• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowych pociągów SKM będzie więcej, ale znacznie krótszych. 20 pojazdów zamiast 10

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe. Czteroczłonowe pociągi Impuls zakupione zostały przez SKM sześć lat temu. Wkrótce dołączą do nich podobne pojazdy - o ile uda się z sukcesem przeprowadzić nowe postępowanie przetargowe.

SKM zamierza zmienić strategię w zakupie nowego taboru kolejowego. Zamiast dziesięciu pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych, planuje nabyć dwadzieścia pojazdów czteroczłonowych. Nowe pociągi będą łączone w podwójne składy. Takie rozwiązanie ma być ratunkiem przed utratą wsparcia unijnego.



Czy SKM zdąży z zakupem nowego taboru?

Przypomnijmy, w kwietniu ubiegłego roku informowaliśmy o przetargu na zakup dziesięciu fabrycznie nowych pociągów.

Przetarg był skonstruowany w dość nietypowy sposób - jego przedmiotem był zakup tylko jednej jednostki, zaś pozostałe dziewięć pociągów wchodziło w zakres tzw. opcji uzależnionej od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów.

Ostatecznie postępowanie przetargowe na nowe pociągi SKM zakończyło się niepowodzeniem, bowiem żaden producent nie zdecydował się na złożenie oferty.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Nowe kryteria w przetargu zachętą dla producentów taboru?



Teraz kolejowa spółka zamierza spróbować zmienić kryteria w przetargu na bardziej popularne konstrukcje czteroczłonowe zamiast wcześniej pożądanych pociągów sześcio- lub ośmioczłonowych.

Nowe pociągi byłyby przystosowane do eksploatacji w podwójnych składach, oferując pojemność zbliżoną do pojedynczych ośmioczłonowych konstrukcji.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście w październiku 2021 r. wystosowała pismo do marszałka województwa pomorskiego, w którym przekazała projekt aneksu do umowy nr 719/U/20 z dnia 11 grudnia 2020 r., o świadczenie usług publicznych, obowiązującej od dnia 12 grudnia 2021 r. do dnia 12 grudnia 2026 r., w zakresie objęcia tą umową zmodyfikowanego projektu zakupu taboru. Modyfikacja ta ma polegać na zakupie przez spółkę dwudziestu pojazdów, które mają być ekwiwalentem dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wskazanych w projekcie zakupowym. Spółka otrzymała informację z UMWP, że aneks jest jeszcze analizowany - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście w wywiadzie dla portalu Rynek Kolejowy.
Czteroczłonowe konstrukcje są dzisiaj spotykane niemal u każdego polskiego regionalnego przewoźnika. Cztery człony posiadają również dwa Impulsy produkcji polskiego Newagu, które SKM eksploatuje od marca 2016 r. - początkowo jako osobne jednostki, zaś od czerwca 2016 r. zespolone w jeden skład.

Coraz mniej czasu na wybór producenta nowych pociągów



Dla SKM spółki wybór takiej konstrukcji to próba walki z upływającym czasem, jaki pozostał do rozliczenia zakupu współfinansowanego ze środków unijnych.

Wszystkie pociągi muszą być dostarczone do przewoźnika do końca grudnia 2023 r., a to oznacza potrzebę wyboru taboru, którego skonstruowanie nie przysporzy trudności producentom.

Czytaj też:

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi



Newag Impuls eksploatowany przez SKM od 2016 r.


Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • Krótkie lepsze (7)

    Gdyż gdyby były np. po 115 m, to nie dało się by ich złączyć w podwójne ze względu na długość peronów (200 m), i przez to by były za krótkie. Gdy są np. po 40, 50 m, czy 65 m można je utworzyć w kombinacje po blisko 200 m, by były wystarczające.

    • 7 30

    • Perony na SKM mają długość 215 metrów. (5)

      Impuls z Newagu (31WE) ma długość 75 metrów. Można łączyć po 2. Ale nie można łączyć po 3, bo taki skład byłby dłuższy o 10 metrów od peronów.

      • 5 1

      • Idealnie pasują na PKM (3)

        Na PKM perony mają długość 150 metrów. Dwa połączone Impulsy też mają 150 metrów (dokładnie 149 metrów). Lepiej się nie da.

        • 5 0

        • Masz rację. (2)

          Ale wpierw trzeba zelektryfikować PKM.

          • 2 2

          • jest w trakcie, więc chyba spoko?

            • 5 0

          • Elektryfikacja PKM nastąpi szybciej, niż dostawa (a nawet zakup) nowych pociągów.

            • 5 0

      • 215 metrów?

        Choćby Gdańsk Główny, Żabianka, Gdynia Stocznia, Leszczynki i inne mają po 200 metrów.

        • 0 3

    • Przeciez sa dwa zlaaczone w 3City

      i jakos sie mieszcza na peronach.

      • 2 1

  • SKM jako firma to jakaś totalna porażka, ale wiadomo PKP (5)

    nie wiem jak można było tak zepsuć coś, co kiedyś, choć dawno, dawno temu funkcjonowało sprawnie

    parametry porównywalne do metra, tyle że nie pod ziemią

    a potem zaczęło się... składy przepełnione, coraz rzadziej kursujące, dziury między peronem i wagonem, mniej drzwi, itd...

    i zamiast to poprawiać kupując odpowiednie składy, brniemy w to samo

    • 34 1

    • (4)

      no i podejrzewam, że z tym Newagiem to będzie przepychanie bo niby 'narodowy'

      • 3 0

      • Nowy Sącz... (2)

        ...jest w województwie Mazowieckim. To jedno z ulubionych województw tej władzy.

        • 0 1

        • Korekta (1)

          Ależ ten słownik w telefonie zaszalał. Miało być: w Małopolskim.

          • 1 1

          • niestety w wolsce PIS jak w ZSRR, myślenie partyjne

            • 1 0

      • a jak narodowy to na pewno faszyści

        • 0 1

  • a po co kłócić się z Unią? (1)

    • 17 6

    • bo Unia jest be

      a Euro już tak nie śmierdzą

      • 4 3

  • Wcisnąć jak najwięcej ludzi do jak najkrótszego składu. (1)

    To takie bardzo współczesne i bezpieczne. Szczególnie w obecnej sytuacji.

    • 27 1

    • Kolejny covidianin?

      • 0 1

  • Zlikwidowali bilety kwartalne wiec jeżdżę tylko samochodem nieudacznicy (4)

    • 24 3

    • Jeździj rowerem będzie taniej i zdrowiej. (1)

      • 4 2

      • A ty popieraj nieudaczników moze jestes jednym z nich

        • 1 1

    • To samo ja. Od kiedy zlikwidowali kwartalny przesiadłem się na samochód lub rower - w zależności od pogody.

      • 2 1

    • tygodniowych brakuje mi bardzej

      • 2 0

  • Nieudolność rządzących

    I będą wozić ludzi jak sardynki ale kogo to obchodzi niezdolność krawaciarzy grunt to dobra pensje brać reszta się nie liczy

    • 11 2

  • Bilety podrożeją ...

    ..i dalej będą śmigały stare sztrucle .....

    • 18 0

  • taka prawda (12)

    Gdyby spółka SKM należała do Niemców, to nie byłoby problemów z unijnym wsparciem. Wszystkie stare składy zostałyby wymienione na nowe, a ceny biletów wzrosłyby dwukrotnie, tak samo jak po 1990 roku wzrosły ceny żywności, które jeszcze na początku lat 90. były dwa razy niższe od niemieckich, a dzisiaj są te same. Nie ma nic za darmo. Ja tam wolę stare składy, aby były podreperowane, bezpieczne i żeby było gdzie usiąść. Za nowe, zatłoczone i dwa razy droższe dziękuję. Mam ważniejsze wydatki.

    • 26 94

    • (1)

      Po co nam kolej w trójmieście skoro jest w Berlinie))

      • 14 8

      • W Singapurze też jest

        Trzeba tą tezę zapodać Szczurkowi. Wtedy skoro w Singapurze wszystko jest to można przeżreć wszystko na pomniczki i miniparki na farbę do malowania też wystarczy.

        • 8 4

    • Wystarczy że SKM nie należałaby do Pomorza (5)

      W każdym innym większym mieście poza 3miastem tabor jest o wiele nowocześniejszy. Tu jest syf i sodomia. Wszystko u nas jest bardziej zacofane bo od kilkunastu lat w Gdyni, Sopocie i Gdańsku na stołkach siedzą albo siedziały te same łby. Niby wielcy zwolennicy wolności oto a tak naprawdę darmozjady i cwaniaczki. Spójrzcie jak wygląda Gdynia po latach marnotrawstwa szczura. Tragedia i zapóźnienie inwestycyjne nawet w stosunku do Gdańska.

      • 14 17

      • (2)

        Ale przecież SKM nie należy do Pomorza, a do państwowej PKP.

        • 17 3

        • 67% udziałów należy do PKP

          Reszta jest podzielona między tutejszych kacyków

          • 5 7

        • Większość udziałów ma PKP , ale to współwłaściciel będący organizatorem przewozów blokuje SKM możliwość zakupu tych pociągów . A ten współwłaściciel to marszałek.

          • 3 6

      • Albo zeby nalezala. Na pewno najgorsza jest sytuacja obecna, czyli wspolwlasciciele robiacy sobie na zlosc.

        • 4 1

      • no ale macie Horałę, tyle chłop zarobi na lotnisku w Baranowie,

        że jak PIT w Gdyni rozliczy te se to w Kosakowie dokończycie...

        • 1 0

    • Spoko jak tusk obejmie władze to co prawda kupimy niemiecke ale ze złomowiska icena biletów tez wzrosnie (1)

      • 4 6

      • Cena będzie ta samo tylko w euro))Fur dojczland.

        • 4 6

    • To juz teraz wiem, dlaczego ze stepka w Szczecinie sie nie udalo. Bo stocznia nie jest wlasnoscia niemcow. Dzieki za wyjasnienie. Wszystko to wina Niemcow. Polacy to takie niezguly, ze nic sami nie potrafia zrobic.

      • 11 3

    • to się pakuj i wypad do niemców

      • 0 0

  • Neverending storyyyy... (1)

    Władza obiecuje, żyły sobie wypruwa normalnie, walczy jak lew żeby było lepiej, a mieszkańcy Pomorza kolejne lata jeżdżą najstarszymi rozpadającymi się truchłami. A przyczyną są jak zwykle nasze polskie niedasie

    • 19 2

    • Żadne tam nie-da-się

      Jak zawsze ktoś, jakaś konkretna jednostka lub grupa ludzi przedkłada własny krótkotrwały interes nad dobro ogółu. Pojęcie dobra wspólnego i współpracy jest nieznane w tym narodzie. Historia pokazała, że jak to się dla nas kończy i nie wyciągami z tego żadnych wniosków. SKM to tylko mikroskala

      • 1 0

  • Dlaczego trójmiasto pl (1)

    Zmieniło sposób wyświetlania tytułów i teraz wyglądają jak z najtańszego serwisu clickbaitowego?

    • 15 4

    • widicznie...

      wzięli kogoś z WP

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane