- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (214 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (44 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10
SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.
Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.
Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?
Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.
Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.
Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów
Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.
Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.
Czytaj też:
Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi
Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.
![Kolejowe Trójmiasto](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/3075/405x405/3075959__kr.webp)
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (173) 9 zablokowanych
-
2022-02-06 16:21
Ok, może SKM jeździ 30 letnimi trupami
Nie ma dnia bez awarii, remont linii do Kościerzyny nigdy nie nastąpi. Ale jest 500+ i Naród wstał z kolan.
- 13 5
-
2022-02-06 16:24
są składy z komuny wstyd jak diabli
- 10 3
-
2022-02-06 16:31
Betonowy zarząd skm wie co robi. (1)
Z pkp bezpieczniejsze są stołki i posady dla pobratyńców. Jak się dobrze przykleisz to nic nie ruszy.
- 21 0
-
2022-02-06 17:28
W kapitalistycznych krajach stanowiska się zdobywa, a nie otrzymuje...
- 4 0
-
2022-02-06 17:25
Może lepiej znowu wziąć używane s-bahny z Berlina, bo ich aktualny kwadratowy złom bije na łeb nawet impulsa.
- 8 1
-
2022-02-06 17:31
Widać że władza SKM jest nieudolna i cała odpowiedzialnością obarcza marszałka za to co się dzieje. Wiadomo że i tak składów nie kupicie bo dofinansowanie przez te wszystkie lata straciło na wartości.
- 13 1
-
2022-02-06 18:16
To nie jest kraj dla skm
PRL skm nadal króluje i dalej spolka pkp ma.sie dobrze. Każda władza olewa problem skm. To juz sie chyba w tym kraju nie zmieni....
- 11 4
-
2022-02-06 18:16
Podziwiam wydział inwestycji (1)
Żeby takie bzdury wymyślać to na miano misia. Jak nie jeden 8 członowy to dwa 4 członowe, bo wychodzi na to samo. Nic bardziej d**ilnego. Tym bardziej, że na przykładzie Impulsów jest co jest. Tydzień pojeździły pojedynczo w godzinach szczytu i musiano włączyć w jedno bo poprostu dali d*py. No i dzięki temu na siebie nie zarabiają. Teraz idąc tym tokiem dalej to 20 składów to zawsze więcej problemów eksploatacyjnych i utrzymaniowych jak 10. Tym bardziej że Newag kiedyś sam stwierdził że są w stanie zbudować 7 członowe impulsy. Niech pójdą przykładem SKM warszawa i niech zamówią 20x6 członowych i sprawa jest zakończona
- 14 1
-
2022-02-06 20:23
Akurat to rozsądne .
Zostało wytłumaczone w artykule , ale trzeba czytać do końca a nie tylko nagłówki.
- 0 2
-
2022-02-06 18:42
O nowym taborze dla SKM słyszałem już circa 30 lat temu
Jak zaczęto rozwalać PKP i tworzyć spółki, spółeczki.
Wtedy to właśnie nowy "dyrektor" SKM /następca Mikołaja Segenia/ - zaczął opowiadać bajki że już będzie realizowana dostawa nowego taboru
PKP - SKM od 2005 roku jest zarządzane przez obecną partię wiodącą...- 9 1
-
2022-02-06 19:52
A ja się pytam (1)
z Gdyni do Kościerzyny przez Wrzeszcz , co to za durnota jest
- 1 9
-
2022-02-06 20:20
Bardzo mądre to jest!
Porównaj liczbę pasażerów kiedy pociągi do Kościerzyny jechały przez las pomiędzy Karwinami i Osową, a teraz kiedy jeżdżą przez Sopot i Gdańsk.
- 4 1
-
2022-02-06 21:17
kluczowe sformułowanie - planuje
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.