• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów

Michał Stąporek
1 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

18 elektrycznych autobusów MAN Lion's City E kupi miejski przewoźnik Gdańskie Autobusy i Tramwaje. 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych wyjedzie na ulice Gdańska w przyszłym roku. Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km.



Czy elektryczne autobusy to rozwiązanie faktycznie ekologiczne?

O kontrakt dla miejskiej spółki walczyło trzech producentów: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Za dostawę 18 pojazdów miejska spółka zapłaci jej prawie 62 mln zł.

- Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu  i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT, Jerzy Wiatr. - Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km. Dzięki temu pojazdy będą obsługiwać linie bez konieczności ładowania ich baterii na terenie miasta. Ładowane będą na terenie zajezdni.

Pierwsze elektryczne MAN-y latem przyszłego roku



Na dostarczenie 18 autobusów wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Pojawią się więc one w Gdańsku latem przyszłego roku.

Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Autobusy same policzą pasażerów



Nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi (wydzielona strefa do przewozu wózków, platforma umożliwiająca wjazd wózka). Przyciski będą opisane w alfabecie Braille`a.

W autobusach znajdą się pasy do zapięcia rowerów podczas jazdy, gniazda USB oraz defibrylatory zewnętrzne AED.

W pojazdach znajdzie się także automatyczny system liczenia pasażerów.

Potrzebne nowe ładowarki. Przetarg na stacje ładowania ogłoszony



By nowe elektryczne MAN-y mogły kursować po mieście, potrzebują stacji ładowania akumulatorów. Dlatego GAiT ogłosił właśnie przetarg na budowę takiej stacji, która zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej przy al. Hallera.

Początkowo stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania, ale ich liczba będzie zwiększana.

- Zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba - dodaje wiceprezes Wiatr.
Podczas nocnego ładowania akumulatorów pojazdy będą - uwaga, trudne słowo - "prekondycjonowane". Oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasę temperatura w przestrzeni pasażerskiej będzie dostosowana do warunków atmosferycznych.

GAiT aplikuje o dofinansowanie inwestycji w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Oferty w przetargu na budowę ładowarek można składać do 21 czerwca 2022 r.

Zalety ładowania autobusów w zajezdni według Jerzego Wiatra, wiceprezesa GAiT


Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT
  • Nie ma potrzeby budowania infrastruktury na terenie miasta, która wraz z rozwojem technologii i wydłużeniem zasięgów pojazdów może stracić rację bytu.
  • Pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania.
  • Ładowanie pojazdów w zajezdni nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania.
  • System ładowania nocą daje możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.

Miejsca

Opinie (169) 4 zablokowane

  • ja wole tramwaje

    • 2 0

  • tramwajem jest fajnie i nie dymi

    • 1 0

  • tramwaj w korkach nie stoi tylko jedzie chyba ze sie zepsoje

    • 1 0

  • solary to co innego sloneczko doda energii i jedziemy

    • 0 1

  • Fajnie ze wiecej ludzi tutaj zdaje sobie sprawe ze autobusy elektrycze nie sa faktycznie ekologiczne (2)

    Ale dodam kilka rzeczy od siebie na które malo kto zwraca uwage a powinien. Oprocz tego co wiekszasc mowi o produkcji i utylizacji baterii ich krotkotrwalosci i węglanym prądzie, polecam tez zwrocic uwage na to jak "naprawia sie" usterki w pojazdach elektrycznych. W zwykłym spalinowym silniku jak cos sie zepsuje to często wystarczy wymienic kilka części i daje pojedzie. Raz na dłuższy czas remont silnika i taki pojazd moze jechać bez konca. Niektore starsze autobusy maja przebiegi ponad 2mln km. Myslicie ze elektryki tyle przejada bez kilkukrotnej wymiany baterii i silnika? Nie widzialem zeby ktos rozbieral silnik elektryczny na czesci czy baterie tym bardziej i staral sie naprawic. To jest trudne i niebezpieczne. Jak zepsuje sie silnik albo bateria, a bateria sama w sobie jest zaprojektowana tak ze pojemnosc skórczy sie po 3 latach, to wymienia sie na nowe i tyle. Teraz pomyslec, ze problem z produkcja baterii i czesci do autobusu to nie tylko przy produkcji, ale potem tez. Taki autobus elektryczny jezeli mialby jeździć 20 lat to zużyje przynajmniej 5-6 baterii. A przecierz im wiecej produkcji tym wiecej transportu i emisji itp itd. I gdzie tu ekologia? Wlasnie to jest kolejna rzecz ktorej ludzie nie są zupelnie swiadomi - jak potężnym biznesem i narzędziem politycznym jest "ekologia". Ja bardzo manipuluje sie ludzmi zeby ich przekonac do (często kupienia) czegos. Nie kłamie, manipuluje. Wykorzystuje sie realny problem zwala sie wine na ludzi i manipuluje. Następnym razem jak beda wprowadzane "eko" zmiany, albo jakas polityczna "eko" dyskusja to polecam spojrzeć na to z tej perspektywy i uwzględnic to co wczesniej pisalem i to co duzo ludzi pisze i mowi. Duzo zacznie miec nagle sens :)

    • 6 3

    • Co wy ciągle z tymi zużywającymi się bateriami? Przecież to jakieś w kółko powtarzane brednie (1)

      Przytocz jakieś statystyki, raporty miast gdzie są autobusy elektryczne od kilku lat. Chociażby trolejbusy z Gdyni - ile razy już miały baterie wymieniane? Po drugie, co takiego niebezpiecznego jest w naprawie silnika elektrycznego? To tylko magnesy i kłębek drutu. Nie widziałeś żeby ktoś go naprawiał, bo tam się nie ma co zepsuć.

      • 0 0

      • Na wrc.net

        Masz artykul o tym, ze skoda w dieslu jest barsziej eco niz elektryk.

        • 0 0

  • 24% totalnych ekowegegłupków w ankiecie

    • 0 1

  • Po co to automatyczne liczenie? Droga i zbedna fanaberia.

    • 1 0

  • po 3 latach zasieg 10 km?

    1000 cykli max a dziennie 300 przejadą.

    • 2 1

  • a bilet będzie miożna kupić w autobusie? (1)

    • 1 1

    • Nie. Mamy XXI wiek

      • 0 0

  • Kupując niemieckie produkty (1)

    za takie duże pieniądze
    - wspierasz rosyjska inwazje na Ukrainie
    Niemcy nie mogą zrezygnować z importu ropy gazu z rosji bo chcą rozwijać swój przemysł nieważne jakim kosztem ofiar na Ukrainie czy w Europie środkowo wschodniej .
    Nie zgodziły się na poparcie Białorusinów w ich walce z reżimem Łukaszenki , nic ich nie obchodzą straszne zbrodnie i niszczenie Ukrainy jakich dopuszcza się armia rosyjska .
    Podziękować władzom Gdańska za ukryte sponsorowanie oprawców

    • 2 0

    • Many robia w Polsce

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane