• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe. Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe.

SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.



Czy SKM zdąży z zakupem nowego taboru?

Przypomnijmy, w kwietniu ubiegłego roku informowaliśmy o przetargu na zakup dziesięciu fabrycznie nowych pociągów.

Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.

Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?



Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.

Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.

Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów



Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.

Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.

Czytaj też:

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi



Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.


Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • Jeśli krótsze, to może częściej, (2)

    zamiast łączyć składy w pary, czy czwórki. Wydaje mi się, że kilkadziesiąt lat temu SKM jeżdziły co 6, 12, 18 min - w zależności od pory dnia

    • 20 1

    • Teraz jeżdżą co 7 min

      więc częściej

      • 0 4

    • ale to było za tej złej komuny

      • 2 0

  • Skm (1)

    W tej chwili żaden polski producent nie jest w stanie wybudować czegoś co byłoby w stanie jeździć po trasie SKMT. Potrzeba tu składu o dobrym przyspieszeniu, max prędkości 110km/h,duzej ilości drzwi (minimum 3 pary na człon). Taki skład byłby optymalny. Ale żaden polski producent go nie robi, a zagraniczne są drogie. Kupowanie Impulsow czy Elfów mija się z celem, bo one są ku innym przewozom dedykowane. Był w Pafawagu zrobiony skład pod skmt ew60, ale były to dwa prototypy, i długo gniły na Cisowej. W końcu go sprzedali KolMaz aCi to wyremontowali i jeżdżą nimi.

    • 3 0

    • stadler

      Ma fabrykę w Siedlcach i spokonie budowę ezt na S-bahn jest w stanie ogarnąć.

      • 0 0

  • Śmieszne to całe SKM!!!!!

    • 9 0

  • Ale te składy jak za komuny

    • 4 1

  • Ale śmieszne to całe skm

    • 2 0

  • (1)

    to wyjdzie jak mewo

    • 3 0

    • Zanim ktoś pomyślał o mewo.

      Były kupowane nowe SKMki na Euro 2012.
      Poszukaj ile i czego kupiono, nawet tutaj były relacje jak będzie światowo i kolorowo.
      Nie dalej jak dwa, trzy lata temu podnosili ceny biletów, tłumacząć, że teraz to na pewno kupią nowe składy...

      • 1 0

  • SKM to relikt komuny- zlikwidować!

    na tory wysłać pendolino i InterCity, bo tylko to jest prawdziwa kolej

    • 4 3

  • Czy składy są przygotowane do działań artystycznych?

    Te nowe składy musza zostać ozdobione w twórczy sposób przez domorosłych artystów, którzy potrafią sprajem namalować parę liter ale cieszących się uznaniem wielkiejskich intelektualistów i propagatorów kultury nowoczesnej. Dlatego powinny mieć powierzchnię pokryta farbą podkładową aby akryl dobrze się przyjmował.

    • 1 0

  • znając

    życie beda krótsze i do tego mniej miejsca a co za tym idzie skoro nowoczesne to trzeba będzie podnieść ceny biletów- znowu i obciąć połąćzenia, vbo z tego slynie wojewoda

    • 12 3

  • Logiczne

    Skoro będzie ich 2x więcej

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane