• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest lepiej

Maciej Korolczuk
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (124)
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Usterki elektryczne, awarie kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, a także uszkodzenia powstałe w skutek kolizji i wypadków to najczęstsze przyczyny awaryjnych zatrzymań komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ze statystyk wynika jednak, że liczba awarii i usterek w ostatnich latach systematycznie spada.



Z komunikacji miejskiej w Trójmieście korzystam:

Awarie w komunikacji miejskiej są naturalnym zjawiskiem, wpisanym w specyfikę branży - dziesiątki tramwajów i autobusów każdego dnia pokonują tysiące kilometrów i nawet przy ich codziennym serwisowaniu drobnych usterek czy nawet poważnych awarii nie da się uniknąć. Najważniejsze, by było ich jak najmniej.

Czy to się udaje? Postanowiliśmy to sprawdzić.



  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.

Niskie pensje, wakaty, awarie, kolizje i opóźnienia



Ostatnim poważnym kryzysem w gdańskiej komunikacji miejskiej były lata 2016-2018. Oprócz ciągłych awarii tramwajów i autobusów, pasażerowie narzekali też na opóźnienia pojazdów i zbyt drogie bilety (to akurat kamyczek do ogródka ZTM a nie GAiT).

O swoje walczyli też kierowcy i motorniczowie narzekający na zbyt niskie pensje. Zresztą samych pracowników także było zbyt mało, a firma przez wiele miesięcy borykała się z kilkudziesięcioma wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych.

Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu

Źle działo się też na zapleczu technicznym, na co podczas spotkań z władzami spółki zwracali uwagę mechanicy, wskazując na braki w podstawowym wyposażeniu warsztatów.

Niepunktualny, niewłaściwie serwisowany i przez to bardziej awaryjny tabor dodatkowo dziesiątkowany był przez serię kolizji i wypadków z innymi uczestnikami ruchu drogowego. W konsekwencji komunikacja miejska w mieście stała się jednym z głównych tematów kampanii wyborczej, podczas której kandydaci prześcigali się w pomysłach na ulepszenie transportu publicznego w Gdańsku.



wideo archiwalne

Chaos udało się opanować?



Wyjście z kryzysu trwało kilka lat, co obrazują statystyki.

Rozliczenia i statystyki między Zarządem Transportu Miejskiego (organizatora przewozów) a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje (miejski przewoźnik) prowadzone są w tzw. wozokilometrach.

Wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych w przypadku autobusów w latach 2021, 2022 i 2023 (okres styczeń - kwiecień) wyniósł 99,9 proc. W przypadku tramwajów, w 2021 i 2022 roku było to 99,7 proc., a w 2023 roku (okres styczeń-kwiecień) - 99,8 proc.

Obrazowy jest też tzw. wskaźnik awarii. W przypadku tramwajów w latach 2016-2018 wynosił on ponad 2 awarie na 10 tys. kilometrów. W kolejnych latach zaczął systematycznie spadać. W 2019 roku wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu poniżej 2, a w 2021 i 2022 roku spadł na poziom 1. W tym roku (w okresie od stycznia do kwietnia) ma już tylko 0,8.

Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8. Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8.

Groźnie wyglądająca awaria pantografu



To nie znaczy, że już jest idealnie, o czym świadczy niedawna - groźnie wyglądająca - awaria tramwaju na Kartuskiej. Od jadącego w kierunku centrum pojazdu miasta nagle odpadł pantograf. Ważący kilkaset kilogramów element spadł na chodnik i tylko cudem nikomu nic się nie stało.

- Sieć trakcyjna była wyregulowana i miała poprawne parametry. Doszło natomiast do niewielkiego uszkodzenia wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej, w efekcie czego doszło do kolizji pantografu z siecią - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT.
15:57 12 MAJA 23 (aktualizacjaakt. 17:44)

Tramwaj zgubił pantograf na Siedlcach (72 opinie)

Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Zobacz więcej


Inwestycje poprawiły sytuację



Sytuacja poprawia się też w przypadku autobusów. W 2021 i 2022 roku wskaźnik awarii na 10 tys. km wyniósł 1,7, a w 2023 roku (za okres styczeń-kwiecień) - 1,6.

- Dla porównania, w latach 2016-2017 wskaźnik ten kształtował się na poziomie średnio ok. 4 awarii na 10 tys. km. W latach 2018-2019 zmniejszył się do ok. 3, a w kolejnych latach do 1,7 i 1,6 - dodaje Dobrowolska.
Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6. Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6.
Jak wskazuje, główną przyczyną zmniejszenia liczby awarii były inwestycje w nowy tabor. Liczbę awarii ograniczył nie tylko zakup nowych pojazdów ale też modernizacje posiadanych autobusów i tramwajów. Tylko w ostatnich latach flotę GAiT zasiliło 127 nowych pojazdów: 97 autobusów i 30 tramwajów.

- Zakup nowych tramwajów umożliwił całkowicie wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych Konstal 105Na. Natomiast w ramach modernizacji posiadane tramwaje zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne - dodaje.

wideo archiwalne

Co psuje się najczęściej?



Wśród najczęściej wymienianych awarii i usterek spółka GAiT wskazuje uszkodzenia elementów sterowania drzwiami, a więc najbardziej eksploatowanych na co dzień części w pojazdach.

Zdarzają się też usterki elektryczne, w tym kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, uszkodzenie odbieraka, awarie silnika, a także uszkodzenia powstałe w skutek zdarzeń drogowych, takie jak np. uszkodzone lusterko czy zbita szyba.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Aby nad tym zapanować, nad codziennym utrzymaniem stanu technicznego autobusów i tramwajów czuwa ok. 300 osób. Ich codzienna praca to naprawy i remonty bieżące, wymiana zużytych części, ogumienia etc.

Koszty bieżącego utrzymania tramwajów wynoszą rocznie średnio ok. 64 mln zł, a autobusów ok. 39 mln zł.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

  • Było fatalnie jest gorzej pani prezydent likwiduje wszystko dla mieszkańców kursy komunikacji jeżdżą w Gdańsku jak dyliżansy na dzikim zachodzie jak przyjedzie to będzie !

    • 24 3

  • Lepiej?! Niezła propaganda portalu powiązanego z UM.
    Codzienne awarie,wypadki,syf,bród,najdroższe bilety to jest ten komfort?....

    • 35 2

  • (6)

    Sytuacja z wczoraj. Awaria tramwajów we Wrzeszczu, po godzinie od zdarzenia tramwaje nie jeździły z Brzeźna mimo że można było puścić dodatkowe składy z zajezdni w Nowym Porcie. Efekt trzeba było wziąć taksówkę, by zdarzyć na czas, mimo, że i tak wzięłam poprawkę na to że może być opóźnienie.

    Trzeba być hipokrytą, żeby chwalić się "sukcesem", że sytuacja poprawiła się z fatalnej na trochę mniej fatalną.

    • 83 6

    • Te dodatkowe składy z zajezdni Nowy Port to niby kto ma prowadzić ? (1)

      • 12 10

      • Gucio..

        • 9 0

    • awarie awariami a opóźnienia?? (1)

      autobus 149 z przystanku Przymorze SKM w kierunku Brzeźna, Wrzeszcza PKP według rozkładu 15:34 - wczoraj 56 min spóźnienia, kolejny w rozkładzie 16:14 - spóźnienie ponad 30 min. I tak jest co dzień - gdzie jest sens, gdzie logika. Z tego samego przystanku 199 przyjeżdża widmo nie ma go ani w rozkładzie ani w trakingu GPS.

      • 10 1

      • Możemy skasować zatoki i opóźnienia zmniejszą się znacząco

        Ale od razu kierowcy dostają ataków paniki...

        • 2 3

    • Wcale nie jest lepiej tylko gorzej i jednoczesnie koszty 100 razy wieksze niz kilka lat temu tak marnuja miliony z kasy (1)

      jedyne wyjscie to zagłaosowac przeciwko Powcom rzadzacym Gdańskiem bo 170 mln za Fale nikomu niepotrzebna 170-270mln za rower miejski Mevo nikomu niepotrzebny 40mln za palmiarnie bez palmy
      20mln za straty stadionu co roku i wiele innych setek milinów marnowanych prze władze gdańska do prywatnych kieszeni z kasy mieszkanców sie nie skonczą ale beda rosły!!

      • 7 0

      • Wiadomo, potrzebny jest tylko parking pod Twoim domem :D

        Na wszystkich tych inwestycjach zyskują mieszkańcy.

        • 2 4

  • 2020-2021 to covid

    te porównania do 2019 są kompletnie z sufitu

    • 25 1

  • To teraz zapytajcie mieszkańców i użytkowników, jaka jest ich ocena komunikacji wiejskiej w Gdańsku. A, czekaj. Wy wiecie jaka jest prawda, ale wciskacie ludziom kit! I na podstawie waszych oderwanych od rzeczywistości artykułów ludzie popierają obecnych włodarzy Miasta, którzy nie poprowadzili by Żabki na osiedlu. Władza niedługo się zmieni, a z nią i wy. BASTA!

    • 36 3

  • 1,7 do kwietnia

    to na koniec roku będzie 4,8. Fatalnie to mało, bałagan i kompromitacja żeby takim syfem wozić ludzi czyli 7 i 10 tramwaj.

    • 15 2

  • Dulkiewicz z lisickim i cala ta banda skorumpowana won

    • 27 1

  • Andrzej Seweryn

    rzucił wspaniałe hasło o wypitalaniu. A więc - rowerzyści, wypitalać z chodników dla pieszych. wypitalać!

    • 12 13

  • Korzystam z komunikacji miejskiej od zawsze. (1)

    Ale tyłu awarii co w ostatnich latach, nigdy nie było.

    • 55 13

    • Ja też jeżdżę codziennie od kilkunastu lat i obecnie awarii jest o wiele mniej niż kiedyś (osobiście może raz w roku dotknęło mnie to bezpośrednio). Chyba że Ktoś ogląda co chwilę raport i kieruje się tym, że ludzie wrzucają zdjęcia, że tramwaje stanęły gdzieś na chwilę dłużej. no to wtedy może się wydawać, że jest gorzej niż jest :).

      • 9 9

  • (1)

    Nadal nie maja pracownikow i lada chwila wszystko stanie.

    • 17 3

    • I słusznie

      skoro przeliczyli czynnik ludzki na wozokilometry i ciężar swoich ekstra premii, to niech po prostu idą tam, gdzie Ukraiński żołnierz, bohater ruskich bandytów wysyłał.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane