- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (413 opinii)
- 2 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (56 opinii)
- 3 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (393 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (49 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest lepiej
Usterki elektryczne, awarie kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, a także uszkodzenia powstałe w skutek kolizji i wypadków to najczęstsze przyczyny awaryjnych zatrzymań komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ze statystyk wynika jednak, że liczba awarii i usterek w ostatnich latach systematycznie spada.
Czy to się udaje? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Najdroższe samochody na sprzedaż w Trójmieście
Niskie pensje, wakaty, awarie, kolizje i opóźnienia
Ostatnim poważnym kryzysem w gdańskiej komunikacji miejskiej były lata 2016-2018. Oprócz ciągłych awarii tramwajów i autobusów, pasażerowie narzekali też na opóźnienia pojazdów i zbyt drogie bilety (to akurat kamyczek do ogródka ZTM a nie GAiT).
O swoje walczyli też kierowcy i motorniczowie narzekający na zbyt niskie pensje. Zresztą samych pracowników także było zbyt mało, a firma przez wiele miesięcy borykała się z kilkudziesięcioma wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych.
![Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3468/150x100/3468589__c_0_288_1080_756__kr.webp)
Źle działo się też na zapleczu technicznym, na co podczas spotkań z władzami spółki zwracali uwagę mechanicy, wskazując na braki w podstawowym wyposażeniu warsztatów.
Niepunktualny, niewłaściwie serwisowany i przez to bardziej awaryjny tabor dodatkowo dziesiątkowany był przez serię kolizji i wypadków z innymi uczestnikami ruchu drogowego. W konsekwencji komunikacja miejska w mieście stała się jednym z głównych tematów kampanii wyborczej, podczas której kandydaci prześcigali się w pomysłach na ulepszenie transportu publicznego w Gdańsku.
wideo archiwalne
Chaos udało się opanować?
Wyjście z kryzysu trwało kilka lat, co obrazują statystyki.
Rozliczenia i statystyki między Zarządem Transportu Miejskiego (organizatora przewozów) a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje (miejski przewoźnik) prowadzone są w tzw. wozokilometrach.
Wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych w przypadku autobusów w latach 2021, 2022 i 2023 (okres styczeń - kwiecień) wyniósł 99,9 proc. W przypadku tramwajów, w 2021 i 2022 roku było to 99,7 proc., a w 2023 roku (okres styczeń-kwiecień) - 99,8 proc.
Obrazowy jest też tzw. wskaźnik awarii. W przypadku tramwajów w latach 2016-2018 wynosił on ponad 2 awarie na 10 tys. kilometrów. W kolejnych latach zaczął systematycznie spadać. W 2019 roku wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu poniżej 2, a w 2021 i 2022 roku spadł na poziom 1. W tym roku (w okresie od stycznia do kwietnia) ma już tylko 0,8.
Groźnie wyglądająca awaria pantografu
To nie znaczy, że już jest idealnie, o czym świadczy niedawna - groźnie wyglądająca - awaria tramwaju na Kartuskiej. Od jadącego w kierunku centrum pojazdu miasta nagle odpadł pantograf. Ważący kilkaset kilogramów element spadł na chodnik i tylko cudem nikomu nic się nie stało.
- Sieć trakcyjna była wyregulowana i miała poprawne parametry. Doszło natomiast do niewielkiego uszkodzenia wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej, w efekcie czego doszło do kolizji pantografu z siecią - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT.
Tramwaj zgubił pantograf na Siedlcach (72 opinie)
Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej. Zobacz więcej
Inwestycje poprawiły sytuację
Sytuacja poprawia się też w przypadku autobusów. W 2021 i 2022 roku wskaźnik awarii na 10 tys. km wyniósł 1,7, a w 2023 roku (za okres styczeń-kwiecień) - 1,6.
- Dla porównania, w latach 2016-2017 wskaźnik ten kształtował się na poziomie średnio ok. 4 awarii na 10 tys. km. W latach 2018-2019 zmniejszył się do ok. 3, a w kolejnych latach do 1,7 i 1,6 - dodaje Dobrowolska.
Jak wskazuje, główną przyczyną zmniejszenia liczby awarii były inwestycje w nowy tabor. Liczbę awarii ograniczył nie tylko zakup nowych pojazdów ale też modernizacje posiadanych autobusów i tramwajów. Tylko w ostatnich latach flotę GAiT zasiliło 127 nowych pojazdów: 97 autobusów i 30 tramwajów.
- Zakup nowych tramwajów umożliwił całkowicie wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych Konstal 105Na. Natomiast w ramach modernizacji posiadane tramwaje zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne - dodaje.
wideo archiwalne
Co psuje się najczęściej?
Wśród najczęściej wymienianych awarii i usterek spółka GAiT wskazuje uszkodzenia elementów sterowania drzwiami, a więc najbardziej eksploatowanych na co dzień części w pojazdach.
Zdarzają się też usterki elektryczne, w tym kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, uszkodzenie odbieraka, awarie silnika, a także uszkodzenia powstałe w skutek zdarzeń drogowych, takie jak np. uszkodzone lusterko czy zbita szyba.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
Aby nad tym zapanować, nad codziennym utrzymaniem stanu technicznego autobusów i tramwajów czuwa ok. 300 osób. Ich codzienna praca to naprawy i remonty bieżące, wymiana zużytych części, ogumienia etc.
Koszty bieżącego utrzymania tramwajów wynoszą rocznie średnio ok. 64 mln zł, a autobusów ok. 39 mln zł.
Miejsca
Opinie (124) 4 zablokowane
-
2023-06-07 07:01
(2)
Wyjaśnienie jest banalne...obcięli kursy to i mniej usterek...mniej pasażerów przez ceny biletów też zrobiło swoje.
- 55 8
-
2023-06-07 09:14
Ten portal jak cos poda do wiadomości
To można boki zrywać
- 5 1
-
2023-06-07 22:17
Osiołku luby, komunikacja publiczna to najtańszy, najbardziej ekologiczny, a często i najszybszy środek miejskiej mobilności!
- 0 0
-
2023-06-07 07:04
Wprowadzenie systemu FALA (1)
To będzie jedna wielka awaria. Tak to się zapowiada. Kolejne wcielenie MEVO.
- 65 4
-
2023-06-07 07:09
Te systemy nie mają działać
tylko dawać zarobić. Dwa transparenty jak proste rzeczy można skomplikować i utopić środki, które mogłby być zainwestowane sensownie. Takie sycylijskie Yeti.
- 20 2
-
2023-06-07 07:06
I tak nie ma dnia bez słynnego pieszego pasażera. Dalej stan komunikacji jest kiepski od taboru po infrastrukture. Przejazdy tramwajowe pozapade , torowiska w jezdni w opłakanym stanie (opera bałtycka)
- 37 4
-
2023-06-07 07:06
W Gdyni też mniej awarii
W Gdyni też jest mniej awarii ale to na skutek cyklicznych drastycznych cięć w rozkładach jazdy. Kiedyś autobus na mojej linii jeździł co 10 minut potem zmienili na co 15 minut a po ostatnich cięciach kursuje co 20 minut. Czyli kiedyś w godzinie przyjeżdżało 6 autobusów a teraz 3. Sukces ZKM Gdynia. Jak zmniejszyć awaryjność
- 19 2
-
2023-06-07 07:07
Urzekła mnie ta statystyka :) (2)
Sokoro jest tak wspaniale to czemu w rzeczywistości jest inaczej.
Poziom absurdu i samouwielbienia w spółkach miejskich sięga już ponad sufit.- 76 4
-
2023-06-07 08:57
zepsuty tramwaj to jedna usterka.
ale pół miasta stoi bezusterkowo.
- 14 0
-
2023-06-07 09:13
Propagandowy portal napisal jak to jest wspaniale
Szkoda, ze tego na raporcie codziennie nie widać. Wczoraj dwa tramwaje i autobus.
- 21 0
-
2023-06-07 07:12
Było fatalnie i niewiele się zmieniło (3)
Wydali setki milionów na mevo I I II, falę zamiast dofinansować zakup taboru, dać podwyżki kierowcą.
- 87 5
-
2023-06-07 07:18
Fala zapowiada sie najgorzej.
- 26 2
-
2023-06-07 07:47
Bzdura. Systemy fala jest finansowany z pieniędzy unijnych i nie można ich wydać na pensje kierowców. (1)
- 0 16
-
2023-06-07 08:26
unia to skąd ma pieniądze?
- 11 2
-
2023-06-07 07:13
Liczba usterek spada bo likwidują kursy
I trasy. Oraz przestali część usterek klasyfikować jako usterki...Statystyki lepsze można premie wypłacać
- 58 4
-
2023-06-07 07:14
Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest źle - poprawiłem tytuł
Nie no zarąbiście
- 36 3
-
2023-06-07 07:16
Komunikacja miejska (2)
Korzystam, niemal codziennie. Na razie zaliczyłem jedną awarię - a raczej wypadek tramwajowy, który zatrzymał ruch. Ale do pracy zdążyłem. Awaryjność to jedna sprawa. Natomiast bolączką jest siatka połączeń. ZTM przywiązał się do logiki z poprzedniej epoki: wszyscy z górnego tarasu chcą jak najszybciej dostać się na dolny. I tak mamy większość tras z Południa do Gdańska, z Moreny, Matarni, Rębiiechowa do Wrzeszcza, z Osowy do Oliwy.... Efekt łatwy do przewidzenia: wiekszość pojazdów (niemal wszystkie tramwaje) przejeżdża przez Gdańsk, Wrzeszcz i Oliwę. Kolejna bolączka - totalny brak integracji między pkm, ztm, skm , polregio i co tam jeszcze jest... Miliony poszły na węzły integracyjne i co? I wielkie NIC!
- 50 5
-
2023-06-07 08:08
budowa przejść naziemnych jest także formą poprawy jakości węzłów integracyjnych (1)
jeśli tego nie zauważasz, to znaczy, że nie ogarniasz całości systemu swoją wyobraźnią
- 1 19
-
2023-06-07 12:23
jemu chodzi o integrację rozkładów, a nie przystanków !!!
- 4 0
-
2023-06-07 07:17
W Trójmieście jest najlepsza komunikacja w Polsce (3)
To wszystko dzięki wybitnym specjalistą którzy zarządzają tym skomplikowanym organizmem.
Dziękujemy i życzymy dalszych sukcesów.- 6 50
-
2023-06-07 07:24
Lubię sarkazm!
- 28 3
-
2023-06-07 10:57
Sebastian, układaj rozkłady a nie trójmiasto czytasz w godzinach pracy
- 6 1
-
2023-06-07 12:12
*specjalistom
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.