• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdłuższy buspas w Trójmieście. Który wariant najlepszy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej. Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej.

Za rok dowiemy się, który z czterech wariantów buspasa na ul. SpacerowejMapka okaże się najlepszym rozwiązaniem. Dwie firmy zgłosiły chęć opracowania koncepcji, ale tylko jedna mieści się w budżecie. Liczący 5,8 km buspas będzie najdłuższy w całym Trójmieście.



Który wariant jest według ciebie najlepszy?

Wszystkie buspasy w Gdańsku mają łącznie 4783 m długości. Jeśli doliczyć do tego 1622 m pasów tramwajowo-autobusowych, to okaże się, że w mieście jest 6,4 km dróg, na których pojazdy komunikacji miejskiej są uprzywilejowane i mogą omijać korki.

Dla porównania: w Gdyni istnieją buspasy o łącznej długości ok. 8,8 km, a kilka nowych jest w budowie lub w planach.

Gdańsk planuje za jednym zamachem zwiększyć niemal dwukrotnie ich długość za sprawą budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Ma tam powstać dodatkowy pas wyłącznie dla autobusów na odcinku o długości 5,8 km: od ul. Opackiej do węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta.

Czytaj też: Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej

Cztery warianty przebiegu buspasa i ścieżki rowerowej



  1. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, środkowy pas będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia
  2. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem
  3. buspasy w obu kierunkach oraz wyodrębniona ścieżka rowerowa
  4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów


Różnica w ofertach wynosi 0,5 mln zł



Właśnie otwarte zostały koperty z ofertami na wykonanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. Zgłosiły się dwie firmy.

  • Poldukt Projekt - 239,8 tys.
  • Europrojekt Gdańsk - 725,7 tys. zł


DRMG zarezerwowała na ten cel 300 tys. zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Wybrany wykonawca będzie miał osiem miesięcy na opracowanie analizy i prognozy ruchu, a kolejne cztery miesiące na opracowanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. To oznacza, że za rok poznamy, który wariant przebiegu buspasa jest najkorzystniejszy.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • Fajnie tak sobie od kilku lat obmyślać koncepcję (11)

    Ciekawe ile wynosi dzienny efektywny czas pracy urzędnika

    • 140 10

    • (5)

      Zatrudnij się jako urzędnik to się dowiesz.

      • 14 18

      • Zgadzam się zatrudnij się w urzędzie (3)

        na stronie miasta jest bardzo dużo ofert pracy

        • 8 7

        • Pdpbnoe jak z przetargami dla znajomych króliczka ? Niby są ,ale dla swoich . (2)

          • 9 4

          • No w pisowskiej dojnej zmianie komunistów i złodziei tak jest (1)

            • 5 5

            • Wracaj na Kreml KGBowski szczekaczu.

              • 4 3

      • Wstyd by mi było pracować w urzędzie

        • 4 0

    • Efektywny pewnie 3 godzinki reszta kawka i pogaduchy.. główny minus to minimalna za którą nie idzie się utrzymać.Wiekszosc w wieku przedemerytalnym to tam siedzi bo kto takich zatrudni...

      • 12 6

    • to zalezy jak czesto musisz dawac sie fotografowac z darami jadacymi na ukraine (1)

      • 3 3

      • Wolisz przez Nowogrodzką do moSkwy , tam bolszewia bardzie potrzebuje ?

        • 1 4

    • Problem, że nie wszyscy myślą perspektywicznie.

      Pamiętam ogromne korki przy modernizacji Spacerowej. Jakoś wtedy nikt nie wpadł na pomysł buspasa, a wiadomo było, że liczba osiedli powstająych na Osowej rośnie z każdym rokiem. Teraz znowu będą rozwalać to, co wtedy wybudowano, a wybudowano solidnie, bo nie widzę jakiś problemów z asfaltem na Spacerowej. Podobnie przy Forum Gdańsk. Gdańsk przeżywał katusze przez kilka lat, w związku z tą inwestycją. Skończoną ją (w zasadzie) i po jakimś czasie jakaś wybitna postać z UM wymyśliła naziemne przejście dla pieszych. Przez dwa lata budowano to nieszczęsne przejście dla pieszych. Ledwo zakończyły się pracę, już ktoś z urzędu wpadł na pomysł remontu zatoczki autobusowe przy budynku LOT-u. Brak myslenia! Żałosne to wszystko.

      • 9 1

    • Grzelak już zaciera ręce!!!

      • 1 2

  • (2)

    700 tysi za koncepcję nieźle.

    • 40 3

    • (1)

      Zrób taniej. Możesz nawet za darmo, na pewno wszyscy na tym skorzystamy.

      • 7 15

      • niekoniecznie wszyscy skorzystamy. na cenie moze tak, ale tylko na niej.

        • 0 0

  • Za rok to już dawno powinno być zbudowane

    Ile lat już o tym buspasie trąbili?

    • 34 3

  • Trzymam kciuki za czwartą koncepcję :) (2)

    Ale to będzie chaos

    • 34 4

    • (1)

      Tam nawet jak zrobią trzypasmówkę, to i tak się utknie w Oliwie.

      • 5 0

      • Ale odkorkuje górę jedynie na dole bedzie kocioł zreszta jak zawsze

        • 1 0

  • A odcinkowy pomiar prędkości? (7)

    Przecież to konieczność, zwłaszcza przy zakręcie na dolnym odcinku.

    Zbyt wielu baranów przekracza tam prędkość. 50 na całości.

    • 11 38

    • Idźmy na całość - 30 km/h (3)

      • 7 6

      • Nie staje Ci, prawda? (2)

        I musisz cos poczuć w swoim niespełnionym życiu więc jeździsz jak wariat?

        • 6 15

        • "Jeździsz jak wariant" (1)

          70 km/h po Spacerowej, faktycznie zawrotne tępo xD

          • 19 6

          • Buspas i ścieżki rowerowe wykluczaja wyzsza predkosc

            • 3 6

    • Przecież na odcinku leśnym jest 90 km/h (1)

      • 4 3

      • Był.

        • 2 1

    • "Pomiar odcinkowy" i "na zakręcie" jakoś nie współgrają ze sobą

      • 2 0

  • (3)

    tak naprawdę budowa buspasów nic nie da jeśli komunikacja nie będzie miała zwiększonej częstotliwości kursowania. W Gdyni tak ścięli ilość połączeń, że bus pasy są puste, bo cokolwiek po nich jedzie raz na 10 czy 15 minut. W takiej sytuacji każdy, kto ma do załatwienia więcej niż jedną sprawę nie wybierze komunikacji, bo zajmie mu to pół dnia i nie będzie dla niego zachętą buspas bo kilka czy kilkanaście minut zyska nie stojąc w korku straci na przesiadkach, czy bezproduktywnym staniu na przystankach. Tylko regularnie jeżdżąca co kilka minut i do tego punktualna komunikacja będzie jakąś sensowną alternatywą dla auto.

    • 38 8

    • autobus coi dziesięć minut to żle?

      • 2 1

    • Naprawdę czekanie 10 minut na autobus to jest taki dramat?
      Prawdziwy problem to PKM jeżdżąca co pół godziny albo autobusy które niby kursują co 25min, ale mają opóźnienie 15 min bo stoją w korkach XD

      • 7 1

    • Nie wytłumaczysz tego tym synekurom

      Urzednicy nie rozumieją absolutnych podstaw planowania przestrzennego dlatego są urzędnikami.

      • 2 0

  • Ciekawe ile jeszcze będą tak se ustalać i ustalać stawiam na trzy lata potem może będzie budowa to kolejne trzy plus opóźnienie z rok czy dwa a no i kolejny rok będą czekać by odebrać, więc prędzej nas inflacja zje

    • 22 0

  • Buspas ze ścieżka rowerową łącznie (1)

    To jest mój zdecydowany faworyt na miarę gdańskich władz. Rowerzysta ledwo pedałujący pod górę, a za nim autobus, który musi zdąrzyć na przystanek, żeby mu premii nie zabrali. Hit

    • 75 1

    • nikt mu pal..ncie nie zabiera premii za spóźnienie

      • 3 21

  • Jak łatwo urzędnikom przychodzi wydawanie naszych pieniędzy.

    Gdyby było tak jak w Chinach z odpowiedzialnością urzędniczą...

    • 30 3

  • Buspas dla trasy z 4 busami na godzinę to nieporozumienie (2)

    TAK dla buspasa ale tylko przy zwiększeniu częstotliwości kursowania autobusów

    • 38 3

    • A może nie kłam (1)

      Na Osowe w szczycie jeździ 6 kursów w godzinie. Może to i mało ale łączna ich pojemność to jakieś 500-600 pasażerów. Całkiem sporo można ludzi przewieźć nie zwiększając częstotliwości. Poza tym autobus co 10 minut to nie tragedia na takiej niewielkiej dzielnicy, jeśli zacznie być punktualny to będzie super.

      • 5 7

      • Każda z linii osowskich jedzie raz na pół godziny, są trzy linie.

        Fakt, to daje 6 kursów na godzinę. Średnio, ale weź pod uwagę:
        1) czy jest równy odstęp między tymi kursami rozkłądowymi,
        2) jak długi masz wspólny odcinek dla wszystkich trzech linii, aby można było równo czekać te 10 minut na dowolną z tych trzech linii,
        3) ile przystanków na dzielnicy obsługuje te wszystkie trzy linie.

        Bo jak na to spojrzysz szerzej to się nagle okazuje, że na konkretnej osowskiej ulicy jedzie tylko jedna z tych trzech linii albo dwie i mają dziury w rozkładach pomiędzy kursami.

        A o opóźnieniach np na 171 jadących z Gdyni przez teren budowy trasy kaszubskiej już nie wspominam.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane