• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak i dokąd najczęściej jeździmy? Bada to ZTM

Ewelina Oleksy
29 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie. Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie.

Skąd i dokąd przemieszczają się pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej? Jakie trasy mają największe obłożenie? Bada to właśnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wyniki posłużą do zaplanowania nowych rozkładów jazdy, gdy gotowa już będzie nowa linia na Ujeścisko.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Na niektórych liniach tłok, na innych zdarza się, że jeżdżą prawie puste. Popularność, czyli obłożenie gdańskich autobusów i tramwajów, bada właśnie ZTM.

Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd podróżują, sprawdzają też ich liczbę na poszczególnych trasach.

- Badamy zachowania komunikacyjne naszych pasażerów. Dane te są niezbędne do zaplanowania optymalnych tras i częstotliwości kursowania tramwajów, szczególnie po oddaniu do eksploatacji powstającej właśnie trasy tramwajowej w ciągu tzw. Nowej Warszawskiej - informuje Sebastian Zomkowski, szef ZTM. - Zakładamy, że ta nowa trasa zmieni sposób podróżowania, dlatego przeprowadzamy badania, by móc dopasować do tych zmian trasy i częstotliwości kursowania tramwajów - dodaje.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory. Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory.
Sposoby podróżowania pasażerów zostały już przebadane np. między Oliwą a Przymorzem i Zaspą. W Oliwie w ciągu dwóch dni przepytano blisko 2,3 tys. osób. Ankieterzy "łapali" pasażerów na przystankach Oliwa, Opacka, Subisława i Pomorska - Osiedle.

Badania obejmą wszystkie trasy autobusów i tramwajów



- Badania są przeprowadzane w sposób ciągły i przez najbliższe miesiące obejmą wszystkie trasy, wszystkie statystycznie istotne odcinki sieci. Wyniki opublikujemy w 2022 r. - wskazuje Zomkowski.
Czytaj też:

Na Górki Zachodnie jeździ tylko jedna linia i ciągle się spóźnia



Jak podkreśla szef ZTM, popyt na przewozy na poszczególnych trasach zmienia się.

- Badania muszą więc być przeprowadzane na bieżąco, by móc ocenić, ile osób i w których kierunkach podróżuje. Koszty usług przewozowych są wysokie. Jedynie ok. 25 proc. kosztów pokrywają dochody ze sprzedaży biletów, pozostałą część muszą pokryć dopłaty z budżetu samorządu. Dlatego badania pomogą nam zoptymalizować siatkę połączeń - tłumaczy Zomkowski.
Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą. Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą.
Napełnienie tramwajów i autobusów jest monitorowane codziennie poprzez bramki zliczające pasażerów.

- Jednak relacje podróży muszą być ankietowane. Informacji o preferencjach i zachowaniach komunikacyjnych bramki zliczające nam nie dostarczą - zaznacza Zomkowski.

Miejsca

Opinie (194) 2 zablokowane

  • wystarczy kanarow zapytac gdzie najwiecej ludzi jezdzi

    Oni wiedzą bo omijają taki tlok

    • 1 1

  • Komunikacją miejską ludzie jeżdżą tam, gdzie da się dojechać komunikacją miejską (w ogóle lub nie tracąc połowy dnia). Na innych trasach (wcale niespecjalnie nietypowych) muszą sobie radzić inaczej (czyli przesiadają się na samochody). Często problemem jest brak odpowiedniego chodnika czy dojścia do przystanku lub między przystankami. O pieszych się myśli bardzo mało (jak na tę całą modę bycia eko - może dlatego, że chodzenie nie jest jeszcze opodatkowane, nie opłaca się promocja chodzenia). Jeśli chodzi o ceny - gdy chcesz podjechać 1-2 przystanki, a nie masz miesięcznego, to wciąż lepiej podjechać samochodem.

    • 2 1

  • Naprawdę wymaga to opracowania na poziomie doktoratu - Jest to tak trudne że ZTM nie może sobie z tym poradzić od wielu lat !!!!

    Na Srebrnikach jest właściwa uczelnia dla tych geniuszy !!!!

    • 3 0

  • Zawsze mnie zastanawia

    Ze w tym dziwnym miescie tramwaje koncza jazde przed 23. Nie ma co liczyc na komunikacje zbiorowa gdy sie człowiek zasiedzi gdzies na starym mieście. Zeby chociaz raz na pol godziny cos jechalo na oliwe i chelm.

    • 1 1

  • Przy okazji co do skm

    Żenujące jest, żeby w milionowej aglomeracji skm jeździła w piątek wieczorem co pół godziny

    • 1 1

  • Gdzie tu logika.

    W artykule jest mowa o zaplanowaniu nowego rozkładu pod nową Warszawską, ale ankieterzy ZTM zbierają informacje na Zaspie, Oliwie i Przymorzu. Gdzie tu logika?

    • 2 1

  • bardzo głupie zapytania, jak zwykle u was, chyba na księżyc nie dostanę się miejską, nie jestem pisdowatym kaczorem ani podlaskim przybłędą

    • 1 1

  • Wileńska

    Dlaczego zamiast wywalać miliony na budowę bezsensownej linii tramwajowej z Moreny przez ulicę Wileńska do Wrzeszcza, nie puścić tamtędy jednej chociaż linii autobusowej? Jako alternatywa dla wiecznie zakorkowanej rano Jaśkowej doliny?

    • 3 0

  • Codziennie jeżdżę autobusem do pracy i z powrotem linią 168 Jasień-Wrzeszcz.To jest masakra!!!
    Autobus jeżdzi co 30 min.,jest przeładowany,często opóżniony.
    Już na Jasieniu nie można wejść do autobusu bo ma trasę z Kiełpina ,więc przyjeżdża pełny.
    A gdzie tu jakiś dystans!!!

    • 2 0

  • 149 / 249

    najbardziej wkurzająca linia. Raz na godzinę w godzinach od czapki i zawsze nie o czasie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane