• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdłuższy buspas w Trójmieście. Który wariant najlepszy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej. Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej.

Za rok dowiemy się, który z czterech wariantów buspasa na ul. SpacerowejMapka okaże się najlepszym rozwiązaniem. Dwie firmy zgłosiły chęć opracowania koncepcji, ale tylko jedna mieści się w budżecie. Liczący 5,8 km buspas będzie najdłuższy w całym Trójmieście.



Który wariant jest według ciebie najlepszy?

Wszystkie buspasy w Gdańsku mają łącznie 4783 m długości. Jeśli doliczyć do tego 1622 m pasów tramwajowo-autobusowych, to okaże się, że w mieście jest 6,4 km dróg, na których pojazdy komunikacji miejskiej są uprzywilejowane i mogą omijać korki.

Dla porównania: w Gdyni istnieją buspasy o łącznej długości ok. 8,8 km, a kilka nowych jest w budowie lub w planach.

Gdańsk planuje za jednym zamachem zwiększyć niemal dwukrotnie ich długość za sprawą budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Ma tam powstać dodatkowy pas wyłącznie dla autobusów na odcinku o długości 5,8 km: od ul. Opackiej do węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta.

Czytaj też: Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej

Cztery warianty przebiegu buspasa i ścieżki rowerowej



  1. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, środkowy pas będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia
  2. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem
  3. buspasy w obu kierunkach oraz wyodrębniona ścieżka rowerowa
  4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów


Różnica w ofertach wynosi 0,5 mln zł



Właśnie otwarte zostały koperty z ofertami na wykonanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. Zgłosiły się dwie firmy.

  • Poldukt Projekt - 239,8 tys.
  • Europrojekt Gdańsk - 725,7 tys. zł


DRMG zarezerwowała na ten cel 300 tys. zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Wybrany wykonawca będzie miał osiem miesięcy na opracowanie analizy i prognozy ruchu, a kolejne cztery miesiące na opracowanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. To oznacza, że za rok poznamy, który wariant przebiegu buspasa jest najkorzystniejszy.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • wpakować urzędników do komunikacji miejskiej niech sobie życia używają.

    • 0 1

  • Wariant 69

    Pas dla ped**arzy i pas dla busów. Likwidacja drogi dla samochodów. Do tego likwidacja parkingow w promieniu 30km, za to duzo parkow i laweczek po 30 tys za sztuke.

    • 1 0

  • 4. Droga rowerowa po środku?

    4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów

    Jesssuuuu.... Rower pod górę jedzie, a za nim autobus?

    • 1 0

  • Dobre są te różnice cenowe:)

    Europrojekt widać, że nie jest głupi i wie jaka to męka robić dla Gdańska. A ten Poldukt chce chyba zbanktutować albo wydać taką lipną dokumentacje, która będzie nic nie warta.

    • 0 0

  • 4 wariant bez sensu

    4 wariant jest bez sensu. Wyobraźmy sobie autobus jadący za rowerzystą pod górkę. Rowerzysta nawet jak by chciał ustąpić autobusowi (takie tylko marzenia) , to nie ma jak, bo jedzie środkowym pasem.

    • 1 0

  • Proponuję zrobić buspas na obwodnicy.

    • 0 0

  • Kiedy

    Kiedy te władze zarządzające wykonają ruch w sprawie przejazdu na Oruni przez tory kolejowe widocznie nie mieszka tam zadny radny . poseł pozdrawiam i proszę o przejazd około 15

    • 0 0

  • Rok minal

    I coś wiadomo więcej?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane