• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia kolejowa przez miasto. Komuś to może przeszkadzać?

bra
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Dwa korytarze przebiegu PKM Południe na Oruni przez Trakt św. Wojciecha i Kanał Raduni.
  • Planowany przebieg PKM Południe. Trasa pobiegnie wzdłuż ul. Małomiejskiej, a od planowanego przystanku Madalińskiego (przed blokami na środku zdjęcia) linia zostanie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • W rejonie obecnej pętli Łostowice-Świętorzyska powstanie przystanek PKM 12 m pod ziemią. Dalej, po wyjściu z tunelu linia pobiegnie w kierunku ul. Niepołomickiej częściowo na poziomie gruntu, a częściowo w wykopie.
  • Planowany przebieg PKM między budynkami osiedli na południu Gdańska.

Kiedy powstanie PKM Południe, którędy pobiegną jej poszczególne odcinki, jak bardzo uciążliwa będzie budowa i czy pociągi będą powodowały hałas - te i inne pytania zadają sobie mieszkańcy dzielnic, przez które przebiegać będzie nowa linia kolejowa. Odpowiedzi na nie będą mogli poznać podczas cyklu spotkań informacyjnych. Pierwsze z nich już w poniedziałek o godz. 17 w Gdańsku.



Popierasz budowę PKM Południe?

Zakrojona na szeroką skalę inwestycja, jaką będzie budowa nowej linii kolejowej, która w pierwszej fazie przebiegać będzie przez wiele osiedli w południowej części Gdańska, z pewnością rodzi wśród mieszkańców wiele nadziei, ale i obaw.

By je rozwiać, spółka PKM organizuje cykl spotkań na terenach, przez które poprowadzone zostaną tory.

- Łącznie zaplanowaliśmy pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 4 kwietnia do piątku 8 kwietnia. Dlatego pierwsze dwa spotkania odbędą się w Gdańsku, a pozostałe trzy w gminach Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe. Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe.
W związku z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza na obu spotkaniach w Gdańsku, pierwotny limit miejsc na każdym z nich został zwiększony z 50 do 70 osób.

Przebieg spotkania można będzie śledzić na żywo na kanale YouTube PKM.

Kolejne cykle spotkań zaplanowane są na czerwiec i wrzesień.

Planowane odcinki PKM Południe:



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.

W pierwszym etapie powstać ma 7-kilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie pięć przystanków oraz wiele obiektów inżynieryjnych.

Obiekty na trasie PKM Południe:

  • trzy tunele,
  • trzy wiadukty (niezależnie od wariantu),
  • most,
  • nasypy,
  • wykopy.
  • Po zdobyciu finansowania prace nad projektem budowlanym rozpoczną się w 2025 roku. Budowa pierwszego odcinka ma się zakończyć w 2030 roku.

bra

Wydarzenia

Spotkania informacyjne PKM Południe

spotkanie

Opinie (271) 4 zablokowane

  • wariant Stęzycka jest lepszy. Przystanek Jasien Park posrodku niczego

    • 11 5

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (1)

    Dlaczego w Gdańsku można a w Gdyni nie da się?

    • 11 5

    • Dlatego że w Gdyni prezydentem jest dr Szczurek

      więc nie da sie.

      • 5 1

  • Jak to kiedykolwiek powstanie (9)

    To będzie cud. Raz że inwestycja wyglada na taka co będzie kosztować miliardy.( a będzie tylko gorzej) dwa kwestia akceptacji społeczeństwa - całkiem słusznie. Bo o kolei jeszcze na wiadukcie, nikt nie mówił kiedy budowane były osiedla, było pełno obiecanek o drodze, tramwajui nawet takich inwestycji miasto nie było wstanie udzwignac, bez wsparcia rzadu. Dlatego tym razem bedzie tak samo, za 20 lat bedziemy nadal czytac o przekladaniu inwestycji pkm poludnie.

    • 109 58

    • Cud nie cud... (2)

      Istniejąca PKM z Wrzeszcza do lotniska i dalej też wydawała się cudem . A istnieje i ma się dobrze....

      • 31 4

      • (1)

        Miało być do GD.Głównego,a nie do Wrzeszcza.

        • 3 5

        • Linia zawsze była planowana do Wrzeszcza. To że pociągi dojeżdżają tam a nie do Głównego to jest całkowicie osobny temat, niezwiązany z infrastrukturą.

          • 4 1

    • Już płaczesz?

      Wypowiedz się po fakcie a nie przed. Tacy jak ty darli szaty gdy zaczęto napomykać o PKM-ce a ta od dawna sobie jeździ a po zmodernizowaniu ożywi wielki obszar Pomorza.

      • 17 4

    • pewnie powstanie

      deweloper zlecił to UM więc działają, teraz jakoś to argumentują, choć radzę przyglądać się na bieżąco tym trasom i wszelkim nowym inwestycjom budowlanym...

      • 3 5

    • (2)

      Ta linia kolejowa była w planie od wielu lat, może nie w takiej postaci ale jednak była.

      • 4 0

      • (1)

        tak jak Nowa Niepołomicka, Podmiejska bezkolizyjne przejazdy kolejowe na Oruni i wiele innych inwestycji. Wydane worki pieniędzy na planowania kombinacje a na końcu wyszło jak jest czyli nie ma nic

        • 6 0

        • Nic dodać, nic ująć.

          To taki nasz , małosycylijski króliczek.

          • 3 0

    • Do tego należałoby doliczyć czas trwania takiej budowy.

      Obserwując aktualną budowę linii tramwajowej na Havla, to sadzę, że potrzebne będzie na taką inwestycję około dwudziestu lat. Dwadzieścia lat ciągłych "udogodnień" komunikacyjnych. A i taki okres może się okazać zbyt krótki.

      • 2 1

  • zamiast pociągów i szyn powinna powstać rowerostrada (5)

    rowery to nasza przyszłość

    • 8 48

    • tandemy,tandemy!!

      • 7 0

    • (3)

      Przewieź rowerem walizkę.

      • 10 3

      • (2)

        Codziennie w tramwajach tłok powodują walizki pasażerów. Każdy pracownik korporacji ma obowiązek transportu do pracy walizki. To samo dotyczy kierofczyków - codzienne korki wynikają z troski Polaków, którzy zawsze na 8 rano przewożą teściowe do szpitala.

        • 4 15

        • (1)

          niech przestaną troszczyć się o wszystkowery i nie robić ścieżek rowerowych kosztem linii kolejowych. Dzięki temu mamy korki w miastach bo ludzie nie mają jak dojechać.

          • 2 3

          • Bilety drożeją,to coraz więcej ludzi dojeżdża do pracy rowerami.

            • 1 1

  • Zanim to skończą, zdążę już otrzymać obywatelstwo w pewnym zachodnim kraju :D (4)

    Dobre i to, że wartość mojego mieszkania wzrośnie. Więcej policzę za wynajem.

    • 8 10

    • To powodzenia. Pa (3)

      My będziemy jeździć PKM

      • 10 0

      • wrtki na droge!!

        • 3 2

      • Młodzi może tego dożyją. Ja mam już pięć dych, więc wątpliwe czy się załapię ;)

        • 3 0

      • Z okien będziecie mogli podziwiać skansen Europy

        zakłady zbijania palet, cementownie, hurtownie importowanych materiałów budowlanych i uczelnie teologiczne. Same symbole rozwiniętego kraju. Czasem się chlewnia trafi.

        • 3 3

  • (3)

    Sprawna gęsta sieć kolejowa jest jedynym dobrym rozwiązaniem w tamtym terenie. Pytanie tylko jak zabudowa i działania deweloperów na przestrzeni lat miały się do planów urbanistycznych, jakie były wytyczone jeszcze za komuny. Chodzi o rezerwy terenowe pod przyszłe inwestycje, i to jak je potraktowano i wykorzystano. Chaos, bezwład i kipsz gdańskiego południa jest encyklopedycznym przykładem deweloperskiej wolnej amerykanki. Tak spory kupisz możliwy był dzięki ogromnie dziurawemu prawu i przepisom, zarówno krajowym jak i lokalnym- jedne i drugie są zadziwiające korzystne tylko dla deweloperów. Przykre to, ale obrazuje to wyraźnie jak bardzo dużą jest i była skala układów i korupcji w naszym kraju... No i standardowo: zysk prywatny, koszty publiczne...

    • 31 1

    • Sami złodzieje? (1)

      Tak jak u ciebie w domu?

      • 2 9

      • Jesteś głupi, czy tylko udajesz? Przez mafijno urzędnicza wolna amerykankę jaka miała miejsce na południu, miasto ma teraz ogromny problem, który będzie spoczywać na moich i twoich podatkach płynących do jego budzetu.

        • 10 1

    • To tak jak z obwodnicą dzielnicy Nowy Port.Nie ma do tej pory,a tiry walą środkiem osiedla mieszkaniowego,ul.Wyzwolenia do portu gdańskiego.Ciekawe,że Nowa Letnica tak się rozbudowuje,a czy została rezerwa na nowoczesny dojazd do portu gdańskiego?

      • 2 1

  • Zostawcie te konsultacje, rozpocznijcie w końcu budowę.
    Te konsultacje niczego nie wnoszą, tylko odwlekają czas rozpoczęcia inwestycji, której realizacja i tak jest nieunikniona.
    Malkontenci zawsze byli są i będą, nie ma się czym przejmować, przeważać powinno dobro ogółu nie zaś jednostek.
    Sama ankieta pod artykułem daje do zrozumienia, że ludzie chcą tej PKM-ki i że jest ona potrzebna.

    • 16 20

  • Kolej hałasuje (1)

    A mieszkańcy chcą spokoju.

    • 22 31

    • Spokoju?
      To zapraszam na łostowice, tam jest wieczny spokój...

      • 12 4

  • Kiedy kolej dla PCD, Witomina, Kacka...

    • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaj poprowadzony w takiej formie (w oddzielnym, bezkolizyjnym pasie niż ruch drogowy) byłby tańszy i bardziej realny do (30)

    Czas jazdy byłby taki sam, dodatkowo możliwa wyższa częstotliwość i mnogość powstani linii o różnych relacjach, brak ograniczeń w taborze - w porównaniu ile jest droższych zespołów trakcyjnych a ile tańszych tramwajów w całym Gdańsku.

    A no i gdzie się podział przystanek przy Wielkopolskiej? xD

    Nadal uważacie, że to nie jest wał?

    • 83 155

    • Odp. (14)

      Nie rozumiesz jednego, w Gdańsku wymyślono centrum biznesowe na przymorzu, ludzie walą w tysiącach każdego poranka, tramwaje nie zdołają przewiać takiej ilości osób w tak krótkim czasie, wiec mało kto będzie tym zainteresowany. PKM to jedyne wyjście dostać się w akceptowalnym czasie na drugi koniec Gdańska. Zagadka rozwiązana.

      • 58 4

      • super co taniej postawić ? (3)

        kilka biurowców przy obwodnicy / przy obecnej PKM + parkingi czy wybudować 40-50 km linii kolejowej (cena od 25 do 70 mln za kilometr w zależności od ukształtowania terenu i infrastruktury dodatkowej)

        • 8 25

        • A jak postawisz biurowce przy obwodnicy, ludzie z Południa się do nich teleportują?

          • 31 1

        • Najtaniej to będzie wozić ludzi furmankami.

          • 14 1

        • zle postawione pytanie. nie "co taniej" a "komu sie to oplaca".

          Postawiono OBC, bo ktos mial "sile perswazji" aby szybko uruchomic strumien zwrotu kapitalu. A ze ludzie maja z tego powodu problem, to nikogo nie obchodzi.
          Teoretycznie mozliwe jest budowanie takich miejsc w okolicach PKM i obwodnicy, ale nikt nie dopusci do powstania konkurencji. Szczegolnie, ze czasy ida dla biur trudne...
          No i nikt z zarabiajacych na biurowym wynajmie nie ma zamiaru partycypowac w kosztach infrastruktury oraz sprowadzenia "robola". On ma byc i od tego jest partnerstwo publiczno-prywatne... Czyli kapitalizacja zyskow a socjalizacja kosztow...

          • 16 2

      • (5)

        w Bydgoszczy tysiące ludzi każdego poranka jeździ tramwajami z Fordonu do Centrum - czyli jednak można! Po za tym Gdańsk to nie tylko Centrum Biznesowe na Przymorzu - wyobraź sobie że więcej ludzi wysiada w Centrum

        • 12 22

        • ale Gdańsk to również Trójmiasto. (4)

          Czy bydgoszczanie do Torunia też jeżdżą tramwajem? A Teri typu przejazdy to w Trójmieście codzienność

          • 22 2

          • (1)

            Są plany zrobienia linii tramwajowej z Torunia do Bydgoszczy to jedno a drugie nie do każdej dzielnicy w Gdańsku i Gdyni masz pociąg.

            • 2 10

            • Tramwaj z Torunia do Bydgoszczy?

              Trzy godziny podróży jak obszył.

              • 0 0

          • (1)

            A ty chcesz budować PKM dla mieszkańców Gdańska i okolic czy dla mieszkańców Gdyni? To może też dla Skarszew odbudujesz linie kolejową?

            • 7 4

            • na pewno ma kolej wiekszy sens dla Skarszew

              Niz dla samego Gdanska.
              Caly sukces PKM polega na komunikacji z sasiednimi miejscowosciami. Jak to jest wazne i potrzebne mozna zobaczyc w piatek i niedziele na linii z Tczewa do Szczecinka, ktora komunikuje polodnie wojewodztwa.
              W Gdansku, Trojmiescie te linie moga/powinny sie koncentrowac.

              • 7 2

      • Już to widze, ze PKM z Kowal będzie jeździła aż do Oliwy (3)

        Tak jak PKM zamiast do Wrzeszcza jeździ do Głównego :))))

        • 13 6

        • (1)

          Na takiej samej zasadzie możesz zapytać czemu PKM nie kursuje do Chyloni?

          • 4 3

          • z polaczeniem do Chyloni nie ma problemu

            Nie ma jednak takiej potrzeby...

            • 3 1

        • na pewno latwiej jest zrobic na linii PKM lacznice w kierunku Gdyni

          Niz zwiekszyc mozliwosci i przepustowosc magistrali kolejowej na odcinku Wrzeszcz - Glowny.
          Jednak latwiej to zapewnic przez synchronizacje z komunikacja miejska i sprawne przesiadki na dedykowane OBC autobusowe (elektryczne?) wahadlo.

          • 3 0

    • Jak beznadziejne sa tramwaje w miescie widzimy co dziennie (1)

      Tramwaj kosztuje 5 razy więcej niż bus pas

      • 17 7

      • Ale w przeciwieństwie do buspasa, nie zamienia się w parking dla hołoty, która myśli że ktoś łyka ich "tylko na chwilę"

        • 8 8

    • Czas jazdy tramwaju taki sam jak pkm? (8)

      Jedyna zaleta tramwaju to brak stania w korku oraz w miare rozsadna czestotliwosc kursowania. Na tym zalety sie konczą. Nawet w sporym ruchu ale jeszcze nie paralizu, autobus wygrywa z tramwajem. Co do pkm to nie ma co sie podniecac. Czas przejazdu jest atrakcyjny ale nie jest to powazny transport skoro czestotliwosc kursowania w szczycie to 30min, po za szczytem raz na 1h. Gdzie ostatni kurs jest okolo 21:00 :) Zart nie alternatywa dla auta. Dla kogo to? Jak nie zdazysz na 7:30, czekasz 30min lub po prostu korzystasz z auta. Aby to mialo sens, czestotliwosc kursowania powinna byc minimum co 15min w szczycie i do 23:00.

      • 27 5

      • Żartem jest Twoja wypowiedź (5)

        pokazująca, że o PKM Południe nie masz zielonego pojęcia.
        PKM Południe to bezpośrednie przedłużenie SKMki od Śródmieścia. Z zachowaniem częstotliwości SKMki.

        • 7 9

        • Chyba sobie jaja robisz,że pkm będzie jeździła co 5minut (1)

          Nie życzę sobie tego. Tramwaj tak, pociąg nie.

          • 5 23

          • Nooo, jak Ty sobie nie życzysz, to na pewno nie będzie jeździć :D

            • 25 1

        • Tia :)

          • 1 0

        • Istniejąca PKM też miała często jeździć

          A jeździ jak osobowy do Zamościa

          • 1 0

        • jechałeś kiedyś na te śródmieście tą PKM ?

          tak miało być według założeń, ale zrobili ostatni przystanek we Wrzeszczu i jak chcesz jechać dalej to kupuj drugi bilet i się przesiadaj

          • 1 0

      • Jak napisałem wyżej, gdyby linia tramwajowa została poprowadzona trasą planowanej PKM (mosty,wykopy, bezkolizyjność, przystanki (1)

        • 1 4

        • ...to by woziła powietrze :)

          • 3 3

    • (2)

      A jeździsz tramwajem przez centrum w godzinach szczytu? Wąskie gardło centrum nie przyjmie kolejnych pojazdów, już są korki tramwajowe, dlatego należy rozwijać także inne komunikacje, zwłaszcza ze i ościenne gminy skorzystają. Będzie mi podziać pod nosem przejeżdżał :/ takie koszty życia w centrum.

      • 10 1

      • (1)

        a wiesz ile linii przebiega przez centrum? i dlaczego linia tramwajowa na 3 Maja nie jest praktycznie użytkowana? Skoro jest taka polityka by posłać niemal wszystkie tramwaje pod dworzec to masz korki

        • 5 1

        • Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie powinny być pod ziemię wrzucone w tunel

          o takie były plany lata wstecz

          • 0 0

    • Są przymiarki, aby wzorem inny h wprowadzać tramwaj dwusystemowy dlatego lepiej robić torowisko pod kej z późniejszym dostosowaniem pod tramwaj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane