• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna wywoła rewolucję biletową w Trójmieście?

Maciej Naskręt
15 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników. Jeśli marzymy o jednym bilecie na komunikację miejską w Trójmieście najpierw należy m.in. sfinansować wymianę kasowników.

Jakie bilety będziemy kasowali w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej? Prawdopodobnie będą to bilety metropolitalne, z których można korzystać także w SKM-ce i u przewoźników miejskich. Decyzja w tej sprawie zapadnie w połowie 2014 r.



Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach. Bilet metropolitalny obowiązuje aktualnie w 14 gminach.
Do uruchomienia pierwszej kolejki na linii PKM pozostają jeszcze niemal dwa lata. Wciąż nie znamy wielu szczegółów jej funkcjonowania, nie znamy rozkładów jazdy, nie wiemy jak będą wyglądały składy poruszające się po nowej, 18-kilometrowej linii. Mimo to samorząd województwa, który inwestuje w nową kolej na górny taras, już teraz rozpoczyna prace nad kształtem systemu biletowego, jaki będzie obowiązywał po uruchomieniu linii między Wrzeszczem a Osową.

- Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której np. mieszkaniec Osowy podróżując kolejką PKM do Wrzeszcza będzie mógł przesiąść się do kolejki SKM w kierunku Sopotu bez konieczności kupienia kolejnego biletu - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który wraz z Urzędem Marszałkowskim i Szybką Koleją Miejską opracuje system biletów dla PKM.

Na podobnych zasadach mają się także przesiadać z i do składów PKM podróżni z miejskich autobusów i tramwajów, które poruszają się po całej aglomeracji trójmiejskiej.

Czy jednolity bilet elektroniczny w aglomeracji trójmiejskiej jest potrzebny?

Kompletną niewiadomą jest obecnie cena za przejazd PKM. Będzie to z pewnością poruszane na kolejnych spotkaniach MZKZG i władz województwa. Jeślibyśmy dla nowej kolei przyjęli stawki z SKM, to za pokonanie 18 km z Osowy do Wrzeszcza musielibyśmy zapłacić 4 zł 90 gr.

Aktualnie w ramach MZKZG obowiązują trzy rodzaje okresowych biletów metropolitalnych. Pierwszy, "komunalny" (koszt biletu normalnego to 130 zł) obowiązuje na wszystkich liniach autobusowych w ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo. Kolejny bilet to "kolejowo-komunalny dwóch organizatorów" (186 zł), który obwiązuje w SKM i Przewozach Regionalnych, a także ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo. Ostatni rodzaj biletu - "kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów" (220 zł) - obowiązuje u wszystkich wspomnianych przewoźników.

Z kolei bilety metropolitalne 24-godzinne, czyli pozwalające na przesiadkę, kosztują odpowiednio 14 zł (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo), 17 zł (SKM, PR oraz jeden z przewoźników miejskich) i 20 zł (wszyscy przewoźnicy).

Melodią przyszłości, do której dąży MZKZG, jest uruchomienie tzw. systemu biletu elektronicznego, do którego obsługi niezbędny jest montaż we wszystkich pojazdach terminali elektronicznych. Podróżni z użyciem karty odznaczaliby swoje wejście lub obecność w pojeździe danego przewoźnika. Uzyskane w ten sposób dane byłyby podstawą do dzielenia pieniędzy z biletów między wszystkich przewoźników.

Wprowadzenie systemu biletu elektronicznego wymaga jednak sporych nakładów finansowych ze strony przewoźników. - Projekt ten może być sfinansowany ze środków Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy Hubert Kołodziejski.

Lwią część pozyskanych środków unijnych pochłonęłaby wymiana dotychczasowych lub montaż nowych kasowników wyposażonych w terminale check-in, w pojazdach komunikacji miejskiej całej aglomeracji - prawie 14 gmin wchodzących w skład MZKZG. Podróżni przykładaliby do nich karty systemu elektronicznego biletu.

Jak ocenia ten pomysł największy trójmiejski przewoźnik, SKM Trójmiasto?

- Przed integracją taryfową nie ma ucieczki, zwłaszcza w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. By komunikacja masowa była alternatywą dla samochodu, pasażer ma wsiąść do tramwaju, autobusu czy naszej SKM-ki i zapomnieć o bilecie. Zapomnieć, w sensie: raz skasowałem i przesiadam się w różnych konfiguracjach - zwraca uwagę Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Zdaniem władz SKM pełna integracja trójmiejskiej komunikacji wymaga jednak poważnego zastanowienia się zarówno nad finansowaniem wspólnego biletu, jak i podziałem procentowym między przewoźników wpływów z biletów.

Ostateczny kształt systemu biletowego związanego z PKM powinien być znany w pierwszym półroczu 2014 r.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (208) 2 zablokowane

  • Największy problem komunikacji miejskiej (1)

    w trójmieście to cena biletów miesięcznych, a nawet 24 godzinnych. Powiedzcie mi na co komu bilet 24h za 20zł ? Tego nie da się wyjeździć i dla turysty nie jest to żadna alternatywa dla samochodu, którym do trójmiasta przyjechał. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku mieszkańców dojeżdżających do pracy. Bardzo często żadną alternatywą, jeżeli chodzi o koszty dojazdów do pracy, jest bilet za 130 180 czy 220 zł miesięcznie. Samochodem jest po prostu taniej i wygodniej. Jeżeli dołożymy do tego fakt, że jazda komunikacją miejską jest nawet 3 lub 4 krotnie dłuższa dalsze dywagacje na ten temat tracą sens.

    Oczywiście powyższe przemyślenia i wyliczenia dotyczą sytuacji osób, które nie mieszkają/pracują w pobliżu dworca SKM. Bo aktualnie np. do Oliwy czy ma Przymorze, za pomocą komunikacji miejskiej + PKP/SKM szybciej dojechać można z Pruszcza niż z Moreny.

    • 3 2

    • To zależy od odległości.

      Jeśli z jednego krańca Trójmiasta na drugi, auto jest droższe. O haracz. Z którego finansuje konkurencję.

      • 0 0

  • BUDYNIOWA REWOLUCJA

    • 0 0

  • LITERÓWKA

    "rozpoczyanją" w zdaniu - Mimo to samorząd województwa, który inwestuje w nową kolej na górny taras, już teraz rozpoczyanją prace nad kształtem systemu biletowego, jaki będzie obowiązywał po uruchomieniu linii między Wrzeszczem a Osową.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 0 0

  • utworzyć jedną firmę

    utworzyć jedną firmę TKM trójmiejska komunikacja miejska i po problemie , zmienić Gdańsk , Sopot , Gdynie na dzielnice, utworzyć miasto TRójmiasto i zniknie milion sztucznych problemów

    • 2 1

  • OYSTER

    Zapytać w Londynie jak to działa, autobusy, tramwaje, metro, kolej podmiejska, statki na Tamizie

    • 4 0

  • 20 % pensji

    na to aby dojechać do pracy - i to w tłoku, niewygodzie, smrodzie od pijaków i w korkach - to faktycznie maskarycznie za drogo....

    • 5 0

  • chcą elektronicznego tokena do obsługi różnych taryf

    a po co?

    Dlaczego nie mogą po prostu uznać że bilet ZKM działa też w pojazdach ZTM i odwrotnie, oraz działają tez w SKM i odwrotnie? A docelowo zrobić jedna taryfę na wszystko od Wejherowa do Pruszcza?

    bo nie można by wtedy tak łatwo KRAŚĆ.

    W Rydze jest knajpa podobna do gdyńskiej Degustatorni, z piwami z całego świata. Ale wchodząc dostajesz token elektroniczny i płacisz nim przez cały pobyt, a rachunek regulujesz kartą kredytową, płatniczą lub gotówką dopiero przy wyjściu. Ciągle są tam morrrdobicia na bramce, gdy klienci odkryją ile nabili na token. I procesy sądowe z klientami, którzy rzekomo wypili więcej niż ważą.

    W ten sposób trójmiejskie ceny przewoźników poszybują w górę, a taryfy staną się dowolnie pokomplikowane, zupełnie poza kontrolą.

    Tępieniem takich pomysłów już przed ich wprowadzeniem w życie, już na etapie planowania, powinna się zajmować policja. Możliwe do wcielenia, jak by se amputowała przyrosłe do d*psk krzesła.

    • 1 1

  • Gmina Kartuzy też mogłaby zostać włączona do MZKZG

    • 1 0

  • kolej

    a tak właściwie po co komu ta kolej??? ktoś wymyślił wziął kasę, a zwykły człowiek będzie się bujał z przesiadkami szczególnie do Osowy. Zlikwidują 210 i kicha. Proszę o tym pomyśleć , teraz do Osowy 3,60 a potem . No cóż rzeczywistość

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane