- 1 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (35 opinii)
- 2 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (58 opinii)
- 3 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (335 opinii)
- 4 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (306 opinii)
- 5 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (216 opinii)
- 6 Okręt podwodny przypłynie do zwiedzania (74 opinie)
"Nowy" Manhattan nie wyższy niż 30 metrów. Nie będzie zgody na 100-metrowe wieżowce
30 metrów - na taką maksymalną wysokość zgadzają się władze miasta w kontekście zabudowy na terenie centrum handlowego Manhattan we Wrzeszczu. To wprawdzie mniej, niż postulowane przez dewelopera ponad 100-metrowe wieżowce, ale powyżej okolicznej zabudowy mieszkalnej, z wyjątkiem wieżowców Olimp czy Quattro Towers.
W czwartek temat Manhattanu był poruszany podczas absolutoryjnej sesji Rady Miasta Gdańska. Głos w tej sprawie zabierali zarówno mieszkańcy (w ramach dyskusji na temat raportu o stanie miasta), jak i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz:
- Pomysły 100- czy 200-metrowych wieżowców w tym miejscu należy włożyć między bajki, choć zapewne inwestor będzie walczył do ostatniej kropli krwi i być może skończy się to w sądzie. Jako miasto wykorzystamy wszystkie narzędzia i procedury, żeby w tym miejscu nadal były usługi - zadeklarowała Dulkiewicz.
![Prezydent Gdańska dostała wotum zaufania i absolutorium](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3762/150x100/3762400__c_193_149_825_578__kr.webp)
Architekt miasta: nie więcej niż 30 m wysokości
W piątek w mediach społecznościowych do sprawy odniósł się prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska i zarazem szef Biura Architekta Miasta.
- Zgodnie z rekomendacjami, które wynikają ze Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej, dopuszczamy tutaj budynki o wysokości maksymalnie 30 m - mówi Lorens i przyznaje jednocześnie, że teren pozbawiony jest planu zagospodarowania. - Wnioski o sporządzenie planu złożyła jedynie Rada Dzielnicy [Wrzeszcz Górny]. Inwestor przedstawił natomiast swoją koncepcję zagospodarowania. Natomiast miasto zdecydowało o wstrzymaniu prac nad planem do momentu zakończenia prac nad Studium PAG.
Tutaj warto nadmienić, że Studium PAG nie jest dokumentem wiążącym w myśl ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a jedynie aktem pomocniczym dla ewentualnego miejscowego planu zagospodarowania czy przywołanego wcześniej planu ogólnego.
![Wysoki budynek może powstać w miejsce Aioli we Wrzeszczu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3599/150x100/3599699__c_751_114_3281_2297__kr.webp)
Wpasowany w sąsiedztwo czy dominujący nad zabudową?
Czy 30 m to wysokość, która będzie satysfakcjonować mieszkańców Wrzeszcza? Z pewnością jest to kompromis między wnioskiem dewelopera a teoretyczną możliwością uzyskania warunków zabudowy na bazie 55-metrowego Olimpu czy Quattro Towers (ze względu na brak planu zagospodarowania, który mógłby znacznie ograniczyć maksymalną wysokość).
Z drugiej strony jest podwyższeniem obecnego budynku Manhattanu o ok. 1/3, podczas gdy sam gmach był projektowany w taki sposób, aby wpasować się w okoliczną zabudowę Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej oraz przedwojennych kamienic wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina.
Warto przy tym odnotować, że piętra +3 oraz +4 Manhattanu są znacznie wycofane względem al. Grunwaldzkiej, natomiast od strony ul. Jaśkowa Dolina Manhattan "wgryza" się kondygnacją parteru poniżej poziomu ulic.
![Nie ma zgody na 60-metrowy hotel przy Olimpie we Wrzeszczu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3678/150x100/3678485__c_166_76_936_655__kr.webp)
- Musimy pamiętać o tym, że obiekt centrum handlowego Manhattan, podobnie jak teren, który mu przynależy, jest terenem prywatnym. Oznacza to, że miasto może jedynie kontrolować w ramach planu zagospodarowania przestrzenną przyszłą funkcję tego terenu oraz jego wysokość. Chcemy wprowadzić tutaj duży udział zabudowy usługowej, a także nie dopuścić do realizacji zabudowy wysokiej powyżej 30 m - dodaje architekt miasta.
Zabudowa Manhattanu niczym blokowiska Dolnego Tarasu
Przekładając wysokość 30 m na możliwą zabudowę, otrzymujemy ok. 8-11 kondygnacji, zależnie od funkcji - kondygnacje handlowe i biurowe są wyższe od mieszkalnych. Gdyby próbować zestawić to z istniejącą zabudową, otrzymujemy parametry falowców na Przymorzu (32 m wysokości) czy najwyższych bloków z okresu PRL na Zaspie lub Żabiance (ok. 30-35 m).
Wieżowce czy zabudowa na jednolitym poziomie?
Należy jednocześnie pamiętać, że w centrum Wrzeszcza znajdują się także budynki wyższe - oprócz Olimpu czy Quattro Towers, także ok. 85-metrowy biurowiec Neptun
Przypomnijmy także, że wysokość 30 m była kilka lat temu przyczynkiem do konfliktu o zabudowę Brzeźna. Wówczas władze miasta odstąpiły od forsowania planu zagospodarowania z trzema punktowcami w rejonie ul. Krasickiego.
![(2013 r.) Nie będzie wieżowców w Brzeźnie wbrew mieszkańcom](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1193/150x100/1193538__c_0_6_156_113__kr.webp)
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Czy Galeria Manhattan w Gdańsku faktycznie zostanie rozebrana? (9 opinii)
Miejsca
Opinie (511) ponad 50 zablokowanych
-
2024-06-23 15:19
"nie bedzie wyzszy niz 30m..." (1)
Tak jak plaza na Stogach miala pozostac nietknieta - wedlug solennych zapewnien Adamowicza...
To widzicie, ile sa warte slowa miejskiego urzednika...- 2 2
-
2024-06-23 19:29
Masz problem?
Plaża na Stogach wciąż wygląda jak w latach 60-tych, czyli dziadowsko. Na szczęście dojazd tramwajem się poprawił.
- 0 0
-
2024-06-23 17:27
Cała na przód
Pozwolić budować wraz z przynależną infrastrukturą, drogi,przystanki,przejścia dla pieszych i udział w rozbudowie wodociągów i kanalizacji ściekowej i opadowej. Gdy by nie inwestorzy z wizją rozwoju do dziś mieszkali byśmy w lepiankach.
- 2 3
-
2024-06-23 17:56
Populizm
Pani A. Mają być usługi .... no i 100 m ale jak przymknę oko....
- 0 2
-
2024-06-23 19:09
Jak ktoś chce budować wysoko to niech buduje
Dlaczego ktoś uzurpuje sobie prawo mu tego zabraniać?
- 4 8
-
2024-06-23 19:42
Gawiedź tak samo wyła,
gdy zaczynano budowę punktowca w miejscu dawnego domu towarowego we Wrzeszczu. A tymczasem ten wniknął w tkankę miejską i ma się dobrze.
- 2 6
-
2024-06-23 19:53
Głupszych pomysłów to nie widziałem...
Zamiast budować i korkować miasto to może by tak drogi po budować. Bo wygląda to tak że wybudują coś, wprowadzą się ludzie a za 5 lat,sory wynocha,budujemy co innego.
- 4 0
-
2024-06-23 20:32
Szkoda.
Bardzo podoba mi się wizja dewelopera.
Uważam, że miasto powinno piąć się w górę a nie rozlewać zataczając coraz większe kręgi.
Taki stosunek do planowania i rozwoju miasta, przyczynia się do betonowania coraz większych połaci ziemi, wpływając przy tym na suszę oraz w przypadku gwałtownych ulew, do powstawania lokalnych podtopień.
Dodać warto przy tym, że przy rozrastającej się niskiej zabudowie, często pozostaje stara, niedostosowana do współczesnych potrzeb infrastruktura drogowa, co przy kulawo działającej komunikacji publicznej, deficycie żłobków, przedszkoli i szkół w dzielnicach znajdujących się na obrzeżach miasta oraz w strefie podmiejskiej gdzie deficytów jest znacznie więcej, powoduje to wszystko niekończące się zatory drogowe, korki w których tracimy swój cenny czas,
Pojawia się też problem braku miejsc parkingowych, który narasta wraz z rozlewaniem się miasta na zewnątrz, bowiem mieszkańcy którzy z różnych przyczyn osiedlają się za miastem, często pozostają w stosunku pracy w mieście które opuścili, nie rzadko też dzieci pozostają w swoich "starych" szkołach.
Gdyby wziąć pod uwagę powyższe aspekty związane z rozrastaniem się miast na zewnątrz w niskiej zabudowie, zestawić je z walorami wysokiej zabudowy, centralizacji strefy mieszkalnej, wymieszanej z biurową, usługową, handlową i edukacyjną, skupionych w obrębie 15 minut, można wtedy wyłączyć konieczność przemieszczania się samochodem, bowiem transport pionowy windami rozwiązuje częściowo problem korków, transport publiczny zyskuje przy tym na znaczeniu, gdyż w większym zacieśnieniu wysokiej zabudowy, łatwiej jest dotrzeć w krótkim czasie z punktu A do punktu B. Eliminuje się zatem korki, ułatwia dostęp do punktów handlowo-usługowych, edukacyjnych a także szybki dostęp do miejsca pracy.
Warto się nad tym zastanowić czy upieranie się przy niskiej zabudowie niesie za sobą relatywne korzyści dla rozwoju miasta, dla dzielnicy a zwłaszcza dla jej mieszkańców.
Szanuję historię jednak nie może ona ograniczać- 2 6
-
2024-06-23 21:23
Po co
Po co znowu budować jakieś wieżowce mieszkalne !!! Wszędzie gdzie się da budują sypialnie a infrastruktura stoi w miejscu . Wieczne korki brak miejsc do parkowania. Niech pomyślą o rozwiązaniu problemów drogowych zamiast kolejne wieżowce budować . Zresztą co to za komfort zamieszkania przy głównej arterii wrzeszcza! Smród spalin w godzinach szczytu . No tylko marzę o tym . Okna nie otworzysz bo hałas i smród .
- 6 0
-
2024-06-23 23:17
Paraliż Jaskowej i calego Wrzeszcza
Korki, korki i jeszcze raz korki. Drzewa sadzić!!!
- 5 0
-
2024-06-24 01:29
Centrum Wrzeszcza nie ma MPZP (1)
Aha.
Nic dziwnego: deweloperka rządzi - miasto nic nie urządza.- 4 0
-
2024-06-24 07:09
Tak co oni robili jak centrum miasta
Nie ma planu zagospodarowania? Mało śmieszny żart !
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.