- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (213 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (43 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10
SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.
Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.
Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?
Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.
Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.
Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów
Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.
Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.
Czytaj też:
Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi
Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.
![Kolejowe Trójmiasto](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/3075/405x405/3075959__kr.webp)
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (173) 9 zablokowanych
-
2022-02-07 11:08
TOTO nie nadaje sie na trasę SKM
- 1 0
-
2022-02-07 11:10
A może powtórzyć historię i odkupić wymieniane S-Bahn z Berlina....
- 1 1
-
2022-02-07 11:47
Z czym do ludzi...
Porównajcie sobie skm z metrem w Warszawie. Tam skład co kilka minut, a u nas raz na kwadrans
- 1 0
-
2022-02-07 12:14
Będą krótsze składy to będzie efektywniej
Taka to logika decydentów - a ludzie wola jeździć samochodem (jak tylko mają) niż komunikacja zbiorową bo ona jest nastawiona antypasażersko. Słucham w pracy jak ludzie teraz dojeżdżają - nie ma szkół to składy skrócone i dostać się do nich nie mogą - niby pandemia, a ścisk że i szpilki nie wciśniesz + godziny kursowania tak ustawione aby było pod górkę.
- 1 0
-
2022-02-07 17:45
dawno nie jechałem
dalej się co drugi spóźnia o 5 minut?
- 1 0
-
2022-02-09 19:13
Ukryty sens
Podwójny skład ma sens, w przypadku uszkodzenia czy większej awarii jest unieruchomiona tylko 1/2 składu. Czy drożej w zakupie? Niekoniecznie, wszystko zależy od konstrukcji warunków przetargu i dofinansowania.
- 1 0
-
2022-11-07 23:39
Prawda kole w oko
W skm jest to zasada rączka rączkę myje, pracowałem tam jak kierownik pociągu, gdzie zostałem oskarżony o kradzież 2,50 zł, a na moje miejsce przypadkowo wskoczył małolat z rodzinki k...... y z działu marketingu Czesławy M. z rumii, nic nie ustalono, pseudo świadek, a fałszywy bilet..... Znalazł się w bufecie
- 0 0
-
2022-11-07 23:45
Prawda kole w oko
Skm, zbieg okoliczności? Masznisci rządzą, ostatni kurs za kierownika poc. Robiłem z gościem który walną w peron nr 3 w. Gdańsk i został instrktorem, i tak jest do dziś, jako dyżurny ruchu wiedziałem naprawdę zarąbiscie dużo o układach w tym burdel u i tak jest do dziś, jest sporo uczciwych ludzi ale nie mają szans na prawdę, tam Pis i PO mogli by się uczyć przekrętów
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.