• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdłuższy buspas w Trójmieście. Który wariant najlepszy?

Michał Brancewicz
3 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej. Buspas na Spacerowej ma się zaczynać na węźle Wysoka obwodnicy i kończy na ul. Opackiej.

Za rok dowiemy się, który z czterech wariantów buspasa na ul. SpacerowejMapka okaże się najlepszym rozwiązaniem. Dwie firmy zgłosiły chęć opracowania koncepcji, ale tylko jedna mieści się w budżecie. Liczący 5,8 km buspas będzie najdłuższy w całym Trójmieście.



Który wariant jest według ciebie najlepszy?

Wszystkie buspasy w Gdańsku mają łącznie 4783 m długości. Jeśli doliczyć do tego 1622 m pasów tramwajowo-autobusowych, to okaże się, że w mieście jest 6,4 km dróg, na których pojazdy komunikacji miejskiej są uprzywilejowane i mogą omijać korki.

Dla porównania: w Gdyni istnieją buspasy o łącznej długości ok. 8,8 km, a kilka nowych jest w budowie lub w planach.

Gdańsk planuje za jednym zamachem zwiększyć niemal dwukrotnie ich długość za sprawą budowy buspasa wzdłuż ul. Spacerowej. Ma tam powstać dodatkowy pas wyłącznie dla autobusów na odcinku o długości 5,8 km: od ul. Opackiej do węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta.

Czytaj też: Paraliż Spacerowej przez remont Opackiej

Cztery warianty przebiegu buspasa i ścieżki rowerowej



  1. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, środkowy pas będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia
  2. trzy pasy ruchu i ścieżka rowerowa, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem
  3. buspasy w obu kierunkach oraz wyodrębniona ścieżka rowerowa
  4. trzy pasy ruchu, środkowy pas będzie buspasem, po którym może zostać dopuszczona jazda rowerem, nie będzie osobnej ścieżki dla rowerzystów


Różnica w ofertach wynosi 0,5 mln zł



Właśnie otwarte zostały koperty z ofertami na wykonanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. Zgłosiły się dwie firmy.

  • Poldukt Projekt - 239,8 tys.
  • Europrojekt Gdańsk - 725,7 tys. zł


DRMG zarezerwowała na ten cel 300 tys. zł, co oznacza, że tylko jedna propozycja mieści się w budżecie.

Wybrany wykonawca będzie miał osiem miesięcy na opracowanie analizy i prognozy ruchu, a kolejne cztery miesiące na opracowanie kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej. To oznacza, że za rok poznamy, który wariant przebiegu buspasa jest najkorzystniejszy.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • Zrobić ze Spacerowej drogę płatną i skończą się korki. (1)

    • 15 4

    • Ta i cały ruch przeniesienie sie na odcinki nieodpłatnie

      • 3 2

  • Fajnie, że będzie droga rowerowa. Niedługo (2)

    litr benzyny po 15 zł i jeszcze podatek od samochodów spalinowych. Trzeba będzie polubić rower.

    • 17 7

    • (1)

      A może zamiast polubić daną sytuację, warto się zastanowić jakie jeszcze zakazy nas czekają w tym eurokołchozie?

      Może w końcu czas jest pokazać jaja i wyjść na ulicę? Pokazać kto tutaj jest dla kogo, czy my dla tych 460 darmozjazdów i jeszcze kilku tysięcy darmozjadów w Brukseli, czy też oni są dla nas, milionów ludzi.

      • 11 5

      • Tyle, że KPO z podatkiem od samochodów spalinowych wymyślił akurat PiS a nie UE.

        • 0 0

  • nie tędy droga (10)

    problemem nie jest sama spacerowa, a miejsca, gdzie się ona kończy. Być może z oliwskim końcem nie da się nic zrobić, ale węzeł Osowa nadaje się tylko do wyburzenia i odbudowy w układzie dwupasmowym i ze zjazdami typu koniczyna w każdym kierunku

    • 165 15

    • (3)

      no i do zbudowania kladka dla pieszych i rowerzystow, troche samochodow by pewnie ubylo. Jak sie odcina ludzi i zostawia im tylko samochod.... gdansk

      • 51 6

      • kładka? przecież pomysł ten został storpedowany przez mieszkancow osowy (1)

        • 25 5

        • warto spróbować ponownie

          ludziom zdarza się zmieniać poglądy pod wpływem oglądu zmian w otoczeniu

          • 8 2

      • Gdańsk swoją metodą zrobi jakieś zakazy wjazdu aut i problem z głowy. Do tego dorobi się teoryjkę o uspokajaniu ruchu, ekologii, czy coś.

        • 16 3

    • Z oliwskim końcem nie da się nic zrobić (4)

      przynajmniej jeśli nie mówimy o wyburzaniu tej dzielnicy.

      • 12 3

      • Da się. (2)

        Tunel pod pachołkiem

        • 19 5

        • bzdura. To nie rozwiąże problemów, a je zmultiplikuje wpychając dodatkowe 100k samochodów do miasta. (1)

          Nie mówiąc o tym, że ta inwestycja miałaby kosztować 2 mld złotych. To był kosztorys sprzed 5 lat.

          Każdy kosztorys dużych inwestycji był w ostatniej dekadzie przebijany w realnych ofertach. NIe mówimy zatem o 2mld ale pewnie.o 4-5 mld.

          Za te pieniędze można każdemu mieszkańcowi Osowy kupić 4-pokojowe mieszkanie w dowolnym cywilizowanym miejscu, a z Osowy zrobić jeden wielki las.

          Można też zbudować tanio buspas i puścić autobus co 2 minuty. Nadal będzie dużo taniej i skuteczniej.

          Przestańcie leczyć pacjenta chorego na otyłość kupnem szerszych spodni.

          • 6 10

          • Bzdura.

            Tunel rozładuje korki w Oliwie, bo samochody rozjadą się w 3 kierunkach: Grunwaldzka (tunel), Opata Rybińskiego i Polanki w stronę Gdańska. A Opacka zostanie zmarginalizowana. Poza tym, Zielona Droga nawet w wersji 1x1 sporo rozładowałaby w tej części miasta.

            • 3 1

      • teren pod i nad Grunwaldzką i pętlą daje pewne możliwości

        Lepiej by było gdyby ł McDonaldsa posadowić bardziej subtelnie - np nad stawem. Ale nawet teraz można wyprostować ruch na skrzyzowaniu

        • 1 0

    • co do Oliwy

      to nie masz racji. Wystarczy zburzyć katedrę i znajdzie się miejsce na nowy w pełni funkcjonalny zjazd ze Spacerowej. Żartowałem.

      • 10 1

  • Po co męczyli nas ponad rok remontem żeby znowu rozwalać.

    Miał-być przekop od Czyżewskiego,droga zielona i co?

    • 10 2

  • Dramat z tym buspasem.

    nie ma tam na to miejsca. Co za bezsensowny pomysł.

    • 11 9

  • Ciekawe kto będzie egzekwować kary od tych, co nie powinni jeździć buspasen (10)

    Bo na pewno nie Policja. Jeszcze nie widziałem w Gdańsku Policji przy buspasie. A na Podwalu to mogliby zrobić sobie zatoczkę ze stałym punktem. Bloczków mandatowych by im zabrakło po godzinie

    • 124 17

    • samochody zawierajaca min. 4 pasazerow tez powinny miec prawo jechac buspasem (3)

      • 17 26

      • Bardzo słusznie ,jednak nie po myśli cemBałów urzędniczych wysokiego szczebla i lampasów umundurowanych

        • 7 4

      • Gdzieś w Azji jest podobny przepis. (1)

        Wykształcił się zawód pasażera, który dostaje kasę za wsiadanie do samochodu, żeby kierowca mógł bezproblemowo wjechać.

        • 14 2

        • Za oceanem też jest

          i nie ma takiego zawodu

          • 1 3

    • Sprawa jest szersza - policji po prostu NIE MA w ruchu ulicznym (2)

      czasem stają obok ulicy, jak suszą, czasem coś pojeździ po obwodnicy, Ale na ulicach miejskich w ruchu - hulaj dusza piekła nie ma...

      • 15 0

      • A po co mają stac w korku

        • 3 1

      • Nie ma bo na papier do drukarki nie maja a co dopiero na paliwo

        ..

        • 2 0

    • Kamera i odczytywanie numerów rejestracyjnych

      zadanie dla studentów 3 roku ETI.

      • 10 1

    • Mało widziałeś

      Z tego autobusu ,ja już widziałem kilkanaście razy jak są zatrzymywani.

      • 0 0

    • A ja widziałem wielokrotnie przy Chmielnej jak łapali cwaniaków na buspasie

      • 0 0

  • ścieżka

    Ścieżka dla rowerów, hulajnóg powinna być oddzielna od buspasa. I oby jak najszybciej powstała.

    • 14 4

  • Długi buspas (2)

    Tak coś widzę dwa autobusy jadące na czołówkę jadące w przeciwnych kierunkach tym buspasem

    • 4 2

    • Częstotliwość autobusów jest taka, że to nie grozi (1)

      • 7 0

      • A szkoda, bo byłoby śmiesznie :D

        Gdyby doszło do takiego spotkania dwóch autobusów jadących w przeciwną stronę, na jednym buspasie, powinny być walki pasażerów. Jak zaloga wygra yo może dalej jechać buspasem.

        • 1 0

  • Droga dla rowerów (8)

    Bardzo blisko spacerowej z dala od spalin i hałasu biegnie przez las utwardzona droga, którą poruszają się rowerzyści. Po co budować w ogóle drogę rowerową koło jezdni ?

    • 22 9

    • utwadzona? (2)

      Jechałeś nia czy tylko widziałeś rowerzystów z oddali?
      poza tym ta droga nigdzie nie prowadzi tak naprawdę Służy do wywożenia drewna z lasu.

      • 4 5

      • (1)

        Jeździłem, problem jest że trzeba jeździć przez Owczarnie

        • 5 0

        • Na owczarnię to prowadzi koscierska

          Ta droga w lesie nie prowadzi nigdzie choć na owczarnię da się nią dojechać.

          • 0 0

    • po co?

      bo rowerzysta tak jak ty woli jezdzić równym asfaltem niż poruszać sie po dziurawych szutrach rozjeżdżonych ciężkim sprzętem?

      pomyśl trochę

      • 5 7

    • to sobie tam jeździj. Ja tam wole jezdnie

      • 5 5

    • Ta droga byłaby spoko dla części rowerów, ale ona nie wjeżdża na wiadukt nad obwodnicą na końcu spacerowej, ale kieruje się na Owczarnię, co większości niestety nie jest po drodze.

      • 6 0

    • Bardzo blisko? Utwardzona? A przejedź się tam po deszczu...

      • 5 2

    • Bo jak projekt zawiera drogę dla rowerów to można wystąpić o dofinansowanie unijne

      a nie płacić całość z budżetu miasta?

      • 0 0

  • droga rowerowa po środku. (1)

    to poważna propozycja czy trolling?

    • 23 0

    • Stawiam na infantylizm intelektualny.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane