- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (209 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (43 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10
SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.
Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.
Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?
Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.
Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.
- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.
Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów
Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.
Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.
Czytaj też:
Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi
Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.
![Kolejowe Trójmiasto](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/3075/405x405/3075959__kr.webp)
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (173) 9 zablokowanych
-
2022-02-06 21:24
Jeśli krótsze, to może częściej, (2)
zamiast łączyć składy w pary, czy czwórki. Wydaje mi się, że kilkadziesiąt lat temu SKM jeżdziły co 6, 12, 18 min - w zależności od pory dnia
- 20 1
-
2022-02-06 22:04
Teraz jeżdżą co 7 min
więc częściej
- 0 4
-
2022-02-06 23:51
ale to było za tej złej komuny
- 2 0
-
2022-02-06 21:30
Skm (1)
W tej chwili żaden polski producent nie jest w stanie wybudować czegoś co byłoby w stanie jeździć po trasie SKMT. Potrzeba tu składu o dobrym przyspieszeniu, max prędkości 110km/h,duzej ilości drzwi (minimum 3 pary na człon). Taki skład byłby optymalny. Ale żaden polski producent go nie robi, a zagraniczne są drogie. Kupowanie Impulsow czy Elfów mija się z celem, bo one są ku innym przewozom dedykowane. Był w Pafawagu zrobiony skład pod skmt ew60, ale były to dwa prototypy, i długo gniły na Cisowej. W końcu go sprzedali KolMaz aCi to wyremontowali i jeżdżą nimi.
- 3 0
-
2022-02-06 22:02
stadler
Ma fabrykę w Siedlcach i spokonie budowę ezt na S-bahn jest w stanie ogarnąć.
- 0 0
-
2022-02-06 21:39
Śmieszne to całe SKM!!!!!
- 9 0
-
2022-02-06 21:42
Ale te składy jak za komuny
- 4 1
-
2022-02-06 21:42
Ale śmieszne to całe skm
- 2 0
-
2022-02-06 22:46
(1)
to wyjdzie jak mewo
- 3 0
-
2022-02-07 07:39
Zanim ktoś pomyślał o mewo.
Były kupowane nowe SKMki na Euro 2012.
Poszukaj ile i czego kupiono, nawet tutaj były relacje jak będzie światowo i kolorowo.
Nie dalej jak dwa, trzy lata temu podnosili ceny biletów, tłumacząć, że teraz to na pewno kupią nowe składy...- 1 0
-
2022-02-06 22:49
SKM to relikt komuny- zlikwidować!
na tory wysłać pendolino i InterCity, bo tylko to jest prawdziwa kolej
- 4 3
-
2022-02-06 23:38
Czy składy są przygotowane do działań artystycznych?
Te nowe składy musza zostać ozdobione w twórczy sposób przez domorosłych artystów, którzy potrafią sprajem namalować parę liter ale cieszących się uznaniem wielkiejskich intelektualistów i propagatorów kultury nowoczesnej. Dlatego powinny mieć powierzchnię pokryta farbą podkładową aby akryl dobrze się przyjmował.
- 1 0
-
2022-02-07 07:19
znając
życie beda krótsze i do tego mniej miejsca a co za tym idzie skoro nowoczesne to trzeba będzie podnieść ceny biletów- znowu i obciąć połąćzenia, vbo z tego slynie wojewoda
- 12 3
-
2022-02-07 09:14
Logiczne
Skoro będzie ich 2x więcej
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.