• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest lepiej

Maciej Korolczuk
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (124)
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Usterki elektryczne, awarie kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, a także uszkodzenia powstałe w skutek kolizji i wypadków to najczęstsze przyczyny awaryjnych zatrzymań komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ze statystyk wynika jednak, że liczba awarii i usterek w ostatnich latach systematycznie spada.



Z komunikacji miejskiej w Trójmieście korzystam:

Awarie w komunikacji miejskiej są naturalnym zjawiskiem, wpisanym w specyfikę branży - dziesiątki tramwajów i autobusów każdego dnia pokonują tysiące kilometrów i nawet przy ich codziennym serwisowaniu drobnych usterek czy nawet poważnych awarii nie da się uniknąć. Najważniejsze, by było ich jak najmniej.

Czy to się udaje? Postanowiliśmy to sprawdzić.



  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.

Niskie pensje, wakaty, awarie, kolizje i opóźnienia



Ostatnim poważnym kryzysem w gdańskiej komunikacji miejskiej były lata 2016-2018. Oprócz ciągłych awarii tramwajów i autobusów, pasażerowie narzekali też na opóźnienia pojazdów i zbyt drogie bilety (to akurat kamyczek do ogródka ZTM a nie GAiT).

O swoje walczyli też kierowcy i motorniczowie narzekający na zbyt niskie pensje. Zresztą samych pracowników także było zbyt mało, a firma przez wiele miesięcy borykała się z kilkudziesięcioma wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych.

Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu

Źle działo się też na zapleczu technicznym, na co podczas spotkań z władzami spółki zwracali uwagę mechanicy, wskazując na braki w podstawowym wyposażeniu warsztatów.

Niepunktualny, niewłaściwie serwisowany i przez to bardziej awaryjny tabor dodatkowo dziesiątkowany był przez serię kolizji i wypadków z innymi uczestnikami ruchu drogowego. W konsekwencji komunikacja miejska w mieście stała się jednym z głównych tematów kampanii wyborczej, podczas której kandydaci prześcigali się w pomysłach na ulepszenie transportu publicznego w Gdańsku.



wideo archiwalne

Chaos udało się opanować?



Wyjście z kryzysu trwało kilka lat, co obrazują statystyki.

Rozliczenia i statystyki między Zarządem Transportu Miejskiego (organizatora przewozów) a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje (miejski przewoźnik) prowadzone są w tzw. wozokilometrach.

Wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych w przypadku autobusów w latach 2021, 2022 i 2023 (okres styczeń - kwiecień) wyniósł 99,9 proc. W przypadku tramwajów, w 2021 i 2022 roku było to 99,7 proc., a w 2023 roku (okres styczeń-kwiecień) - 99,8 proc.

Obrazowy jest też tzw. wskaźnik awarii. W przypadku tramwajów w latach 2016-2018 wynosił on ponad 2 awarie na 10 tys. kilometrów. W kolejnych latach zaczął systematycznie spadać. W 2019 roku wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu poniżej 2, a w 2021 i 2022 roku spadł na poziom 1. W tym roku (w okresie od stycznia do kwietnia) ma już tylko 0,8.

Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8. Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8.

Groźnie wyglądająca awaria pantografu



To nie znaczy, że już jest idealnie, o czym świadczy niedawna - groźnie wyglądająca - awaria tramwaju na Kartuskiej. Od jadącego w kierunku centrum pojazdu miasta nagle odpadł pantograf. Ważący kilkaset kilogramów element spadł na chodnik i tylko cudem nikomu nic się nie stało.

- Sieć trakcyjna była wyregulowana i miała poprawne parametry. Doszło natomiast do niewielkiego uszkodzenia wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej, w efekcie czego doszło do kolizji pantografu z siecią - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT.
15:57 12 MAJA 23 (aktualizacjaakt. 17:44)

Tramwaj zgubił pantograf na Siedlcach (72 opinie)

Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Zobacz więcej


Inwestycje poprawiły sytuację



Sytuacja poprawia się też w przypadku autobusów. W 2021 i 2022 roku wskaźnik awarii na 10 tys. km wyniósł 1,7, a w 2023 roku (za okres styczeń-kwiecień) - 1,6.

- Dla porównania, w latach 2016-2017 wskaźnik ten kształtował się na poziomie średnio ok. 4 awarii na 10 tys. km. W latach 2018-2019 zmniejszył się do ok. 3, a w kolejnych latach do 1,7 i 1,6 - dodaje Dobrowolska.
Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6. Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6.
Jak wskazuje, główną przyczyną zmniejszenia liczby awarii były inwestycje w nowy tabor. Liczbę awarii ograniczył nie tylko zakup nowych pojazdów ale też modernizacje posiadanych autobusów i tramwajów. Tylko w ostatnich latach flotę GAiT zasiliło 127 nowych pojazdów: 97 autobusów i 30 tramwajów.

- Zakup nowych tramwajów umożliwił całkowicie wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych Konstal 105Na. Natomiast w ramach modernizacji posiadane tramwaje zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne - dodaje.

wideo archiwalne

Co psuje się najczęściej?



Wśród najczęściej wymienianych awarii i usterek spółka GAiT wskazuje uszkodzenia elementów sterowania drzwiami, a więc najbardziej eksploatowanych na co dzień części w pojazdach.

Zdarzają się też usterki elektryczne, w tym kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, uszkodzenie odbieraka, awarie silnika, a także uszkodzenia powstałe w skutek zdarzeń drogowych, takie jak np. uszkodzone lusterko czy zbita szyba.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Aby nad tym zapanować, nad codziennym utrzymaniem stanu technicznego autobusów i tramwajów czuwa ok. 300 osób. Ich codzienna praca to naprawy i remonty bieżące, wymiana zużytych części, ogumienia etc.

Koszty bieżącego utrzymania tramwajów wynoszą rocznie średnio ok. 64 mln zł, a autobusów ok. 39 mln zł.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

  • (2)

    Wyjaśnienie jest banalne...obcięli kursy to i mniej usterek...mniej pasażerów przez ceny biletów też zrobiło swoje.

    • 55 8

    • Ten portal jak cos poda do wiadomości

      To można boki zrywać

      • 5 1

    • Osiołku luby, komunikacja publiczna to najtańszy, najbardziej ekologiczny, a często i najszybszy środek miejskiej mobilności!

      • 0 0

  • Wprowadzenie systemu FALA (1)

    To będzie jedna wielka awaria. Tak to się zapowiada. Kolejne wcielenie MEVO.

    • 65 4

    • Te systemy nie mają działać

      tylko dawać zarobić. Dwa transparenty jak proste rzeczy można skomplikować i utopić środki, które mogłby być zainwestowane sensownie. Takie sycylijskie Yeti.

      • 20 2

  • I tak nie ma dnia bez słynnego pieszego pasażera. Dalej stan komunikacji jest kiepski od taboru po infrastrukture. Przejazdy tramwajowe pozapade , torowiska w jezdni w opłakanym stanie (opera bałtycka)

    • 37 4

  • W Gdyni też mniej awarii

    W Gdyni też jest mniej awarii ale to na skutek cyklicznych drastycznych cięć w rozkładach jazdy. Kiedyś autobus na mojej linii jeździł co 10 minut potem zmienili na co 15 minut a po ostatnich cięciach kursuje co 20 minut. Czyli kiedyś w godzinie przyjeżdżało 6 autobusów a teraz 3. Sukces ZKM Gdynia. Jak zmniejszyć awaryjność

    • 19 2

  • Urzekła mnie ta statystyka :) (2)

    Sokoro jest tak wspaniale to czemu w rzeczywistości jest inaczej.
    Poziom absurdu i samouwielbienia w spółkach miejskich sięga już ponad sufit.

    • 76 4

    • zepsuty tramwaj to jedna usterka.

      ale pół miasta stoi bezusterkowo.

      • 14 0

    • Propagandowy portal napisal jak to jest wspaniale

      Szkoda, ze tego na raporcie codziennie nie widać. Wczoraj dwa tramwaje i autobus.

      • 21 0

  • Było fatalnie i niewiele się zmieniło (3)

    Wydali setki milionów na mevo I I II, falę zamiast dofinansować zakup taboru, dać podwyżki kierowcą.

    • 87 5

    • Fala zapowiada sie najgorzej.

      • 26 2

    • Bzdura. Systemy fala jest finansowany z pieniędzy unijnych i nie można ich wydać na pensje kierowców. (1)

      • 0 16

      • unia to skąd ma pieniądze?

        • 11 2

  • Liczba usterek spada bo likwidują kursy

    I trasy. Oraz przestali część usterek klasyfikować jako usterki...Statystyki lepsze można premie wypłacać

    • 58 4

  • Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest źle - poprawiłem tytuł

    Nie no zarąbiście

    • 36 3

  • Komunikacja miejska (2)

    Korzystam, niemal codziennie. Na razie zaliczyłem jedną awarię - a raczej wypadek tramwajowy, który zatrzymał ruch. Ale do pracy zdążyłem. Awaryjność to jedna sprawa. Natomiast bolączką jest siatka połączeń. ZTM przywiązał się do logiki z poprzedniej epoki: wszyscy z górnego tarasu chcą jak najszybciej dostać się na dolny. I tak mamy większość tras z Południa do Gdańska, z Moreny, Matarni, Rębiiechowa do Wrzeszcza, z Osowy do Oliwy.... Efekt łatwy do przewidzenia: wiekszość pojazdów (niemal wszystkie tramwaje) przejeżdża przez Gdańsk, Wrzeszcz i Oliwę. Kolejna bolączka - totalny brak integracji między pkm, ztm, skm , polregio i co tam jeszcze jest... Miliony poszły na węzły integracyjne i co? I wielkie NIC!

    • 50 5

    • budowa przejść naziemnych jest także formą poprawy jakości węzłów integracyjnych (1)

      jeśli tego nie zauważasz, to znaczy, że nie ogarniasz całości systemu swoją wyobraźnią

      • 1 19

      • jemu chodzi o integrację rozkładów, a nie przystanków !!!

        • 4 0

  • W Trójmieście jest najlepsza komunikacja w Polsce (3)

    To wszystko dzięki wybitnym specjalistą którzy zarządzają tym skomplikowanym organizmem.
    Dziękujemy i życzymy dalszych sukcesów.

    • 6 50

    • Lubię sarkazm!

      • 28 3

    • Sebastian, układaj rozkłady a nie trójmiasto czytasz w godzinach pracy

      • 6 1

    • *specjalistom

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane