• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia kolejowa przez miasto. Komuś to może przeszkadzać?

bra
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Dwa korytarze przebiegu PKM Południe na Oruni przez Trakt św. Wojciecha i Kanał Raduni.
  • Planowany przebieg PKM Południe. Trasa pobiegnie wzdłuż ul. Małomiejskiej, a od planowanego przystanku Madalińskiego (przed blokami na środku zdjęcia) linia zostanie poprowadzona w tunelu do pętli Łostowice-Świętokrzyska.
  • W rejonie obecnej pętli Łostowice-Świętorzyska powstanie przystanek PKM 12 m pod ziemią. Dalej, po wyjściu z tunelu linia pobiegnie w kierunku ul. Niepołomickiej częściowo na poziomie gruntu, a częściowo w wykopie.
  • Planowany przebieg PKM między budynkami osiedli na południu Gdańska.

Kiedy powstanie PKM Południe, którędy pobiegną jej poszczególne odcinki, jak bardzo uciążliwa będzie budowa i czy pociągi będą powodowały hałas - te i inne pytania zadają sobie mieszkańcy dzielnic, przez które przebiegać będzie nowa linia kolejowa. Odpowiedzi na nie będą mogli poznać podczas cyklu spotkań informacyjnych. Pierwsze z nich już w poniedziałek o godz. 17 w Gdańsku.



Popierasz budowę PKM Południe?

Zakrojona na szeroką skalę inwestycja, jaką będzie budowa nowej linii kolejowej, która w pierwszej fazie przebiegać będzie przez wiele osiedli w południowej części Gdańska, z pewnością rodzi wśród mieszkańców wiele nadziei, ale i obaw.

By je rozwiać, spółka PKM organizuje cykl spotkań na terenach, przez które poprowadzone zostaną tory.

- Łącznie zaplanowaliśmy pięć spotkań, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 4 kwietnia do piątku 8 kwietnia. Dlatego pierwsze dwa spotkania odbędą się w Gdańsku, a pozostałe trzy w gminach Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe. Terminy spotkań informacyjnych dotyczących budowy PKM Południe.
W związku z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza na obu spotkaniach w Gdańsku, pierwotny limit miejsc na każdym z nich został zwiększony z 50 do 70 osób.

Przebieg spotkania można będzie śledzić na żywo na kanale YouTube PKM.

Kolejne cykle spotkań zaplanowane są na czerwiec i wrzesień.

Planowane odcinki PKM Południe:



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.

W pierwszym etapie powstać ma 7-kilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie pięć przystanków oraz wiele obiektów inżynieryjnych.

Obiekty na trasie PKM Południe:

  • trzy tunele,
  • trzy wiadukty (niezależnie od wariantu),
  • most,
  • nasypy,
  • wykopy.
  • Po zdobyciu finansowania prace nad projektem budowlanym rozpoczną się w 2025 roku. Budowa pierwszego odcinka ma się zakończyć w 2030 roku.

bra

Wydarzenia

Spotkania informacyjne PKM Południe

spotkanie

Opinie (271) 4 zablokowane

  • nie dla naziemnego przystanku Madalińskiego

    • 6 0

  • dlaczego samorząd woj. nie rozwija zakorkowanej linii Chylonia-Wejherowo? (1)

    • 2 1

    • bo to całe "zainteresowanie" samorządu koleją jest koniunkturalne i fałszywe

      Do czasu powstania PKM dobrze się żyło w spokoju uzyskanym z pozbycia się większości wewnętrznych połączeń.
      Kolej mogła jeździć, pod warunkiem, że za tą jazdę ktoś zapłaci. A samorząd nie chciał.
      Bo "wszyscy" chcieli samochodów, to nowoczesne i świadczy o zamożności...

      Powstanie PKM zaburzyło ten słodki spokój osiągnięty wytrwałym "wygaszaniem popytu". Nawet drastyczne ograniczenie ilości kursów i dziwne godziny połączeń nie zniechęcają podróżnych. No, klęska urodzaju.

      Na trasie Chylonia - Wejherowo, samorząd liczy na aktywność głównego interesariusza, czyli PKP. Niech zrobią tory, to sobie po nich samorząd pojedzie. Przecież nie będziemy robić "prezentów" SKM?! Brak współpracy i synergii działań chowany jest za podziałem kompetencji...

      A jak na złość, Unia zaczęła koleje w dotacjach preferować...

      Kolej przydaje się w jeszcze jednym przypadku, przed każdymi wyborami można coś obiecać.
      Przed ostatnimi obiecano połączenie do Bytowa...

      • 2 0

  • I dojazd dla mieszkańców do przystanków

    Np. z Oruni Górnej jest 20 minut drogi pieszo do pętli Łostowice-Świętokrzyska, jeździ tam autobus 162 co 20 minut zakorkowanymi ulicami. Miasto czym prędzej pozwoliło zabudować rezerwę terenową na tramwaj przez osiedle. Co z tego, że koleją będzie szybko np. do Wrzeszcza, ale dopiero od przystanku PKM, na dotarcie do którego trzeba będzie przeznaczyć średnio pół godziny komunikacją miejską.

    • 3 1

  • Rozmieszczenie przystankow na Oruni to zniechcenie ludzi do korzystania z PKM?

    Moze radni dzielnicy zrpsza Pania Prezydent, zeby zobaczyla w jakim polu ktos zlokalizowal przystanki PKM. Wiekszosc mieszkancoow nie bedzie zainteresowana 20min spacerem do [rzystanku tylko nadala korzystac bedzie z auta...

    • 3 1

  • Cud

    O min.20 Lat za pozno! Najpierw zabetonowali mieszkaniami teren,a teraz jak korek goni korek,ktos sie obudzil! Normalnie to juz powinno wiele lat temu powstac,zanim te tysiace mieszkan powstalo.Gdansk jest ogolnie zakorkowany i lepiej nie bedzie. Podziekujmy wybitym specjalistom od planowania i tym co mieli jakies wizje:-( Smutne to wszystko..

    • 0 0

  • A moze przeniesc ja pod ziemie?

    Niech na oruni przechodzi w tunel.

    • 0 0

  • Byłam na spotkaniu PKM z mieszkańcami. Polecam. Taki bełkot, że jeszcze bardziej się boję. Może tunel, a może nie. Może będzie słychać komunikaty z peronu, a może nie. Wszystko zależy od tego ile kasy będzie na to. A co jak mało i będzie w "bieda" wariancie? A co z ludźmi pod których oknami będzie jechał pociąg? Nic, mają pecha, że są w "rezerwie terenowej"
    W imię dobra Kowal zamieszkają... na dworcu. Pozdrawiam panią z kamienicy na Oruni, która dziś stoi obok Lidla. Proszę się trzymać.

    • 1 0

  • no i zaczynają wybierac, tu stajemy tutaj nie

    dlaczego bana jadąca do Kartuzów staje ado Kłesczezyny na Matarnii nie staje, może ktos wie ?

    • 0 0

  • Trójmiasto potrzebuje porządnej linii metra.

    Wiem ,ze dla maluczkich polskich ludzików to przerażający temat ale nie zmienia to faktu, że oczywisty. Metr kwadratowy tereny w środku miasta jest zbyt drogi by kłaść na nim tory bo tych co są wystarczy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane