• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdłuższy buspas w Trójmieście. Który wariant najlepszy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej. Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej.

Za rok dowiemy się, który z czterech wariantów buspasa na ul. SpacerowejMapka okaże się najlepszym rozwiązaniem. Dwie firmy zgłosiły chęć opracowania koncepcji, ale tylko jedna mieści się w budżecie. Liczący 5,8 km buspas będzie najdłuższy w całym Trójmieście.



Który wariant jest według ciebie najlepszy?

Wszystkie buspasy w Gdańsku mają łącznie 4783 m długości. Jeśli doliczyć do tego 1622 m pasów tramwajowo-autobusowych, to okaże się, że w mieście jest 6,4 km dróg, na których pojazdy komunikacji miejskiej są uprzywilejowane i mogą omijać korki.

Dla porównania: w Gdyni istnieją buspasy o łącznej długości ok. 8,8 km, a kilka nowych jest w budowie lub w planach.

Gdańsk planuje za jednym zamachem zwiększyć niemal dwukrotnie ich długość za sprawą budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Ma tam powstać dodatkowy pas wyłącznie dla autobusów na odcinku o długości 5,8 km: od ul. Opackiej do węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta.

Czytaj też: Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej

Cztery warianty przebiegu buspasa i ścieżki rowerowej



  1. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, środkowy pas będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia
  2. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem
  3. buspasy w obu kierunkach oraz wyodrębniona ścieżka rowerowa
  4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów


Różnica w ofertach wynosi 0,5 mln zł



Właśnie otwarte zostały koperty z ofertami na wykonanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. Zgłosiły się dwie firmy.

  • Poldukt Projekt - 239,8 tys.
  • Europrojekt Gdańsk - 725,7 tys. zł


DRMG zarezerwowała na ten cel 300 tys. zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Wybrany wykonawca będzie miał osiem miesięcy na opracowanie analizy i prognozy ruchu, a kolejne cztery miesiące na opracowanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. To oznacza, że za rok poznamy, który wariant przebiegu buspasa jest najkorzystniejszy.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • Ile mandatu dla rowerzysty , motocyklisty ? Znacząca kwota dla budŻetu ?

    • 3 2

  • Gdynia jak zwykle na końcu :D

    • 3 0

  • Na grzyba tyle buspasów?

    Na obwodnicę i tak autobus nie pojedzie, a Spacerowa nie tylko służy do komunikacji z Osową...
    Zrobić po 2 "zwykłe" pasy w każdą stronę i cześć!

    • 17 8

  • Drogi budować a nie buspasy. buspasy spowalniaja przepływ samochodów. Niedługo wybory Prezydatów Miast, mieszkańcy bea mogli ocenić swoja lokalną władzę.

    • 12 8

  • Wariant 3 a od biedy 1

    Wariant 3 dlatego, że autobusy powinny móc jeździć w dwie strony dowolnie, a nie zależnie od jakiegoś "odgórnego" sterowania kiedy korek jest w danym kierunku.
    Wariant 1 to od biedy, nie wiem czemu w tej ważnej arterii w ogóle mówi się o kompromisie - to inwestycja na lata. Ale jak już to wariant 1, a nie żaden inny ze względów bezpieczeństwa. Rowerzyści muszą mieć swój pas, a autobusy w "nienaturalnych" kierunkach powinny tylko środkiem jeździć.

    • 6 1

  • Zrealizujcie plan Jaki mial byc ...tunel pod pacholkiem itd

    W chwili obecnej nie ma prawie żadnych poważnych inwestycji...
    Czas na nową władze...

    • 11 6

  • Bardzo się cieszę (2)

    Moja Tesla tym bardziej się zwróci ;)
    Stójcie sobie w korkach spalinosmrodziarze :)

    • 0 16

    • Tesla to brzydkie i tandetne auto a raczej elektryk

      • 0 1

    • Jeszcze rok, może dwa i skończy sie jazda elektrykiem po buspasie

      a do tej pory jeszcze tej drogi nie wyremontują.
      Także miłej jazdy razem z innymi, "elyto"

      • 0 0

  • wariant 5

    żaden wariant nie jest dobry. lepszym rozwiązaniem jest zrobienie 2 pasów w jedna stronę i 2 w druga. bez buspasów. zakaz wjazdu rowerem. rowerem to do lasu się wjeżdża i jest tam pełno ścieżek dla nich... tez jeżdżę rowerem i wole lasem jeździć.

    • 14 10

  • 3 najpleszy (1)

    4 odpada, bo rower na buspasie pod góre .... bez jaj, 10 km/h bo tyle będzie jechał rower to gorzej niż w korku

    • 5 1

    • Jak już robić to porządnie, czyli wariant 3. Inne to prowizorka, niech sobie w Gdyni jest takie cudo ale nie tu

      • 2 0

  • Kambodża = Gdańsk (1)

    Zmienny ruch jest najlepszy taj jak w Kambodży, 10-14ta Audi, 14-18ta BMW

    • 3 1

    • Już nie Sycylia?

      Polecenia z Kremla się zmieniły?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane