• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak i dokąd najczęściej jeździmy? Bada to ZTM

Ewelina Oleksy
29 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie. Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie.

Skąd i dokąd przemieszczają się pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej? Jakie trasy mają największe obłożenie? Bada to właśnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wyniki posłużą do zaplanowania nowych rozkładów jazdy, gdy gotowa już będzie nowa linia na Ujeścisko.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Na niektórych liniach tłok, na innych zdarza się, że jeżdżą prawie puste. Popularność, czyli obłożenie gdańskich autobusów i tramwajów, bada właśnie ZTM.

Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd podróżują, sprawdzają też ich liczbę na poszczególnych trasach.

- Badamy zachowania komunikacyjne naszych pasażerów. Dane te są niezbędne do zaplanowania optymalnych tras i częstotliwości kursowania tramwajów, szczególnie po oddaniu do eksploatacji powstającej właśnie trasy tramwajowej w ciągu tzw. Nowej Warszawskiej - informuje Sebastian Zomkowski, szef ZTM. - Zakładamy, że ta nowa trasa zmieni sposób podróżowania, dlatego przeprowadzamy badania, by móc dopasować do tych zmian trasy i częstotliwości kursowania tramwajów - dodaje.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory. Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory.
Sposoby podróżowania pasażerów zostały już przebadane np. między Oliwą a Przymorzem i Zaspą. W Oliwie w ciągu dwóch dni przepytano blisko 2,3 tys. osób. Ankieterzy "łapali" pasażerów na przystankach Oliwa, Opacka, Subisława i Pomorska - Osiedle.

Badania obejmą wszystkie trasy autobusów i tramwajów



- Badania są przeprowadzane w sposób ciągły i przez najbliższe miesiące obejmą wszystkie trasy, wszystkie statystycznie istotne odcinki sieci. Wyniki opublikujemy w 2022 r. - wskazuje Zomkowski.
Czytaj też:

Na Górki Zachodnie jeździ tylko jedna linia i ciągle się spóźnia



Jak podkreśla szef ZTM, popyt na przewozy na poszczególnych trasach zmienia się.

- Badania muszą więc być przeprowadzane na bieżąco, by móc ocenić, ile osób i w których kierunkach podróżuje. Koszty usług przewozowych są wysokie. Jedynie ok. 25 proc. kosztów pokrywają dochody ze sprzedaży biletów, pozostałą część muszą pokryć dopłaty z budżetu samorządu. Dlatego badania pomogą nam zoptymalizować siatkę połączeń - tłumaczy Zomkowski.
Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą. Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą.
Napełnienie tramwajów i autobusów jest monitorowane codziennie poprzez bramki zliczające pasażerów.

- Jednak relacje podróży muszą być ankietowane. Informacji o preferencjach i zachowaniach komunikacyjnych bramki zliczające nam nie dostarczą - zaznacza Zomkowski.

Miejsca

Opinie (194) 2 zablokowane

  • Przesiadki

    Przesiadki byłyby ok, gdyby wystarczyło wysiąść z jednego pojazdu i wsiąść do następnego na tym samym przystanku. Niestety, u nas to wygląda tak, że do kolejnego pojazdu trzeba zaiwaniać po kilkaset metrów pokonując ze dwie sygnalizacje. Czekając na zielone można sobie popatrzeć jak nasz autobus właśnie odjeżdża. Następny za pół godziny.

    • 16 0

  • A kiedy coś na południu? Jedna linia autobusowa 175, wiecznie opóźniona, a rozwoju infrastruktury nie ma. Poza budową miliona bloków dookoła. Nawet nie można przegubowego autobusu puścić.

    • 11 0

  • Rzeczywista oferta Gdańska to przewozy wycieczkowe z prędkością punkt_początkowy-pętla1-pętla2-punkt_końcowy ok. 20km/h (1)

    Żenada

    • 9 1

    • 20 km/h to i tak dużo. Najczęściej 12 km/h

      • 0 0

  • W Gdyni takich ankiet się nie przeprowadza bo Łucyk wie lepiej gdzie kto jeździ. (1)

    • 5 0

    • Akurat w Gdyni co 5 lat robią profesjonalne badania mobilności.

      • 0 0

  • Kiedy Gdańsk pomyśli o metrze. (1)

    Metro, a nie jakieś tam tramwaje i autobusy.

    • 1 5

    • Metro w naszym kraju... marzenie

      Tylko stolica ma 2 linie

      • 1 1

  • Ta ankieta

    To pić na wodę fotomontaż,znając życie zrobią kilka korekt rozkładu i po sprawie. Będą się tłumaczyć pandemiia i brakiem kasy.

    • 9 0

  • 158

    Zawieszony przystanek Ku Ujściu.Jak ludzie mają wracać np na Przeróbke czy na Stogi o godz np.13 czy 14.Oczywiście muszą jechac 158 w odwrotną stronę czyli za tunel i tam czekac 45 minut na 158 by dojechac na Stogi.Chore to...

    • 7 0

  • !99

    Codziennie jeżdżę 199 z Suchanina na Przymorze. Autobusy wiecznie przepełnione (rano jade ok. 9.30) , bo kursuja za rzadko. Po drodze mamy 3 szkoły ponadpodstawowe (młodzież ma na 3cią lekcję) , 2 rynki, PG i UG, Alchemia i chyba ze 3 przychodnie zdrowia. Nie wspomnę o marketach Galeria Bałtycka, Leclerk itd. Ankieterów jeszcze nie widzialam. Ze w godzinie popołudniowego szczytu 199 stoja w korkach to zdazylam sie przyzwyczaic ( zamiast 45min bywa i 90). Ale proponuje przynajmniej w godz szczytu co 15min., bo tłok w dobie pandemii nikomu nie służy.

    • 7 0

  • A nie można lepiej?

    Każdy z pojazdów ma monitoring, wystarczy algorytm który przeliczy gdzie wsiadają, gdzie wysiadają i ile osób jedzie, żeby mieć wszystkie informacje. Analiza 24/7 i to na bieżąco a nie raz na 3 lata. Ankieterzy na przystanku to jakaś zaszłość, szkoda pieniędzy.

    • 7 1

  • I co z tych badań wyniknie?

    Pewnie nic bo nie dołożą składów. Co ich obchodzi ludzki komfort i zdrowie. Autobusy tak przypakowane że głowa mała. Przerzucenie na Polregio w moim przypadku też mało dało bo tłok równy,ale przynajmniej o wiele krócej się jedzie.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane