• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe. Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe.

SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.



Czy SKM zdąży z zakupem nowego taboru?

Przypomnijmy, w kwietniu ubiegłego roku informowaliśmy o przetargu na zakup dziesięciu fabrycznie nowych pociągów.

Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.

Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?



Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.

Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.

Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów



Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.

Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.

Czytaj też:

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi



Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.


Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (3)

    Bez sensu,dawać jak najdłuższe składy i jak najnowocześniejsze.A nie ceny biletów to już kosmos i do tego wszyscy ścisnięci jak śledzie w puszce...nie tędy droga moi drodzy.Na komforcie pasażerów nie ma co oszczędzać,budować też duże darmowe parkingi przy peronach.Bo tak coraz więcej będzie wybierało auto.

    • 27 28

    • Napisz lepiej czy majciochy w końcu zmieniłeś.

      Ahahaja.

      • 7 0

    • Przerasta Cię kupno biletu za parę złotych?

      Zmień pracę, weź kredyt

      • 4 5

    • Naucz się poprawnie pisać

      • 0 0

  • Ta, jasne. I tak się skończy odmalowaniem starych kibli zamiast zakupu nowych impulsów.

    • 56 4

  • A torów mniej (5)

    • 11 15

    • szczerze do brzydzę się jeździć komunikacją miejską , brud , smród ogólnie syf

      • 1 16

    • (1)

      Rozebrali tory do Nowego Portu ,a teraz Nowa Letnica ma problem z komunikacją.Brak SKM....

      • 3 6

      • Tam mają fury

        • 1 0

    • tory SKM powinny być pociągnięte od stacji Gdańsk Śródmieście do Tczewa (1)

      a także od Gdyni Chylonii do Wejherowa lub nawet do Lęborka

      • 5 1

      • Ale to Szybka Kolej Miejska,nie Wiejska.

        • 1 0

  • Za pięknie (7)

    aby było prawdziwe! Tutaj zawsze wszystko jest PO terminie!

    • 33 35

    • Albo wcale,pieniendzy nie ma i nie będzie.Chyba że na POdwyżki dla swoich)

      • 9 14

    • akurat w sprawie SKM podziękowania kierować do PIS (2)

      • 15 12

      • Ponad 60%

        udziałów ma pis(..) spólka SP zwana PKP

        • 12 6

      • Akurat brak nowego taboru to wina marszałka

        On chyba nie jest z PiS...

        • 2 4

    • Co Ty PiSzesz??

      • 8 4

    • To nie PO zarządza SKM tylko PiS z Warszawy (1)

      • 9 6

      • Zakup musi być w pisany do umowy przewozowej.

        Marszałek nie chce jej podpisać . Wszystko w temacie .

        • 1 3

  • (2)

    To ja już wole stare skaemki, byle by były długie. Te nowe to bardziej szynobusy nadające się na trasy kaszubskie, lub letnie na Hel.

    • 45 9

    • (1)

      Ta, z tym uroczym smrodem kibelka w całym pociągu, grzaniem 0-1 w stylu "lodówka albo pierkanik" i trzęsawką że można wstrząsu mózgu dostać. Cudownie wręcz.

      • 6 3

      • Maruda.

        • 4 4

  • Ależ władze SKM muszą się nagimnastykować, by nie stać się spółką samorządową!! (4)

    Ileż wysiłku kosztuje odmowa dofinansowania przez marszałka w zamian za podniesienie kapitału! Większościowy właściciel, czyli PKP jak Rejtan broni się przed utratą większości głosów - naszym, pasażerów, kosztem..

    • 61 8

    • Wystarczy, że marszałek narzuca rozkłady jazdy i już z tym sobie ni dudu nie radzi. Serdecznie dziękuję za zwiększanie pola decyzyjnego dla Urzędu Marszałkowskiego.

      • 7 12

    • Jak to bedzie spolka samorządowa

      To szybciej będzie przejechać rowerem z Gdyni do Gdańska

      • 12 8

    • Władze SKM nie mają tu nic do gadania.

      Przypomnę,że ten sam marszałek z PO wraz z rządem PO w którym ministrem transportu był niejaki zegarmistrz mieli 8 lat na usamorzadowienie SKM. Nie zrobili tego.Przypadek?

      • 2 9

    • PiS nas niszczy.

      • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    Ważne są parametry. (7)

    Te dwa 4-członowe składy z Newagu nie nadają się na SKM. Są ciasne (wąskie) i mają za mało drzwi, nie ma poręczy dla stojących.
    Nie neguję zakupu 4-członowych ezt Ale niech one będą przystosowane na SKM: duże przyspieszenie, 3 pary drzwi na wagon, szerokie pudło, poręcze dla stojących i brak "dziury" pomiędzy peronem i wejściem.

    • 199 9

    • Dokładnie (1)

      Dokładnie. Nie długość jest problemem. W Warszawie pociągi metra tez jeżdżą połączone. Ale No pociąg regionalny jak te Newagi to porażka, strata kasy i odstraszanie od komunikacji miejskiej.

      • 33 2

      • Może docelowo będą robiły Lębork.

        • 0 0

    • Formuła przetargu była powodem braku ofert

      Przetarg na jedną sztukę i opcją na kolejne dziewięć za tą samą cenę od sztuki. Przy rosnących kosztach produkcji nikt nie chciał ponosić ryzyka straty na kontrakcie. Sprawy techniczne (projektowe) były do zrobienia.

      A wystarczyło wpisać w warunki przetargu waloryzację ceny za sztukę.

      • 1 0

    • Nie ilosc drzwi jest problemem (1)

      Tylko to ze ludziw wysiadają gęsiego jeden za drugim zamiast dwójkami w dwuszeregu. Do tego wsiadajacy blokują wyjście wysiadającym. Może zrobić szersze wtedy zakumają.

      • 7 11

      • pociagi w metrze w Londynie maja szersze drzwi od naszych

        i tam mozna swobodnie sie w nich minąć. u nas jest to kłopot.

        • 21 0

    • Dziury nie ma, jest wysuwana platforma/schodek a to że jej często nie wysuwają to kwestia tego jak działa SKM, podobnie z zapowiedziami przystanków. A to zamiłowanie do dziesiątek par drzwi i samych niemal miejsc siedzących to bierze się chyba jeszcze z czasów jak wszyscy popędzali do stoczni. Tramwaje już niemal jako jedyni kupujemy bydlowozy z 25 krzesłami na 5 członowy tramwaj. SKM to mimo wszystko nie metro, porównywalnym do S Bahny. Natomiast lekarstwem na tłoki jest zwiększenie częstotliwości, w godzinach szczytu, gdy jeżdżą w miarę czesto, wbrew pozorom nie są przepełnione.

      • 8 2

    • Jak masz problem to zrezygnuj z skmki i przesiadz sie na komunikacje miejska zawsze mozesz iść piechota

      • 0 0

  • No tak nie będzie wsparcia unijnego na nowe składy bo PiS jak zwykle wszystko spieprzył ! (4)

    Uważali że są rekinami biznesu a zostali zwykłymi leszczami :) Nowa `elyta` :)

    • 35 26

    • Za rok wybory, rudy wraca (2)

      I sypie miliardami dla Mietka, którego tak bardzo lubi. Hahahaha

      • 8 2

      • (1)

        Kto go tam wybierze,już 3ci raz na bajki nikt się nie nabierze.Najpierw niech jakiś program zrobią bo na razie nie ma.

        • 2 1

        • 3 raz na bajki pisu też nikt się nie nabierze

          • 0 0

    • Najwazniejsze, ze Obajtek ma juz czterdiescichatek.

      • 6 4

  • (4)

    No dobra, a gdzie ktoś spierniczył sprawę?

    Runda finansowania o której mowa to jakieś stare czasy, czemu to jest robione na ostatnią chwilę?

    • 34 0

    • Od 6 lat pierniczą i w końcu UE powiedziała: dość łamania prawa w Polsce przez Rząd PiS . Przestaniecie łamać prawo to damy (3)

      kasę.

      • 4 7

      • Jak UE mówi, ze w polsce cos jest złe (1)

        Tzn. Jest dobre. Wszystko co im przeszkadza i jest złe, to musi być dobre dla Polski. Po.co wam lotniska jak sa w Niemczech. Po co wam lot jak jest Lufthansa. Po co wam skm jak jest arriva

        • 7 5

        • `Tak` w referendum akcesyjnym powiedziało ponad 90 % Polaków !

          Zgodziliśmy się przyjąć wspólne Prawo UE i to jest konsekwencja! Bo to nie jest tak że nie podoba się tobie polski system podatkowy to nie będziesz płacić w Polsce podatków :)

          • 5 6

      • Mieszasz fundusze

        Te które przyznano SKM są niezagrożone tylko... trzeba mieć kasę na wkład własny a tego SKM nie ma.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane