• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch

Mirek, kierowca autobusu elektrycznego
21 listopada 2023, godz. 19:00 
Opinie (482)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Gdańsk kupił 18 nowych autobusów elektrycznych za 62 mln zł. Zdążył już też naliczyć pierwsze kary za niewystarczający zasięg baterii. Gdańsk kupił 18 nowych autobusów elektrycznych za 62 mln zł. Zdążył już też naliczyć pierwsze kary za niewystarczający zasięg baterii.

Gdy przyjdzie zima, autobusy elektryczne będą musiały walczyć ze śniegiem i mrozem, koła będą się ślizgały przy ruszaniu, więc ich zasięg jeszcze szybciej zmaleje. A za kilka lat, gdy kondycja baterii spadnie, będzie jeszcze gorzej. Taką mamy ekologię, gdzie zamiast jednego autobusu potrzeba dwóch, co oznacza większe zatrucie środowiska - pisze pan Mirek, kierowca autobusu elektrycznego w Niemczech.



Oto jego list:

Czy kupując samochód, ma dla Ciebie znaczenie, jakie paliwo będziesz do niego tankować?

Przeczytałem na Trojmiasto.pl artykuł o problemach z autobusami elektrycznymi w Gdańsku i jestem zaskoczony naiwnością spółki transportowej.

Każdy, kto choć interesuje się motoryzacją, wie, że to, co obiecuje producent, jeśli chodzi o zasięg pojazdów (spalinowych oraz elektrycznych), często mija się z prawdą.

Testy są zawsze prowadzone w warunkach optymalnych (płaska nawierzchnia, sucho, bez wiatru itp.). W przypadku samochodów elektrycznych również temperatura powietrza jest ważna (optymalna to ok. 20 st. C).



Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

Jestem kierowcą autobusu i pracuję w Niemczech, tam również stawia się na autobusy elektryczne, obecnie są kupowane tylko "elektryki".

Długość dziennych zadań w miejscu, gdzie pracuję, wynosi ok. 250 km, są również zadania większe - wynoszące powyżej 300 km. W związku z tym, że deklarowany zasięg często wynosi od 250-350 km, tak też zostały dostosowane długości dziennych zadań przypadających na jeden pojazd.

Wygląda to tak, że wcześniej jeden pojazd o napędzie spalinowym pokonywał dziennie ok. 250 km. Teraz ten dystans jest podzielony na pół. Jeden elektryk jeździ od godz. 5, ale tylko do godz. 13. Resztę przejmuje drugi pojazd. Pierwszy dojeżdża do przystanku końcowego i zjeżdża do zajezdni na ładowanie, a drugi wjeżdża w jego miejsce.

Oczywiście taka zmiana wiąże się ze zmianą planów pracy dla kierowców, ale dla pasażerów jest to niezauważalne.

Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku Rekordowy budżet komunikacji miejskiej w Gdańsku

Następna sprawa dotyczy ogrzewania w autobusach. Nie wiem, jak to wygląda w MAN-ach. Ja jeżdżę mercedesami, w których ogrzewanie jest na olej opałowy i nie ma nic wspólnego z zużyciem prądu.

To, jak zmienia się zasięg elektryka, widać na zdjęciach. Nowy autobus o przebiegu tylko 275 km, w którym zasięg pokazuje 356 km, przejeżdża 67 km, a zasięg spada o 109 km.

  • Po naładowaniu do pełna zasięg baterii teoretycznie wynosi 356 km.
  • Tymczasem po przejechaniu 37 km poziom naładowania baterii spada o 63 km.
  • A po pokonaniu kolejnych 30 km (w sumie 67 km) poziom baterii spadł, jakby autobus pokonał 109 km.
Dodam, że jeśli przyjdzie zima, niższe temperatury, auta będą musiały walczyć ze śniegiem, błotem pośniegowym, koła będą się ślizgały przy ruszaniu itp., to zasięg będzie jeszcze szybciej malał. A za kilka lat, gdy kondycja baterii spadnie, to jeszcze bardziej.

Taką mamy ekologię, gdzie zamiast jednego autobusu, potrzeba dwóch, co oznacza większe zatrucie środowiska, bo zamiast jednego, trzeba wyprodukować dwa pojazdy.

Mirek, kierowca autobusu elektrycznego

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (482) ponad 10 zablokowanych

  • jak kupowali to nie wiedzieli?

    że dane producenta to tylko reklama, czas na kontrole tej niegospodarności przez NIK

    • 7 0

  • Autobusy elektryczne ogrzewane olejem opałowym... to może dorzućcie koksowniki jak olejowe nie wyrabia... (4)

    ... i nadal jest w nich zimno?

    • 13 1

    • Nie jest zimno (1)

      Ciągle ktoś w raportach narzeka, że jest za gorąco. To pewnie w tych elektrykach :)

      • 1 3

      • Akurat w elektrykach jest zimno

        • 2 0

    • (1)

      A co w tym dziwnego?

      • 0 3

      • Olej opałowy jest pewnie zeroemisyjny

        • 2 0

  • Może by tak wŁadze Gdańska i p Dulkiewicz zapytali Mieszkańców w referendum czy chcą aby miejska kasa szła na zakp tak... (6)

    ... absurdalnie drogich, niepraktycznych zabawek? Co do samej ekologii w dłuższej perspektywie też mam ogromne wątpliwości - solidny diesel w cyklu swojego "życia" wytworzy pewnie mniej syfu niż 10 elektryków które trzeba będzie wyprodukowywać dla analogicznego okresu.

    • 14 2

    • Ok, proponuję pytanie: (5)

      Czy chcesz cichego, nowoczesnego, zero-emisyjnego transportu? Czy wolisz rozklekotany, hałaśliwy i śmierdzący tabor. Róbmy referendum!

      • 2 5

      • A to dealerzy mają w swojej ofercie tylko elektryki albo "rozklekotane, hałaśliwe i śmierdzące" autobusy? (4)

        Produkują takie?

        • 5 0

        • (3)

          Dokładnie tak. Świat odchodzi od diesla, nowych nie robią. Chyba przespałeś ostatnie 5 lat ;)

          • 0 8

          • Jak "świat" ci każe skakać na lewej nodze to też weżmiesz to za coś zupełnie normalnego? xD Klasyk...

            Occupy Wall Street - źródeł tego pseudoekologicznego owczego pędu + wielu innych obecnych absurdów.

            • 5 0

          • Chyba u ciebie na wsi nie robią

            • 3 0

          • A można chcieć bezemisyjny transport nie będący autobusem elektrycznym? Mamy tramwaje, można dodać trolejbusy

            • 2 0

  • Rk (4)

    To w ogóle jest nieekonomiczne. Przecież świata nie zbawimy jako Europa. Nawet jak zmniejszymy emisję to inne kraje przecież tego nie robią. A sama produkcja baterii generuje dużą większą ilość gazów cieplarnianych.

    • 13 1

    • Oj tak, zbawimy (1)

      Poza tym inne kraje i kontynenty robią to samo. Chiny przodują w elektromobilności

      • 0 3

      • I emisji gazow cieplarnianych ale to zapewne przynprodukcji tej elektromobilnosci wiec spoko nie liczy sie

        • 0 0

    • Transport drogowy całego świata odpowiada za niecała 12% emisji C02 (z czego większość to transport towarowy)

      gdyby zaorać do 0 transport pasażerski, emisja C02 spadłaby o jakiś promil co miałoby absolutnie praktycznie zerowy wpływ na klimat - ale trzeba ludziom wmawiać że to przez nich, że musza przesiąść się na elektryki bo inaczej czeka nas katastrofa klimatyczna xD Ekologizm to nowe narzędzie indoktrynacji mas - straszenia, zarządzania nimi oraz wyciągania z ich kieszenie grubych miliardów $.

      • 3 1

    • Inne kraje tego nie robią?

      To sprawdź na Wikipedii listę krajów wprowadzających ograniczenia dla ICE ma rzecz EV.
      znajdziesz pod hasłem "Phase-out of fossil fuel vehicles"
      Do 2050 spalinówki jeździć będą chyba tylko w Rosji, Libii i na Kubie.

      • 1 2

  • Bo elektrykiem trzeba umieć jeździć (3)

    A nie jak tutaj pierwszego lepszego w tym przypadku z całym szacunkiem do Pana Mirka, kierowcę wsadza i wtedy wszyszczy mają wyraz twarzy żaba jpg.

    • 1 17

    • Dokładnie (1)

      Na stronie MANa nawet to podkreślają. Kierowcy albo przespali kursy albo robią na złość

      • 1 6

      • Jakie kursy?

        • 0 0

    • Skoro jesteś taki znawca to przyjdź i pokaż jak tym jeździć :)

      Tylko ciepło się ubierz :)))

      • 7 0

  • To może kolejny rydwan? (2)

    Też drogo i prestiżowo...

    • 8 3

    • (1)

      A będziesz w nim robił za konia? Ihnhhhaaaa

      • 2 3

      • On nie jest koniem a kucem :)))))))))

        • 3 2

  • Obserwacje z innych Miast (6)

    Witam doświadczenia które zaczyna zbierać Gdańsk nie są nowe w innych miastach w Europie przechodzono już trasformację ekologiczną i mogę powiedzieć z własnych obserwacji z pracy parę przykładów , pracując w komunikacji miejskiej w Oslo dochodzono do podobnych doświadczeń, Norweska Stolica jest bardzo podobna terenowo do Trójmiasta, charakteryzuje się wzgóżami, dolinami,podobną aurą i klimatem niewiele różniącym się od Trójmiasta ,po wielu latach doświadczeń występują problemy z nie dograniem,nadmiernym zużyciem energii, mimo zastosowania systemów wspomagających silniki elektryczne nie dają rady podjechać na wzniesienia że względu na specyfikę silnika elektrycznego ( autobusy przegóbiwe łamały się blokując drogi) postanowiono że wszystkie autobusy elektryczne zostają wycofane na trasy bez znaczących wzniesień. Norwegowie doceniają Solarisa dlatego zostają dostarczane systematycznie autobusy wodorowe tego producenta. Dodam że w eksploatacji ciągłej są autobusy Spalinowe Solaris, MAN.Proponuję Dyrekcji GAITKupić bilet do Oslo za 60 zł wziąć hotel na 2 dni i zobaczyć jak funkcjonuje komunikacja w mieście wielkością ,terenie specyfiką podobną do Trójmiasta. Oni już to przerabiali parę lat temu co robą obecnie? Rozbudowa komunikacji szynowej, Nero i tawaje, autobusy wodorowe i sporadycznie elektryczne które jak myślę szybko wycofają tak jak to było z gazowcami. Szkoda kasy i energii na elektryki w Gdańsku przedewszystkim trasport szynowy, PKM, Trawaj, Trolejbusy, buspasy, zacznijcie od buspasów, jak ludzie zobaczą że autem stoją w korku a autobusem jadą sami się przekonają najlepszym nauczycielem jest czas .Inna żeczco jest nie do pomyślenia w innych krajach to zatrzymywanie się Taxi i osobówek w zatokach autobusowych przez to blokowanie autobusów i opuźnianie odjazdów, myślę że przy paru przystankach Dw. Główny , Wrzeszcz, Brama Wyżynna i Forum przydały by się znaki z zakazem zatrzymywania i ew kwotą grzywny np .zatrzymanie się w zatoce osobówek i Taxi 150 zł !!

    • 13 1

    • No, ale u nas nadal obowiązuje kult samochodu. Trzeba odgórnie zamknąć wjazd do miasta spalinowcom. Na pustych ulicach elektryki będą znacznie bardziej efektywne. Transport torowy to nie nadaje się do każdego miasta

      • 2 5

    • Przepraszam za błędy (2)

      Coś poprostu przeskakuje między Polską i Norweską Klawiaturą

      • 3 0

      • (1)

        Przymiotniki piszemy małą literą

        • 0 2

        • Zgadza się

          Niestety laptop poprawia mi nie kontrolowanie na norweską pisownię, Jak jesteś taki cwany to naucz się skandynawskiego języka ! A najlepiej wszystkich ja po 22 latach znam 3 i nacodzień się posługuję polskim 2 razy do roku. W samym norweskim jest 300 dialektów!!!

          • 0 0

    • (1)

      Obserwując to co się dzieje z transportem w Gdańsku, też uważam, że szynowce to przyszłość. Najlepiej też by było wkopać pod ziemię część tras samochodowych w centrum miasta jak ma to miejsce np w Wiedniu.
      Ciekawe jest Twoje spostrzeżenie aspektu psychologicznego tych buspasów. Uhahałem się wizualizując to sobie. To mogłoby zadziałać.

      • 1 0

      • Wizja

        To nie wizja to obserwacja z Oslo ,zdziwił byś się tak jak każdy że tam niema korków ,1 płatny wjazd do miasta 2 priorytet komunikacji buspasy i tramwaj tam nie ma osobówek w miastach bo jak miałbyś stać w korku do tego zapłacić za wjazd i parking wyniosło by to np 50 zł i trwało godzinę a za bilet 10 zł dojechał byś do celu w 15 minut co byś wybrał? Wiele osób nie posiada samochodów bo nie ma sensu jak chcą jechać na wieś 2 razy do roku to korzystają z wypożyczalni! To co widać w Pl to lata 80 w Skandynawii dziwi mnie to co się dzieje bo przecież inni przez to przechodzili ! Czemu się nie uczymy!

        • 0 0

  • no dobra (3)

    Rozumiem argumenty o zasiegu, tutaj zdziwienia nie moze byc, bo powszechna jest wiedza ze pojazdy elektryczne szczegolnie zima albo w czasie upalow maja duzo krotszy zasieg niz optymalny.

    ALE jak jest z ladowaniem? wspolczesny samochod elektryczny mozna doladowac bez problemu w ciagu 30min-40min do 80% baterii. przeciez autobusy maja postoje na koncach trasy, do tego kierowca zawodowy rowniez musi miec dluzsza przerwe co kilka h. w tym czasie spokojnie mozna naladowac baterie. Jaki problem odpowiednio zorganizowac siatke?

    W Danii juz z 2 lata temu widzialem, ze elektryczne autobusy maja automatyczne ladowarki na petlach. Przeciez te wszystkie problemy mozna w prosty sposob rozwiazac. Moze niezbyt tani, ale tez umowmy sie, ze nawet przy kosztach energii w Polsce ciagle oszczednosci na przestrzeni lat beda duze.

    • 4 2

    • W Danii

      Tam jest płasko ,w Trójmieście jest problem z terenem , to nie są autobusy na takie drogi , w Austrii też widziałem elektryki i ładowarki ale sieciowe autobus podnosi pantograf i pod górę jedzie na prądzie z sieci .Te elektryki w gdańsku są ok ale nie na Gdańsk tylko Wrocław,Warszawa,śląski inne , nie na tą specyfikę wzniesień, mogli robić testy na wzniesieniach a nie puszczać Wrzeszcz, Szpital Zaspa, albo Stogi

      • 2 0

    • U nas jest prezes Wiatr, ktory stwierdzil, ze naladowanie na bazie starczy na caly dzien.

      • 3 0

    • Taki problem, że miasto nie zorganizowało punktów ładowania na pętlach. Jedynie w zajezdni

      • 2 0

  • Tak przy okazji - produkcja wodoru (2)

    jest całkiem nie eko, tylko efekt końcowy z rury wydechowej jest

    • 5 1

    • (1)

      A na czym polega napęd wodorowy?

      • 0 0

      • Na tym, że wydajesz energię na wydobycie metanu, jego transport, przerobienie na wodór, jego transport i na koniec spalasz go w aucie.
        Wydajność całego łańcucha jest taka, że lepiej od razu spalić metan w silniku na CNG. A jeszce lepiej spalić metan zrobić z niego prąd i użyć go do ładowania. Przynajmniej koszty transportu odpadają.
        wodór obecnie nie nic wspólnego z ekologią.

        • 1 0

  • Gryzie mnie to, że podany być przebieg minimalny.. (2)

    nie mniej niż...

    • 2 0

    • W spalinowych jest jakiś zasieg minimalny? Jakbyś tylko na jedynce żyłował, to byś z 50l/100 osiągnął ;)

      • 1 0

    • Jak masz zadanie na 250km, zasieg pod ladowarka 300, a po przejwchaniu 50km zostaje zasieg 120 to wynik jest prosty

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane