• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia kolejowa przez miasto. Komuś to może przeszkadzać?

bra
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Dwa korytarze przebiegu PKM Południe na Oruni przez Trakt św. Wojciecha i Kanał Raduni.
  • Planowany przebieg PKM Południe. Trasa pobiegnie wzdłuż ul. Małomiejskiej, a od planowanego przystanku Madalińskiego (przed blokami na środku zdjęcia) linia zostanie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • W rejonie obecnej pętli Łostowice-Świętorzyska powstanie przystanek PKM 12 m pod ziemią. Dalej, po wyjściu z tunelu linia pobiegnie w kierunku ul. Niepołomickiej częściowo na poziomie gruntu, a częściowo w wykopie.
  • Planowany przebieg PKM między budynkami osiedli na południu Gdańska.

Kiedy powstanie PKM Południe, którędy pobiegną jej poszczególne odcinki, jak bardzo uciążliwa będzie budowa i czy pociągi będą powodowały hałas - te i inne pytania zadają sobie mieszkańcy dzielnic, przez które przebiegać będzie nowa linia kolejowa. Odpowiedzi na nie będą mogli poznać podczas cyklu spotkań informacyjnych. Pierwsze z nich już w poniedziałek o godz. 17 w Gdańsku.



Popierasz budowę PKM Południe?

Zakrojona na szeroką skalę inwestycja, jaką będzie budowa nowej linii kolejowej, która w pierwszej fazie przebiegać będzie przez wiele osiedli w południowej części Gdańska, z pewnością rodzi wśród mieszkańców wiele nadziei, ale i obaw.

By je rozwiać, spółka PKM organizuje cykl spotkań na terenach, przez które poprowadzone zostaną tory.

- Łącznie zaplanowaliśmy pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 4 kwietnia do piątku 8 kwietnia. Dlatego pierwsze dwa spotkania odbędą się w Gdańsku, a pozostałe trzy w gminach Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe. Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe.
W związku z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza na obu spotkaniach w Gdańsku, pierwotny limit miejsc na każdym z nich został zwiększony z 50 do 70 osób.

Przebieg spotkania można będzie śledzić na żywo na kanale YouTube PKM.

Kolejne cykle spotkań zaplanowane są na czerwiec i wrzesień.

Planowane odcinki PKM Południe:



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.

W pierwszym etapie powstać ma 7-kilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie pięć przystanków oraz wiele obiektów inżynieryjnych.

Obiekty na trasie PKM Południe:

  • trzy tunele,
  • trzy wiadukty (niezależnie od wariantu),
  • most,
  • nasypy,
  • wykopy.
  • Po zdobyciu finansowania prace nad projektem budowlanym rozpoczną się w 2025 roku. Budowa pierwszego odcinka ma się zakończyć w 2030 roku.

bra

Wydarzenia

Spotkania informacyjne PKM Południe

spotkanie

Opinie (271) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Oczywiście, że linia kolejowa w rozwijającym się mieście jest potrzebna. (20)

    Wszystkie poważne miasta na naszej planecie takie linie kolejowe posiadają. Oczywiście by była w pełni funkcjonalna trzeba spełnić jeden warunek. Otóż taka linia powinna być przynajmniej w 90-ciu procentach schowana pod ziemią. Ogólnie przyjęta nazwa dla takiej linii kolejowej to metro. i tu zaczyna się w Polsce problem bo na słowo METRO lokalni decydenci zaczynają słaniać się z wrażenia na nogach a niektórzy nawet omdlewają. Zaczynają się wrzaski o kosztach ale nikt nie zauważa zysków wynikających z nietkniętego terenu na powierzchni.

    • 322 41

    • A bierzesz pod uwagę uwarunkowania (8)

      gruntów w Trójmieście? Może nie wszędzie da się zrobić bezpieczne tunele, ewentualnie koszt inwestycji byłby wielokrotnie wyzszy

      • 31 13

      • xD (3)

        dziesiątki miast położonych nad morzami i oceanami ma mnóstwo linii metra, czasem wręcz wzdłuż samej plaży, a Ty takie pierdoły opowiadasz

        • 28 17

        • Wskaż takie miasto z polodowcowymi wzgórzami ;] (2)

          Kto w ogóle głosuje w tych ankietach? :D
          teraz 75% głosujących chce kolej
          w innym temacie przeszkadzają im światła bo korki :D

          na palcach jednej ręki mogę policzyć znajomych, którzy równocześnie korzystają z komunikacji miejskiej i prywatnego auta ;]

          to co to za ludzie głosuja? :D

          • 9 13

          • Normalni :)

            Do pracy komunikacja, do babci autem :)

            • 17 2

          • Ehem Ehem

            Oslo, Sztokholm. Tu i tu tunele kute praktycznie w skale.

            • 1 1

      • Jakiś czas temu a nawet dawno temu (1)

        tunele przestano kopać łopatami i stemplować deskami. Tak więc nie pleć o uwarunkowaniach tak jak przed tobą setki innych gdy zaczynano projekt tunelu pod Wisłą, którym spokojnie jeżdżę dwa razy dziennie bo na każde uwarunkowanie są sposoby.

        • 11 6

        • "sa sposoby"

          Nalezy dodac, kosztowne sposoby.
          Jak w przypadku tunelu pod Wisla, gdzie wykonawca byl zmuszony zamrazac grunt, aby przeprowadzic maszyny przez warstwy wodonosne. Przez co koszty wzrosly niebotycznie i gdyby nie pomoc "kolegow" , to los przedsiewziecia mialby duzy znak zapytania.

          • 5 3

      • Nie wszędzie da się zbudować metro (1)

        Np. taki Manhattan - bagnisty grunt między dwoma rzekami - musieli zbudować subway, bo metra się nie dało. Może w Gdańsku też subway zamiast metra i PKM?

        • 1 5

        • Tak samo S - bahn w Berlinie

          Jest tam U- bahn czyli ichnie metro, ale jest też S - bahn, taka naziemna kolejka, której stare pociągi zresztą jeżdżą od powojnia w Gdańsku jako SKM

          • 1 1

    • metro w trójmieście to co najwyzej w sladzie skm (1)

      • 5 1

      • SKM bardzo potrzebna do Brzeźna z Gdańska GŁownego przez Nową Letnicę.

        • 18 11

    • Oczywiście u nas będzie mnóstwo przeszkód aby zrobić najmniej inwazyjnie (1)

      Pendeltåg w Sztokholmie i tyle w temacie. Robi się raz a dobrze , niestety u nas królują niedoróbki i poprawki.

      • 10 4

      • Poza centrum

        też jeździ po powierzchni

        • 5 0

    • Chcą przy SP 56 zburzyć boisko,szkole czy jak? (2)

      • 2 3

      • Boisko od poczatku bylo na terenie przeznaczonym

        Pod rezerwę pod drogę i istnieje tylko tymczasowo. Ten teren nawet nie należy do szkoły

        • 13 2

      • Plan zakłada tam tunel i odbudowę boiska po zakończeniu prac

        • 1 0

    • widzę że nowy mieszkaniec trójmiasta, który nie wie że trójmiasto leży nad morzem

      • 4 2

    • generalizujesz i nie masz geologicznej wiedzy

      jest wiele miast w wysoko rozwiniętych krajach jak USA czy Japonia gdzie kolei idzie po powierzchni a nie pod ziemią. Nie zawsze się da

      • 6 1

    • Metro

      Słowo - klucz to metro.
      Czy wiesz, jaka jest jedna jedyna największa inwestycja budowlana w całej Polsce w całej historii naszego kraju? To... Metro warszawskie.

      Metro to nie tylko słowo, ale niezwykłe kosztowna inwestycja.

      • 2 1

    • za duże ryzyko i koszt

      Sypki, miałki grunt będzie się osuwać od drgań, więc ściany trzeba całkowicie wybetonować, jakby biegły pod wodą. Można by puścić pociąg w półotwartym wykopie, ale problem stanowiłby zbierający się deszcz i śnieg. Można by zatem zadaszyć wykop, a na jego dachu zrobić drogę, bo nikt nie chciałby mieszkać w domu, w którego piwnicy jeżdżą pociągi. Droga na dachu będzie pewnie bardziej hałaśliwa niż pociąg pod nią, więc po co zakopywać pociąg?

      • 2 0

  • Dlaczego sołtys Gdyni niejaki 7z czurek nie robi nic aby na wsi poprowadzić chociaż wązkotorówkę do Gdynia Północ ??

    • 3 3

  • Nigdy takie coś nie powstanie.

    Robią was i to ładnie.

    • 13 3

  • To są bajeczki i kiełbasa wyborcza, nic więcej.

    Kto myśli inaczej ma nierówno pod sufitem.

    • 10 4

  • Tragedia!!! (1)

    Czy ktoś zainteresował się jaki to będzie miało wpływ na wieżowce, które stoją przy ul. Malomiejskiej. Jak drgania przejeżdżających pociągów mogą wpłynąć na stan wieżowców. Wychodzi na to że wiadukt ma znajdować się bardzo blisko tych budynków. Nie wspominając o tym że wiadukt ma być na wysokości 3-4 piętra. Czy ktoś z mądrych skonsultowal to z mieszkańcami. Oby nie doszło do tragedii

    • 13 9

    • PKM przed oknami to koszmar! Peron 60 metrów

      Od balkonu.... motoniczy dla rozrywki ryczą sygnałami.... koszmar. Przestrzegam.

      • 0 0

  • Osiedle olimpijskie wykluczone

    Przystanki PKM na niepołomickiej i Kowalach zupełnie wykluczą komunikacyjnie osiedle olimpijskie i wszystko ci się na około buduje

    • 2 5

  • Dlaczego zawsze publikujecie takie marne mapki, gdy mowa o komunikacji? (1)

    • 12 1

    • Bo jakbyś wszedł na stronę PKM Poułudnie, to byś nie płakał, że mapki słabe

      • 2 0

  • Z tymi tunelami to popłyneli, może od razu zróbmy metro, a nie jakieś drogie półśrodki?

    • 11 4

  • I znów wpierw działanie, potem myślenie

    Pozwolono na wybudowanie potężnej dzielnicy, zapominając jak zwykle o komunikacji. O ile byłoby łatwiej i racjonalniej gdyby pomyślano o koniecznej komunikacji co najmniej 15 lat wcześniej. A tak utuczono deweloperów, a problemy dla mieszkańców i miasta. Dzisiaj chcą robić tunele, mosty i inne wynalazki pod oknami świeżo wybudowanych budynków i pomiędzy nimi, niszczyć tereny rekreacyjne i to wszystko za pieniądze z naszych kieszeni, a powinno być z części zysków deweloperów. Na tej inwestycji pewnie upasa się kolejni znajomi królika, a mieszkańcom w tym rejonie towarzyszyć będzie jedynie smród Szadółek, ze spalarnią na miarę elektrowni w Ostrołęce i z takimi jak dotąd sukcesami.

    • 12 3

  • hmmm plany planami (2)

    ale jak widać układ dewelopersko miejski trwa w najlepsze i nic się nie zmienia. To miasto to absurd pod względem komunikacyjnym, gdyby jeszcze na to miejsca nie było, ale nie, były od lat 60. zaplanowane korytarze pod budowę ciągów komunikacyjnych, wtedy architekci zwracali na to uwagę, i co ? nic. Przez lata zabudowywali tereny, zabudowywali rezerwy terenowe (co nadal się dzieje), pozwolili na budowę osiedli na jakichś zad*piach gdzie niedawno krowy się pasły i były pola, przez lata nie zwracając uwagi na to czy da się tam w ogóle jakość dojechać (nie zwracając uwagi zupełnie na mieszkańców tych terenów) a teraz pod interes tych samych cwaniaków którzy tam wybudowali i budują osiedla planują linię kolejową. To jest chore podejście chorej władzy. Najpierw niech zadbają o udrożnienie centrum i bez problemowy dojazd ze wschodu na zachód miasta, tak by nie nadrabiać 20 km i by nie trwało to 2 godziny...

    • 22 3

    • i teraz dewolopery powinny zapłacić za komunikację bo to oni zarobili na tym

      • 5 0

    • Bo urzednikom raczej chodzi o to by gonic króliczka a nie zlapac go

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane