• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest lepiej

Maciej Korolczuk
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (124)
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Usterki elektryczne, awarie kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, a także uszkodzenia powstałe w skutek kolizji i wypadków to najczęstsze przyczyny awaryjnych zatrzymań komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ze statystyk wynika jednak, że liczba awarii i usterek w ostatnich latach systematycznie spada.



Z komunikacji miejskiej w Trójmieście korzystam:

Awarie w komunikacji miejskiej są naturalnym zjawiskiem, wpisanym w specyfikę branży - dziesiątki tramwajów i autobusów każdego dnia pokonują tysiące kilometrów i nawet przy ich codziennym serwisowaniu drobnych usterek czy nawet poważnych awarii nie da się uniknąć. Najważniejsze, by było ich jak najmniej.

Czy to się udaje? Postanowiliśmy to sprawdzić.



  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.

Niskie pensje, wakaty, awarie, kolizje i opóźnienia



Ostatnim poważnym kryzysem w gdańskiej komunikacji miejskiej były lata 2016-2018. Oprócz ciągłych awarii tramwajów i autobusów, pasażerowie narzekali też na opóźnienia pojazdów i zbyt drogie bilety (to akurat kamyczek do ogródka ZTM a nie GAiT).

O swoje walczyli też kierowcy i motorniczowie narzekający na zbyt niskie pensje. Zresztą samych pracowników także było zbyt mało, a firma przez wiele miesięcy borykała się z kilkudziesięcioma wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych.

Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu

Źle działo się też na zapleczu technicznym, na co podczas spotkań z władzami spółki zwracali uwagę mechanicy, wskazując na braki w podstawowym wyposażeniu warsztatów.

Niepunktualny, niewłaściwie serwisowany i przez to bardziej awaryjny tabor dodatkowo dziesiątkowany był przez serię kolizji i wypadków z innymi uczestnikami ruchu drogowego. W konsekwencji komunikacja miejska w mieście stała się jednym z głównych tematów kampanii wyborczej, podczas której kandydaci prześcigali się w pomysłach na ulepszenie transportu publicznego w Gdańsku.



wideo archiwalne

Chaos udało się opanować?



Wyjście z kryzysu trwało kilka lat, co obrazują statystyki.

Rozliczenia i statystyki między Zarządem Transportu Miejskiego (organizatora przewozów) a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje (miejski przewoźnik) prowadzone są w tzw. wozokilometrach.

Wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych w przypadku autobusów w latach 2021, 2022 i 2023 (okres styczeń - kwiecień) wyniósł 99,9 proc. W przypadku tramwajów, w 2021 i 2022 roku było to 99,7 proc., a w 2023 roku (okres styczeń-kwiecień) - 99,8 proc.

Obrazowy jest też tzw. wskaźnik awarii. W przypadku tramwajów w latach 2016-2018 wynosił on ponad 2 awarie na 10 tys. kilometrów. W kolejnych latach zaczął systematycznie spadać. W 2019 roku wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu poniżej 2, a w 2021 i 2022 roku spadł na poziom 1. W tym roku (w okresie od stycznia do kwietnia) ma już tylko 0,8.

Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8. Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8.

Groźnie wyglądająca awaria pantografu



To nie znaczy, że już jest idealnie, o czym świadczy niedawna - groźnie wyglądająca - awaria tramwaju na Kartuskiej. Od jadącego w kierunku centrum pojazdu miasta nagle odpadł pantograf. Ważący kilkaset kilogramów element spadł na chodnik i tylko cudem nikomu nic się nie stało.

- Sieć trakcyjna była wyregulowana i miała poprawne parametry. Doszło natomiast do niewielkiego uszkodzenia wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej, w efekcie czego doszło do kolizji pantografu z siecią - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT.
15:57 12 MAJA 23 (aktualizacjaakt. 17:44)

Tramwaj zgubił pantograf na Siedlcach (72 opinie)

Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Zobacz więcej


Inwestycje poprawiły sytuację



Sytuacja poprawia się też w przypadku autobusów. W 2021 i 2022 roku wskaźnik awarii na 10 tys. km wyniósł 1,7, a w 2023 roku (za okres styczeń-kwiecień) - 1,6.

- Dla porównania, w latach 2016-2017 wskaźnik ten kształtował się na poziomie średnio ok. 4 awarii na 10 tys. km. W latach 2018-2019 zmniejszył się do ok. 3, a w kolejnych latach do 1,7 i 1,6 - dodaje Dobrowolska.
Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6. Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6.
Jak wskazuje, główną przyczyną zmniejszenia liczby awarii były inwestycje w nowy tabor. Liczbę awarii ograniczył nie tylko zakup nowych pojazdów ale też modernizacje posiadanych autobusów i tramwajów. Tylko w ostatnich latach flotę GAiT zasiliło 127 nowych pojazdów: 97 autobusów i 30 tramwajów.

- Zakup nowych tramwajów umożliwił całkowicie wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych Konstal 105Na. Natomiast w ramach modernizacji posiadane tramwaje zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne - dodaje.

wideo archiwalne

Co psuje się najczęściej?



Wśród najczęściej wymienianych awarii i usterek spółka GAiT wskazuje uszkodzenia elementów sterowania drzwiami, a więc najbardziej eksploatowanych na co dzień części w pojazdach.

Zdarzają się też usterki elektryczne, w tym kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, uszkodzenie odbieraka, awarie silnika, a także uszkodzenia powstałe w skutek zdarzeń drogowych, takie jak np. uszkodzone lusterko czy zbita szyba.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Aby nad tym zapanować, nad codziennym utrzymaniem stanu technicznego autobusów i tramwajów czuwa ok. 300 osób. Ich codzienna praca to naprawy i remonty bieżące, wymiana zużytych części, ogumienia etc.

Koszty bieżącego utrzymania tramwajów wynoszą rocznie średnio ok. 64 mln zł, a autobusów ok. 39 mln zł.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

  • Akurat mam filmik z "dnia pieszego pasażera", z wczorajprzed południem.

    • 7 3

  • Na tle

    Innych polskich miast, komunikacja miejska w Trójmiescie, a także taryfa biletowa wypadają baaaardzo słabiutko

    • 16 4

  • "Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest lepiej" - zdecydowanie tak, tak

    • 5 0

  • Bylo fatalnie, ale teraz jest tylko tragicznie.

    • 14 1

  • Ewelina Q

    Każdego dnia spędzam w komunikacji miejskiej kilka godzin.Awarie są często.
    Wielkorotnie spędziłam w tramwaju lub przystanku kilka godzin.Jeden tramwaj ma awarie reszta za nim .

    W autobusach podobnie .Brak słów .

    • 16 1

  • Szczęściarz? (3)

    To ja jestem szczęściarzem , mieszkam w tym mieście prawie 70 lat i pewnie 55 lat z tego korzystam z komunikacji miejskiej i zdarzyło mi się ze 2 razy że musiałem wysiąść z tramwaju bo tramwaj przede mną się zepsuł. Mało tego nigdy nie miałem problemu żeby kupić bilet kiedyś papierowy dziś przez aplikację . W Krakowie i Warszawie też umiem kupić sobie bilet. Chyba zagram w Lotto?!

    • 5 17

    • (1)

      Winszuję.

      • 5 0

      • Dziękuję

        • 0 1

    • Mam podobne dośwadczenia

      a za mną już 15 lat dojazdów tramwajem ze Śródmieścia na ul. Marynarki Polskiej.

      i kolejny

      • 2 0

  • Na tle innych miast wypadamy całkiem nieźle. (5)

    Większą bolączką jest siatka połączeń. Miasto się rozwija, budowane są nowe linie tramwajowe, ale władze ZTM chyba nie nadążają za potrzebami mieszkańców jeśli chodzi o destynacje i częstotliwość przede wszystkim.

    • 35 40

    • Taka częstotliwość kosztuje. (2)

      Miasto ma określony budżet, a w nim określoną kasę na komunikację. Żeby jednu dać więcej, innemu trzeba zabrać.

      • 2 17

      • Nie chodzi o pieniądze tylko siatkę połączeń (1)

        Np. tramwaje 2 i 4 zabrane z pętli Świętokrzyska na podstawie fałszywej ankiety - tam jak w rosyjskich wynikach wyborów ponad 100% głosujących wybrało jedyną słuszną opcję

        • 3 0

        • Nudny już ten temat. Rozumiem że wszystko ma być tak jak tobie pasuje?

          • 0 2

    • Nie ma chętnych i taboru do obsługi nowych tras

      Dlatego niższa częstotliwość

      • 3 1

    • znawca sie znalazł ile teraz premi daja urzednikom za wazeline bezmyslną

      • 8 4

  • Wczoraj miałem okazję jechać linią 100

    Wczoraj 06.06.2023 miałem okazję jechać linią 100 w Gdańsku, akurat tak się zdarzyło, że kilka przystanków znajdowało się na mojej trasie więc wsiadłem. O jejku jaki ukrop panował w środku o.O Jakbym wsiadł do samochodu, który stał godzinami na nasłonecznionym parkingu. Czy w autobusie tej szczególnej linii nie jest włączana klimatyzacja? Czy to kwestia oszczędności? Wydawało mi się, że jest to linia skierowana do seniorów mieszkających w Śródmieściu, ale nie jestem pewien czy oni byliby w stanie znieść ten ukrop.

    • 12 1

  • Połowa zdjęć

    To autobusy bp toura ,a nie gaitu

    • 11 0

  • Piszący trochę przegiął. A może liczył na lepszy efekt , tylko czego. Dobrze ,że nie napisał : ton. Nie znam dokładnie parametrów ,ale większość samych pantografów jest poniżej 100 kg.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane