• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdłuższy buspas w Trójmieście. Który wariant najlepszy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej. Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej.

Za rok dowiemy się, który z czterech wariantów buspasa na ul. SpacerowejMapka okaże się najlepszym rozwiązaniem. Dwie firmy zgłosiły chęć opracowania koncepcji, ale tylko jedna mieści się w budżecie. Liczący 5,8 km buspas będzie najdłuższy w całym Trójmieście.



Który wariant jest według ciebie najlepszy?

Wszystkie buspasy w Gdańsku mają łącznie 4783 m długości. Jeśli doliczyć do tego 1622 m pasów tramwajowo-autobusowych, to okaże się, że w mieście jest 6,4 km dróg, na których pojazdy komunikacji miejskiej są uprzywilejowane i mogą omijać korki.

Dla porównania: w Gdyni istnieją buspasy o łącznej długości ok. 8,8 km, a kilka nowych jest w budowie lub w planach.

Gdańsk planuje za jednym zamachem zwiększyć niemal dwukrotnie ich długość za sprawą budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Ma tam powstać dodatkowy pas wyłącznie dla autobusów na odcinku o długości 5,8 km: od ul. Opackiej do węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta.

Czytaj też: Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej

Cztery warianty przebiegu buspasa i ścieżki rowerowej



  1. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, środkowy pas będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia
  2. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem
  3. buspasy w obu kierunkach oraz wyodrębniona ścieżka rowerowa
  4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów


Różnica w ofertach wynosi 0,5 mln zł



Właśnie otwarte zostały koperty z ofertami na wykonanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. Zgłosiły się dwie firmy.

  • Poldukt Projekt - 239,8 tys.
  • Europrojekt Gdańsk - 725,7 tys. zł


DRMG zarezerwowała na ten cel 300 tys. zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Wybrany wykonawca będzie miał osiem miesięcy na opracowanie analizy i prognozy ruchu, a kolejne cztery miesiące na opracowanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. To oznacza, że za rok poznamy, który wariant przebiegu buspasa jest najkorzystniejszy.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • Wszyscy mieszkańcy Osowy zrobią sobie licencję na taxi

    • 6 0

  • Kiedy w Gdańsku (1)

    Strefa bezemisyjnego transportu ? Powinna być w centrum Oliwy, Wrzeszcza i Śródmieścia. Do tego eliminacja pasa na Grunwaldzkiej pod indywidualny transport hulajnóg i rowerów

    • 3 5

    • I próg zwalniający co 100 m na Grunwaldzkiej

      Oj, można pomarzyć!

      • 3 2

  • ścieżka rowerowa powinna biec przez las

    • 5 0

  • Eh

    Nikt nie potrzebuje buspasow. Zacznijcie w końcu budować skmki, pkmki.

    • 4 1

  • Dewastacja przyrody. Na sloganach EKO, zrównowazony rozwój. W praktyce wycinka drzew, samochody dla urzędników

    Europejczycy

    • 1 3

  • Carpool (3)

    W USA mają dużo lepsze rozwiązanie - pas dla carpool czyli pojazdów którymi podróżuje minimum 2 lub 3 osoby. Nawet pusty autobus tylko z kierowcą nie może jechać po tym pasie.

    • 28 24

    • USA to jedno z najgorszych miejsc do czerpania jakichkolwiek wzorców urbanistycznych czy komunikacyjnych (2)

      Nie, carpooling to nie rozwiązanie. Finalnie powoduje jeszcze większe korki, bo ludzie kręcą się w kółko po osiedlach odbierając się nawzajem.

      • 16 5

      • Lub jeżdżą z manekinami

        • 8 0

      • A co złego jest w tym, że np. wezmę po drodze koleżankę / kolegę i pojedziemy razem do pracy 1 samochodem?

        Zamiast osobno dwoma autami?

        • 5 1

  • Ile jeszce razy mozna te głupote prtezentowac wiadomo ze tylko 4 jest mozliwy Inne to totalna kompromitacja urzedników

    na wariant trzeci głosowali tylko piraci drogowi co ciekawe w poprzednim arcie własnie 4 był wiekszosci wybierany!

    • 0 2

  • Błagam,

    Po wybudowaniu drogi dla rowerow niech w polowie Spacerowej stoi policja. Zobaczycie jak mozna na rowerzystach majatek w mandatach zebrac

    • 0 0

  • Wariant 4.

    Czy ja dobrze widzę, że jest pomysł żeby na środkowym pasie, pomiędzy dwoma pasami dla aut, mieli jeździć rowerzyści wspólnie z autobusami??

    • 1 0

  • Najlepszy byłby wariant bez autobusów !!!! (1)

    • 3 1

    • I bez ped**arzy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane