• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna wywoła rewolucję biletową w Trójmieście?

Maciej Naskręt
15 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników. Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników.

Jakie bilety będziemy kasowali w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej? Prawdopodobnie będą to bilety metropolitalne, z których można korzystać także w SKM-ce i u przewoźników miejskich. Decyzja w tej sprawie zapadnie w połowie 2014 r.



Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach. Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach.
Do uruchomienia pierwszej kolejki na linii PKM pozostają jeszcze niemal dwa lata. Wciąż nie znamy wielu szczegółów jej funkcjonowania, nie znamy rozkładów jazdy, nie wiemy jak będą wyglądały składy poruszające się po nowej, 18-kilometrowej linii. Mimo to samorząd województwa, który inwestuje w nową kolej na górny taras, już teraz rozpoczyna prace nad kształtem systemu biletowego, jaki będzie obowiązywał po uruchomieniu linii między Wrzeszczem a Osową.

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której np. mieszkaniec Osowy podróżując kolejką PKM do Wrzeszcza będzie mógł przesiąść się do kolejki SKM w kierunku Sopotu bez konieczności kupienia kolejnego biletu - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który wraz z Urzędem Marszałkowskim i Szybką Koleją Miejską opracuje system biletów dla PKM.

Na podobnych zasadach mają się także przesiadać z i do składów PKM podróżni z miejskich autobusów i tramwajów, które poruszają się po całej aglomeracji trójmiejskiej.

Czy jednolity bilet elektroniczny w aglomeracji trójmiejskiej jest potrzebny?

Kompletną niewiadomą jest obecnie cena za przejazd PKM. Będzie to z pewnością poruszane na kolejnych spotkaniach MZKZG i władz województwa. Jeślibyśmy dla nowej kolei przyjęli stawki z SKM, to za pokonanie 18 km z Osowy do Wrzeszcza musielibyśmy zapłacić 4 zł 90 gr.

Aktualnie w ramach MZKZG obowiązują trzy rodzaje okresowych biletów metropolitalnych. Pierwszy, "komunalny" (koszt biletu normalnego to 130 zł) obowiązuje na wszystkich liniach autobusowych w ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo. Kolejny bilet to "kolejowo-komunalny dwóch organizatorów" (186 zł), który obwiązuje w SKM i Przewozach Regionalnych, a także ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo. Ostatni rodzaj biletu - "kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów" (220 zł) - obowiązuje u wszystkich wspomnianych przewoźników.

Z kolei bilety metropolitalne 24-godzinne, czyli pozwalające na przesiadkę, kosztują odpowiednio 14 zł (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo), 17 zł (SKM, PR oraz jeden z przewoźników miejskich) i 20 zł (wszyscy przewoźnicy).

Melodią przyszłości, do której dąży MZKZG, jest uruchomienie tzw. systemu biletu elektronicznego, do którego obsługi niezbędny jest montaż we wszystkich pojazdach terminali elektronicznych. Podróżni z użyciem karty odznaczaliby swoje wejście lub obecność w pojeździe danego przewoźnika. Uzyskane w ten sposób dane byłyby podstawą do dzielenia pieniędzy z biletów między wszystkich przewoźników.

Wprowadzenie systemu biletu elektronicznego wymaga jednak sporych nakładów finansowych ze strony przewoźników. - Projekt ten może być sfinansowany ze środków Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy Hubert Kołodziejski.

Lwią część pozyskanych środków unijnych pochłonęłaby wymiana dotychczasowych lub montaż nowych kasowników wyposażonych w terminale check-in, w pojazdach komunikacji miejskiej całej aglomeracji - prawie 14 gmin wchodzących w skład MZKZG. Podróżni przykładaliby do nich karty systemu elektronicznego biletu.

Jak ocenia ten pomysł największy trójmiejski przewoźnik, SKM Trójmiasto?

- Przed integracją taryfową nie ma ucieczki, zwłaszcza w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. By komunikacja masowa była alternatywą dla samochodu, pasażer ma wsiąść do tramwaju, autobusu czy naszej SKM-ki i zapomnieć o bilecie. Zapomnieć, w sensie: raz skasowałem i przesiadam się w różnych konfiguracjach - zwraca uwagę Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Zdaniem władz SKM pełna integracja trójmiejskiej komunikacji wymaga jednak poważnego zastanowienia się zarówno nad finansowaniem wspólnego biletu, jak i podziałem procentowym między przewoźników wpływów z biletów.

Ostateczny kształt systemu biletowego związanego z PKM powinien być znany w pierwszym półroczu 2014 r.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Osowa

    Nazwa tej dzielnicy odmienia się przymiotnikowo, a więc jak brązowa, czyli: Osowa, Osowej, Osowej, Osowa, Osową, Osowej, Osowa. W wykazie miast i gmin polskich uznano, że nazwa pochodzi od osikowej (osowej) góry.

    • 1 1

  • może kiedyś? (4)

    A mi się marzą automaty z biletami zkm w mojej pięknej gdyni, bo doszliśmy do absurdalnej sytuacji kiedy zarząd sprytnie zbija pieniążki na karnetach, a bilety można kupić coraz bardziej sporadycznie, o ile znajdziemy otwarty kiosk po 17... albo w ogóle kiosk, bo coś zaorali ostatnio sporo. I kierowców mogliby reedukować, bo się przykro robi gdy wyskakują z ryjem do ludzi którzy w swoich miastach / krajach nie mają tak wydumanych i cwaniackich rzeczy jak karnet i akurat nie wiedzą, że nie mogą kupić jednego biletu, albo cała taśma, albo won. :( 5 biletów, ni w p..., ni w oko.

    • 4 1

    • (2)

      Racja, pomysł z karnetami i to w dodatku o nieparzystej liczbie biletów, to jeden z większych idiotyzmów jakie widziałem w komunikacji miejskiej.

      • 1 1

      • Nie do końca a nawet wręcz przeciwnie. Jak ktoś kupi karnet to dopiero (1)

        za jakiś czas będzie znowu zawracał gitarę kierowcy. Do szału doprowadzają mnie kupowacze biletów u kierowcy. Co dzień autobus, którym jeżdżę do pracy, przez takich ludzi pokonuje trasę o 10 minut dłużej a zdarza się i więcej i wtedy już mnie szlag trafia, bo jak mam wytłumaczyć pracodawcy że spóźniłam się do pracy bo ludzie kupowali bilety.

        • 2 0

        • Karnet ujdzie, ale jako alternatywa, albo 'wyjście awaryjne', a nie jako sposób na zbijanie forsy, bo w orłowie można kupić bilet tylko w salonie prasowym w klifie (a ostatnio i tej opcji nie ma), na witominie zlikwidowano dwa kioski przy strategiczych przystankach, kilka dni temu znalazłem się w kropce o 20 na naszej europejskiej świętojańskiej. Jak już zdzierają, to niech dadzą te 6 biletów, bo na pomysły obniżenia chociaż ceny karnetu z racji konieczności kupowania pięciu nie ma co liczyć... zaraz wyskoczy rzecznik ze stwierdzeniem, że to 'plan rodzinny, 2 rodzice i ulgowy dla dziecka'.

          • 1 0

    • troche kultury

      ryj to chyba ty masz.W autobusach jest informacja jaki i za ile bilet(karnet) można kupic

      • 1 2

  • Czemu cały czas jako PKM określa się w artykułach prasowych itd. tylko odcinek gdański? Przecież PKM to także m.in. Gdynia.

    • 2 0

  • 200zł za wszystko i koniec rozważań. Trójmiasto na prawdę może słynąć z czegoś innego niż najgorzej zintegrowana komunikacja w tej części Europy.

    • 4 0

  • (4)

    A czy ktoś mi powie czy bilet czasowy 1 godzinny zakupiony w autobusie ważny jest tez w tramwaju w Gdańsku? Nie jeżdżę autobusami ani tramwajami a dzisiaj mnie przypiliło i mam ważną sprawę do załatwienia

    • 0 0

    • Jest, jest. (1)

      Można nawet na tym bilecie przesiadać się w Sopocie z ZTM na ZKM (niestety, tylko do granicy z Gdynią)

      • 1 0

      • Jeszcze jeden warunek, że kupiłeś go w autobusie gdańskim (czerwonym)

        bo nie dodałeś skąd dokąd jedziesz.

        • 0 0

    • tak, jak najbardziej (1)

      tylko nie przesiadaj się na nim do SKM

      • 1 0

      • Tyle akurat znalazłam, zresztą jadę z dzieckiem wózkiem więc SKM odpada bo się nie wdrapiemy :)

        • 0 0

  • Wielkie dzięki za odpowiedź :)

    • 0 0

  • za drogo

    Jeśli będę musiał wydać na bilety więcej niż 400 pln/mc za czteroosobową rodzinę, to na 100% nie przesiądę się z samochodu. Według mnie dzieci powinny mieć komunikację za darmo. Dorośli max. 130 pln/mc za wszystkie strefy

    • 4 1

  • będzie znacznie taniej

    Cieszymy sie że spadną ceny.
    Od stycznia spadnie cena gazu.

    • 1 0

  • Kilka lat temu płaciłem za 1 przejazd autobus/trolejbus 1zl ulgowy lub 2zl normalny a dziś...1.50 ulgowy 3zł bilet normalny, powinni przeanalizować ceny biletów Kolei Metropolitarnej wiadomo wszystko kosztuje paliwo, utrzymanie taboru kierowcom tez trzeba zapłacić za wykonaną pracę, ciekawe kiedy w Gdyni powstaną bile tomaty w końcu to nowoczesne miasto

    • 0 0

  • kolesie

    znowu nowy temat do wydrapania pieniędzy ! przecież już działa bilet metropolitalny ! więc co znów trzeba stworzyć coś nowego ?! po jaką cholerę ?! chyba tylko po to żeby znowu jakieś cwaniaki wyrwały kawał kasy z budżetu ! małpa małpie łba nie urwie bo jak urwie to po małpie !!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane