• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe. Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe.

SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.



Czy SKM zdąży z zakupem nowego taboru?

Przypomnijmy, w kwietniu ubiegłego roku informowaliśmy o przetargu na zakup dziesięciu fabrycznie nowych pociągów.

Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.

Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?



Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.

Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.

Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów



Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.

Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.

Czytaj też:

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi



Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.


Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • Ok, może SKM jeździ 30 letnimi trupami

    Nie ma dnia bez awarii, remont linii do Kościerzyny nigdy nie nastąpi. Ale jest 500+ i Naród wstał z kolan.

    • 13 5

  • są składy z komuny wstyd jak diabli

    • 10 3

  • Betonowy zarząd skm wie co robi. (1)

    Z pkp bezpieczniejsze są stołki i posady dla pobratyńców. Jak się dobrze przykleisz to nic nie ruszy.

    • 21 0

    • W kapitalistycznych krajach stanowiska się zdobywa, a nie otrzymuje...

      • 4 0

  • Może lepiej znowu wziąć używane s-bahny z Berlina, bo ich aktualny kwadratowy złom bije na łeb nawet impulsa.

    • 8 1

  • Widać że władza SKM jest nieudolna i cała odpowiedzialnością obarcza marszałka za to co się dzieje. Wiadomo że i tak składów nie kupicie bo dofinansowanie przez te wszystkie lata straciło na wartości.

    • 13 1

  • To nie jest kraj dla skm

    PRL skm nadal króluje i dalej spolka pkp ma.sie dobrze. Każda władza olewa problem skm. To juz sie chyba w tym kraju nie zmieni....

    • 11 4

  • Podziwiam wydział inwestycji (1)

    Żeby takie bzdury wymyślać to na miano misia. Jak nie jeden 8 członowy to dwa 4 członowe, bo wychodzi na to samo. Nic bardziej d**ilnego. Tym bardziej, że na przykładzie Impulsów jest co jest. Tydzień pojeździły pojedynczo w godzinach szczytu i musiano włączyć w jedno bo poprostu dali d*py. No i dzięki temu na siebie nie zarabiają. Teraz idąc tym tokiem dalej to 20 składów to zawsze więcej problemów eksploatacyjnych i utrzymaniowych jak 10. Tym bardziej że Newag kiedyś sam stwierdził że są w stanie zbudować 7 członowe impulsy. Niech pójdą przykładem SKM warszawa i niech zamówią 20x6 członowych i sprawa jest zakończona

    • 14 1

    • Akurat to rozsądne .

      Zostało wytłumaczone w artykule , ale trzeba czytać do końca a nie tylko nagłówki.

      • 0 2

  • O nowym taborze dla SKM słyszałem już circa 30 lat temu

    Jak zaczęto rozwalać PKP i tworzyć spółki, spółeczki.
    Wtedy to właśnie nowy "dyrektor" SKM /następca Mikołaja Segenia/ - zaczął opowiadać bajki że już będzie realizowana dostawa nowego taboru
    PKP - SKM od 2005 roku jest zarządzane przez obecną partię wiodącą...

    • 9 1

  • A ja się pytam (1)

    z Gdyni do Kościerzyny przez Wrzeszcz , co to za durnota jest

    • 1 9

    • Bardzo mądre to jest!

      Porównaj liczbę pasażerów kiedy pociągi do Kościerzyny jechały przez las pomiędzy Karwinami i Osową, a teraz kiedy jeżdżą przez Sopot i Gdańsk.

      • 4 1

  • kluczowe sformułowanie - planuje

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane