• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdłuższy buspas w Trójmieście. Który wariant najlepszy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej. Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej.

Za rok dowiemy się, który z czterech wariantów buspasa na ul. SpacerowejMapka okaże się najlepszym rozwiązaniem. Dwie firmy zgłosiły chęć opracowania koncepcji, ale tylko jedna mieści się w budżecie. Liczący 5,8 km buspas będzie najdłuższy w całym Trójmieście.



Który wariant jest według ciebie najlepszy?

Wszystkie buspasy w Gdańsku mają łącznie 4783 m długości. Jeśli doliczyć do tego 1622 m pasów tramwajowo-autobusowych, to okaże się, że w mieście jest 6,4 km dróg, na których pojazdy komunikacji miejskiej są uprzywilejowane i mogą omijać korki.

Dla porównania: w Gdyni istnieją buspasy o łącznej długości ok. 8,8 km, a kilka nowych jest w budowie lub w planach.

Gdańsk planuje za jednym zamachem zwiększyć niemal dwukrotnie ich długość za sprawą budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Ma tam powstać dodatkowy pas wyłącznie dla autobusów na odcinku o długości 5,8 km: od ul. Opackiej do węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta.

Czytaj też: Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej

Cztery warianty przebiegu buspasa i ścieżki rowerowej



  1. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, środkowy pas będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia
  2. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem
  3. buspasy w obu kierunkach oraz wyodrębniona ścieżka rowerowa
  4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów


Różnica w ofertach wynosi 0,5 mln zł



Właśnie otwarte zostały koperty z ofertami na wykonanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. Zgłosiły się dwie firmy.

  • Poldukt Projekt - 239,8 tys.
  • Europrojekt Gdańsk - 725,7 tys. zł


DRMG zarezerwowała na ten cel 300 tys. zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Wybrany wykonawca będzie miał osiem miesięcy na opracowanie analizy i prognozy ruchu, a kolejne cztery miesiące na opracowanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. To oznacza, że za rok poznamy, który wariant przebiegu buspasa jest najkorzystniejszy.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • zamknijcie całkiem spacerową (1)

    Przerobić ją na bus pas i ścieżkę rowerową :P

    • 2 0

    • Wybory już niedługo - masz szansę coś zmienić w tym mieście absurdów.

      • 0 0

  • Rowerofilia

    Z tymi rowerami to już jakaś -filia. Podobno chodzi o udrożnienie tego ciągu dla pojazdów silnikowych, a tu z każdej strony po prostu musi być specjalne rozwiązanie i dyskusja o rowerach, bo to takie postępowe i politycznie poprawne. Najlepiej żeby każdy autobus jechał za i w tempie roweru żeby było wiadomo kto tu rządzi. Problem jest z korkami które wywołują pojazdy silnikowe czy rowery? Patrząc na proponowane rozwiązania nie jest to oczywiste. Tyle środków z UE skonsumowało miasto ale zrobić drogę pełnowymiarową drogę dwujezdniową z rezerwą pod tramwaj na tą nieszczęsną Osowę i dogadać się z GDDKiA na przebudowę węzła to jest przecież problem ideologicznie nie do przeskoczenia...

    • 4 0

  • Wersja 1 jest najlogiczniejsza

    Na Spacerowej nie występują korki w obie strony jednocześnie. Więc buspas o zmiennym kierunku ma sens

    • 0 1

  • A jest gdzieś wariant z 5 pasami (środkowy buspas) i ścieżką rowerową?

    Czy tylko rozbudowa tak na 25%? W końcu to ul. Spacerowa.

    • 1 0

  • Ten bus pas to dobie wsadzccie w d... tylko 2x2 pasy a w srodku tramwaj ma sens aby odkorkowac spacerowa!

    • 3 0

  • Poldukt...to już lepiej unieważnić ten przetarg

    • 1 0

  • Buspas na Kielnieńskiej ?

    Ale buspas na ul. Kielnieńskiej też będzie (+ ścieżka rowerowa)? Pewnie że tak, bo jak inaczej autobus dojedzie do Spacerowej? Pytanie zadałem, oj, oj, ....

    • 2 0

  • Zamiast drogę do 4 pasów powiększyć (1)

    Co za bzdura co z tego że jest obwodnica jak nie idzie do niej dojechać I zniej zjechać

    • 2 1

    • Lewactwo psuje miasto!

      • 0 0

  • a co dla samochodów, żeście poszaleli z tymi buspasami.

    • 2 1

  • autobusy i rowery, jak na wsi, a urzednicy i szlachta limuzynami po mieście.

    kogo wy z ludzi robicie, a ty narodzie nie widzisz że z ciebie pasarzera robia od podpierania przystanków? ludzie co sie dzieje. każdy normalny człowiek ma prawo do luksusu, kupujcie samochody i miejcie w d,,ie to co wam cwaniacy nazucają.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane