• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O ten tramwaj za 26,4 tys. zł starali się 4 lata. Na świecie jest tylko kilka sztuk

Ewelina Oleksy
25 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (105)
Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT. Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

Wyjątkową "zdobyczą" pochwaliła się spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do historycznej floty jej pojazdów dołączył właśnie dawny wagon silnikowy. O jego zakup zabiegano przez 4 lata, bo na świecie jest tylko kilka sztuk takich tramwajów. Kosztował ponad 26 tys. zł.



Jak oceniasz zakup tego historycznego wagonu?

Dawny wagon silnikowy, tramwaj typu KSW, to jak wskazują przedstawiciele spółki GAiT, prototyp czerwonej N-ki, czyli tramwaju Konstal N z 1952 roku. [GAiT także ma go w swojej flocie pojazdów historycznych - dop.red.]

W Gdańsku tego typu wagony, jak ten właśnie zakupiony, pojawiły się po raz pierwszy pod koniec 1944 roku i kursowały na miejskich liniach do 1973 roku.

  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.
  • Taki wagon tramwajowy dołączył do floty pojazdów historycznych spółki GAiT.

W Gdańsku jest jedna z tylko kilku sztuk



- Obecnie pojazd pozbawiony jest aparatury trakcyjnej. Będzie pełnił funkcję wagonu doczepnego do tramwajów historycznych z floty GAiT - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT. - To wyjątkowy nabytek, bo na świecie jest dosłownie kilka sztuk tego modelu. Nasze starania o niego trwały aż 4 lata. Do floty pojazdów zabytkowych dołączy po remoncie i podobnie jak inne pojazdy zabytkowe będzie atrakcją różnych wydarzeń w naszym mieście. Obecnie przechowywany jest w zajezdni tramwajowej Nowy Port - wskazuje.


Odkupiony od niemieckiego muzeum za 26,4 tys. zł



Wagon został kupiony za 26,4 tys. zł z muzeum tramwajów w Wuppertalu (Niemcy). Rok jego produkcji to 1948 r.



Prototyp tego tramwaju powstał w 1943 roku.

- W ramach produkcji powstały wagony silnikowe i doczepne. Produkowano je do 1949 roku- mówi Dobrowolska. - Po zakończeniu II wojny światowej tramwaje typu KSW posłużyły polskim inżynierom do wykonania projektu pierwszego tramwaju powojennego - generacji N, produkowanej od 1948 do 1962 roku m.in. w zakładach w Chorzowie i Gdańsku.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • Brawo GAiT!! (1)

    • 2 8

    • Pomyłka

      To nie gait kupił ten zabytek tylko grupa gta wpk gg

      • 0 2

  • Nie ma to jak wywalić 25 koła na złom. Ale tramfile pewnie już się bawią skórą

    • 10 4

  • 26 tys ...

    Cenę to proszę podać po restauracji i spełnienia warunków dopuszczenia do ruchu i ustalenia kosztow rocznej eksploatacji. Będzie drożej niż rydwan. W koncu jest przepięknie. Nie łopatą a w rękawiczkach.

    • 9 2

  • 26 tys za tramwaj

    Transport pewnie więcej

    • 12 1

  • W Bydgoszczy też jeżdżą takie tramwaje

    Ale na liniach regularnych...

    • 4 2

  • Dziadek

    Dziadek był motorniczym w Berlinie do 45 roku potem w Warszawie
    Dziadek mówi że w 1951 prowadził taki i rozpędził się do 82 km na godzinę

    • 3 4

  • Dawac teraz mercedesa hitlera przed u.m

    • 12 2

  • O i stan techniczny widać bardzo dobry jak na tabor GAiT. Myślę że można umyć i od razu wysłać na tory.

    Ja proponuję na linię nr 12.

    • 13 0

  • Czy przez ostatnie 4 lata próby zakupu tej zabawki zajmował całą uwagę GAiT

    Czy poświęcili ją jeszcze na cos innego? Gdyby chociaż ukradliby go z tego muzeum, to jeszcze byłoby się czym chwalić...

    • 7 2

  • Szczerze to mimo, że lubię stare pojazdy komunikacji miejskiej, to uważam, że ten nabytek jest zbędny w tej formie

    Zdekompletowany wagon bez aparatury trakcyjnej nie ma dla mnie żadnej wartości, jeśli mimo że był wagonem silnikowym ma być wyremontowany i bez napędu ciągany za Nką, co w rzeczywistości nigdy nie miało miejsca.

    Tutaj mimo, że będzie to kosztowne to jednak postawiłbym na dotarcie do dokumentacji technicznej, która pewnie będzie w jakimś Bundesarchiv w Niemczech ewentualnie w archiwach producenta tych wagonów czyli dawnego Duewagu z Düsseldorfu obecnie Siemens Mobility i odbudowę na zamówienie całego układu aparatury trakcyjnej. A dokumentacja powinna być, bo KSW był produkowany w Niemczech też po wojnie do 1950 roku.

    Zresztą nawet jak nie będzie w Niemczech to pewnie Konstal N pod tym względem wiele się nie różni i można odtworzyć jego aparaturę.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane