• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej awarii i usterek w komunikacji miejskiej. Było fatalnie, jest lepiej

Maciej Korolczuk
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (124)
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.
  • Pantograf odpadł z tramwaju na skutek awarii wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Usterki elektryczne, awarie kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, a także uszkodzenia powstałe w skutek kolizji i wypadków to najczęstsze przyczyny awaryjnych zatrzymań komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ze statystyk wynika jednak, że liczba awarii i usterek w ostatnich latach systematycznie spada.



Z komunikacji miejskiej w Trójmieście korzystam:

Awarie w komunikacji miejskiej są naturalnym zjawiskiem, wpisanym w specyfikę branży - dziesiątki tramwajów i autobusów każdego dnia pokonują tysiące kilometrów i nawet przy ich codziennym serwisowaniu drobnych usterek czy nawet poważnych awarii nie da się uniknąć. Najważniejsze, by było ich jak najmniej.

Czy to się udaje? Postanowiliśmy to sprawdzić.



  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.
  • Usterki, awarie i brud w pojazdach czytelnicy zgłaszają również do naszego Raportu.

Niskie pensje, wakaty, awarie, kolizje i opóźnienia



Ostatnim poważnym kryzysem w gdańskiej komunikacji miejskiej były lata 2016-2018. Oprócz ciągłych awarii tramwajów i autobusów, pasażerowie narzekali też na opóźnienia pojazdów i zbyt drogie bilety (to akurat kamyczek do ogródka ZTM a nie GAiT).

O swoje walczyli też kierowcy i motorniczowie narzekający na zbyt niskie pensje. Zresztą samych pracowników także było zbyt mało, a firma przez wiele miesięcy borykała się z kilkudziesięcioma wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych.

Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu Zderzenie tramwajów na Chełmie. Sześć osób w szpitalu

Źle działo się też na zapleczu technicznym, na co podczas spotkań z władzami spółki zwracali uwagę mechanicy, wskazując na braki w podstawowym wyposażeniu warsztatów.

Niepunktualny, niewłaściwie serwisowany i przez to bardziej awaryjny tabor dodatkowo dziesiątkowany był przez serię kolizji i wypadków z innymi uczestnikami ruchu drogowego. W konsekwencji komunikacja miejska w mieście stała się jednym z głównych tematów kampanii wyborczej, podczas której kandydaci prześcigali się w pomysłach na ulepszenie transportu publicznego w Gdańsku.



wideo archiwalne

Chaos udało się opanować?



Wyjście z kryzysu trwało kilka lat, co obrazują statystyki.

Rozliczenia i statystyki między Zarządem Transportu Miejskiego (organizatora przewozów) a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje (miejski przewoźnik) prowadzone są w tzw. wozokilometrach.

Wskaźnik wykonania kilometrów rozkładowych w przypadku autobusów w latach 2021, 2022 i 2023 (okres styczeń - kwiecień) wyniósł 99,9 proc. W przypadku tramwajów, w 2021 i 2022 roku było to 99,7 proc., a w 2023 roku (okres styczeń-kwiecień) - 99,8 proc.

Obrazowy jest też tzw. wskaźnik awarii. W przypadku tramwajów w latach 2016-2018 wynosił on ponad 2 awarie na 10 tys. kilometrów. W kolejnych latach zaczął systematycznie spadać. W 2019 roku wskaźnik ten zmniejszył się do poziomu poniżej 2, a w 2021 i 2022 roku spadł na poziom 1. W tym roku (w okresie od stycznia do kwietnia) ma już tylko 0,8.

Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8. Wskaźnik awarii tramwajów na 10 tys. km od 2018 roku spadł z poziomu 2 do 0,8.

Groźnie wyglądająca awaria pantografu



To nie znaczy, że już jest idealnie, o czym świadczy niedawna - groźnie wyglądająca - awaria tramwaju na Kartuskiej. Od jadącego w kierunku centrum pojazdu miasta nagle odpadł pantograf. Ważący kilkaset kilogramów element spadł na chodnik i tylko cudem nikomu nic się nie stało.

- Sieć trakcyjna była wyregulowana i miała poprawne parametry. Doszło natomiast do niewielkiego uszkodzenia wieszaka elastycznego sieci trakcyjnej, w efekcie czego doszło do kolizji pantografu z siecią - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT.
15:57 12 MAJA 23 (aktualizacjaakt. 17:44)

Tramwaj zgubił pantograf na Siedlcach (72 opinie)

Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Tramwaj zgubił pantograf, dobrze że się nikomu nic nie stało był jeden wielki błysk.

Trojmiasto.pl: ZTM potwierdza zdarzenie. Jak informuje Dagmara Szajda, rzecznik prasowy, złamał się odbierak prądu. Uruchamiana jest komunikacja zastępcza od Huciska do Rakoczego i Bulońskiej.
Zobacz więcej


Inwestycje poprawiły sytuację



Sytuacja poprawia się też w przypadku autobusów. W 2021 i 2022 roku wskaźnik awarii na 10 tys. km wyniósł 1,7, a w 2023 roku (za okres styczeń-kwiecień) - 1,6.

- Dla porównania, w latach 2016-2017 wskaźnik ten kształtował się na poziomie średnio ok. 4 awarii na 10 tys. km. W latach 2018-2019 zmniejszył się do ok. 3, a w kolejnych latach do 1,7 i 1,6 - dodaje Dobrowolska.
Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6. Lepiej funkcjonuje też komunikacja autobusowa. Wskaźnik awarii spadł z 4 do 1,6.
Jak wskazuje, główną przyczyną zmniejszenia liczby awarii były inwestycje w nowy tabor. Liczbę awarii ograniczył nie tylko zakup nowych pojazdów ale też modernizacje posiadanych autobusów i tramwajów. Tylko w ostatnich latach flotę GAiT zasiliło 127 nowych pojazdów: 97 autobusów i 30 tramwajów.

- Zakup nowych tramwajów umożliwił całkowicie wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych Konstal 105Na. Natomiast w ramach modernizacji posiadane tramwaje zyskują m.in. nowe systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu stają się bardziej niezawodne - dodaje.

wideo archiwalne

Co psuje się najczęściej?



Wśród najczęściej wymienianych awarii i usterek spółka GAiT wskazuje uszkodzenia elementów sterowania drzwiami, a więc najbardziej eksploatowanych na co dzień części w pojazdach.

Zdarzają się też usterki elektryczne, w tym kasowników i informacji trasowej, niewłaściwe działanie klimatyzacji i ogrzewania, błędy elektronicznego sterownika drzwi, uszkodzenie odbieraka, awarie silnika, a także uszkodzenia powstałe w skutek zdarzeń drogowych, takie jak np. uszkodzone lusterko czy zbita szyba.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Aby nad tym zapanować, nad codziennym utrzymaniem stanu technicznego autobusów i tramwajów czuwa ok. 300 osób. Ich codzienna praca to naprawy i remonty bieżące, wymiana zużytych części, ogumienia etc.

Koszty bieżącego utrzymania tramwajów wynoszą rocznie średnio ok. 64 mln zł, a autobusów ok. 39 mln zł.

Miejsca

Opinie (124) 4 zablokowane

  • Prawda o komunikacji

    Porozmawiajcie z pracownikiem komunikacji to poznacie prawdę. Jeśli odchodzą pracownicy z kilku i kilkunastoletnim stażem, to coś jest na rzeczy

    • 10 0

  • Komunikacja

    Im mniej kursów tym awarii mniej

    • 1 0

  • Opóźnienia! I nie mam na myśli godzin popołudniowych, rozumiem korki itp. ale jakim cudem linia 110, zaczyna kurs z Portu Lotniczego a podjeżdża opóźniona 5minut już na Astronautów i to o 6 rano? ;) Gdzie w autobusie siedzą 2 osoby. No litości drodzy kierowcy!

    • 3 1

  • Wskaźnik wykonanych wzkm

    Najlepszy jest wskaźnik wykonanych wozokilometrów. Jak pojazd się zepsuje, przyjedzie podmiana i kontynuuje kurs nawet z 30 minutowym opóźnieniem to wciąż jest wykonany xD. Co z tego, że przez pół godziny nic nie jedzie albo zdąży go dogonić kolejna brygada? Brakuje również wskaźnika opóźnień. Codziennie w kartach drogowych pisane są te same opóźnienia w tych samych godzinach, na tych samych odcinkach i niby nie można było ułożyć rozkładu tak, aby to opóźnienie było powiedzmy max 5 minut, nawet kosztem częstotliwości, ale żeby mieć większą pewność, że w ogóle w okolicach deklarowanej godziny coś przyjedzie (+/-5 minut).

    • 2 0

  • Mamy tyle dzików w mieście, może zacząć jeździć na dzikach ;) poprawią się statystki awaryjności komunikacji na jeszcze lepsze

    • 5 0

  • Autobusy (1)

    Orunia Górna duże osiedle a autobus 154 to kpiny,jeździ raz na 12 minut wiec można sobie wyobrazić jak ludzie w nim wyglądają?Jak śledzie w puszkach może nasz prezydent zacznie jeździc tym autobusem w godzinach szczytu!!!!!!!

    • 5 1

    • Co ile

      A co ile Ty byś chciał co minute i co jeszcze może zimna flaszka i śledzik na zagryche

      • 0 0

  • Co znaczy do kwietnia?

    Do konca marca?

    • 1 0

  • Artykuł sponsorowany? Jeżdżę codziennie tym dziadostwem i proszę mi wierzyć, nic się nie zmieniło. Autobusy już o 5. rano, kiedy nie ma korków i zatorów często mają opóźnienie na przystanku początkowym. Początkowym! Bo książę zza kierownicy wszedł do kabiny kilka minut po planowym odjeździe.

    • 2 2

  • ten artykuł to chyba na ocieplenie PR

    dwóch chyba najbardziej znienawidzonych firm w Gdańsku, czyli ZTM i Gait. Podróż zbiorkomem do wesołych i fajnych nie należy, ale jakoś do pracy czy szkoły dojechać przecież trzeba. Gdyby w Polsce ludziom żyło się lepiej, godniej i zarabialiby więcej to kupno auta czy też zrobienie licencji prawa jazdy nie stanowiłoby najmniejszego problemu. A wtedy komunikacja miejska świeciłaby pustkami jak ma to miejsce od X lat na tzw. Zachodzie. Niech zatem cieszą się ci, co w tych 2. przedsiębiorstwach pracują, że w ogóle jest czym zarządzać.

    • 3 1

  • Proponuję, aby osoba która wypociła ten artykuł spróbowała przez miesiąc (w zupełności wystarczy) poprzemieszczała się gdańską komunikacją miejską kilka razy dziennie. Gwarantuję zmianę oceny o 180 stopni.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane