• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna wywoła rewolucję biletową w Trójmieście?

Maciej Naskręt
15 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników. Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników.

Jakie bilety będziemy kasowali w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej? Prawdopodobnie będą to bilety metropolitalne, z których można korzystać także w SKM-ce i u przewoźników miejskich. Decyzja w tej sprawie zapadnie w połowie 2014 r.



Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach. Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach.
Do uruchomienia pierwszej kolejki na linii PKM pozostają jeszcze niemal dwa lata. Wciąż nie znamy wielu szczegółów jej funkcjonowania, nie znamy rozkładów jazdy, nie wiemy jak będą wyglądały składy poruszające się po nowej, 18-kilometrowej linii. Mimo to samorząd województwa, który inwestuje w nową kolej na górny taras, już teraz rozpoczyna prace nad kształtem systemu biletowego, jaki będzie obowiązywał po uruchomieniu linii między Wrzeszczem a Osową.

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której np. mieszkaniec Osowy podróżując kolejką PKM do Wrzeszcza będzie mógł przesiąść się do kolejki SKM w kierunku Sopotu bez konieczności kupienia kolejnego biletu - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który wraz z Urzędem Marszałkowskim i Szybką Koleją Miejską opracuje system biletów dla PKM.

Na podobnych zasadach mają się także przesiadać z i do składów PKM podróżni z miejskich autobusów i tramwajów, które poruszają się po całej aglomeracji trójmiejskiej.

Czy jednolity bilet elektroniczny w aglomeracji trójmiejskiej jest potrzebny?

Kompletną niewiadomą jest obecnie cena za przejazd PKM. Będzie to z pewnością poruszane na kolejnych spotkaniach MZKZG i władz województwa. Jeślibyśmy dla nowej kolei przyjęli stawki z SKM, to za pokonanie 18 km z Osowy do Wrzeszcza musielibyśmy zapłacić 4 zł 90 gr.

Aktualnie w ramach MZKZG obowiązują trzy rodzaje okresowych biletów metropolitalnych. Pierwszy, "komunalny" (koszt biletu normalnego to 130 zł) obowiązuje na wszystkich liniach autobusowych w ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo. Kolejny bilet to "kolejowo-komunalny dwóch organizatorów" (186 zł), który obwiązuje w SKM i Przewozach Regionalnych, a także ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo. Ostatni rodzaj biletu - "kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów" (220 zł) - obowiązuje u wszystkich wspomnianych przewoźników.

Z kolei bilety metropolitalne 24-godzinne, czyli pozwalające na przesiadkę, kosztują odpowiednio 14 zł (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo), 17 zł (SKM, PR oraz jeden z przewoźników miejskich) i 20 zł (wszyscy przewoźnicy).

Melodią przyszłości, do której dąży MZKZG, jest uruchomienie tzw. systemu biletu elektronicznego, do którego obsługi niezbędny jest montaż we wszystkich pojazdach terminali elektronicznych. Podróżni z użyciem karty odznaczaliby swoje wejście lub obecność w pojeździe danego przewoźnika. Uzyskane w ten sposób dane byłyby podstawą do dzielenia pieniędzy z biletów między wszystkich przewoźników.

Wprowadzenie systemu biletu elektronicznego wymaga jednak sporych nakładów finansowych ze strony przewoźników. - Projekt ten może być sfinansowany ze środków Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy Hubert Kołodziejski.

Lwią część pozyskanych środków unijnych pochłonęłaby wymiana dotychczasowych lub montaż nowych kasowników wyposażonych w terminale check-in, w pojazdach komunikacji miejskiej całej aglomeracji - prawie 14 gmin wchodzących w skład MZKZG. Podróżni przykładaliby do nich karty systemu elektronicznego biletu.

Jak ocenia ten pomysł największy trójmiejski przewoźnik, SKM Trójmiasto?

- Przed integracją taryfową nie ma ucieczki, zwłaszcza w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. By komunikacja masowa była alternatywą dla samochodu, pasażer ma wsiąść do tramwaju, autobusu czy naszej SKM-ki i zapomnieć o bilecie. Zapomnieć, w sensie: raz skasowałem i przesiadam się w różnych konfiguracjach - zwraca uwagę Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Zdaniem władz SKM pełna integracja trójmiejskiej komunikacji wymaga jednak poważnego zastanowienia się zarówno nad finansowaniem wspólnego biletu, jak i podziałem procentowym między przewoźników wpływów z biletów.

Ostateczny kształt systemu biletowego związanego z PKM powinien być znany w pierwszym półroczu 2014 r.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Jeden bilet jednorazowy, np. papierowy

    Mógłby być już lata temu, gdyby nie rządziły nami e u n u c h y

    • 5 3

  • Nie ma się czym przejmować póki co. Znając polskie realia, kolejka ruszy za 8 lat a do tego czasu inflacja zweryfikuje dzisiejszą siłę nabywczą pieniądza. W Polsce jak zwykle wszystko od d*py strony. Jeszcze nic nie wybudowano a już mają problem z biletami, który jest przysłowiowym pryszczem na tyłku w porównaniu do przedsięwzięcia jakim jest budowa i oddanie do użytkowania kolejki metropolitalnej. Zamiast gadać i spekulować dzieląc skórę na niedźwiedziu, niech zajmą się budowaniem bez rozgłosu a my czekamy po prostu na efekt końcowy. Tak się robi w cywilizowanych krajach. Mało się leje wody a dużo robi, w Polsce oczywiście odwrotnie. Podobnie było przed Euro 2012. Jak tylko zapadła decyzja o wyborze Polski to już zaczęto liczyć zyski a jak wyszło to wiemy wszyscy.

    • 12 1

  • Czy ta kolej jest potrzebna ? (4)

    Mam nadzieję, że jak już się doczekamy tej kolei metropolitalnej - której głównym założeniem jest połączenie centrum miasta z lotniskiem NIE popełni się wpadki ze Szczecina ( nie wiem jak to jest w Warszawie i Lublinie) że pociągi wiozą powietrze zamiast pasażerów. DLACZEGO ? A bo dlatego, że rozkład jazdy pociągów jest niedopasowany do przylotów i odlotów samolotów. Mam nadzieje, że za kilka lat NIE będzie artykułu na ten temat, dlatego niech tę sprawę przemyślą. W tej chwili, gdybym miał dotrzeć na lotnisko to pewnie bym pojechał autobusem a nie kolejką. W Warszawie przez okres EURO transport kolejką z lotniska do centrum miał wzięcie a teraz co ?

    • 7 6

    • Spokojnie. (3)

      W Szczecinie czy Lublinie pociągi kursują na lotnisko jedynie kilka razy dziennie. U nas będą kursowały kilka razy, ale w przeciągu godziny (takt 15-minutowy). W dodatku u nas nie będzie to jedynie kolej przewożąca pasażerów samolotów, ale głównie mieszkańców Gdańska, Gdyni i Kaszub.

      • 2 0

      • (2)

        Hm, Jestem mieszkańcem Gdańska, co prawda mam samochód, ale korzystam pół na pół z niego i ZKM-u,bo taniej niestety, ale jakoś nie potrzebna mi kolej do Kaszub w ogóle. Na lotnisko tyle co jeżdże, to wystarczy mi właśnie samochód, rozumiem, że nie każdy posiada, ale teraz przecież da sie dojechać na lotnisko w końcu. Znaczy: ta kolej jest chyba tylko Kaszubom potrzebna (oby).

        • 0 1

        • (1)

          Rozumiem, że jak Tobie nie potrzeba, to już możemy zakończyć budowę?

          • 0 0

          • starałem się pisać jak pospolity mieszkaniec trójmiasta

            • 0 0

  • Wyślijcie tych nieudaczników umysłowych co to chcą myśleć nad czymś co dawno już wymyślono, do Niemiec,

    niech sobie kupią po fahrkarcie i zobacza jak wyglada system biletowy.
    Tam nic nie trzeba wiedzieć poza tym dokąd chce się jechać. Po zakupie biletu jedzie się kazdym publicznym srodkiem lokomocji, ktory spotka sie po drodze.
    Mozna jechac tylko raz, albo jeździc caly dzień, tydzien itd. - tylko roznica w cenie.

    Jak takim problem sprawia urzędasom dogadanie się wprowadzenie 1 biletu to by było gdyby mieli wszystko zsynchronizować. Miliardy pewnie by to myślenie musialo kosztować.

    • 15 2

  • Komunistyczno-rodzinna

    Firemka z. o. o Renoma juz zaciera łapki. Znowu będzie przetarg do którego staną tylko oni...

    • 15 2

  • (1)

    wszystkich pojazdach terminali elektronicznych. Podróżni z użyciem karty odznaczaliby swoje wejście lub obecność w pojeździe danego przewoźnika. Uzyskane w ten sposób dane byłyby podstawą do dzielenia pieniędzy z biletów "mięszy" wszystkich przewoźników.

    Autor tekstu do szkoły nie chodził pewnie i polskiego deytora tekstu nie posiada

    • 3 3

    • deytora :) (fajna literowka)

      a propo: zamiast jakis tam kart z czipami, lepiej skanery siatkówek.

      • 0 0

  • drogie te karty miejskie są

    gdyby tak opuscic chociaż 30%centy to bym kupowała żeby nie siedziec w domu

    • 7 1

  • czekam na wspólny bilet SKM i Przewozów Regionalnych (1)

    Nie lubię słuchać czekając na peronie dworca Gdańsk Wrzeszcz, że w pociągu Przewozów Regionalnych, który ma się za chwilę zatrzymać nie obowiązują okresowe bilety SKM.

    • 17 2

    • to się bracie możesz nie doczekać...

      • 4 1

  • bilety

    powinny byc tansze bilety metropolitarne,

    • 9 0

  • Ach jak oni ciężko pracują???

    Ile narad odbywanych na koszt podatnika? ile problemów do rozwiązania? Ach jak ciężko spijać to "Orwellowskie" mleko.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane