• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe. Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe.

SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.



Czy SKM zdąży z zakupem nowego taboru?

Przypomnijmy, w kwietniu ubiegłego roku informowaliśmy o przetargu na zakup dziesięciu fabrycznie nowych pociągów.

Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.

Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?



Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.

Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.

Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów



Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.

Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.

Czytaj też:

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi



Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.


Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • Nie będzie (4)

    Żaden normalny producent nie przystanie na takie warunki. W Wólce Kosowskiej dłuższe składy jeżdżą. Wstyd dla Marszałka województwa jak i pani Prezydent

    • 11 10

    • (2)

      Przecież SKM nie jest samorządowe. Należy do PKP!

      • 6 3

      • Akcje SKM ma PKP , marszałek... (1)

        oraz samorządy Gdańsk ,Gdynia , Sopot ...nawet Pruszcz do którego SKMki już od lat nie dojeżdżają .

        • 1 0

        • złotą akcję mają towarzysze z pkp

          bez ich zaorania - niente

          • 0 0

    • Wstyd dla PKP i ich mocodawców

      Co robią w tej sprawie posłowie PiSu z Gdyni i Gdańska???
      NIC , niestety Nic!!!

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Ten przetarg do dowód, że ani SKM ani organizator przewozów nie wie czym ma być SKM (26)

    Po pierwsze pociągi będą droższe (4 kabiny zamiast 2), a dla pasażera mniej miejsca (2 kabiny zabiorą przedziały dla ludzi) oraz mniejsza funkcjonalność (brak przejscia miedzy składami).
    Po drogie SKM dalej pcha się w pociągi regionalne, zamiast kupić tabor typowo miejski. Po co 120/140/160 km/h jeśli na linii 250 obowiązuje 70 km/h? SKM winna być jedynie koleją aglomeracyjną, od Wejherowa do Śródmieścia, ze składami przystosowanymi do takiej roli - dużo drzwi, sensowny układ wnętrza, mała kabina maszynisty, brak toalet (te winny być na każdym przystanku), mniejsza Vmax, za to duże przyspieszenie.

    • 255 13

    • (2)

      Bo będą też jechać po torach PKM?

      • 4 21

      • (1)

        Skoro tak to połączenie Gdynia Gdańsk znowu będzie niedoinwestowane. Na trasę PKM po elektryfikacji na początek niech puszczą stare składy i niech zbierają uwagi pasażerów.

        • 7 4

        • Bredzisz!

          Na linię pkm nie ma sensu wysyłanie starych jednostek, bo nie podjadą! Może EN71-045 dał by radę, reszta jest za słaba. Na dodatek zakupione jednostki impuls będą typowo aglomeracyjnymi pojazdami. Z większą liczbą drzwi, bez toalet i z vmax 120km/h. A wielkość kabin wynika z wymogów bezpieczeństwa, nie samego chciejstwa skm.

          • 0 0

    • SKM nie jeździ tylko po linii 250 (4)

      Od Wejherowa do Lęborka dozwolona prędkość to 140 km/h.

      • 11 19

      • I dlatego tam nie powinni jeździć, bo to zadanie dla kolei regionalnej, czytaj Polregio. (1)

        Niech się zajmą porządną obsługą aglomeracji czyli tym do czego zostali stworzeni przed wieloma laty. A tak jeżdżą po wiochach i tam łapią ciągłe opóźnienia.

        • 58 6

        • W punkt!

          • 20 4

      • Po jednym torze, sukcesów przy spotkaniu kolejnej ciężarówki z cegłami na jakimś przejeździe w Lęborku.

        • 9 2

      • Obecnie. W planach 200km/h.

        • 0 0

    • 100% racji! (2)

      SKMka powinna byc jak metro - krotkie sklady i duza czestotliwosc kursow. Inaczej nigdy nie bedzie alternatywa dla transportu miejskiego

      • 38 3

      • Dyrdymały (1)

        Metro ma krótkie składy ? Gdzie ?

        • 5 1

        • w Hanowerze.

          • 0 0

    • Ale żeś odpłynął z tymi toaletami (4)

      Zapraszam na Reda pieleszewo

      • 18 5

      • Reda Pieleszewo jest już poza linią SKM, (3)

        która jest tam tylko gościem. Przystanek należy do pkp plk.skm akurat ostatnio zabrała się za modernizację przystanków i takie Janowo, czy Redłowo już wyglądają całkiem, całkiem.

        • 13 1

        • Toaleta

          Tyle że na zmodernizowanym przystanku Janowo możesz się odlać co najwyżej z peronu na tory, albo w windzie.

          • 5 1

        • Myślenie nie boli.

          W Janowie pomyślano i schody są zadaszone, a w Redłowie nadal po staremu. Ktoś nadal nie pomyślał i schody po obu stronach (w końcu) są bez dachu i jak śnieg w nocy napada to wcześnie rano można sobie nogi połamać zanim ktoś go nie uprzątnie.

          • 3 0

        • Ale toalet nie ma.

          • 0 0

    • (2)

      Małe sprostowanie, w pociągach nie ma kabin bo to nie samolot tylko wagony, a w wagonach albo są przedziały albo ich nie ma. Reszta opinii jak najbardziej OK. Stare modraki z Berlina EW 90.... były lepsze niż te współczesne Flirty czy Darty.

      • 6 9

      • (1)

        Jestem przekonany że chodziło o kabiny / konsole / przedziały maszynisty jakkolwiek to się profesjonalnie nazywa

        • 13 0

        • po co wogóle kabina maszynisty?

          przecież to poza tor nie wyjedzie. Mogłaby być zdalnie kierowana z centrum. Kamery mają już takie rozdzielczości że to nie problem, podczerwień w nocy też by pomogła i na dodatek mogłaby takiego maszynistę wspomagać AI, która mogłaby szybciej reagować na zbliżającego się do torów człowieka.

          • 6 11

    • Między Rumią i Redą nawet kible jeżdżą ponad 100km/h.

      • 2 4

    • Skąd wiesz, że będą droższe?

      Jakoś nikt nie podał ceny za ile chce dostarczyć długie ośmioczłonowe.
      Zauważ że 4 członowe to standardowe pojazdy z półki i dlatego ich cena jest stosunkowo niska, nie trzeba też robić badań typu.
      4 członowy ma też tę zaletę, że w razie jakiejś awarii wyłączasz 4 człony a pozostałe 4 są zdolne do jazdy. W przypadku długiego musisz wyłączyć z ruchu cały 8-członowy skład.
      A jak już bardzo chcesz oszczędzać to można wyposażać tylko jedną kabinę sterowniczą a drugą pozostawić pustą i łączyć skłądy po stronie tych pustych.

      • 4 1

    • A skąd wysnułeś wniosek nt. (1)

      tego czego chce organizator przewozów?
      Organizator też przymierza się do przetargu i tam są zupełnie inne wymagania.

      • 1 0

      • Organizator

        Powiedz nam czego w takim razie chce organizator?
        Bo na tę chwilę puszcza składamy SKM po aglomeracji po to, żeby za chwilę były na wsi w polu.
        Przy tak zorganizowanej pracy potrzebny jest 'uniwersalny pociąg', a te jak już wielokrotnie nie nadają się ani do aglomeracji, ani na trasę po wioskach.
        Nie wiem kto jest autorem tego posta, ale widać że jest w temacie

        • 0 0

    • SKM dla Pruszcza (1)

      Dlaczego SKM może jeździć do Wejherowa, a nie może do gdańskich dzielnic jak Orunia, Lipce albo do Pruszcza Gdańskiego skąd może swobodnie zawrócić?

      • 5 1

      • Bo maszynista się boi

        • 5 1

    • Na linii 250 powinno to być naziemne metro.

      Powinni myśleć o dużej pojemności, ale też o zwiększeniu częstotliwości, w przyszłości ruch autonomiczny. Dużo drzwi, szerokie przejścia itd...
      Trasy od Tczewa do Lęborka to już inna bajka, kolej podmiejska - więcej miejsc siedzących, toalety, większa prędkość. Wychodzi więc, że to 2 różne systemy transportu dla których zapewnić trzeba wygodne przesiadki. Teraz trzeba jednak na szybko wydać kasę UE by nie przepadła - bo kilka lat przegadano.

      • 0 0

  • (3)

    Kupić EN57 więcej

    • 5 5

    • EN 57 to był błąd. (2)

      Te składy nadają się na dłuższe trasy z małą liczbą przystanków. Lepsze były "modraki" z reparacji wojennych. Dużo drzwi było w każdym wagonie.

      • 6 2

      • Modraki pochodziły z berlinskiego Sbahnu, a SKM to taki polski odpowiednik sbahnu. W Niemczech już przed wojną wiedzieli, że dobry miejski tabor musi mieć dużo drzwi i szerokie wnętrza. W Polsce dalej dominuje myślenie o taborze regionalnym, obowiązkowo z toaletami.

        • 4 1

      • To nie był błąd

        W tamtych czasach po prostu nie było z czego wybierać . Był EN57 i później EN71 czyli ...przedłużony o jeden człon EN57.

        • 4 1

  • jestem przeciew przeciez jazda tym skansenem z PRLu to dodatkowa atrakcja ale i nostalgiczne doznania za tamtym okresem :)

    Dodatkowo atrakcja dla turystow :)

    • 4 3

  • Prowizorka i bylejakosc. Sowiecka mentalność.Zarządzanie transportem publicznym w Pomorskiem. Lata 20 XXI w.

    I nie chodzi tu czy PiS czy PO.

    • 9 4

  • Na trasach SKM najlepiej sprawdzały się tzw "modraki" z reparacji wojennych. (2)

    Miały dużo drzwi. Postój na przystanku trwał krótko. Jak trakcję zmieniono z 800 na 3000V przedłużyły się postoje i czas przejazdu. Po torach zaczęły jeździć polskie pociągi dobre na dłuższe trasy i małą liczbę przystanków.

    • 17 0

    • EN 57.

      • 2 0

    • To prawda!

      • 3 0

  • Stare te składy badziewiaskie jeżdżą.. (1)

    Nawet po modernizacji.
    Zrobiłem zdjecie bo oczom nie wierzyłem hak przetarte są te nowe niby siedzenia..
    A pudło stare i skrzypi jakby się miało rozpaść!!!
    Do tego oglądałem ostatnio film z końca lat 70-tych głębokiej komuny..
    Tyle się w koło zmieniło a na torach PRL dalej króluje!
    Przypomnę o planach na Euro2012...
    Minęło 10 lat... Zapewne minie i kolejne 10 a potem następne 10....
    Składy co prawda puste wtedy jeździć będą bo pasażerowie 3cim dziesięcioleciu XXI w już brzydzą się tym jeździć..a tu jeszcze kolejne dziesięciolecia się szykują...
    Zapewne jakby pozwalniać z połowę dyrektorów i sekretareczek w tych wszystkich spółkach to finanse same by się znalazły..

    • 8 4

    • Wystarczy zmienić marszałka.

      Może nowy odblokuje ten przetarg . Swoją drogą to dziwne -marszałek krzyczy ,że Pomorze jest dyskryminowane przez rząd ( i ma tu trochę racji) , a z drugiej strony , nie dając zgody SKM na zakup nowych pociagów , ryzykuje utratę 160 baniek już przyznanych unijnych środków.

      • 1 1

  • PiS niszczy SKM

    W SKM dominuje pisowskie PKP.
    Nie chcą odsprzedać SKM naszemu regionowi.
    Chcą nas zniszczyć.

    • 15 4

  • Co z dziurą między peronem a składem (5)

    • 11 3

    • Ma być.

      • 5 0

    • Można w nią sikać jak otworzysz drzwi na wajchę w starym en57/71

      • 5 0

    • (1)

      Nawet jeśli będą nowe składy to dziura zostanie ze względu na awaryjność i czas wysuwania stopni

      • 4 0

      • kiedyś nie było ani dziur ani wysuwanego stopnia

        • 4 1

    • Ma być i koniec tematu.

      • 0 0

  • Wszędzie na świecie....

    metro jest podstawą komunikacji w dużych aglomeracjach i nie słyszałem żeby gdziekolwiek zbankrutowało czy miało takie problemy finansowe jak SKM. Model takiej komunikacji jest już dawno wymyślony i szeroko stosowany. A co kombinuje SKM? Przez 30 lat nie są w stanie zarobić na nowe składy!!!! Po co im 8-członowe składy???? Przecież oczywiste jest że krótkie składy podjezdżające co kilka minut są znacznie atrakcyjniejszą opcją dla pasażerów niż pojemne "tasiemce" co kilkanaście minut. Ile fakultetów trzeba ukończyć żeby to zrozumieć?

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane