• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O ten tramwaj za 26,4 tys. zł starali się 4 lata. Na świecie jest tylko kilka sztuk

Ewelina Oleksy
25 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)
Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT. Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

Wyjątkową "zdobyczą" pochwaliła się spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do historycznej floty jej pojazdów dołączył właśnie dawny wagon silnikowy. O jego zakup zabiegano przez 4 lata, bo na świecie jest tylko kilka sztuk takich tramwajów. Kosztował ponad 26 tys. zł.



Jak oceniasz zakup tego historycznego wagonu?

Dawny wagon silnikowy, tramwaj typu KSW, to jak wskazują przedstawiciele spółki GAiT, prototyp czerwonej N-ki, czyli tramwaju Konstal N z 1952 roku. [GAiT także ma go w swojej flocie pojazdów historycznych - dop.red.]

W Gdańsku tego typu wagony, jak ten właśnie zakupiony, pojawiły się po raz pierwszy pod koniec 1944 roku i kursowały na miejskich liniach do 1973 roku.

  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

W Gdańsku jest jedna z tylko kilku sztuk



- Obecnie pojazd pozbawiony jest aparatury trakcyjnej. Będzie pełnił funkcję wagonu doczepnego do tramwajów historycznych z floty GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT. - To wyjątkowy nabytek, bo na świecie jest dosłownie kilka sztuk tego modelu. Nasze starania o niego trwały aż 4 lata. Do floty pojazdów zabytkowych dołączy po remoncie i podobnie jak inne pojazdy zabytkowe będzie atrakcją różnych wydarzeń w naszym mieście. Obecnie przechowywany jest w zajezdni tramwajowej Nowy Port - wskazuje.


Odkupiony od niemieckiego muzeum za 26,4 tys. zł



Wagon został kupiony za 26,4 tys. zł z muzeum tramwajów w Wuppertalu (Niemcy). Rok jego produkcji to 1948 r.



Prototyp tego tramwaju powstał w 1943 roku.

- W ramach produkcji powstały wagony silnikowe i doczepne. Produkowano je do 1949 roku- mówi Dobrowolska. - Po zakończeniu II wojny światowej tramwaje typu KSW posłużyły polskim inżynierom do wykonania projektu pierwszego tramwaju powojennego - generacji N, produkowanej od 1948 do 1962 roku m.in. w zakładach w Chorzowie i Gdańsku.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • Pamiętam ten klimat jako dziecko.

    Jeździłem nim na Orunię. Drewniane ławki, drzwi z mosiężnymi klamkami zamykane ręcznir i konduktor przy tylnych drzwiach sprzedający bilety, motorniczy regulijący prędkość korbą.

    • 3 0

  • zawiedź na uczniowską

    szkoda kasy

    • 4 2

  • Bo państwowa kasę

    Pięknie się wydaje na remont, trwający latami i kosztujący miliony. Rozkładając to w czasie nie widać tego w domumentach a gawiedz się cieszy.

    • 8 0

  • Wuppertal - ciekawostka

    W Wuppertal jest najdłuższa na świecie linia kolei podwieszanej (Schwebebahn). Na Youtube można znaleźć pokolorowany i podrasowany cyfrowo film z przejażdżki tą kolejką z 1902 r., bardzo ciekawa sprawa :)

    • 2 3

  • słaby stan jak na odkupiony z muzeum

    słaby stan jak na odkupiony z muzeum

    • 8 1

  • Piękny zabytek. Tylko szkoda, że jakość serwisowania współczesnych tramwajów w tej spółce to poziom trzeciego świata. Bo jak wiadomo dzień bez awarii to dzień stracony.

    • 9 1

  • Pewnie dołączy do złomu tramwajowego na bazie autobusowej

    Bo znając życie tramofile kupili i oddadzą do GAIT, tak jak ten złoty szrot

    • 7 0

  • Mogliby zrobić jakąś ekspozycje tych historycznych modeli. Takie muzeum, z którego mogliby wyjeżdżać nimi na różne święta i okazje, a w pozostałe dni ludzie mogliby je oglądać. Z korzyścią dla mieszkańców, turystów, historii, no i dodatkowe środki z wejściówek też by wpadły.

    • 3 0

  • Niemiec płakał jak sprzedawał (1)

    • 14 0

    • Z radości

      To jest totalny złom

      • 4 0

  • Ta spółka przetrwoni każde pieniądze... worek bez dna, a ludzie muszą jechać własnym autem

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane