać jej jako pompy ciepła do ogrzewania

        • 0 0

  • tu też się nie wykazał Wiatr (1)

    " wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii." przecież to to samo, czyli zasięg właśnie dlatego jest wysoki bo jest pojemna bateria.
    Masło jest masłem i jednocześnie jest maślane.

    • 13 1

    • Czego się spodziewałeś po typie z tarnowa

      • 3 0

  • Droga fanaberia w imię pseudoekologii (3)

    Nowe diesle mniej zanieczyszczają środowisko od elektryków, jeśli policzyć koszty eksploatacji pojazdu od wyprodukowania do zezłomowania.

    • 7 1

    • (2)

      To skąd w raporcie zdjęcia nowych autobusów z chmurką dymu z tyłu? Wolę żeby kopciło w elektrowni niż na osiedlu.

      • 0 3

      • A ja wolę mieć prąd (1)

        A nie blackouty jak w PRLu

        • 0 1

        • Autobusy mają być ładowane w nocy geniuszu

          • 0 1

  • W razie wybuchu wiele ofiar.

    Baterie wybuchają mocno i następuje gwałtowny zapłon.

    • 2 2

  • bardziej ekologicznie

    byłoby wpakować takie kwoty pieniędzy w autobusy z dieslem, żeby usprawnić komunikację miejską ogólnie i spowodować, że będzie mniej aut na drogach, że więcej ludzi się przesiądzie, niż kupować kilka autobusów i udawać, że jest fajnie:) jedne plus jest taki, że są ciche, Ale trolejbusy też są.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane