• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia kolejowa przez miasto. Komuś to może przeszkadzać?

bra
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Dwa korytarze przebiegu PKM Południe na Oruni przez Trakt św. Wojciecha i Kanał Raduni.
  • Planowany przebieg PKM Południe. Trasa pobiegnie wzdłuż ul. Małomiejskiej, a od planowanego przystanku Madalińskiego (przed blokami na środku zdjęcia) linia zostanie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • W rejonie obecnej pętli Łostowice-Świętorzyska powstanie przystanek PKM 12 m pod ziemią. Dalej, po wyjściu z tunelu linia pobiegnie w kierunku ul. Niepołomickiej częściowo na poziomie gruntu, a częściowo w wykopie.
  • Planowany przebieg PKM między budynkami osiedli na południu Gdańska.

Kiedy powstanie PKM Południe, którędy pobiegną jej poszczególne odcinki, jak bardzo uciążliwa będzie budowa i czy pociągi będą powodowały hałas - te i inne pytania zadają sobie mieszkańcy dzielnic, przez które przebiegać będzie nowa linia kolejowa. Odpowiedzi na nie będą mogli poznać podczas cyklu spotkań informacyjnych. Pierwsze z nich już w poniedziałek o godz. 17 w Gdańsku.



Popierasz budowę PKM Południe?

Zakrojona na szeroką skalę inwestycja, jaką będzie budowa nowej linii kolejowej, która w pierwszej fazie przebiegać będzie przez wiele osiedli w południowej części Gdańska, z pewnością rodzi wśród mieszkańców wiele nadziei, ale i obaw.

By je rozwiać, spółka PKM organizuje cykl spotkań na terenach, przez które poprowadzone zostaną tory.

- Łącznie zaplanowaliśmy pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 4 kwietnia do piątku 8 kwietnia. Dlatego pierwsze dwa spotkania odbędą się w Gdańsku, a pozostałe trzy w gminach Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe. Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe.
W związku z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza na obu spotkaniach w Gdańsku, pierwotny limit miejsc na każdym z nich został zwiększony z 50 do 70 osób.

Przebieg spotkania można będzie śledzić na żywo na kanale YouTube PKM.

Kolejne cykle spotkań zaplanowane są na czerwiec i wrzesień.

Planowane odcinki PKM Południe:



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.

W pierwszym etapie powstać ma 7-kilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie pięć przystanków oraz wiele obiektów inżynieryjnych.

Obiekty na trasie PKM Południe:

  • trzy tunele,
  • trzy wiadukty (niezależnie od wariantu),
  • most,
  • nasypy,
  • wykopy.
  • Po zdobyciu finansowania prace nad projektem budowlanym rozpoczną się w 2025 roku. Budowa pierwszego odcinka ma się zakończyć w 2030 roku.

bra

Wydarzenia

Spotkania informacyjne PKM Południe

spotkanie

Opinie (271) 4 zablokowane

  • Szanowna Redakcjo,

    Zainteresujcie się koleją na północ Gdyni. Jest jakiś zastój decyzyjny, który być może zmierza do rozmydlenia sprawy. To idealny temat dla mediów lokalnych.

    • 9 1

  • Tramwaj jak w Wenecji - na gumowych kołach - oponach.

    i będzie mniej drgań.

    • 8 4

  • No to następna wrzutka Urzędu Miejskiego w Gdańsku, (2)

    konsultacje są tylko po to, aby dostać od UE granty na ten projekt, który nigdy, ale to nigdy nie zostanie zrealizowany. Przeszkodą będą sami deweloperzy, a oni de facto w Gdańsku rządzą, którzy tą, jeszcze istniejącą, przestrzeń będą chcieli swoimi inwestycjami zabudować.
    Granty będą na projekt, a te miliony lub dziesiątki milionów na analizy trafi do biura projektowego, które właśnie teraz specjalnie dedykowanie do tego celu się stworzy.
    Czyli nic nowego, ta sama metoda jak zawsze, a kto głupi, niech wierzy.

    • 16 5

    • Myślę że dla takiego dewelopera to już zysk się robi, bo teraz zamiast 5min do centrum będzie, że 2 min na pociąg.

      • 6 0

    • Gra na zwłokę....

      • 1 0

  • A z jakiego (5)

    powodu nie może być to tramwaj?...

    • 18 22

    • No wlasnie

      • 3 7

    • Połączenie kolejowe

      południowych dzielnic Gdańska zapewni dojazd bez przesiadek do Gdyni, na lotnisko, czy dalej na Kaszuby, a tramwaj pozostalby tylko w obrębie Gdańska. Poza tym tramwaje są bardziej awaryjne, a do tego bywają blokowane z powodu korków na skrzyżowaniach.

      • 12 7

    • Z dworca glownego na oliwe (2)

      SKM 15 min
      Tramwaj 50 min
      Z tego powodu

      • 7 5

      • No tak, ale jeśli jest normalna częstotliwośc.

        Jeśli pkm będzie jezdzic 1x/h to niewiele pomoze prędkość.
        Mam mieszane uczucia tramwaj-pkm

        • 1 0

      • DO Oliwy

        • 1 0

  • W tej calej megalomani Urzędu Miasta,

    to następny projekt podobny do projektu toru wyścigowego formuly 1 (oczywiście po zabraniu licencji nadanej dla Abu Dhabi).

    • 11 8

  • Po co ta linia? (1)

    Nasypy, wykopy, tunele, wiadukty i most oraz kawałeczek zwykłej linii - oto gdańszczański sposób na "drogie" inwestowanie. Tak się tworzy fortuny od lat już: albo wymiana gruntu albo wykop albo nasyp albo estakada - byle drogo i trudno zmierzyć. I możecie naskoczyć.

    • 23 13

    • No cóż Gdańsk to nie miasta holenderskie

      Gdzie teren jest płaski jak stół. Południe to wądoły, górki i doliny co implikuje wykopy i nasypy. Nie tylko dla kolei, dla dróg też

      • 0 0

  • Marnotrastwo (2)

    UE już nie patrzy tak przychylnie na inwestycje drogowe, więc samorządy próbują kręcić zielone inwestycje, stąd przyspieszenie.
    Jest gotowa linia kolejowa do Letnicy, wystarczy ją pociągnąć do Nowego Portu i budować osiedla w tamtych okolicach.
    Ale po co, budowano na taniutkich (dla deweloperów) działkach na Ujeścisko czy Zakończenie albo jeszcze dalej o teraz ponosimy koszty budowy infrastruktury na tych terenach.

    • 15 14

    • Zmodernizowano linię kolejową ale towarową do portu gdańskiego.Tory SKM do Nowego Portu są dawno rozebrane.Gdyby reaktywowano wg.obietnic PiS-u SKM,to tylko do Brzeźna przez Nową Letnicę.

      • 2 0

    • W okolicach Nowego Portu nie ma wolnych terenów na bloki.dzielnica jest gęsto zabudowana,obecnie trwa rewitalizacja.

      • 2 0

  • No to ja teraz kumam,

    te zatwierdzone niedawno podwyżki cen biletów, to maja te inwestycje sfinansować. Oj jaki ja nierozgarnięty i nie kumaty, a przecież to takie proste.

    • 6 11

  • Pkm (6)

    Dla słabo zorientowanych - plany skml ub pkm w tamtych rejonach znane były już w latach 70 poprzedniego wieku. Do tej pory zachowane są rezerwy terenowe. Tylko mieszkańcy chcieli by kolej lub tramwaj ale ma jechać obok sąsiada a nie obok mnie bo ja chcę mieć spokoj. Tak samo jak myślący inaczej kupują mieszkania obok Szadółek i dziwią się że śmierdzi. Najpierw trzeba zapoznać się z planami a potem kupować. A nie lamentować bo jemu się nie podoba

    • 95 12

    • A jak te tereny wyglondały w latach 70 (4)

      • 3 8

      • Analfabeci powinni płacić podwójną opłatę za Internet.... (2)

        • 13 3

        • Na co jeszcze czekasz? (1)

          Więc zapłać.

          • 2 3

          • Wyglonda na to, żeś potomek tych co Z teraz latajo i matki praczki

            Wybaczam

            • 2 1

      • przebieg PKM na południe z lat 70 znacznie sie rozni ;)

        • 1 0

    • Kiedyś tak,plany były wiarygodne,ale nie teraz,po cichu zmiany są robione.Nowa Letnica Jest wykluczona komunikacyjnie, przez brak SKM.

      • 2 0

  • Lepiej zrobic kolej, ale linową

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane