• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy same policzą swoich pasażerów

Michał Stąporek
1 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

18 elektrycznych autobusów MAN Lion's City E kupi miejski przewoźnik Gdańskie Autobusy i Tramwaje. 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych wyjedzie na ulice Gdańska w przyszłym roku. Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km.



Czy elektryczne autobusy to rozwiązanie faktycznie ekologiczne?

O kontrakt dla miejskiej spółki walczyło trzech producentów: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Za dostawę 18 pojazdów miejska spółka zapłaci jej prawie 62 mln zł.

- Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu  i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT, Jerzy Wiatr. - Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i - co istotne - jednocześnie dużą pojemnością baterii.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km. Dzięki temu pojazdy będą obsługiwać linie bez konieczności ładowania ich baterii na terenie miasta. Ładowane będą na terenie zajezdni.

Pierwsze elektryczne MAN-y latem przyszłego roku



Na dostarczenie 18 autobusów wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Pojawią się więc one w Gdańsku latem przyszłego roku.

Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych. Prawie 62 mln zł zapłaci Gdansk za 18 nowych autobusów elektrycznych marki MAN: 8 przegubowych i 10 standardowych.

Autobusy same policzą pasażerów



Nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi (wydzielona strefa do przewozu wózków, platforma umożliwiająca wjazd wózka). Przyciski będą opisane w alfabecie Braille`a.

W autobusach znajdą się pasy do zapięcia rowerów podczas jazdy, gniazda USB oraz defibrylatory zewnętrzne AED.

W pojazdach znajdzie się także automatyczny system liczenia pasażerów.

Potrzebne nowe ładowarki. Przetarg na stacje ładowania ogłoszony



By nowe elektryczne MAN-y mogły kursować po mieście, potrzebują stacji ładowania akumulatorów. Dlatego GAiT ogłosił właśnie przetarg na budowę takiej stacji, która zlokalizowana będzie na terenie zajezdni autobusowej przy al. Hallera.

Początkowo stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania, ale ich liczba będzie zwiększana.

- Zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba - dodaje wiceprezes Wiatr.
Podczas nocnego ładowania akumulatorów pojazdy będą - uwaga, trudne słowo - "prekondycjonowane". Oznacza to, że już w momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasę temperatura w przestrzeni pasażerskiej będzie dostosowana do warunków atmosferycznych.

GAiT aplikuje o dofinansowanie inwestycji w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Oferty w przetargu na budowę ładowarek można składać do 21 czerwca 2022 r.

Zalety ładowania autobusów w zajezdni według Jerzego Wiatra, wiceprezesa GAiT


Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT
  • Nie ma potrzeby budowania infrastruktury na terenie miasta, która wraz z rozwojem technologii i wydłużeniem zasięgów pojazdów może stracić rację bytu.
  • Pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania.
  • Ładowanie pojazdów w zajezdni nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania.
  • System ładowania nocą daje możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.

Miejsca

Opinie (169) 4 zablokowane

  • "Bez ładowania przejadą od 340 do 400 km" (1)

    Czyli zimą z nowej zajezdni zanim wydobędą się z okolicznych korków już będą musiały wracać do bazy. A jeśli wyjadą to na włączone ogrzewanie, a latem klimatyzację nie liczcie.

    • 7 3

    • Autobusy wyjeżdżają na trasy grubo przed korkami, a klima to pryszcz w porównaniu z mocą silnika

      • 0 2

  • I super należy odchodzić od ropy a zwłaszcza ruskiej ropy

    • 3 6

  • A 3 elektrycznych Karsanów jak nie było tak nie ma

    Miały byc na początku wiosny, mamy już zaraz lato. Jakie kart finansowe za opóźnienia pójdą?

    Jak wyprodukowanie 3 małych busów to problem to nie chce wiedzieć jakiej będą jakości i jakie będą z nimi problemy :)

    • 4 0

  • Skąd pozyskany zostanie prąd na ładowanie tych autobusów? Węgiel z Rosji, gaz z Rosji bo ja już nie wiem. Porąbało was z tą niby ekologią.

    • 5 0

  • Już śmierdzi (3)

    1) Stacje ładowania na Hallera - a nie ma planu na wyburzenie zajezdni w niedługim czasie?

    2) Autobusy trafią do Gdańska latem przyszłego roku. Czyli prawdopodobnie wtedy, gdy inne miasta dostaną już nowsze z bateriami o lepszych parametrach.

    • 4 4

    • Stacja będzie tak zbudowana by ją można było przenieść w przyszłości (2)

      Wielokrotnie już to pisano

      • 3 1

      • Już sobie wyobrażam (1)

        Jak wygłada stacja ładowania po wyszarpaniu jej z betonu i ponownym montażu

        • 2 3

        • Jakim wyszarpaniu z betonu??? To jest duża skrzynka przykręcona do fundamentu. Odpinasz kable, odkręcasz śruby i ładujesz na tira.

          • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Zasięg realny 190 i 100km (8)

    Zimą jeszcze mniej. Niestety takie autobusy nadają się na płaskie tereny przy temperaturze ok 18 stopni C.
    Inne miasta już nie kupują bo wymaga to znacznie większej floty. Do tego solaris jest znacznie wydajniehszy realnie.

    • 39 8

    • Nie wiesz o czym mówisz (3)

      g*wno prawda w pełnym zakresie twojej wypowiedzi. Informacje nieaktualne.

      • 4 10

      • jakimś cudem sami niemcy i austryjacy zakupują masowo electro-solarisy - WHY? (2)

        • 2 0

        • (1)

          Widac tam jest tanszy. U nas odwrotnie

          • 1 0

          • Widać cenią sobie zdrowie obywateli bardziej niż pieniądze.

            • 1 4

    • A ile myślisz przejeżdża dziennie taki autobus w korku?

      Jak muszę z jakiegoś powodu dostać się do biura samochodem, 5km robię w 40-50min, a nie staję na przystankach.

      • 2 3

    • Dzbanku obecnie autobusów elektrycznych sprzedaje sie niewiele mniej niz spalinowych!

      Pojecia nie masz o niczym tylko poco sie tym chwalisz .Autobusy elektryczne z Gdyni do gdańska oddawna jeżdziły i zaprzeczaja twojej głupocie .I jeszce jedno dzbanie obecnie juz po europie zachodniej poruszaja sie tiry elektryczne!!

      • 4 8

    • To fanaberia zielonych faszystów (1)

      ma być "ekologiczne" cokolwiek to znaczy, a nie ekonomiczne. Dodatkowo cała infrastruktura postawiona na głowę na koszt podatnika.

      • 8 6

      • Ekonomicznie jest załatwiać się na dywan w salonie.

        Czemu więc robisz "ekologicznie" i montujesz odprowadzanie ścieków?

        Jesteś zielonym faszystą?

        • 0 4

  • super powinno byc tak ze kazda ulica ma swoj autobus darmowy ktory dojezdza do ulicy glownej (4)

    a wtedy mozna przesiasc sie na tramwaj darmowy bedzie taniej i bardziej ekologicznie bez oplat roznego rodzaju utrudniajace zycie ludziom, biletomaty, wydruk i zakup biletow, kontrolerow, rzadzacych to sa niepotrzebne wydatki z naszych podatkow

    • 4 10

    • (2)

      Kto za to zaplaci?

      • 3 1

      • I tak za to płacimy.

        Po co więc wydawać bez sensu pieniądze na drukowanie i kontrolę biletów?

        • 0 0

      • Pan Pani...

        • 0 0

    • Autobus powinien zastąpić wszystkie tramwaje

      • 1 0

  • A zajezdnia ma byc przeniesiona (3)

    Przeciez wlasnie ogloszono zmiane lokalizacji zajezdni z Hallera na Ujescisco do 2025

    • 0 0

    • A co ich to obchodzi

      Z ich pieniędzy tego nie robią

      • 1 0

    • Słowo klucz - przeniesiona, a nie zbudowana od zera

      Zabieramy graty ze starej i przewozimy do nowej

      • 0 0

    • Nic nie ogłoszono. Chyba, że chodzi o ten setny artykuł o tym, że być może kiedyś zbudują nową zajezdnie

      20 lat temu też pisali :)

      • 0 0

  • czuje ze zblizaja sie darmowe przejazdy tak jak powinno byc juz od dawna (1)

    • 0 5

    • Raczej likwidacja biletów

      Godzinny - kasujesz Mieszka
      Dobowy - Kazimierz Odatowany Wielki

      • 1 0

  • eko super bedzie czyste powietrze a na trawnikach mozna bedzie hodowac poziomki i truskawki i drzewa owocowe

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane