• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliard za przebudowę torów kolejowych w Trójmieście

Maciej Naskręt
15 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut. Modernizacja magistrali kolejowej E-65 Gdańsk-Warszawa ma umożliwić dojazd z Trójmiasta do stolicy w czasie 2 godz. i 43 minut.

Dwie poznańskie firmy przebudują dalekobieżne tory w Trójmieście. Inwestycja zaplanowana na najbliższe trzy lata pochłonie 1,037 mld zł.



Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Zobacz, w których miejscach na południu Gdańska powstaną przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Polskie Linie Kolejowe, czyli właściciel infrastruktury kolejowej, rozstrzygnęły przetargi na dwuetapową przebudowę 38-kilometrowego odcinka linii kolejowej dla pociągów dalekobieżnych w Trójmieście. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach przebudowy linii kolejowej nr E-65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł.

Modernizację linii z Sopotu do Gdyni Chyloni (LCS Gdynia) - wykonają te same firmy, tyle że w tym przypadku liderem jest Feroco, a pomaga mu Torpol. Spółki za realizację inwestycji zażądały ok. 453 mln zł.

- Jeśli nie będzie żadnych odwołań od rozstrzygnięcia przetargów, umowę z wykonawcami podpiszemy do końca tego roku. Prace ruszą zaraz po nadchodzącej zimie - zapowiada Ireneusz Krzywicki z PKP PLK S.A. oddział w Gdańsku.

Spółka Feroco prowadzi już przebudowę peronów w Tczewie. Natomiast Torpol przebudowuje stację w Pszczółkach. - Nie mamy do ich pracy poważnych zastrzeżeń - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linie Kolejowe w Gdyni.

Przebudowa gdańskiego i sopocko-gdyńskiego odcinka magistrali kolejowej ma potrwać 36 miesięcy. W tym czasie, oprócz wymiany torów i podtorza, zostaną zmodernizowane wszystkie trójmiejskie perony, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne, z wyjątkiem tego w Gdańsku Głównym. Budowlańcy podwyższą je do wysokości 76 cm. Wybudują także zadaszenia na peronach we Wrzeszczu, Orłowie i Gdyni Głównej.

Inwestycja kolejowa przewiduje budowę licznych przejść podziemnych. Na gdańskiej Oruni powstaną cztery. Z kolei w Sopocie z SKM-ki przejdziemy nowym przejściem tunelem na peron dla pociągów dalekobieżnych. Obskurną kładkę w Orłowie zastąpi tunel dla pieszych.

Gdyby porównać kolejowe przedsięwzięcie zaplanowane w Trójmieście do inwestycji drogowej, za 1 mld zł możnaby zlecić budowę kolejnej Południowej Obwodnicy Gdańska. W tej cenie można też wykonać trzy Ergo Areny lub prawie dwa stadiony piłkarskie w Letnicy.

Modernizacja magistrali E-65 z Gdyni do Warszawy

Długość: ok. 350 km
Całkowity koszt modernizacji: 1,385 mld euro
Źródła finansowania: Fundusz Spójności (84 proc. ), budżet państwa (16 proc.)
Planowany (po modernizacji) czas przejazdu z Gdyni do Warszawy: 2 godz. 43 minuty. Inwestycja została podzielona z uwagi na zarządzanie ruchem na lokalne centra sterowania tzw. LCS-y.

Wyłonieni w przetargach wykonawcy:
LCS Gdańsk - odcinek od Pruszcza Gdańskiego do wys. stacji SKM Gdańsk-Żabianka.

Konsorcjum Torpol Sp. z o.o. z Poznania
Oferta netto: 479 129 342,49 zł
Oferta brutto: 584 537 797,84 zł

LCS Gdynia - odcinek od stacji SKM Gdańsk-Żabianka do stacji Gdynia-Chylonia.
Konsorcjum Feroco S.A. z Poznania
Oferta netto: 371 488 934,67 zł
Oferta brutto: 453 216 500,36 zł

Opinie (181)

  • Zburzyć te całe PKP! (25)

    Wpuścić Niemców czy Chińczyków - w mgnieniu oka zrobią tu ultraszybkie tory dla ultraszybkich pociągów.

    • 231 76

    • Dobre........"ultraszybkie tory" hahaha (5)

      • 22 7

      • KOSZMAR!!! WIDZIAL KTOS JUZ ZMODERNIZOWANE PRZYSTANKI ?? (4)

        taa i ultranowoczesne preony jak na wszystkich juz zmodernizowanych stacjach... blacha falowana rulez !!!

        • 20 1

        • A kto się pytał mieszkańców Oruni o przejście na Ukośnej (3)

          MY CHCEMY TAM PRZEJAZD DLA SAMOCHODÓW A NIE JAKIEŚ GÓWNIANE PRZEJŚCIE.
          JEST 21 W. I W WIĘKSZOŚCI LUDZIE KORZYSTAJĄ Z SAMOCHDÓW SZCZEGÓLNIE Z TAK ODDALONYCH REJONÓW JAK ORUNIA DOLNIK KOŃCÓWKA ŻUŁAWSKIEJ , LIPCE itd.
          Jesteśmy tam odcięci co z tego że straż jest blisko jak do przejazdu daleko.
          Co z tego że do centrum miasta 5 km. Jak wszystko jest za torami a przejazdy są od siebie w odległości 4 km.
          Dla mnie jako mieszkańca tej części Oruni to skandal że do dnia dzisiejszego nie ma tam przejazdu dla aut.
          Niech baran który pozwolił na pominięcie potrzeb dzielnicy wali się na maskę bo na głowę za późno

          • 15 3

          • ? (2)

            Skąd dane, że większość ludzi dziś korzysta z samochodów? Źródło or it didn't happen.

            • 4 4

            • w moim rejonie, to peryferie a przez tory jest się tam odinzolowanym.

              • 0 0

            • W raporcie NIK na temat transportu w Gdańsku była mowa o 40% gospodarstw domowych posiadających samochód.

              • 1 1

    • (5)

      proponuje zajac sie raczej przepełnionymi kolejkami SKM w godzinach porannych szczególnie ta która odjezdza o 8:30 z Gdyni głównej w kierunku gdanska (chociaż inne kursy pewnie wygladaja podobnie) Na przykładzie tej kolejki moge powiedziec ze zawsze podstawiony jest jeden wagon a ludzie jada scisnieci jak sardynki w puszcze. To taki problem podstawic drugi skład?? Czy moze zarzad SKM czeka na jakas tragedie np zmiazdzenie osoby przez reszte pasazerów itp... czy ktos pomyslał jak bedzie wygladała ewakuacja takie wagonu w razie jakiegos wpadku?? bo mi sie wydaje ze 99% osob nie bedzie miało zadnych szans...

      • 17 5

      • Godziny szczytu w Metropolii - tak jest na całym świecie......

        • 9 7

      • Skmki jezdząco 7 minut - kto ci się karze pchać jak taki tłok straszny (1)

        • 8 5

        • SMK

          skoro jezdza co 7 minut to moge sobie wybac która chce jechac a nie czekac na tą "luźniejsza" bo taka to jeździ chyba co dziesiąta... a skoro nie mam tej mozliwosci to oznacza ze resza kolejek nie nadaje sie podrózowania...

          • 7 3

      • Paradoks SKMki

        polega na tym ze rano, kiedy jest najwiecej podruzujacych, co druga jak nie wiecej kolejek jeździ z jednym wagonem a popołudniu puszczaja podwujne albo nawet czasami potrujne wozac powietrze...

        • 16 3

      • kiedys SKMki jezdzily co 6/12 min - raz krotka 2 sklady (6 wagonow)....

        a raz dluga - 3 sklady... i tez bylo ciasno, teraz jezdza co 7/15 i dluga ma 2 sklady, a krotka 1!!!! - gratulacje dla pomyslunku... podobno brakuje skladow... a ja sie pytam dlaczego wagony SKM-ki jezdza po warszawie?????????... normalnie jak w panstwowej firmie - poco myslec przeciez to nie moje, tylko niczyje (panstwowe)

        • 10 3

    • Ta przebudowa torów - to jak łatanie dziur w jezdni (1)

      • 5 3

      • Proponuje się przyjrzeć się jak wykonywana jest modernizacja między Pruszczem a Tczewem. Nie nazwałbym tego łataniem dziur, gdyż wymieniane są szyny i podkłady całkowicie, i grunt pod torami na głębokości 1 metra. Wiec raczej jest to budowa lini kolejowej od nowa po starym śladzie a nie przebudowa zwykła.

        • 4 0

    • Uwierzę jak zobaczę!! (1)

      Uczyć się od Chin / Francji / Japonii (przykłady można by mnożyć). Polskie firmy bladego pojęcia nie mają jak powinna wyglądać prawdziwa kolej. 2 godziny 43 minuty Gdynia - Warszawa? Super - tylko że taki dystans np w Chinach (i nie tylko) pokonamy w czasie o połowę krótszym... i to w pięknym, nowoczesnym pociągu. No i ta cena?! Co tu tyle kosztuje? Przecież to tylko modernizacja więc powinno być taniej. Farsa totalna, grube ryby napchają sobie kieszenie forsą (z naszych podatków) a my porządną koleją nie pojedziemy jeszcze przez wiele, wiele lat...

      • 8 3

      • Nie jest to tylko zwykła modernizacja, jest to praktycznie budowa linii kolejowej na nowo po starym jej śladzie. Co najwięcej kosztuje? Wiadukty nad torami, którymi powinni się zająć drogowcy. A tak poza tym to jak się nie podoba to się wyprowadź do Chin jak tam tak wspaniale jest, nikt nie broni.

        • 1 0

    • 1,5h temu wyruszyłem IC z Warszawy (3)

      jeszcze tylko 4,5 godziny i będę w Trójmieście ... i jak tu się ironicznie nie uśmiechnąć :-)

      • 7 2

      • (1)

        noo ale ynternet masz w IC ;) - cos za cos

        • 1 4

        • Internet ma dzięki sobie

          Bo ma internet mobilny w laptopie a nie dzięki IC :)

          • 0 0

      • Fakt,pierwsze 100km to sie czolga prawie

        • 2 0

    • chyba nie jestes po dopalaczach ??

      • 1 0

    • Chińskie robota + Niemiecka architektura/technologia = sukces

      • 0 2

    • Aby coś naprawdę drgnęło na kolei to...

      ... trzeba rozpieprzyć te 100 spółek z ich prezesami i całą świtą oraz z przynależnymi związkami zawodowymi.
      To oni tak naprawdę pochłaniają coroczne państwowe dotacje.
      Były cztery DOKP (to tylko 14 dyrektorów). Odpowiadali za całokształt.
      Teraz tylko słychać:
      To nie ja to syn Macieja.
      Za dłuższe goszczenie w pociągach z minionej epoki każą jeszcze więcej płacić.
      Przy tym systemie to zejście poniżej 3 godzin jest mrzonką.

      • 0 0

    • pkp i poczta polska...

      dawno winny upoaśc... sztucznie podtrzymywane kretynizmy pomysłu!!! do niczego sie nie nadają! nie pełnią funkcji absloutnie żadnej! z podatków drogowych aż 70% przeznaczonych jest na ratoanie kolei!!!!!!!!! chore!!!!!!! jak widać... tylko pod władaniem innych narodów jesteśmy w stanie cos zyskac... szlag by ich... niech to by chociaż jakas firma z burkina faso wybudowała normalną sieć połaczeń.. BFKP

      • 0 0

    • niemcow, debil chyba jestes? malo naszysz zginelo zeby ty ch.. wygonic z polski???

      • 0 0

  • Ooo, ktoś nieźle na tym zarobi!!! (8)

    • 56 46

    • owszem: Feroco i Torpol (2)

      i dobrze, mam nadzieję, że zarobią na tym z 5-10 proc., a wraz z nimi ich parcownicy, ich rodziny, urzędy skarbowe itd. A ty więcej pracuj, a mniej komentuj na trojmiasto.pl to tez coś zarobisz

      • 33 4

      • sie wie :) (1)

        Bądźmy realistami - już na starcie 10% idzie na łapówki dla tych na których przychylność musieli liczyć Feroco i Torpol. Nie mówie o czystej gotówce, raczej o firmach "konsultingowych" które dla Feroco i Torpolu będą doradzały, miejsca w radach nadzorczych itd. Jak w grę wchodzi miliard złotych, to 100mln MUSI się rozejść na tego typu akcje.

        • 4 5

        • te mechanizmy gospodarcze to na trzepaku usłuchałeś? Zacznij się uczyć a wtedy zrozumiesz mechanizmy ( zakładam, że inteligencja na to pozwoli)

          • 0 0

    • (1)

      i dobrze czas na zmianę mojego auta, z czegos musz ezyc

      • 7 2

      • warto zaznacyzć, że Torpol to nic innego jak Polimex Mostostal- firma która kosi jedne z największych robót w Polsce.

        • 1 3

    • A maja robic za darmo?

      • 3 1

    • nie zyle PZPR i PRL

      wtedy nikt nie zarabial !

      • 3 3

    • A co z wymianą torów SKM?

      następuje modernizacja kolejek SKM,ale jak mają jechać pow.65km,żeby być szybką koleją miejską skoro tory na to nie poozwalają? przecież samochodem przez miasto szybciej się mknie...

      • 0 0

  • (1)

    nareszczcie !!
    najwyzszy czas !!

    jeszcze wymiana taboru by sie przydala,
    generalnioe powinni polozyc tory przystosowane d najwiekszych predkosci,
    znajac zycie wpadna na to po zakonczeniu inwestycji ..

    • 71 8

    • no, szczególnie na odcinku gdańsk-gdynia powinni kłaść super szybkie tory :P

      • 0 0

  • taaaaaaaaaaaaa chyba że przez bełchatów (2)

    te pociągi bendom jechały .Jak to zrobiom to wsiadam karkulatorem i mieze czas,jak wymieże to podaje wszystko w wiadomościach tvp1

    • 9 41

    • (1)

      Najpierw się naócz ortografii.

      • 0 5

      • Ócz się ócz, bo naÓka to potęgi klÓcz

        • 2 0

  • Przededniu Mistrzowstw Europy, ta inwestycja jest niepotrzebna (1)

    O, matko. Biedni kibice.

    • 1 41

    • Ta inwestycja trwa już od bardzo dawna. Na wielu odcinkach do warszawy trwa przebudowa torowisk co skutkuje na czas jazy pociągiem w granicach 6 godzin. Teraz wydłuży się czas jeszcze bardziej.

      • 2 1

  • koszta są masakryczne. (3)

    Tak samo jak zaniedbania.

    Gdzieś słyszałem, że trzeba by wydać parędziesiąt miliardów złotych, żeby przywrócić koleje do stanu sprzed 20 lat, nie wspominając o gonieniu świata.

    Ale ja i tak lubię kolej, ciasna, ale własna!

    • 59 9

    • A co bylo 20 lat temu? (1)

      W Niemczech jezdzly IC 200 km/h a tu? zlom halasujacy i jadacy 140 km/h, nazywany ekspress itd..

      • 1 2

      • nie jest kosmiczna. Torpol czyli nic innego jak Polimex Mostostostal to firma, która przeważnie w przetargach daje ceny o 30 procent niższe jak zakłada inwestor. Więc można przyjąć, że kwota jest spoko. Bardziej mnie martwi fakt, że Polimex zaczyna mieć coraz większy monopol i juz naprawdę duzi mogą co najwyżej robić u nich jako podwykonawcy.

        • 1 0

    • człowiek jest w stanie do wszystkiego się przyzwyczaic

      kwestia abysmy porównywali się z lepszymi a nie z biedą

      • 1 0

  • Szwajcaria wywiercila 57 kilometrowy tunel (14)

    A my mamy problem wyremontowac pare km torow:))

    • 93 12

    • (2)

      Ra czytałem pociąg jeździł coś koło 3,5 godziny
      Dzięki tunelowi czas się skróci do 2,5 godziny

      • 7 1

      • (1)

        6 godzin jedzie do warszawy. 3,5 godziny to jeździł 20 lat temu.

        • 12 3

        • Chodzilo o tunel:)

          • 0 3

    • (2)

      Niemcy potrafili kanałami połaczyć Elbląg z Ostrodą, zaczeli też łączyć Jeziora Mazurskie z Bałtykiem.
      100 lat później Polaczki nie potrafią przekopac połkilometrowej łachy piachu, żeby do Elbląga wpływały statki

      • 25 7

      • Do Polaczka

        Jesteś żałosny i masz kompleksy. Bo jesli jesteś w Heimacie, to tam ty jestes własnie tym "polakai". A tu możesz poszapanować. Jesli jesteś jednak tubylcem i tak piszesz, to jestes idiotą.
        Niemcy, kiedy budowali podziwane przez ciebie inwestycje, nie musieli nic z nikim konsultowac. Kaiser wydawał rozkaz, a Herr Otto (viekawe, czy wiesz o kim piszę) zlecał projekt i robotę. Ale od niespelna 100 lat nie ma Kaisera, a Herr Otto jeszcze dłużej. Twoi idole wymyslili razem z kalkierami żabami i całym zdegenerowanym Beneluksem procedury, ISO i tp. pomysły, w tym słynne STEŚ i decyzje środowiskowe (pomijam tu opinie samorządów).
        A poza tym, po jaką cholerę kopać kanał na zalew, który ma maks. 6 m głębokości? Kto tam będzie pływał - Maersk?
        Gdyby chcieli ożywić port w Elblągu, to wystarczyłoby trochę pomyśleć i za połowę kosztu przekopu i 1/10 przyszłych kosztów odmulania kanału i pogłebiania toru wodnego na Zalewie, można udrożnić starą drogę wodną dla barek i przywrócic drogę wodną Koenigsberg-Berlin z Elblągiem, jakom ostatnim portem w UE na tej trasie.

        • 2 2

      • a na pytanie.... "WARUM ?! "

        .... jest odpowiedź : ... bo rusek na tym łape trzyma !!! - i znając realia jeszcze troche potrzyma... :( - niestety. A hoj!

        • 1 3

    • Pamiętaj (2)

      Pamiętaj, że po 25 latach planowania i ponad 10 latach prac budowlanych :]

      • 2 2

      • Ale tunel za 9 miliardow ojro (1)

        A u nas 20 lat i co?drogi dziurawe tory krzywe

        • 1 4

        • ojro?

          Kurczę, stary, kiedy Helweci zdążyli to badziewie wprowadzić? Rano startowałem z Zurychu i jeszcze były franki. Aż zajrzę na stronę UBS, bo mnie załamałeś. Jak ten świat gna do przodu.

          • 3 0

    • jedź do Helwetii (1)

      • 1 1

      • Nie o to chodzi

        Szwajcaria to nie taki wielki kraj

        • 0 1

    • .. ale ile krzyzy stawiamy, a szwajcarzy zero (2)

      durny, dziki naród z barbarzynskimi urzednikami

      • 2 4

      • Durny kraj?

        Kraj jest taki durny, jacy ludzie w nim mieszkaja i jacy maja najwięcej do powiedzenia. A jeśli byłeś w Szwajcarii, to nie napisałbyś tak durnego posta. Oni mają ich więcej niż my w przeliczeniu na ilość ludzi. Sam się zdziwłem, jak to zobaczyłem, a kraj w większości protestancki.
        A poza tym, podobno liberałowie i młodzi wykszta.lceni Poalcy to ludzie inteligentni i tolerancyjni, dlaczego więc pluja takim jadem na myślących i czyniących inaczej. Czy to nie jest taka sama tolerancja, jak za komuny. Możecie robić wszystko, pod warunkiem, ze będzie to zgodne z linią partii? Moje pokolenie już to przerabiało, a dzisiejsza młodzież koniecznie chce tego wypróbować, albo nie jest tak inteligentna jak o niej mówią.

        • 4 0

      • ale szwajcaria zabronila przynajmiej budowy miniaret(ow)... Polska sie z takimi problemami na szczescie narazie nie musi

        borykac:)

        • 2 0

  • BUDOWAĆ BUDOWAĆ!! (7)

    Chciałbym wreszcie zobaczyć Husarza albo Taurusa wjeżdżajacego na peron :)

    • 43 5

    • Husarz i Taurus to nazwa tej samej lokomotywy :P (1)

      Korzystając z okazji pragnę przypomnieć, że linia E-65 nie zaczyna się w Gdyni! Linia ta swój początek ma na stacji Warszawa Wschodnia, a kończy się na stacji Gdańsk Główny!

      • 4 2

      • No fakt pomyliły mi się nazwy :)

        Chodziło mi o Taurusa ( Husarza) i Traxxa oczywiście hehe

        • 1 0

    • niestety nie zobaczysz (3)

      bo tzw budowa to zwykly remont za wieeeeeeeelka kase nic poza tym. nigdy takie pociagi nie wjada do pl bo mamy za waski przesmyk pomiedzy 2 trasami o 20cm ! TAKA PRAWDA WIEC przestan siac propagande ala PRL

      • 0 7

      • Zarówno Taurus jaki Traxx już jeżdżą po Polsce baranie!

        Taurusy kupiło Intercity a Traxxy jeżdżą w Przewozach Regionalnych kretynie

        • 4 3

      • A właśnie że nie jest to zwykły remont, a modernizacja, a właściwie budowa od podstaw po starym śladzie przebiegu linie kolejowej. Całkowicie wymieniane są podkłady, szyny, podsypka i podtorze pod torami. A co do pociągów po tej właśnie linii maja jeździć nowoczesne pociągi Pendolino.

        • 1 0

      • cowiecej ostatnio wracajac IC z wawy, mialem okazje wracac wlasnie wyjatkowo nowymi wagonami ciagnatymi przez husarza.

        • 0 0

    • A teraz IC kroi się. Zostaną 3 okręgi:
      Warszawa (oczywiście przejmie najnowsze lokomotywy z likwidowanych zakładów)
      Gdynia
      Kraków
      Zmiany zwolnienia i tworzenie się następnych spółek tu idzie kasa a nie na modernizację, której i tak podróżni nie odczują

      • 0 0

  • budowa za NASZE pieniądze...a zapewne będzie podwyzka kosztów utrzymania za którą też MY zapłacimy (5)

    tak samo z drogami.... budują za NASZE i jeszcze chcą opłaty za przejazd...

    co innego jak ja za swoje pieniądze na swoim podwórku pociągnę droge i będę pobierał opłaty....

    a to??

    • 16 27

    • Nie budują za twoje - budują za kredyty, które są następnie spłacane opłatami

      • 1 0

    • A za czyje maja budowac?

      Mozesz wytlumaczyc

      • 7 0

    • 84% -fundusz spójności. (1)

      za nasze? myślę, że w większości za niemieckie. A inwestycja powinna była byc zrobiona 20 lat temu. Najwyższy czas. wstyd pomyśleć, że obecnie z Gdańska do Warszawy jedzie się 6 godzin.

      • 1 1

      • Akrobat Riddle mylisz sie

        zobacz ile wplacamy jako Polska do budzetu UE i ile z niego wyciagamy -wyjdzie na ZERO lub lekko ponizej

        • 0 0

    • No to weź swoje pieniądze i przeżryj. Debil czy jak?

      • 0 0

  • Podziemne przejścia na orunii? (6)

    Dziękuję przechodzić tam wieczorem lub nocą jak nawet na ulicach jest mało bezpiecznie

    • 85 6

    • (1)

      dokładnie.... podziemne przejście musi być chyba wyposażone w kamery i najlepiej zdalnie sterowany karabin na tamtejsze patologie

      • 33 1

      • Dokladnie

        Kladki sa bardziej bezpieczne

        • 7 2

    • to jeszcze przejazd by się przydał - korków by nie było i stania aż drużnik łaskawie 3 pociągi przepuści

      • 2 2

    • tak jak w filmie słynny gwałt w tunelu

      tylko że na oruni.

      • 0 3

    • taaa i jeszcze rowerem mam przez nie jeździć....

      przecież tam nawet nie ma gdzie spierd....

      • 3 0

    • Mnie dziwi

      Mnie dziwi, że nie ma żadnych planów zrobienia wiaduktu albo tunelu, dla samochodów, przecież Sandomierska jest czasami kompletnie zapchana przy zamkniętym przejeździe.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane