• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O ten tramwaj za 26,4 tys. zł starali się 4 lata. Na świecie jest tylko kilka sztuk

Ewelina Oleksy
25 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)
Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT. Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

Wyjątkową "zdobyczą" pochwaliła się spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do historycznej floty jej pojazdów dołączył właśnie dawny wagon silnikowy. O jego zakup zabiegano przez 4 lata, bo na świecie jest tylko kilka sztuk takich tramwajów. Kosztował ponad 26 tys. zł.



Jak oceniasz zakup tego historycznego wagonu?

Dawny wagon silnikowy, tramwaj typu KSW, to jak wskazują przedstawiciele spółki GAiT, prototyp czerwonej N-ki, czyli tramwaju Konstal N z 1952 roku. [GAiT także ma go w swojej flocie pojazdów historycznych - dop.red.]

W Gdańsku tego typu wagony, jak ten właśnie zakupiony, pojawiły się po raz pierwszy pod koniec 1944 roku i kursowały na miejskich liniach do 1973 roku.

  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

W Gdańsku jest jedna z tylko kilku sztuk



- Obecnie pojazd pozbawiony jest aparatury trakcyjnej. Będzie pełnił funkcję wagonu doczepnego do tramwajów historycznych z floty GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT. - To wyjątkowy nabytek, bo na świecie jest dosłownie kilka sztuk tego modelu. Nasze starania o niego trwały aż 4 lata. Do floty pojazdów zabytkowych dołączy po remoncie i podobnie jak inne pojazdy zabytkowe będzie atrakcją różnych wydarzeń w naszym mieście. Obecnie przechowywany jest w zajezdni tramwajowej Nowy Port - wskazuje.


Odkupiony od niemieckiego muzeum za 26,4 tys. zł



Wagon został kupiony za 26,4 tys. zł z muzeum tramwajów w Wuppertalu (Niemcy). Rok jego produkcji to 1948 r.



Prototyp tego tramwaju powstał w 1943 roku.

- W ramach produkcji powstały wagony silnikowe i doczepne. Produkowano je do 1949 roku- mówi Dobrowolska. - Po zakończeniu II wojny światowej tramwaje typu KSW posłużyły polskim inżynierom do wykonania projektu pierwszego tramwaju powojennego - generacji N, produkowanej od 1948 do 1962 roku m.in. w zakładach w Chorzowie i Gdańsku.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Super,odrestaurować i dać do użytku,te stare na pewno mniej się psują niż te przereklamowane nówki czy elektryczne autobusy.

    • 7 17

    • i tak młodsze od ciebie partyjny aktywisto. Wspomnień czar jak jechałeś na zjazdy młodzieży socjalistycznej, co nie?

      • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    Fajny zabytek. (3)

    • 58 20

    • Zważywszy, że Gdańsk ma bardzo skromną ilość czynnych eksponatów (1)

      w porównaniu z Krakowem, Poznaniem, Łodzią czy Warszawą. No i brak jakiejkolwiek doczepy. Co GAiT robi w tym kierunku by ją pozyskać. Były plany przerobienia N-ki na doczepę, ale .....zgniła gdzieś w NP.

      • 9 2

      • Okazuje się, że wagon bedzie przebudowany na doczepę.

        Nareszcie, oby starczyło zapału i....sponsorów.

        • 4 4

    • Nie to kosztowny złom dlatego ich tak mało bo inne zostały złomowane

      • 7 6

  • Wyjatkowa zdobycza Gait bedzie Fala (7)

    Bezsensowny system kasowników za 160 mln. Wyobraźcie sobie jakie będą opóźnienia w rozkładach jak każdy będzie odbijał kartę Fala przy wejściu do tramwaju. Albo dłubał w aplikacji. Ta Fala odbije się wszystkim czkawką.

    • 47 14

    • Mnie się nie odbije.

      • 4 8

    • No tak. Musiałbym post o fali. Gratulacje dziś 7.05
      Zadanie wykonane. Odmaszerować!

      • 8 12

    • (1)

      Co ma GAiT do fali

      • 9 7

      • Dokładnie

        • 3 3

    • Co ma piernik do wiatraka (2)

      • 2 2

      • Zapłacili, to szczuć trzeba. (1)

        • 1 4

        • Ale to nie GAiT płaciło za falę...

          • 0 0

  • A gdzie jest czerwony Konstal , bo od dwóch lat go nie widać. (2)

    • 25 2

    • 4ib

      Robi remont ale podzespoły eniki im nie pasują i trzeba przerobić pudło Ala kesselczyk

      • 3 1

    • czerwony to jest owsik, a nie Konstal!

      • 2 2

  • Mniejsze podwyżki dla pracowników bo trzeba kupić kolejną "misia zabawkę" (7)

    Mniejsze podwyżki dla pracowników bo trzeba kupować kolejne złomki. Widać GAiT lubi takie "misie" . Po co kolejny grat jak pozostałe od lat rdzewieją że nawet na 150 lecie tramwajów nie potrafili zaprezentować swoich zabytków. Podobno to "prof." Filutek że swoją drużyną chwali się że to jego zasługa.

    • 36 21

    • Zdradzę ci mały sekret i to całkiem gratis.

      Nie ma przymusu pracy jako kierowca autobusu/motorniczy. Zawsze możesz iść na kasę do biedry, jak polecał Andrzej Duda strajkującym nauczycielom.

      • 4 13

    • Pomyłka (4)

      Gait tego nie kupił tylko grupa gta wpk gg

      • 2 4

      • Ale Gait będzie ponosił koszty (2)

        Transport remont i koszty postoju na zajezdni.A miłosnicy będą się podniecać kupa złomu.stoi już stary N do przerobienia na doczepe do N,stara szlifierka do torów ,105 torowcow ,pod płotem sterta desek i złomu wytargana z działek.na bazie stoi 102 i skład 105.wystarczy.zrobcie porządnie 1 i się chwalcie.caly świąt zarabia na kursujących zabytkach a u nas eksploatuje się je liniowo, za 2,,-3 lata nie będzie nic na chodzie.ale pseudo miłośnicy się cieszą bo pojeżdżą sobie Konstalem 105(notabene to chopper i niewiele ma wspólnego z klasyczną 105)

        • 7 2

        • A próbowałeś kiedyś używać poprawnie interpunkcji i dzielić tekst na paragrafy? (1)

          Sorry, ale tego bełkotu nie da się czytać :)

          • 2 5

          • Osoba średnio inteligentna,

            Zrozumie co autor miał na myśli .Ale pseudo miłośnicy z grupy GTA już zaczęli wyc.proponuje przyjdźcie w weekend popracować przy zabytkach którymi się chcecie chlubić, może wtedy odechce się wam używać tego złomu z byle okazji.One powinny jeździć tylko komercyjnie i zarabiać na remonty i zakup nastepnych

            • 5 0

      • Czyli co Filutek i jego załoga kupiła?

        • 2 0

    • Tak własnie sie marnuje te pieniedze miejskie Ale urzednicy uwielbiaja tramwajowy złom

      • 2 0

  • nie prototyp (1)

    a ewentualnie protoplasta

    • 21 1

    • A jeszcze inaczej pisząc...

      ordynarnie "zerżniety" projekt. To było zresztą cechą charakterystyczną tamtego obozu socjalistycznego.

      • 4 1

  • To niemiecki czy Polski? (4)

    • 14 5

    • Niemiecki

      • 8 2

    • Niemiecki, ale poniekąd i Polski. Konstal N to w dużej mierze jego ulepszona kopia (2)

      • 1 5

      • tjam...."ulepszona"?

        Po prostu zrobili klona czyli podróbkę.

        • 5 1

      • raczej pogorszona.

        • 3 0

  • Każde uruchamienie tego czegoś powoduje produkcję CO2 (2)

    Tylko elektryki, żadnych spaliniarzy. Planeta cierpi

    • 4 32

    • To nie jest pojazd spalinowy (1)

      To że wagon jest silnikowy to znaczy że posiada silnik trakcyjny w przeciwieństwie do wagonów doczepnych bez silnika.
      Przemyślany komentarz z twojej strony

      • 8 0

      • Ten akurat silnika nie posiada. Ani w ogole podwozia jak widać na obrazku.

        • 5 0

  • Kolejny zabytek bedzie gnil bo niesprawny

    • 19 9

  • Powinni go wyremontować na bajkę (3)

    Później na licytację, może kupi ktoś z Niemiec. Uzyskane środki przeznaczyć na orkiestrę Jurka

    • 8 25

    • mrówka cała właśnie konsumuje złotego melona, mniam!

      • 11 3

    • Wszystko niemcom sprzedać

      • 4 0

    • No ale własnie chodzi oto ze Niemcy ich nie chca dlatego je złomują a odkupuja je tylko ci z gdańska na nasz koszt !!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane