- 1 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (69 opinii)
- 2 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (46 opinii)
- 3 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (132 opinie)
- 4 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (108 opinii)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (141 opinii)
- 6 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (235 opinii)
Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.
Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.
W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.
- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.
Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich
Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.
- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.
Rozkłady jazdy na żywo
Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.
- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.
Zobacz jak wyglądają nowe autobusy
GAiT: Dopiero się wdrażamy
O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.
Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.
Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.
- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
Miejsca
Opinie (783) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-06 09:40
400km?
Te zasięgi są podawane w przypadku idealnych warunków pogodowych, idealnie płaskiej drogi i jazdy równomiernym tempem. W praktyce jest zawsze mniej.
- 7 0
-
2023-11-06 09:41
Autobus przejedzie 400km, ale... (2)
Bez pasażerów.
Bez korków.
Bez wzniesień.
Bez ogrzewania.
Bez klimatyzacji.
Bez niskich temperatur- 22 0
-
2023-11-06 10:20
Ja tu widzę same plusy.
- 1 0
-
2023-11-06 10:52
Czyli to jest autobus
na ulice Sudanu, Etiopii, Namibii a nie ulice tego znienawidzonego przez urzędników Gdańska
- 6 0
-
2023-11-06 09:42
Marianki
W tej firmie nawet koszuli nie umieją uszyć no to oczyma my rozmawiamy
- 12 0
-
2023-11-06 09:43
Jak zawsz Głupota wygrala w ankiecie niejestesmy gotowi na prad? A tramwajowy złom to jest na energie z kosmosu co:)
Najgorsza konunikacja w Plsce jak zawsze w Gdańsku w kazdym miescie na swiecie obecnie sa elektryczne autobusu al tutaj sie nie oplaca i niedaja rady :)
Gdańsk pownien kupowac autobusy na wodór które sa obecnie najlepsze dla komunikacji unas i sa jednoczesnie tansze- 5 5
-
2023-11-06 09:44
(1)
Czyli optymalne warunki to : +25 C , zero pasażerów i płaski teren. Testowałem kilka elektryków i od razu było wiadomo , że to jest słaby temat. Linia 112 - płaska czyli ok , ale jedna zmiana to 240 km czyli ...praktyczny zasięg autobusu. Czyli trzeba wymienić na zastępny. A na tej linii jest chyba 5 czy 6 wozów. Prosty rachunek. Acha : wymiana baterii na nową to ok 1 mln pln.. no i elektryki są wysokie a mamy kilka wiaduktów w Gdańsku np przy Operze , gdzie elektryk nie przejedzie.
Ale przepisy unijne zmuszają GAiT do posiadania floty elektrycznej. I Miasto MUSI mieć elektryki.- 12 2
-
2023-11-06 10:21
Ku chwale Grety Turbo
- 3 0
-
2023-11-06 09:48
To ktoś
Kto wpadł na ten pomysł nie wiedzial, że duża część Gdańska leży na wzgórzach morenowych?! Wychodzi, że elektryki drogie w eksploatacji, niewygodne dla pasażerów, a nie daj Bóg jak nastąpi samozapłon!!!! Przed wydaniem pieniędzy na ogół najpierw się analizuje temat , no cóż.....
- 5 0
-
2023-11-06 09:52
Linie nocne (26)
Czy nie miałoby najwięcej sensu, żeby wpuścić te autobusy na linie nocne, skoro w korkach nie wyrabiają w Gdańsku całego dnia? Rozwiązałby się przy tym problem autobusów stojących przez długi czas na przystankach i pętlach z włączonym silnikiem w nocy - na Łostowicach notorycznie stoją i warczą tymi dieslami po 20 minut
- 348 16
-
2023-11-06 10:05
pytanie czy jesteśmy aż tak bogaci żeby kupować kapryśne autobusy (8)
które zamiast ekploatować dla naszych potrzeb (a wiadomo jak niedomaga komunikacja miejska) to stoją sobie większosć czasu i trzeba grzecznie się dostosować do ich kapryśnej pracy bo one maja szczególne wymagania
- 65 3
-
2023-11-06 10:38
kapryśne mamy władze (5)
i unijne dyrektywy
- 43 5
-
2023-11-06 10:56
Większość tego chciała i nadal chce :) (3)
- 19 8
-
2023-11-06 14:24
Jak chciala to wszystkie powinny byc elektryczne aby mogly stanac. Ciekawe czy wtedy ludzie zmadrzeja. (1)
- 18 3
-
2023-11-07 05:50
jak zmondrzeja :P
- 0 1
-
2023-11-06 16:21
Większość nie wie nawet skąd się prąd bierze i nie rozróżnia napięcia od natężenia, nie mówiąc o częstotliwości
więc to słaby argument
- 12 1
-
2023-11-06 16:28
W Gdańsku ? ;P
- 2 0
-
2023-11-06 15:27
Post factum (1)
już je kupiliśmy. Twój komentarz nic nie wnosi. Natomiast autor komentarza głównego próbuje znaleźć rozwiązanie / zastosowanie dla tych "kapryśnych" autobusów.
- 7 2
-
2023-11-07 05:51
genau
dokladnie
- 1 0
-
2023-11-06 10:06
Nie bo taryfa energii nocna jest najtańsza i w tedy one powinny być ładowane (7)
ładowanie w dzień to 3x droższe ładowanie. Po za tym problemem nie jest korek a wzniesienia, masa i temperatury czyli 2/3 czasu muszą te autobusy albo ogrzewać albo chłodzić a to bardzo dużo energii zużywa. Większość firm więc montuje spalinowe ogrzewanie do autobusów elektrycznych więc już nie są w 100% ekologiczne. Po prostu te autobusy nie nadają się do takiego miasta jak Gdańsk z tyloma górkami... Jeden jeździ na linii 110 do Lotniska więc musi pokonać około 160 metrów wzniesienie!!!
- 27 9
-
2023-11-06 11:03
problemem jest to że wartości nominalne może i są do osiągnięcia
ale w warunkach teoretycznych, czyli takich jakie nie występuja w rzeczywistości a zostały wymyślone na potrzeby testów
- 23 0
-
2023-11-06 11:08
Najtańsza to może jest taryfa dla odbiorców detalicznych. (4)
Uważasz ogromne przedsiębiorstwo, które może się związać dowolną umową z innym przedsiębiorstwem za detalistę?
Problemem jest ogrzewanie i chłodzenie ale nie wnętrza kabiny, a zestawów akumulatorów - one pracują optymalnie tylko w ściśle określonych przedziałach temperaturowych. Właśnie to pochłania najwięcej energii, wcale nie ogrzewanie wnętrza - to pochłania stosunkowo niewielką ilość energii.
Te autobusy nadawałyby się ewentualnie jako PKS-y, na trasach do max 200-300km od zajezdni, z obowiązkowymi ładowarkami w miejscach docelowych.
Wywalanie ponad 50mln na zakup protez, które praktycznie do niczego się nie nadają, by być na siłę "eko", zamiast eksploatować do końca autobusy, tańsze, działające tak, jak przewidziano i które zapewniają bezproblemową obsługę linii, to jest typowo ... (niech każdy sobie dopowie, bo mnie znowu zbanują ;) ).- 18 0
-
2023-11-06 12:45
Jeszcze niech powycinają z nich DPFy, to będzie jeszcze taniej :) (1)
Logika Janusza boli...
- 1 11
-
2023-11-06 16:25
logikę masz na badaniach technicznych
jak przyjeżdża złom z lat 80. z którego rury leci niebieski dym i je przechodzi a równolegle auto spełanijące kilka generacji normę wyżej nie przechodzi, bo kilkanaście procent więcej tlenków na badaniu wywala (ale kilkaset razy mniej niż stary rupieć)
- 4 0
-
2023-11-07 07:14
Duże przedsiębiorstwa nie mają tarczy więc płaca za prąd nawet 1,4 zł / kWh i dla nich ma to znaczenie w której taryfie (1)
Ogrzanie akumulatora jest i potrzebne ale to można zaprogramować w większości aut i autobusów i on będzie ogrzany jak już ma ruszyć jeszcze z gniazdka a po tem ogrzewa się już sam podczas rozładowania. Wyjątkiem to mrozy po niżej -5C gdzie faktycznie musi być dogżany. Natomiast wnętrze szybko się wychładza i to pobiera mnóstwo energii. Zobacz że popularna Falerka Elektryczna ma 2 kW i jest w stanie ledwo podgrzać w zimę małe pomieszczenie szczelnie zamknięte a tu mówimy o autobusie gdzie co kilka minut kilka par drzwi jest otwierane. Tu trzeba i z 12 KW podczas mrozów. Tak więc musza powstać szybko stacje do podładowania autobusów na stacjach końcowych aby nawet jak stoi 15 minut był ładowany. Jakiej pojemności są akumulatory w tych autobusach? 350...450kWh?
- 2 0
-
2023-11-07 16:36
Racja z tym ogrzewaniem - to wnętrze nie akus pochłania energię.
- 1 0
-
2023-11-06 14:27
Ale mi ekologoa jak większość firm montuje spalinowe ogrzewanie do autobusów elektrycznych.
Maja byc elekttuczne aby wreszcie ktos zrozumial ze zieloni to niedojrzali czerwoni.
- 12 1
-
2023-11-06 10:20
Takie elektryki
To wywalanie kasy w Błoto ,nie są eko ,trują środowisko 3X więcej nie wspomnę o kosztach.
- 41 3
-
2023-11-06 10:23
NIE w nocy trzeba mieć zapalone światła co ograniczy zasięg o 25%
- 15 2
-
2023-11-06 11:31
w nocy na łostowice nie jeżdza autobusy
- 3 0
-
2023-11-06 11:32
Na linie nocne...
Ich nikt nie da, bo po pierwsze muszą robić za wizytówkę miasta, a po drugie w nocy jeszcze zniszczą, albo zarzygają.
- 23 2
-
2023-11-06 12:41
No ale nie wiem czy słyszałeś... (1)
Pomysł mistrzów planowania z GAiT jest taki, by elektryki zastąpiły wszystkie autobusy spalinowe. Jeżeli do tego dojdzie, to od rana do nocy będzie czekał aż autobus się naładuje i podjedzie na przystanek. No ale na razie spokojnie, to na razie testy i wdrażanie.
- 15 1
-
2023-11-06 16:27
Nie wiem czy wiesz, ale mistrzowie z UM w Gdańsku planowali wycięcie całego pasa lasu wzdłuż plaży i odtworzenie wydm
czemu przyklepywała ochoczo deweloperka, ale ich plan spalił na panewce, bo Urząd Morski dowiedział się o tym z mediów....tak że wiesz, ten tego, nie liczył bym na logikę w wielu przypadkach tego dziwnie zarządzanego miasta.
- 11 0
-
2023-11-06 13:27
idea była taka by redukować spaliny w szczycie dnia a nie w nocy gdy ulice są puste (1)
- 2 5
-
2023-11-07 10:14
Ale one się nie nadają do jazdy w szczycie. Chyba że będą kursować między "dworcem" a "lotem".
- 0 0
-
2023-11-07 14:51
Linie nocne odpadają...
Na szczęście jeszcze nikt na ten pomysł nie wpadł, i oby długo tak się utrzymało, linie nocne mają całkowicie inną charakterystykę jazdy niż linie dzienne, baterie padały by jedna po drugiej a i komfort i bezpieczeństwo spowodowane nadmierną masą pojazdu i efektem kołysania nie były by dobrze odebrane na "N-kach". Moim zdaniem już wystarczająco mocno rozkłady jazdy przez ZTM są wyśrubowane, żeby puszczać tam pojazdy elektryczne.
- 0 0
-
2023-11-06 09:52
(13)
W okresie zimowym zasieg tych autobusow spadnie do 100 km. A co roku z powodu utraty pojemnosci akumulatorow o 10% bedzie spadal, wiec w ciagu 10 lat nie beda w stanie nawet odpalic. Autobus spalinowy dieasla bedzie jezdzil dlugie dekady o ile bedzie dobrze serwisowany, a spaliny przy obecnej technologii filtracyjnej i samego paliwa juz tak nie szkodza jak dawniej.
- 572 31
-
2023-11-06 10:30
dobrze gada - polać mu :) (3)
elektryki to totalny niewypał
- 63 5
-
2023-11-06 10:42
(2)
Dokladnie,swieta racya.
Kto mial kase wziac,tez wzial :)- 39 4
-
2023-11-06 15:55
Autobus MAN, to chyba Niemiec wziął pieniądze. (1)
A czy przy okazji nie odpalił komu trzeba, to już się nie dowiemy, bo na szczęście PIS już nie rządzi, a CBA zlikwidują.
Inna sprawa, że wszystko jest legalnie, bo Niemcy mają papier, który mówi, że przejeżdżają do 400km. Co prawda po dwupasmówce bez przystanków i do tego z 10 dziennikarzami i inżynierami na pokładzie, ale przejechał!!!
Kto mógł przewidzieć, że w Gdańsku autobusem będzie jeździć 120 osób, i że będzie czasem pod górkę i że będzie mnóstwo świateł i przystanków. No kto? Kto to mógł przewidzieć?. Nikt. Po prostu zdarzyło się, pieniądze poszły i niestety niczego już nie zmienimy. A już na pewno nie zmienimy władzy. Kocham Olę!- 11 4
-
2023-11-06 16:12
w dodatku z górki z wiatrem
i bez wachlowania pedałem przyśpieszenia
- 6 0
-
2023-11-06 10:37
(6)
Jaki autobus teraz jeździ "długie dekady"? Tabor wymienia się co kilka lat, a producenci z reguły dają gwarancje na akumulator trakcyjny czyli "baterie" na ok. 8 lat. Bardziej liczy się ilość cykli ładowania niż sam wiek ogniw.
- 10 34
-
2023-11-06 10:46
Buhaha (1)
Jaki tabor wymienia sie co kilka lat? Hmm chociażby solarisy i MAN'y w GAiT są z normą euro iii czyli roczniki około 2000 :) czyli 20 lat mają :) I mniej więcej co tyle obecnie wymienia się autobusy.. ba sam Gdańsk w drodze do niskopodłogowości kupował autobusy 10 Letnie
- 39 1
-
2023-11-06 16:19
Stare Neoplany były bardzo trwałe
i raczej nie porównywałbym ich do nowych plastikowych zabawek
- 10 2
-
2023-11-06 10:53
A myślisz, że jak wymieniają (1)
Tabor to go złomują? Sprzedają dalej do biedniejszych krajów.
- 20 0
-
2023-11-07 06:48
To są jeszcze biedniejsze kraje niż Polska???
Normalnie nie wierzę że są jeszcze biedniejsze kraje niż Polska...
- 0 0
-
2023-11-06 15:38
Stąd większa ekologia!
Wiadomo że jak się tabor wymienia co 8 lat to jest ekologiczniej!
- 2 1
-
2023-11-06 16:17
z takim podejściem to chyba wielu polityków teraz działa
czyli byle do końca kadencji a potem jakoś tam będzie w jakieś radzie nadzorczej jak nie wybiorą ponownie. Te autobusy powinny śmigać 24/24 przez 7 dni w tygodniu. One były kupione aby oszczędzać na paliwie tyle i tylko tyle. Średni przebieg autobusu według statystyk to 1,5 - 2 mln kilometrów (tyle dawały radę Neoplany, stare Solarisy pomimo, że skrzypiały czy pierwsze Citaro). Jesli nowe wynalazki pomimo, że są droższe 2-3 razy o zwykłego mają się wysypywać po 8 latach i przebiegach rzędu 500-800 tys to niech sobie je zabiorą.
- 13 0
-
2023-11-06 15:48
nie znam się to się wypowiem ;)
- 1 6
-
2023-11-07 06:40
Racja
Elektryki to szrot na dotacjach
- 5 0
-
2023-11-06 09:53
(2)
skoro miały przejechać 400 km, a jeżdżą 200-300, to trzeba je zwrócić jako niezgodne z ofertą
- 11 0
-
2023-11-06 11:22
Przy pelnym naladowaniu pokazuje 300km wiec skad 400. Zresztą po przejechaniu 50km zasieg spada o ponad 100
- 1 0
-
2023-11-06 23:32
naoliwić
zbyt duże opory toczenia :)))))
do oliwy< naoliwić- 0 0
-
2023-11-06 09:53
Szurostwo do ataku. (1)
Wieczorem przeczytam wasze wpisy. Starajcie się ma być zabawnie.
- 2 9
-
2023-11-06 15:50
Już są wpisy eko świrów
I masz rację, jest zabawnie
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.