• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna wywoła rewolucję biletową w Trójmieście?

Maciej Naskręt
15 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników. Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników.

Jakie bilety będziemy kasowali w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej? Prawdopodobnie będą to bilety metropolitalne, z których można korzystać także w SKM-ce i u przewoźników miejskich. Decyzja w tej sprawie zapadnie w połowie 2014 r.



Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach. Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach.
Do uruchomienia pierwszej kolejki na linii PKM pozostają jeszcze niemal dwa lata. Wciąż nie znamy wielu szczegółów jej funkcjonowania, nie znamy rozkładów jazdy, nie wiemy jak będą wyglądały składy poruszające się po nowej, 18-kilometrowej linii. Mimo to samorząd województwa, który inwestuje w nową kolej na górny taras, już teraz rozpoczyna prace nad kształtem systemu biletowego, jaki będzie obowiązywał po uruchomieniu linii między Wrzeszczem a Osową.

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której np. mieszkaniec Osowy podróżując kolejką PKM do Wrzeszcza będzie mógł przesiąść się do kolejki SKM w kierunku Sopotu bez konieczności kupienia kolejnego biletu - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który wraz z Urzędem Marszałkowskim i Szybką Koleją Miejską opracuje system biletów dla PKM.

Na podobnych zasadach mają się także przesiadać z i do składów PKM podróżni z miejskich autobusów i tramwajów, które poruszają się po całej aglomeracji trójmiejskiej.

Czy jednolity bilet elektroniczny w aglomeracji trójmiejskiej jest potrzebny?

Kompletną niewiadomą jest obecnie cena za przejazd PKM. Będzie to z pewnością poruszane na kolejnych spotkaniach MZKZG i władz województwa. Jeślibyśmy dla nowej kolei przyjęli stawki z SKM, to za pokonanie 18 km z Osowy do Wrzeszcza musielibyśmy zapłacić 4 zł 90 gr.

Aktualnie w ramach MZKZG obowiązują trzy rodzaje okresowych biletów metropolitalnych. Pierwszy, "komunalny" (koszt biletu normalnego to 130 zł) obowiązuje na wszystkich liniach autobusowych w ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo. Kolejny bilet to "kolejowo-komunalny dwóch organizatorów" (186 zł), który obwiązuje w SKM i Przewozach Regionalnych, a także ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo. Ostatni rodzaj biletu - "kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów" (220 zł) - obowiązuje u wszystkich wspomnianych przewoźników.

Z kolei bilety metropolitalne 24-godzinne, czyli pozwalające na przesiadkę, kosztują odpowiednio 14 zł (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo), 17 zł (SKM, PR oraz jeden z przewoźników miejskich) i 20 zł (wszyscy przewoźnicy).

Melodią przyszłości, do której dąży MZKZG, jest uruchomienie tzw. systemu biletu elektronicznego, do którego obsługi niezbędny jest montaż we wszystkich pojazdach terminali elektronicznych. Podróżni z użyciem karty odznaczaliby swoje wejście lub obecność w pojeździe danego przewoźnika. Uzyskane w ten sposób dane byłyby podstawą do dzielenia pieniędzy z biletów między wszystkich przewoźników.

Wprowadzenie systemu biletu elektronicznego wymaga jednak sporych nakładów finansowych ze strony przewoźników. - Projekt ten może być sfinansowany ze środków Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy Hubert Kołodziejski.

Lwią część pozyskanych środków unijnych pochłonęłaby wymiana dotychczasowych lub montaż nowych kasowników wyposażonych w terminale check-in, w pojazdach komunikacji miejskiej całej aglomeracji - prawie 14 gmin wchodzących w skład MZKZG. Podróżni przykładaliby do nich karty systemu elektronicznego biletu.

Jak ocenia ten pomysł największy trójmiejski przewoźnik, SKM Trójmiasto?

- Przed integracją taryfową nie ma ucieczki, zwłaszcza w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. By komunikacja masowa była alternatywą dla samochodu, pasażer ma wsiąść do tramwaju, autobusu czy naszej SKM-ki i zapomnieć o bilecie. Zapomnieć, w sensie: raz skasowałem i przesiadam się w różnych konfiguracjach - zwraca uwagę Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Zdaniem władz SKM pełna integracja trójmiejskiej komunikacji wymaga jednak poważnego zastanowienia się zarówno nad finansowaniem wspólnego biletu, jak i podziałem procentowym między przewoźników wpływów z biletów.

Ostateczny kształt systemu biletowego związanego z PKM powinien być znany w pierwszym półroczu 2014 r.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (208) 2 zablokowane

  • 4 zł 90 gr za 18 km?! Samochodem taniej wychodzi! Zwłaszcza z instalacją LPG! (2)

    • 0 1

    • (1)

      Oczywiście koszt zakupu samochodu, założenia instalacji LPG, ubezpieczenie, przeglądy, naprawy , amortyzację samochodu itd. też w to wliczasz?

      • 1 1

      • wlicza (też mam)

        ale to się opłaca tylko gdy jeździ codziennie
        na min 20km

        wiec ludzie, zmuszeni zapłacić wszystko w/w,
        byli by pogięci, jak by trzymali autka w garażu,
        żadna ekologia nikogo nie przekona, jeśli państwo ZMUSZA kasą do jeżdżenia dzyń-w-dzyń

        podwyżka benzyny nic nie da, bo drożeją tez bilety i koszty stale samochodu (ubezpieczenie, przeglądy)

        • 1 1

  • kumunizm

    ustrój co
    bohatersko walczy z trudnościami
    kompletnie nie znanymi w innych ustrojach

    kreski na mapie przeszkadzają by był 1 bilet?
    do śmietnika z tymi kreskami
    i ludźmi na nich korzystającymi!

    raz sierpem raz motem
    owicz karnowski szczur
    na solidnych konarach, bo otyli

    • 2 1

  • Rozwiazanie jest proste....

    SKM nie jest prywatna firma, tylko nalezy do panstwa (w mniej lub bardziej skomplikowany sposob). Wiec najprostszym rozwiazaniem byloby przekazanie SKM samorzadowi wojewodztwa i od razu ulatwi to dzialanie. W Warszawie metro jest miejskie i az przyjemnie wsiasc, czysto, schludnie (troche ludzi duzo, ale trudno sie dziwic, ze duzo jezdzi tak wygodnym i dobrze zarzadzanym metrem). Daje glowe, ze nalezaca do samorzadu SKM dzialala by duzo, duzo lepiej!

    • 4 0

  • pamiętajcie motłochu

    aby ta wizja się ziściła trzeba ponownie wybrać Budynia, to jedyny warunek. w prezencie przy urnie wyborczej będziecie mogli poczuć się lepsi i wykształceni (nawet z podstawowym), bo tak mówią sondaże.

    • 0 1

  • łączenie spółek = redukcja personelu

    Jak się połączy 2 spółki, to zazwyczaj następuje efekt synergii i okazuje się, że wystarczy 1 centrala zamiast dwóch. To samo tyczy się stanowisk zarządczych od kierowników dużych działów, przez dyrektorów, pełnomocników itd. aż po prezesów. Zarządy spółek komunikacyjnych nie są i nie będą skłonne do łączenia się. Ponadto w radach nadzorczych dużych spółek często zasiadają włodarze miast i to raczej nie za darmo. Wszystko to sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście nigdy nie będzie taka tania, jakby mogła być, gdyby paru darmozjadów odsunąć od koryta. Układy, układziki, kto ich nie ma, jest wyrobnikiem...

    • 1 1

  • Tak, właśnie po to ludzie kupują miesięczny by meldować się w każdym pojeździe przy kasowniku. Dziś mówią, że to do celów statystycznych, by przewoźnicy dzielili między siebie kasę a po wprowadzeniu okaże się, że bez "skasowania" miesięcznego nie będzie on ważny. Takie pomysły były już przy Śląskiej Karcie Usług Publicznych.

    • 3 0

  • dalej zacofanie

    kasowniki jak z minionej epoki. wsiadasz i biegniesz skasowac bilet a jak nie zdazysz przed smutnym koksem to mandacik. nie znacie urzedasy innego systemu biletowania niz kasowanie? blagam

    • 5 0

  • a Sopot jak zawsze na krzycha ,z usmiechem

    niema własnego przewoźnika miejskiego

    • 0 0

  • A czy w roku prawie 2014

    musimy jeszcze "kasowac" bilety? Kasownik to przezytek z PRLu i czas najwyzszy uproscic caly system...

    • 1 0

  • A system biletowy moze byc sposobem na wsiadanie przednimi drzwiami (1)

    Zadnych kasownikow, tylko kazdy skanuje swoja karte przy kierowcy po wejsciu do pojazdu (co zajmuje ulmek sekundy), a z tylu w tym czasie inni wysiadaja. Nie wiem, jak w innych krajach ale w niektorych miejscach w Szwecji mozna u kierowcy zaplacic karta i co mnie dziwi do 200 SEK nie trzeba nawet wbijac PINu, wsuwasz tylko karte i juz.

    • 2 0

    • hahaha

      100 osób siadających do 6 na Dworcu Głównym razy 7 sekund = 700 sekund. Tylko 10 minut postoju.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane