- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (94 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (75 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (433 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest lepiej
Usterki elektryczne, awarie kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, a także uszkodzenia powstałe w skutek kolizji i wypadków to najczęstsze przyczyny awaryjnych zatrzymań komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ze statystyk wynika jednak, że liczba awarii i usterek w ostatnich latach systematycznie spada.
Czy to się udaje? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Najdroższe samochody na sprzedaż w Trójmieście
Niskie pensje, wakaty, awarie, kolizje i opóźnienia
Ostatnim poważnym kryzysem w gdańskiej komunikacji miejskiej były lata 2016-2018. Oprócz ciągłych awarii tramwajów i autobusów, pasażerowie narzekali też na opóźnienia pojazdów i zbyt drogie bilety (to akurat kamyczek do ogródka ZTM a nie GAiT).
O swoje walczyli też kierowcy i motorniczowie narzekający na zbyt niskie pensje. Zresztą samych pracowników także było zbyt mało, a firma przez wiele miesięcy borykała się z kilkudziesięcioma wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych.
![Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3468/150x100/3468589__c_0_288_1080_756__kr.webp)
Źle działo się też na zapleczu technicznym, na co podczas spotkań z władzami spółki zwracali uwagę mechanicy, wskazując na braki w podstawowym wyposażeniu warsztatów.
Niepunktualny, niewłaściwie serwisowany i przez to bardziej awaryjny tabor dodatkowo dziesiątkowany był przez serię kolizji i wypadków z innymi uczestnikami ruchu drogowego. W konsekwencji komunikacja miejska w mieście stała się jednym z głównych tematów kampanii wyborczej, podczas której kandydaci prześcigali się w pomysłach na ulepszenie transportu publicznego w Gdańsku.
wideo archiwalne
Chaos udało się opanować?
Wyjście z kryzysu trwało kilka lat, co obrazują statystyki.
Rozliczenia i statystyki między Zarządem Transportu Miejskiego (organizatora przewozów) a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje (miejski przewoźnik) prowadzone są w tzw. wozokilometrach.
Wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych w przypadku autobusów w latach 2021, 2022 i 2023 (okres styczeń - kwiecień) wyniósł 99,9 proc. W przypadku tramwajów, w 2021 i 2022 roku było to 99,7 proc., a w 2023 roku (okres styczeń-kwiecień) - 99,8 proc.
Obrazowy jest też tzw. wskaźnik awarii. W przypadku tramwajów w latach 2016-2018 wynosił on ponad 2 awarie na 10 tys. kilometrów. W kolejnych latach zaczął systematycznie spadać. W 2019 roku wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu poniżej 2, a w 2021 i 2022 roku spadł na poziom 1. W tym roku (w okresie od stycznia do kwietnia) ma już tylko 0,8.
Groźnie wyglądająca awaria pantografu
To nie znaczy, że już jest idealnie, o czym świadczy niedawna - groźnie wyglądająca - awaria tramwaju na Kartuskiej. Od jadącego w kierunku centrum pojazdu miasta nagle odpadł pantograf. Ważący kilkaset kilogramów element spadł na chodnik i tylko cudem nikomu nic się nie stało.
- Sieć trakcyjna była wyregulowana i miała poprawne parametry. Doszło natomiast do niewielkiego uszkodzenia wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej, w efekcie czego doszło do kolizji pantografu z siecią - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT.
Tramwaj zgubił pantograf na Siedlcach (72 opinie)
Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej. Zobacz więcej
Inwestycje poprawiły sytuację
Sytuacja poprawia się też w przypadku autobusów. W 2021 i 2022 roku wskaźnik awarii na 10 tys. km wyniósł 1,7, a w 2023 roku (za okres styczeń-kwiecień) - 1,6.
- Dla porównania, w latach 2016-2017 wskaźnik ten kształtował się na poziomie średnio ok. 4 awarii na 10 tys. km. W latach 2018-2019 zmniejszył się do ok. 3, a w kolejnych latach do 1,7 i 1,6 - dodaje Dobrowolska.
Jak wskazuje, główną przyczyną zmniejszenia liczby awarii były inwestycje w nowy tabor. Liczbę awarii ograniczył nie tylko zakup nowych pojazdów ale też modernizacje posiadanych autobusów i tramwajów. Tylko w ostatnich latach flotę GAiT zasiliło 127 nowych pojazdów: 97 autobusów i 30 tramwajów.
- Zakup nowych tramwajów umożliwił całkowicie wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych Konstal 105Na. Natomiast w ramach modernizacji posiadane tramwaje zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne - dodaje.
wideo archiwalne
Co psuje się najczęściej?
Wśród najczęściej wymienianych awarii i usterek spółka GAiT wskazuje uszkodzenia elementów sterowania drzwiami, a więc najbardziej eksploatowanych na co dzień części w pojazdach.
Zdarzają się też usterki elektryczne, w tym kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, uszkodzenie odbieraka, awarie silnika, a także uszkodzenia powstałe w skutek zdarzeń drogowych, takie jak np. uszkodzone lusterko czy zbita szyba.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
Aby nad tym zapanować, nad codziennym utrzymaniem stanu technicznego autobusów i tramwajów czuwa ok. 300 osób. Ich codzienna praca to naprawy i remonty bieżące, wymiana zużytych części, ogumienia etc.
Koszty bieżącego utrzymania tramwajów wynoszą rocznie średnio ok. 64 mln zł, a autobusów ok. 39 mln zł.
Miejsca
Opinie (124) 4 zablokowane
-
2023-06-07 07:21
Było fatalnie jest gorzej pani prezydent likwiduje wszystko dla mieszkańców kursy komunikacji jeżdżą w Gdańsku jak dyliżansy na dzikim zachodzie jak przyjedzie to będzie !
- 24 3
-
2023-06-07 07:29
Lepiej?! Niezła propaganda portalu powiązanego z UM.
Codzienne awarie,wypadki,syf,bród,najdroższe bilety to jest ten komfort?....- 35 2
-
2023-06-07 07:30
(6)
Sytuacja z wczoraj. Awaria tramwajów we Wrzeszczu, po godzinie od zdarzenia tramwaje nie jeździły z Brzeźna mimo że można było puścić dodatkowe składy z zajezdni w Nowym Porcie. Efekt trzeba było wziąć taksówkę, by zdarzyć na czas, mimo, że i tak wzięłam poprawkę na to że może być opóźnienie.
Trzeba być hipokrytą, żeby chwalić się "sukcesem", że sytuacja poprawiła się z fatalnej na trochę mniej fatalną.- 83 6
-
2023-06-07 07:58
Te dodatkowe składy z zajezdni Nowy Port to niby kto ma prowadzić ? (1)
- 12 10
-
2023-06-07 08:47
Gucio..
- 9 0
-
2023-06-07 08:41
awarie awariami a opóźnienia?? (1)
autobus 149 z przystanku Przymorze SKM w kierunku Brzeźna, Wrzeszcza PKP według rozkładu 15:34 - wczoraj 56 min spóźnienia, kolejny w rozkładzie 16:14 - spóźnienie ponad 30 min. I tak jest co dzień - gdzie jest sens, gdzie logika. Z tego samego przystanku 199 przyjeżdża widmo nie ma go ani w rozkładzie ani w trakingu GPS.
- 10 1
-
2023-06-07 11:03
Możemy skasować zatoki i opóźnienia zmniejszą się znacząco
Ale od razu kierowcy dostają ataków paniki...
- 2 3
-
2023-06-07 10:29
Wcale nie jest lepiej tylko gorzej i jednoczesnie koszty 100 razy wieksze niz kilka lat temu tak marnuja miliony z kasy (1)
jedyne wyjscie to zagłaosowac przeciwko Powcom rzadzacym Gdańskiem bo 170 mln za Fale nikomu niepotrzebna 170-270mln za rower miejski Mevo nikomu niepotrzebny 40mln za palmiarnie bez palmy
20mln za straty stadionu co roku i wiele innych setek milinów marnowanych prze władze gdańska do prywatnych kieszeni z kasy mieszkanców sie nie skonczą ale beda rosły!!- 7 0
-
2023-06-07 11:03
Wiadomo, potrzebny jest tylko parking pod Twoim domem :D
Na wszystkich tych inwestycjach zyskują mieszkańcy.
- 2 4
-
2023-06-07 07:37
2020-2021 to covid
te porównania do 2019 są kompletnie z sufitu
- 25 1
-
2023-06-07 07:39
To teraz zapytajcie mieszkańców i użytkowników, jaka jest ich ocena komunikacji wiejskiej w Gdańsku. A, czekaj. Wy wiecie jaka jest prawda, ale wciskacie ludziom kit! I na podstawie waszych oderwanych od rzeczywistości artykułów ludzie popierają obecnych włodarzy Miasta, którzy nie poprowadzili by Żabki na osiedlu. Władza niedługo się zmieni, a z nią i wy. BASTA!
- 36 3
-
2023-06-07 07:48
1,7 do kwietnia
to na koniec roku będzie 4,8. Fatalnie to mało, bałagan i kompromitacja żeby takim syfem wozić ludzi czyli 7 i 10 tramwaj.
- 15 2
-
2023-06-07 07:59
Dulkiewicz z lisickim i cala ta banda skorumpowana won
- 27 1
-
2023-06-07 08:01
Andrzej Seweryn
rzucił wspaniałe hasło o wypitalaniu. A więc - rowerzyści, wypitalać z chodników dla pieszych. wypitalać!
- 12 13
-
2023-06-07 08:03
Korzystam z komunikacji miejskiej od zawsze. (1)
Ale tyłu awarii co w ostatnich latach, nigdy nie było.
- 55 13
-
2023-06-07 08:10
Ja też jeżdżę codziennie od kilkunastu lat i obecnie awarii jest o wiele mniej niż kiedyś (osobiście może raz w roku dotknęło mnie to bezpośrednio). Chyba że Ktoś ogląda co chwilę raport i kieruje się tym, że ludzie wrzucają zdjęcia, że tramwaje stanęły gdzieś na chwilę dłużej. no to wtedy może się wydawać, że jest gorzej niż jest :).
- 9 9
-
2023-06-07 08:03
(1)
Nadal nie maja pracownikow i lada chwila wszystko stanie.
- 17 3
-
2023-06-07 08:49
I słusznie
skoro przeliczyli czynnik ludzki na wozokilometry i ciężar swoich ekstra premii, to niech po prostu idą tam, gdzie Ukraiński żołnierz, bohater ruskich bandytów wysyłał.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.