• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konsumenci to nie idioci

JAGA
17 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Sieć Media Markt łechce próżność swoich klientów hasłem reklamowym "Nie dla idiotów". Czy jednak hasło to nie narusza dobrych obyczajów? Wyjaśni to bezprecedensowe postępowanie wszczęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko sieci Media Markt. Powód - slogan reklamowy "Nie dla idiotów", który w ocenie Urzędu może naruszać dobre obyczaje. Telewidzowie mogą np. zobaczyć złodziejaszka włamującego się do radiowozu, z którego na chwilę wysiadł policjant lub gracza karcianego z pięcioma asami tego samego koloru w ręku. Cała reklama kwituje pasujące do obrazka hasło "Nie dla idiotów" i znak firmowy sieci. Pewna grupa konsumentów poczuła się urażona i złożyła skargi w UOKiK.

- To sprawa bez precedensu - mówi Elżbieta Anders, rzecznik prasowy UOKiK. - Dotąd nie prowadziliśmy postępowania administracyjnego dotyczącego naruszenia dobrych obyczajów.

Na pozór podobna była sprawa kontrowersyjnej kampanii promocyjnej operatora sieci "Heyah", która wielu zbulwersowała latem 2004 r. ("Nie jedźcie nad morze", "Nie jedźcie w góry"). Jednak w tamtym przypadku nie został naruszony interes konsumentów, a tylko wtedy UOKiK mógłby działać. Wówczas ze skargami zwrócili się dotknięci reklamą przedsiębiorcy z różnych regionów i stwierdzili, że niekorzystnie wpływa to na ich interesy. Jeśli to przedsiębiorca uważa, że jego interes został naruszony, to na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może dochodzić swoich roszczeń w sądzie.

W jaki sposób jednak ustalić czy hasło reklamowe narusza dobre obyczaje? W takich przypadkach zawsze analizowane jest orzecznictwo innych organów, które wypowiadały się w podobnych sprawach. Wprawdzie ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nie przewiduje w takich wypadkach sankcji finansowych, jednak postępowanie UOKiK może zakończyć się zakazem emisji kwestionowanej reklamy jeśli przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji administracyjnej. Wówczas za każdy dzień zwłoki grozi mu do 10 tys. euro kary.

- Warto dodać, że w 2001 r. kwestionowaliśmy slogan reklamowy Media Markt "Tylko idiota przegapi taką okazję" - dodaje Elżbieta Anders. - Zwróciliśmy się do sieci o wycofanie hasła, które naszym zdaniem mogło naruszać dobre obyczaje. Media Markt nas poinformował, że kampania za chwilę się zakończy i slogan nie będzie wiecej wykorzystany. Sprawa została więc załatwiona polubownie. Okazało się jednak, że polubowne załatwienie tej kwestii jest niewystarczające - jak widać spółka wróciła do tego hasła.

Również w grudniu 2003 roku za sprzeczne z prawem uznano działania sieci Media Markt, która rozpowszechniała nieprawdziwe, wprowadzające konsumentów w błąd informacje dotyczące planowanego zakończenia działalności w wybranych miastach Polski. Natomiast we wrześniu 2004 roku Prezes UOKiK uznał za nieprawdziwe ulotki sieci promujące kamerę analogową jako cyfrową. Wtedy do UOKiK z tzw. skargą zorganizowaną zgłosiła się jedna z krakowskich fundacji oraz kilka osób prywatnych.
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (64)

  • W duzych sklepach wcale nie jest tak taniej!

    Mozna dobrze sie rozejrzec i kupic u "swoich" za prawie te same pieniadze. Po co napychac kabze obcemu kapitalowi! Bojkotujmy te wielkie sklepy! To jest zguba dla malego chandlu. Pozdrawiam

    • 0 0

  • P.S.

    Oczywiscie to haslo to przegiecie! Zagrywka na ludzkich ambicjach

    • 0 0

  • te wiesniaki na komputerach

    to sa chyba specjalnie szkolone aby obrazac klientow

    smiecie.

    • 0 0

  • na żabiance jest taki sklep gdzie jest 10% taniej

    niz w MM - i mają albo mogą sciągnąć wszystko to samo - no i lepsza obsługa klienta, sprzedawcy nie są ignorantami i znają się na rzeczy. w MM jak zapytasz o coś sprzedawcę to często okazywało się że wiem więcej niż on

    • 0 0

  • Hehe, powinni tego zabronić Media Marktowi :)))

    • 0 0

  • Maciek, a co byś chciał od gościa, który nagina w takim Media Markt przez 12 godzin dziennie za 600 zł na ręke?
    Te wszystkie hiper i supermarkety same pracuja na swoją złą opinię, zatrudniając ludzi za grosze. Nie wiem czy komukolwiek by sie chciało być miłym, uprzejmym i służyć ciągle fachową pomocą za 600-700 złotych na miesiąc. najczęściej pracują tam ludzie, którzy i tak wiedza, że za jakiś czas odejdą. Więc po co się starać, w dodatku za grosze?!

    • 0 0

  • W MM jest drogo, że szok. Jedynie produkty w tzw promocjach są w jakis sensownych cenach. Gdy czasami tam sie pojawię to mnie głowa boli, bo w innych slepach można np panel LCD kupic 400zł taniej!!!

    • 0 0

  • MM jest nie do konca rzetelne

    MM jest nie do konca rzetelne , maja rzeczy tansze niz inni ale to sa drobiazgi lub pojedyncze egzemplaze .Przewaznie sa drozsi niz konkurecja .Wniosek z tad ze raczej nalezy byc zorjetowanym w cenach zanim sie zdecydujemy na zakup w MM - polecam sprawdzic na miejscu czy sprzet dziala !!!
    ps:RTV Euro Agd - tez niejest do konca uczciwe SPRZEDAJA STARE GRATY na zerowe raty

    • 0 0

  • zadza sie:) media markt są dla ciebie mądralo:)

    raz tan byłem:)
    ze znajomym, który chciał kupić tanio twardziela
    czekanie pół godziny na PANA SPRZEDAWCE KOMPLETNEGO MATOŁA (to mógł być któryś z was he he) osłabiło mnie na amen
    moja noga w tym śmietniku europy nie postanie....
    nie jestem dla media markt klientem, TO PRAWDA:)
    moge być dla nich idiotą:)
    kupuje w małych sklepikach z MIŁĄ I KOMPETENTNĄ OBSŁUGĄ BO STAĆ MNIE DODAĆ 3 CZY 4 DYSZKI ZA ODROBINE LUKSUSU:)

    • 0 0

  • Ale reklama zrobiła swoje

    I o to im chodziło

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane