• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdłuższy buspas w Trójmieście. Który wariant najlepszy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej. Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej.

Za rok dowiemy się, który z czterech wariantów buspasa na ul. SpacerowejMapka okaże się najlepszym rozwiązaniem. Dwie firmy zgłosiły chęć opracowania koncepcji, ale tylko jedna mieści się w budżecie. Liczący 5,8 km buspas będzie najdłuższy w całym Trójmieście.



Który wariant jest według ciebie najlepszy?

Wszystkie buspasy w Gdańsku mają łącznie 4783 m długości. Jeśli doliczyć do tego 1622 m pasów tramwajowo-autobusowych, to okaże się, że w mieście jest 6,4 km dróg, na których pojazdy komunikacji miejskiej są uprzywilejowane i mogą omijać korki.

Dla porównania: w Gdyni istnieją buspasy o łącznej długości ok. 8,8 km, a kilka nowych jest w budowie lub w planach.

Gdańsk planuje za jednym zamachem zwiększyć niemal dwukrotnie ich długość za sprawą budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Ma tam powstać dodatkowy pas wyłącznie dla autobusów na odcinku o długości 5,8 km: od ul. Opackiej do węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta.

Czytaj też: Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej

Cztery warianty przebiegu buspasa i ścieżki rowerowej



  1. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, środkowy pas będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia
  2. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem
  3. buspasy w obu kierunkach oraz wyodrębniona ścieżka rowerowa
  4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów


Różnica w ofertach wynosi 0,5 mln zł



Właśnie otwarte zostały koperty z ofertami na wykonanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. Zgłosiły się dwie firmy.

  • Poldukt Projekt - 239,8 tys.
  • Europrojekt Gdańsk - 725,7 tys. zł


DRMG zarezerwowała na ten cel 300 tys. zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Wybrany wykonawca będzie miał osiem miesięcy na opracowanie analizy i prognozy ruchu, a kolejne cztery miesiące na opracowanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. To oznacza, że za rok poznamy, który wariant przebiegu buspasa jest najkorzystniejszy.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • a gdzie wariant 5 z samą drogą rowerową?

    • 2 2

  • Czy jest opcja buspasówe bez pasów dla samochodów osobowych?

    Bo to jedyne co rozwiąże problem korków w Oliwie.

    • 2 3

  • Mis

    Kolejny mis, pytanie kto z kolesi wezmie kase...

    • 1 1

  • Od razu niech zrobią przetarg na 10 fotoradarów bo te $%^bały nie uszanują że to pas tylko dla ZKM.

    • 0 1

  • Klasyka

    Może lepiej nie rozważać jednego pasa dla busów a od razu 2dodatkowe dla wszystkich. Bus pas i tak nie rozwiąże problemów od zoo do oliwy bo fizycznie nie ma już miejsca.
    Albo pojazdy albo chodniki.
    Najważniejsze pytanie do miasta. Chcecie kasę od przedsiebiorcow(auta) czy od emerytow(piesi).

    • 5 2

  • Opcja 4 - środkowy pas dla rowerów???

    Przecież to bez sensu, w górę taki rower zatarasuje ruch autobusów

    • 5 1

  • wszystkie warianty do kosza

    powinny byc oddzielne buspasy dla każdego kierunku.

    • 4 1

  • Powinna powstać 2x2 na odcinku Wysoka-Rynarzewo (1)

    Można już nawet wyprofilować jezdnię pod wjazd do przyszłego tunelu... to dla Oliwy (i Osowy) być albo nie być. Podobnie jak koniecznością jest Nowa Kielnieńska, co szybciutko okaże się po oddaniu Trasy Kaszubskiej

    • 4 2

    • Tylko co by to dało

      Szybszy dojazd do korka na dole?

      • 1 1

  • Komuno wróć.

    Tylko przekop zatwierdzony już za Pawła.

    • 2 1

  • Prosty pomysł (1)

    Spacerowa jednokierunkowa do góry , Słowackiego do dołu.

    • 1 1

    • Albo na zmianę w dni parzyste i nieparzyste.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane