- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (84 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (299 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (62 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (69 opinii)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (128 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (110 opinii)
Kolej Metropolitalna wywoła rewolucję biletową w Trójmieście?
Jakie bilety będziemy kasowali w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej? Prawdopodobnie będą to bilety metropolitalne, z których można korzystać także w SKM-ce i u przewoźników miejskich. Decyzja w tej sprawie zapadnie w połowie 2014 r.
Do uruchomienia pierwszej kolejki na linii PKM pozostają jeszcze niemal dwa lata. Wciąż nie znamy wielu szczegółów jej funkcjonowania, nie znamy rozkładów jazdy, nie wiemy jak będą wyglądały składy poruszające się po nowej, 18-kilometrowej linii. Mimo to samorząd województwa, który inwestuje w nową kolej na górny taras, już teraz rozpoczyna prace nad kształtem systemu biletowego, jaki będzie obowiązywał po uruchomieniu linii między Wrzeszczem a Osową.
- Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której np. mieszkaniec Osowy podróżując kolejką PKM do Wrzeszcza będzie mógł przesiąść się do kolejki SKM w kierunku Sopotu bez konieczności kupienia kolejnego biletu - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który wraz z Urzędem Marszałkowskim i Szybką Koleją Miejską opracuje system biletów dla PKM.
Na podobnych zasadach mają się także przesiadać z i do składów PKM podróżni z miejskich autobusów i tramwajów, które poruszają się po całej aglomeracji trójmiejskiej.
Aktualnie w ramach MZKZG obowiązują trzy rodzaje okresowych biletów metropolitalnych. Pierwszy, "komunalny" (koszt biletu normalnego to 130 zł) obowiązuje na wszystkich liniach autobusowych w ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo. Kolejny bilet to "kolejowo-komunalny dwóch organizatorów" (186 zł), który obwiązuje w SKM i Przewozach Regionalnych, a także ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo. Ostatni rodzaj biletu - "kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów" (220 zł) - obowiązuje u wszystkich wspomnianych przewoźników.
Z kolei bilety metropolitalne 24-godzinne, czyli pozwalające na przesiadkę, kosztują odpowiednio 14 zł (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo), 17 zł (SKM, PR oraz jeden z przewoźników miejskich) i 20 zł (wszyscy przewoźnicy).
Melodią przyszłości, do której dąży MZKZG, jest uruchomienie tzw. systemu biletu elektronicznego, do którego obsługi niezbędny jest montaż we wszystkich pojazdach terminali elektronicznych. Podróżni z użyciem karty odznaczaliby swoje wejście lub obecność w pojeździe danego przewoźnika. Uzyskane w ten sposób dane byłyby podstawą do dzielenia pieniędzy z biletów między wszystkich przewoźników.
Wprowadzenie systemu biletu elektronicznego wymaga jednak sporych nakładów finansowych ze strony przewoźników. - Projekt ten może być sfinansowany ze środków Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy Hubert Kołodziejski.
Lwią część pozyskanych środków unijnych pochłonęłaby wymiana dotychczasowych lub montaż nowych kasowników wyposażonych w terminale check-in, w pojazdach komunikacji miejskiej całej aglomeracji - prawie 14 gmin wchodzących w skład MZKZG. Podróżni przykładaliby do nich karty systemu elektronicznego biletu.
Jak ocenia ten pomysł największy trójmiejski przewoźnik, SKM Trójmiasto?
- Przed integracją taryfową nie ma ucieczki, zwłaszcza w kontekście uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. By komunikacja masowa była alternatywą dla samochodu, pasażer ma wsiąść do tramwaju, autobusu czy naszej SKM-ki i zapomnieć o bilecie. Zapomnieć, w sensie: raz skasowałem i przesiadam się w różnych konfiguracjach - zwraca uwagę Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w PKP SKM Trójmiasto.
Zdaniem władz SKM pełna integracja trójmiejskiej komunikacji wymaga jednak poważnego zastanowienia się zarówno nad finansowaniem wspólnego biletu, jak i podziałem procentowym między przewoźników wpływów z biletów.
Ostateczny kształt systemu biletowego związanego z PKM powinien być znany w pierwszym półroczu 2014 r.
Miejsca
Opinie (208) 2 zablokowane
-
2013-10-15 19:12
Dziś brakuje zwykłego biletu godzinnego na wszystki rodzaje transportu.
Byłby przydatny.
- 8 0
-
2013-10-15 19:25
Propozycja idealna dla pasażerów...
Dlaczego wszystko tak gmatwać? wystarczy wydać jeden bilet metropolitalny, na wszystkie rodzaje transportu - SKM,autobusy i kolej metropolitalną, w cenie 3,50 zł. (uwzględniona podwyżka cen biletów na najbliższe 3 lata) Trochę ucierpiałoby SKM na tym, bo teraz mają chyba 4,90zł. Ale cena postępu wymaga poświęceń.
- 10 0
-
2013-10-15 19:47
PYTANIE (1)
Mam pytanie dlaczego w SKM nie jest honorowane dla zasłużonych dawców krwi ze słota odznaka darmowy przejazd , tak samo jak jest to w ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.
- 2 2
-
2013-10-16 11:19
Masz do wyboru trzy odpowiedzi:
a) z powodu pieniędzy
b) z powodu pieniędzy
c) z powodu pieniędzy
Na chybił-trafił, polecam.- 0 0
-
2013-10-15 20:01
Nazwać trójmiejską wieś metropolia to zaklikanie rzeczywistosci (1)
Pisze z Niemiec i jak mam przed oczami ów "metropolie" to smiac mi sie tylko chce. Komedia jak wladze chca sobie dodac i nazywaja biede, wioche, glupote i katolicyzm metropolia. jaja jak berety!
- 6 7
-
2013-10-15 22:50
bieda? owszem!
ciaśniutkie czerepy? owszem!
ale liczba ludności wystarczy,
np. Oslo ma mniej
gamonie z grabkami grabiącymi do siebie
maja cieniutki króciutki interesik
by podział trwał- 1 0
-
2013-10-15 20:15
jakby w trojmiescie komunikacja była (1)
najlepsza na świecie to i tak będę jezdził samochodem.
ci co pisza odwrotnie to nie stać ich na samochody i poprostu zazdroszczą innym.zacznijcie cięzej pracowac to sobie też kupicie samochody.- 1 7
-
2013-10-15 20:24
połowa Berlina to biedota.. tam połowa rodzin nie ma samochodu
jeździ rowerami i komunikacją, małymi bzykami - smartami, na wakacje wypożycza się kara-Van ... rodzinny. W Kopenhadze też biedota,,, rowery i bez nadwagi... otyłości.
- 5 0
-
2013-10-15 20:30
(2)
Ja czekam na czas kiedy za zmianę miasta nie będzie dopłaty. Jadę z Klifu do Sopotu i muszę płacić za zmianę miasta.. Co to za głupota?
- 0 5
-
2013-10-15 23:33
nie doczekasz się
W Berlinie płacisz za zmianę dzielnicy (strefy 0, A, B, C)
- 0 0
-
2013-10-16 10:10
Co Ty bredzisz?
Jadąc trajtkiem kasujesz bilet za 3 zł bez względu na to dokąd jedziesz, w S kasujesz za 4zł, w SKMce w zależności od odległości. To, że przekraczasz granicę miasta nie ma tu nic do rzeczy (no chyba, że ktoś jeździ na miesięcznym na samą Gdynię to wtedy trzeba skasować bilet po przekroczeniu strefy). Ale różnica między miesięcznym na Gdynię i na całą sieć ZKM Gdynia to tylko parę złotych więc wolę dopłacić i jeździć do woli bez martwienia się o strefy/linie pospieszne/nocne itp.
- 0 0
-
2013-10-15 20:32
Nie wyobrażam sobie Kolei Metropolitalnej bez takiego biletu. Musiałbym kupować dwa miesięczne czyli taniej byłoby jeździć samochodem.
- 0 2
-
2013-10-15 20:40
Gdańsk (1)
W Krakowie taki bilet jednorazowy kosztuje 12 złotych, a trasa jest krótsza.
U nas pewnie zaśpiewają 15 złotych od osoby?
Zobaczymy...
Tak czy siak - miliard złotych na ten pomysł to jest paranoja.- 2 1
-
2013-10-15 21:41
Jak w "Misiu"
jako konsultanci, im "Miś" jest droższy tym więcej legalnej kasiory do kieszeni wpada.
Innymi słowy, po co robić imprezę za 100 patoli i w strachu pierdzieć przed skasbówką za jakieś GUANiane 100 kawałków, skoro za dużą bańkę można "legal" wyciągnąć sto patoli bez ryzyka i zgodnie z prawem, tym właściwym.- 1 0
-
2013-10-15 21:06
A skończy się pewnie tak, że oczywiście, wspólny bilet,
ale na razie wicie, rozumicie, trudności przejściowe, i tymczasowo wprowadzamy osobny bilet na PKM, niezgodny z SKM i komunikacją miejską, ale to tylko na chwilę, na jakieś 10 lat.
- 5 0
-
2013-10-15 21:36
Rewolucja to będzie wtedy
gdy Adamowicz, Lisicki, Bielawski i inni, bękna za swe przekręty w UM-ie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.